Rune

Mitä suuhusi laitat 2

285 posts in this topic

Kysyisin mitä uskaltaa Tallinassa syödä. Varmaan kaikkea mikä on kuumennettu, paistettu. Mutta tietääkö kukaan esim. juustojen tilannetta siellä, onko ne tehty pästoroidusta maidosta (hotellin aamiaiset yms.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko joku saanut "virallisempaa" tietoa esim. neuvolasta voiko steviaa käyttää makeutukseen raskausaikana? Sitähän alkaa nykyään löytyä jo limuistakin jne... Useinmiten kait pidetään vaarattomana, mutta jossain sanottu käytetyn (isoina määrinä?) raskaudenkeskeytyksiin/ehkäisyyn vähän kuten papaijaakin alkuperäiskansojen parissa?

 

Minä olen siinä käsityksessä, että Suomessa ei steviasta vielä ole mitään virallista suositusta olemassa (nämä jutut kestää...) mutta ainakin USA:ssa se on raskausaikana sallittujen makeutusaineiden listalla. Määrät on ilmeisesti niin pieniä, kun käyttää stevialla makeutettuja tuotteita normaalisti (kohtuudella).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyisin mitä uskaltaa Tallinassa syödä. Varmaan kaikkea mikä on kuumennettu, paistettu. Mutta tietääkö kukaan esim. juustojen tilannetta siellä, onko ne tehty pästoroidusta maidosta (hotellin aamiaiset yms.)

 

Meidän supermarketissa oli taannoin esittelyssä Virolaista juustoa, missä ei ollut merkintää pastöroidusta maidosta. Kysyin esittelijältä siitä, niin kertoi ettei ole tehty pastöroituun maitoon. En siis luottaisi virolaisiin juustoihin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edelleen mulle näköjään tuottaa vaikeuksia muistaa kaikki rajoitukset, tänäänkin söin paikallisessa kahvilassa paahtopaistipaninin, vaikka juuri olin todennut, että paahtopaistikin varmaan kuuluu näihin "ei-täysin-kypsiin" lihoihin, enkä siitä juustostakaan tiedä, oliko pastöroitua. argh, miten vaikeaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuottaa ihan hirveitä vaikeuksia tää juustohomma, koska olen kasvissyöjä ja tottunut käyttämään tosi paljon esim. vuohenjuustoa. Mites parmesani, eihän se oo kiellettyjen listalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syöttekö te esim. seisovasta pöydästä juustoa ja kinkkua? Olen menossa hotelliaamiaisia nauttimaan enkä tiedä, mitä sieltä uskaltaisi syödä... varmaankin jogurttia ja hedelmiä, mutta mites nuo muut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen syönyt seisovasta pöydästä sen, minkä muutenkin söisin raskaana. Ainoan rajan vetäisin siinä, että Auraa ja tuorejuustoja syön omasta jääkaapista, kun tiedän, että ne eivät ole kauaa lämpimässä seisseet, mutta seisovasta pöydästä en syö, kun siellä ne juurikin ovat oleskelleet jonkun aikaa poissa kylmästä.

 

Suomen hotelleissa on tosi tarkat rajat kauanko ruuat saa olla esillä ja mä olen päättänyt luottaa niiden pitävyyteen. Ulkomailla jättäisin varmaan tosi kevein perustein kaiken vähänkin epäilyttävämmän väliin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syöttekö te esim. seisovasta pöydästä juustoa ja kinkkua? Olen menossa hotelliaamiaisia nauttimaan enkä tiedä, mitä sieltä uskaltaisi syödä... varmaankin jogurttia ja hedelmiä, mutta mites nuo muut?

 

Ihan alkuraskaudesta (suunnilleen niitä aikoja kun tein positiivisen testin) söin Ruotsissa hotelliaamiaisella surutta jogurttia ja juustoa sekä vihanneksia, en jotenkin silloin edes osannut pelätä mitään. Nyt sitten noin r-viikolla 7 kun kävin Saksassa, olin hotelliaamiaisella paljon tarkempi, en ottanut juustoja tai leikkeleitä ollenkaan, en myöskään maitotuotteita. Jotain kurkkua ja tomaattia söin, ja niistäkin sain jo itselleni toksoplasmapelot pyörimään mieleen. :rolleyes: Suomessa varmasti uskaltaisin seisovasta pöydästä syödä paljon vapaammin, mutta jättäisin kyllä täälläkin jotkut raa'at kalat (ja lihat) ja tuorejuustot syömättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Olen menossa ulkomaille, joten aika köyhäksi tosiaan jää varmaan aamiaiset :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juliet, saa syödä, jos on pastöroitua.

 

Mä en oo kyllä nähnyt missään pastöroitua parmesaania, grana padanoa yms. Ainut taitaa olla suomalainen forte, joka ei maistu yhtään miltään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oltiin tänään töissä lounaalla kreikkalaisessa ravintolassa syömässä, ja tarjoilija toi syötään pyytämättä alkusalaatin jossa oli fetaa! Mä yritin sitten närppiä siitä vaan tomaattia, mutta yhden pienen fetanmurusen taisin syödä siinä samassa kun oli fetaan tarttunut. Ja kotiin päästyä mies huomautti ettei samalta lautaseltakaan toki saisi syödä mitään. Nyt mä oon täällä ollut listeriapeloissani, huoh... Harmittaa vaan kovasti kun muuten on ollut tarkkana! Ja kaipa se sitten olisi ollut vaikka pienempi paha kertoa työkavereille aikaisin kuin ottaa riski. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos asia kovasti mietityttää, voithan soittaa ravintolaan ja kysyä, oliko juusto pastöroidusta maidosta tehtyä. Tiedän, miten rankkaa on stressata jotain tuollaista asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voinko syödä palan pakastepizzaa? Dr. Oetkerin pizzaa, missä on siis mozzarellaa, mutta joka kypsennetään 200 asteessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voit. Kuumennettuna voi syödä pehmeitäkin juustoja. Määrällä ei siinä mielessä ole väliä, eli syö vaikka useampi pala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko myslit ja myslipatukat turvallisia? Entäpä tuorepuurot, joissa siis kypsentämättömiä puurohiutaleita sekoitetaan vaan jogurttiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voit. Kuumennettuna voi syödä pehmeitäkin juustoja. Määrällä ei siinä mielessä ole väliä, eli syö vaikka useampi pala.

 

Tänks! Joo en mä ajattelutkaan, että määrällä olisi listerian takia väliä, lähinnä yritän pitää painoni kurissa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko myslit ja myslipatukat turvallisia? Entäpä tuorepuurot, joissa siis kypsentämättömiä puurohiutaleita sekoitetaan vaan jogurttiin?

Eipä noissa pitäis mitään epäilyttävää olla, eli ihan turvallisin mielin voi syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka kauan tuorejuustokakku on syötävää (ei kypsennetty, säilytetty kylmässä ja tuotteet pästuroituja). Vahinko on jo tapahtunut kun söin tänään palasen mutta ahdistusta lieventääkseni kysyn täältä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos haluaisin ostaa kaupungilla ollessani patongin lounaaksi tai mukaan, vaikkapa jostain Cafe Picnicin tapaisesta paikasta, niin mikä niistä olis kaikkein turvallisin vaihtoehto, vai onko sellaista edes? Esimerkiksi Picnicin juustopatongissa on cheddarjuustoa (onks se nyt pehmeä juusto ja pastöroimaton?) sekä remouladekastiketta (sisältääkö raakaa kananmunaa?), jotka epäilyttävät. Paahtopaistipatongissa on luonnollisesti paahtopaistia, onko se raakaa vai kypsennettyä lihaa? (Siinä on toki myös remouladekastiketta.)

 

Tänään kävin miehen mukana eräässä paikallisessa, pienemmässä kahvilassa, mistä saa ihan loistavia patonkeja, mutta en sitten ottanut itselleni mitään, kun kaikissa oli joko mozzarellaa, fetaa, jotain italialaista makkaraa, tuorejuustoa tai kylmäsavulohta täytteenä. <_<

 

Täytyykö tässä vaan luopua raskausajaksi täytettyjen patonkien syömisestä vai saako jostain raskaana oleville turvallisia patonkeja? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Raaka kananmuna on ihan ok, jos on suomalaisesta kananmunasta, koska niiden pitäisi olla turvallisia :)

 

Paahtopaisti-asiaan en osaa sanoa mitään :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain uudet ohjeet neuvolassa ja siinä luki, että "kiellettyjen" listalla olisi yrttiteet mukaanlukien rooibos.. Aiemmassa Mitä suuhusi laitat -ketjussa oli kuitenkin puhetta, että rooibos on ok?

Eli voiko sitä juoda vai ei :grin: ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on sanottu, että kielletyt yrttiteet on semmoisia erikoisempia, joiden vaikutusta ei oikein edes tiedetä. Sellaiset, joita luontaistuotekaupoista tai vastaavista ostetaan. Sallittua on kaikki, jota saa ostaa perusmarketista, eli mm. rooibos, kamomillatee ja piparminttutee. Kuulostaa melkoisen ylilyönniltä, että rooibostakaan ei saisi juoda, mä ainakin vaihdan teeni enimmäkseen juuri noihin yllämainittuihin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista patongeista... olin tässä juuri Subwayssa monen vuoden jälkeen ja ostin kana-teriyakin. Juusto ei heillä kuulemma ole pastöroitua, joten sen jätin pois. Paahtopaisti ei kai ole tarpeeksi kypsennettyä, jos haluaa olla tarkka. Sen sijaan kaikki kalkkunat, kanat yms. käy kyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now