Rune

Mitä suuhusi laitat 2

285 posts in this topic

Siis mitä ihmettä, rooibosta ei saisi juoda? Mä latkin sitä töissä joka päivä, kun en tavallista teetä välittänyt juoda. Mikä ihme kiellolle voi olla perusteena?

 

Mähän sain neuvolasta imetysajan ruokavalio-ohjeet ja siellä kiellettiin merilevä jodin takia. En ole mistään saanut selitystä, että onko se kielletty siksi, että jodi ylipäätään ei ole ihmiselle kovinkaan terveellistä vai siksi, että se olisi jotenkin erityisen vaarallista vauvalle äidinmaidon kautta.

 

Mua potuttaa ihan hirveästi perustelemattomat kiellot :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun neuvolasta saamassani lappusessa lukee merilevävalmisteiden kohdalla näin: "Ei suositella raskaus- ja imetysaikana. Tarkkaa tietoa jodimääristä ei ole, suuria vaihteluja. Jodin liiallinen saanti haittaa kilpirauhasen toimintaa ja sikiön kehitystä."

 

Cheddarin pehmeydestä/kovuudesta/pastöroinnista en vieläkään ole varma, mutta söin sitä kuitenkin eilen hampurilaisessa. :rolleyes: Oli vaan niin kova nälkä, etten jaksanut ruveta liikaa vauhkoamaan ja stressaamaan kaikesta ruokia valitessamme. Ja eihän se nyt ole sanottua, että jos joku tuote onkin pastöroimaton, että siinä silti välttämättä olisi listeriaa. Vaikka tietysti listerialta voi välttyä varmemmin, jos ei syö mitään pastöroimatonta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärrän kyllä, että jodin takia ei merilavää tulisi nauttia raskausaikana, mutta mistään en ole löytänyt perusteluja imetysaikaiselle käyttökiellolle. Ja se häiritsee minua, tulee olo, että se on kielletty ihan kiusallaan :P

 

Musta on ihan ihmeellistä, että Subissa käytetään pastöroimatonta juustoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:o Ei hitsit, käytiin Subissa juuri ja tarkoitus oli taas pian mennä...taitaa jäädä väliin kun steak&cheese on se mitä himoitsen. :(

 

Muoks, tässä vielä sivuilta:

 

 

JUUSTO, Amerikkalainen

Juusto (64 %), vesi, voi, maitoproteiini, sulatesuolat E 331, E 339, rasvaton maitojauhe,

herajauhe, suola, säilöntäaine E 200, apuaine

(soijalesitiini).

Allergeenit: Lehmänmaito, laktoosi, soija-

öljy.

Edited by Victoria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä selvitin nyt tätä pikaruokapaikkojen juusto- ja pastörointiasiaa. Kysyin siis juustojen ja muiden maitotuotteiden pastöroinnista. Tässä itse firmoilta saamani vastaukset:

 

Subway:

"Maito mitä tuotteissamme käytetään on pastoröitua joten voit huoletta syödä ravintoloissamme. Sinihomejuusto on ainoa jota suosittelemme välttämään raskausaikana."

 

Cafe Picnic:

"Normaalisti käyttämämme juustot ja tuorejuustot on valmistettu pastöroidusta maidosta. Myös normaalisti käyttämiemme majoneesipohjaisten kastikkeiden keltuainen on pastöroitu. Raaka-aineiden selosteet kannattaa kuitenkin aina tarkistaa suoraan kahvilassa, jos esimerkiksi tavarantoimittajasta johtuvasta syystä jotain ohjeistettua juustoa ei ole ollut saatavilla ja se on korvattu muulla vastaavalla juustolla, jonka pastöroinnista meillä ei ole tietoa."

 

Hesburger (tiedot poimittu Hesen kotisivuilta):

Juustosiivu: cheddarjuusto 51 %, vesi, voi, rasvaton maitojauhe, juusto, maitoproteiini, sulatesuolat (E331, E339), suola, värit (E160a, E160c), paakkuuntumisen estoaine (aurinkonkukkalesitiini). Pastöroitu. Laktoosia 0,5 g viipaleessa. Vähälaktoosinen.

 

Kurkkumajoneesi: rypsiöljy, säilötty kurkku (kurkku, sokeri, sipuli, suola, paprika, mausteet (sinapinsiemen, valkosipuli, kurkuma ja cayenne), muunnettu perunatärkkelys, säilöntäaineet (E202, E211)), pastöroitu munamassa, vesi, sakeuttamisaineet (E1422, E415), etikka. Suolapitoisuus 0,3 %.

 

Paprikamajoneesi: Rypsiöljy, pastöroitu munamassa, säilötty paprika-kurkkuseos (paprika, kurkku, sipuli,suola, muunnettu perunatärkkelys, stabilointiaine E509, säilöntäaine (E202)), vesi, mausteseos (mineraalisuola (suola, kaliumkloridi, magnesiumsulfaatti, lysiinihydrokloridi), aromivahvenne (E621), glukoosi, hydrolysoitu kasvisproteiini (maissi), mausteet (juustokumina, paprika, valkosipuli, cayenne, oregano, sipuli, kurkuma), hiivauute), etikka. Suolapitoisuus 0,7 %.

 

McDonald's (tiedot poimittu kotisivuilta):

"Ravintoloissamme on tarjolla monenlaisia maitotuotteita, kuten juustoa, maitoa sekä pirtelöä ja jäätelöä. Ruokajuomavaihtoehtona on Valion rasvaton luomumaito. Kaikki McDonald’sin tarjoamat maitotuotteet valmistetaan aina pastöroidusta maidosta."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mitä ihmettä, rooibosta ei saisi juoda? Mä latkin sitä töissä joka päivä, kun en tavallista teetä välittänyt juoda. Mikä ihme kiellolle voi olla perusteena?

 

Mä sitä ihmettelin terkalle, niin se vaan sanoi, että se lasketaan yrttiteeksi.. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mulle sanottiin viime raskaudessa Turussa, että yrttiteissä voi olla vinksahtaneesta maaperästä tulevia liiallisia aineita ja kun niitä juodaan suuria määriä, niin sitten niitä aineitakin (olisko ollut raskasmetalleja?) voi tulla haitallisia määriä. Mutta siellä sallittiin isojen valmistajien (esim. Twinings) yrttiteet, sillä ne on turvallisesti tehtyjä. Nyt mä täällä arvon, että juodako itsekasvattamistani mintuista tehtyä yrttijuomaa, kun se on kasvanut puhtaasta pussimullasta vai en...

 

edit. ai niin, jossain oli juttua siitä, että yrttejä yms ei ole tutkittu tarpeeksi ja siksi kaikki yrttiteet pitäisi kategorisesti kieltää.

 

edit. 2.http://www.babycenter.com/0_herbal-teas-during-pregnancy_3537.bc?page=2

http://www.americanp.../herbaltea.html

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt mulla kyllä menee nuo suositukset jo yli hilseen :girl_prepare_fish: Jos yrttiteetä ei maaperän koostumuksen takia uskaltaisi juoda, miten ihmeessä uskaltaisi käyttää yhtään mitään maassa kasvatettua? Varsinkaan kun niitä yrttejä ei edes syödä, liotetaan vain. Luulisi, että vaikka juurekset olisivat paljon riskialttiimpia täöstä näkökulmasta ja tietääkseni niiden käyttöä taas ihan suositellaan.

 

Eihän esim. sienien (paitsi korvasienen) käyttöä ole kielletty, ja käsittääkseni niissäkin saattaa olla raskasmetalleja.

Edited by LeeLoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mä en tiedä, kunhan toistan sen mitä mulle sanottiin. Kaipa siinä taustalla on ajatus, että jotkut juo teetä päivittäin useita litroja. Harva vetää korvasientä yhtä paljon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo en epäillytkään sinun keksineen sitä :) Kunhan vaan meuhkaan noita heppoisen kuuloisin perustein tehtyjä kieltoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Totta. Tuntuu siltä, että vaan kielletään ja kielletään. Moniko on huomannut, että thl:n suositukset alkavat kasvisten, kalan ja täysviljan korostamisella? Kiellot tulee vasta sen jälkeen.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä selvitin nyt tätä pikaruokapaikkojen juusto- ja pastörointiasiaa. Kysyin siis juustojen ja muiden maitotuotteiden pastöroinnista. Tässä itse firmoilta saamani vastaukset:

 

Subway:

"Maito mitä tuotteissamme käytetään on pastoröitua joten voit huoletta syödä ravintoloissamme. Sinihomejuusto on ainoa jota suosittelemme välttämään raskausaikana."

 

 

 

Aika jännä, kun mulle sanottiin Subissa, että ei ole heidän juustonsa ei ole tehty pastöroidusta maidosta. Mutta kai tuota virallista tahoa sitten ennemmin kuitenkin uskoo.

 

Mä jäin miettimään, että voisiko sushiravintolassa syödä niitä nigireitä, missä on munaa/tofua/rapua? Jäin nimittäin kiinni viime viikolla yhdelle työkaverille, kun ehdin jo päästä suustani "en mä tuota sushia taida", kun kysyi lähdenkö mukaan. Ja tietää että olen kauhea sushifani :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta Subwaysta selvästi annetaan tosi ristiriitaista infoa. :girl_sigh: Mä jotenkin ymmärtäisin sieltä niiden sivun ravintoainetaulukosta, että juusto ei ole pastöroitua. Samassa taulukossa nimittäin on Auran kohdalla selvät merkinnät, että on pastöroitua ja toisen juuston kohdalla ei mitään mainitaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sushin leväkäärettä ei kai saisi syödä? Jos on sellainen riisipallo-sushi, niin siinä tuskin on mitään pahaa?

Merilevävalmisteita ei suositella lainkaan, jos tuotteen jodipitoisuus ei ole tiedossa
Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minä ainakin söin ihan hyvillä mielin, kun ei ne määrät kuitenkaan niin isoja ole. En samanlaisia määriä kuin ilman raskautta, mutta kyllä useamman makin kuitenkin. Mutta mä nyt olen vähän tämmöinen anarkisti tässä asiassa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Lia, tuosta selvityksestä! On tosiaan hiukka rajoittavaa etsiä itselleen kahviloista syötävää, kun tuntuu että kaikissa on jotain "ei-raskaana-oleville-sopivaa"!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ollos hyvä! Tosin tuon Subwayn kohdalla näyttää tosiaan olevan ristiriitaista tietoa liikkeellä, joten siihen niiden juustoon suhtautuisin vielä varauksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietityttää kyl toi yrttitee, että saako juoda vai ei. Täällä vasta raskautta yritetään, mutta yritän pikkuhiljaa muuttaa ravitsemusta raskausystävälliseen suuntaan. Juon päivittäin muutaman kupin teetä ja olen vuoden aikana juuri vaihtanut kaiken teen kofeiinittomaan. Vaihtoehdot on lähinnä: ruusunmarja-, rooibos- ja yrttitee. Mitäs jos ei uskalla yrttiteetä juoda? Enkä kofeiinista välittäisi, ku alkaa heti pissattaan. Pitääkö unohtaa teen juonti kokonaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma join raskausaikana lahinna tuoreista mintunlehdista tehtya teeta, jonkin verran rooibosta ja piparminttua.

Taalla Briteissa yrttiteesta ei ole juuri mitaan muita suosituksia kuin etta valeriaana, persilja ja salviateet ovat ei suositeltavien listoilla, muita saa juoda kohtuudella, parempiahan ne ovat kuin kofeiini. Myos hedelmateet ovat ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikkialta löytyy tosi ristiriitasta tietoo parmesanista... Mulla on tuolla jääkaapissa tommosta punasessa pussukassa olevaa Formaggio da pasta parmesaniraastetta (jauhoo). Ei lue onko pastöroitua. Saako sitä nyt sitten syödä vaiko ei? Ja jos saa, tarviiko olla kuumennettu? Vääntäkääpä tyhmälle rautalangasta :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parmesan on kovaa juustoa eli saa syödä, jos on pastöroidusta maidosta tehty. Parmesan vaan usein ei ole, mikä on se sen ongelma. Jostain lueskelin, että nuo jauheet silti usein olisi, mutta noin epämääräiseen tietoon en itse luottaisi. Jos siis et löydä pakkauksesta merkintää pastöroinnista, itse en söisi sellaisenaan mutta kuumennettuna ei ole esteitä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten on raejuuston kanssa?

Ja ravintolassa tarjottavan kalakeiton laita? Lisäkysymyksiä en oikein voi esittää seurueessa jossa olen, ettei homma heti paljastu :)

Edited by Quunie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now