Rune

Mitä suuhusi laitat 2

285 posts in this topic

Parmesanista vielä: Mä oon löytänyt hyvän korvikkeen ainakin kotikäyttöön, nimittäin ruotsalaisen Västerbotten-juuston. Se on hyvin parmesanin makuinen juusto, mutta pastöroitu. :girl_smile: Löytyy ainakin isoimmista ruokakaupoista ja sitä saa myös valmiina raasteena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cesariin tulee raakaa kananmunaa, jossa saattaa olla salmonellan riski. Mutta salmonellahan ei ole mitenkään sikiölle vaarallinen, lähinnä äidille kiusallinen ja ikävä.

Edited by LeeLoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako raskausaikana syödä metwurstia? Ei sillä, että olisin raskaana, mutta kunhan kiinnostaa... viime raskaudessa söin kyllä metukkaa, eikä siitä mitään tullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös ceasar-salaattiin tule sitä parmesania? Näin ainakin olen luullut, ja jättänyt väliin...

 

Meetwurstissa voi sitten taas kai (!) olla kypsentämätöntä lihaa joukossa, joten sen vuoksi se on ollut ainakin jollain lukemallani listalla kiellettyjen joukossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tai siis metwursti ei siinä valmistusprosessissa kai kuumene riittävän kuumaksi, jotta toksoplasma kuolee. Mutta yleensä Suomessa metukka tehdään pakastetusta lihasta, ja pakastaminen tappaa toksoplasman.

 

Lähdettä ei oo nyt just heittää (vaikka googletin), muistaisin lukeneeni jonkun lihajalostajan sivuilta joskus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Caesar-salaatinkastikkeessa on raakaa kalaa (anjovis), sen takia se vissiin on kielletty? Suomalaiset kananmunat on kuulemma sen verran tarkoin valvottuja, että voi syödä raakanakin, ulkomaiset on asia erikseen.

 

Ite oon syönyt metwurstia, aikani pähkäiltyäni. Aika monista ruuista löytyy ristiriitaista tietoa, ite valitsin ton kannan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin varma, että Valion Musta Pekka-juustoa ei saa raskaana syödä, mutta se on sallittujen listalla meidän neuvolan esitteessä! Jipii!!! :dancegirl: Nyt voin mättää sitä hyvällä omalla tunnolla kaloreista piittaamatta... :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen syönyt parmesania pöytään tarjoillun pasta-annoksen päällä, kun en kehdannut pyytää sen vuoksi uutta annosta. Metvurstikin on maistunut. Miten on maustekurkkujen laita? Jo ennen plussaa palasin vanhan herkkuni, juusto-maustekurkku-voileivän pariin. Ostan kaupasta aina niistä isoista tynnyreistä Myrttisen maustekurkkuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle terkka sanoi kun kysyin parmesaanista että voi syödä. Ceasar-salaatti kun kuuluu mun suosikkeihin, ja meidän työmaaruokalassa ei juuri muita (salaatteja) olekaan tarjolla. Perusteena terkalla oli, että on pitkään kypsytetty kova juusto. Tiedä sitten mikä on se viimeinen totuus saako vaiko eikö. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No jos parmesan ei ole pitkään kypsynyt kova juusto niin mikä sitten on?

Muttei ole tehty pastöroidusta maidosta, joka taitaa olla se kynnyskysymys tässä. Kai. Ehkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No jos parmesan ei ole pitkään kypsynyt kova juusto niin mikä sitten on?

Muttei ole tehty pastöroidusta maidosta, joka taitaa olla se kynnyskysymys tässä. Kai. Ehkä.

 

Kait pois, juuri niin. :) Joskus on tehty pastöroidusta, mutta yleensä ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee katsoin just hesburgerin sivuja ja siellä saa syödä hyvällä omalla tunnolla kana caesar salaattia, koska juusto on grana tyyppistä juustoa, joka on tehty pastöroidusta maidosta ja anjoviskin oli kastikkeessa pelkkänä aromina :)

 

Tuo raejuusto on kyllä kinkkinen kun sitä ei lueta tuorejuustoihin, mutta toisaalta se ei ole hapan niin kuin esim. maitorahka ja listeriahan ei tykkää happamuudesta. Kyselin elintarvikealan asiantuntijalta näitä juttuja ja hänkään ei osannut oikein sanoa miten iso listeririski raejuustossa on. Onhan voistakin löytynyt listeriaa ja sitä ei kukaan kiellä. Hänkin oli sitä mieltä et tuskin tuorejuustossa on iso riski jos sitä syö kotona suoraan jääkaapista ja kylmäketju on säilynyt kaupasta kotiin. Eri asia on sitten joissain buffetissa muhineet tuorejuustot.

Edited by tanssija

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, kiitos! :)

Tuntuu et oon vielä niin pihalla kaikesta, että kauheesti joutuu tekemään ajatustyötä ruokien kanssa :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No jos parmesan ei ole pitkään kypsynyt kova juusto niin mikä sitten on?

Muttei ole tehty pastöroidusta maidosta, joka taitaa olla se kynnyskysymys tässä. Kai. Ehkä.

 

Kait pois, juuri niin. :) Joskus on tehty pastöroidusta, mutta yleensä ei.

 

Mut mitenkäs kun juustotietoinen ystäväni oli sitä mieltä että Suomeen ei sais tuoda kun pastoroidusta maidoista tehtyjä juustoja? En tiedä pitääkö paikkansa. Oon joka tapauksessa ymmärtänyt että pitkään kypsytetyt juustot olis turvallisia pastoroimattominakin, ti äin ennen väitettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä oon jotenkin käsittänyt, että Suomessa valmistettuihin juustoihin maito on pakko pastöroida, mutta tuoda kyllä saa muualta ilmankin. Ihan en noista rajoista ole varma, mutta se on ainakin ihan faktaa, että kaikki Suomessa myytävät juustot eivät ole pastöroidusta maidosta valmistettuja.

 

Mäkin luulin, että kaikki pitkään kypsytetyt olisivat joka tapauksessa turvallisia, mutta myöhemmin olen lukenut, että näin ei kai ole. Esim. parmesanin kypsytyksessä lämpötila ei ajasta huolimatta nouse niin korkeaksi, että listeria välttämättä kuolisi. Erona pehmeisiin juustoihin on siis vain se, että pehmeissä listeria saattaa lisääntyä valmistuksen jälkeenkin mutta kovissa ei, jos se on sieltä alunperin pastöroinnilla tapettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suomessa on kuulemma laki, jonka mukaan Suomessa valmistettavat juustot pitää pastoroida ja siksi suomessa tehdyt juustot on pastoroituja vaikka paketissa ei niin lukiskaan. Näin väitti juustotiskin vastaava täkäläisessä cittarissa. Itse jätän silti ostamatta, jos valmistaja ei ole tajunnut kirjoittaa pakettiin, että pastoroitu. :) Ulkomailta tuodaan kaikenlaisia juustoja ja osa on pastoroimattomia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin yhtenä päivänä hyvillä mielin mustaa makkaraa, kunnes iski paniiikki, että ei kai sekinvain ole kiellettyjen listalla. Illalla kotona selvisi, että ei ole. Huh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko syöneet raskausaikana sushia? maki-rullat taitavat olla kiellettyjen listalla kun niissä on levää, mutta eikös nigiri-susheja pitäisi pystyä syömään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now