Rune

Mitä suuhusi laitat 2

285 posts in this topic

Itse en söis kun ne käsittelee samoilla välineilla raakaa kalaa. Jos on omatekosia, niin sitten tietty. :) edit. tai siis tuskin just samoilla välineillä, mutta jos ei tiedä paikan hygieniatasoa, niin.... listeria ei ole kielletty normaaleilta ihmisiltä, joten niiden ei tarvi varoa sitä silleen.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ymmärtänyt niin, että vakuumipakattuja tuotteita ei tulisi syödä kuumentamattomina. Eikös osa leikkeleistä ole vakuumipakattuja? Siis eikö vakuumipakkaus ole sellainen, josta kaikki ilma imetty pois? Entäpä sitten tuotteet, joissa lukee: pakattu suojakaasuun? Täytyykö tässä nyt ruveta leivänpäällisetkin lämmittämään? Voi että sitä tuntee itsensä tyhmäksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä olen ymmärtänyt että tää koskee vaan kalaa eikä esim. leikkeleitä, nehän ovat kypsiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua jäi kiinnostamaan toi papaija. Oli ihan uutta tietoa, että sitä ei raskaana olevat saisi syödä. Mikä siinä on se haitallinen ainesosa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En muista mikä ainesosa oli kyseessä, mutta sitä on perinteisesti käytetty lämpimissä maissa ehkäisykeinona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mä olen saanut googlettelemalla papaijasta selville, haitallisia ovat ainoastaan raaka papaija ja papaijansiemenet. Siemeniä harvoin syödäänkään eikä Suomesta taida papaijaa raakana oikein edes saada. Ja noitakin pitäisi syödä suuret määrät, jotta olisi ehkä mahdollisesti jotain haittaa. Tuo mahdollinen haitta oli kohdun supistelu. Mitään virallista lähdettä en löytänyt niin mitään en linkkaa, mutta itse luotan tuohon sen verran, että papaijaa järkevissä määrin en välttele yhtään. Ei siis tarvitse jättää syömättä esim. hedelmäsalaatteja tai kuivattuja hedelmiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en nyt edelleenkään ymmärrä näitä juustosuosituksia, esim. Aura on aiemmin ollut ihan ok, mutta kesällä Valio lisäsi nettisivuilleen kommentin että se onkin riski.

 

Siispä: uskallanko tehdä porkkanakakkua johon tulee tuorejuustokuorrutus, jos teen sen pastöroituun maitoon tehdystä tuorejuustosta? Vai onko riskiä? (No, koko elämähän on yksi riski, mutta onko tuorejuuston popsiminen ihan hirvee teko?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Uskallat (tai ainakin minä uskaltaisin), kun teet sen vasta avatusta tuorejuustosta. Eli lähinnä jos tuorejuusto on ollut pidemmän aikaa avattuna, on siinä listeriariski (joka käsittääkseni on hyvin pieni, kun on kyse pastöroidusta tuotteesta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt kahteen otteeseen törmännyt väitteeseen, jonka mukaan raskaana ei saisi syödä äyriäisiä eli esim. katkaravut olisi kiellettyjen listalla. Olen syönyt simpukoita, katkarapuja ja jättirapuja, nämä kaikki ovat olleet kypsennettyjä - joissakin annoksissa ne ovat kuumennettuja ja joissakin taas kylmiä (mutta kuitenkin kypsiä). Joten, onko teillä tietoa näistä? Saako syödä? Ja jos ei, niin miksi ei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olen nähnyt jossain viittauksen kolesteroliin. Itse olen syönyt, koska kyse on pienistä määristä ja mulla ei ole ongelmia kolesteroolin kanssa. Käsittääkseni kyse on vanhentuneesta suosituksesta ja nykyään noita saisi syödä kunhan ne ei ole olleet missään tyhjiöpakkauksessa tai suolaliemessä yms. Tunnet kai tän sivuston? http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mäkin olen kuumennettuna syönyt. Esim. sellaisia salaatteja en syö missä on pakkasesta sulatettuja katkiksia vaikka ne periaatteessa onkin kypsiä. Kun olen itse tehnyt jotain kylmiä ruokia kotona, olen kiehauttanut katkikset nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako hampunsiemeniä syödä? Hamppuhan on ihan superkasvi ja siitä saisi paljon proteiinia. Tuntuu, että tarvitsen lisää proteiinia ja en syö lihaa, kanaa enkä kalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^sisältääkö hamppu jotain raskasmetalleja? Niiden takiahan pellavansiemenet ovat kiellettyjä. Jos käytät maitotuotteita, niin niissähän on proteiinia. Muistan jossain nähneeni, että kunnan ravitsemusterapeutti auttais esim. just raskaanaolevia kasvissyöjiä. Oliskos sellainen teidänkin kunnassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apua unohdin kokonaan olevani raskaana kun tää on niin tuore juttu ja nyt siis söin nepalilaisessa ravintolassa tuorejuustoa pinaattikastikkeessa! Nyt pelottaa ihan kauheasti, koska ainakin katsoin ingmanin perinteisestä tuorejuustosta että se ei ole tehty pastoroidusta maidosta ja en tosiaan tiedä mitä juustoa ne käyttivät ja nyt ravintola on jo kiinni! Osaatteko auttaa?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mitä todennäköisimmin tuokin tuorejuusto on tehty pastöroidusta maidosta, ja jos ruoka syödään kuumennettuna (juusto on lämmennyt kauttaaltaan yli +72C), niin listeria tuhoutuu. Eli ei kannata murehtia! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivotaan! Tuli vaan kauhia paniikki, no meinaan soittaa tonne ravintolaan heti klo 11 kun se aukeaa ja kysyä juustosta. Juusto oli siis tuoreena heitetty kastikkeen sekaan eli sitä ei ole kypsennetty. Toki se vähän siinä muun kuuman kastikkeen seassa lämpenee mutta ei ole keitetty tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pastoroitua se oli, huh! Kuulemma käyttävät keittiössään vain pastoroituja maitotuotteita, ja se mies sanoi vielä sen puhelimessa niin ylpeesti :girl_crazy: Että selkeesti kunniakysymys :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palatakseni vielä cesarsalaattiin, niin ainakin Stockan cesarissa on parmesania ja se on kuulemma heillä ainoa pastöroimaton valmisruokatiskin juusto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäti on näköjään myös vältettävien listalla, valitettavasti, sillä se on suurta herkkuani, varsinkin joulupöydässä graavilohen ohella. Tietääkö kukaan, onko mäti listalla listeriavaaran vai minkä vuoksi? Ja koskeeko yhtälailla pakasteena ostettavaa ja tuoretta mätiä, ja kaikkien kalojen mätiä? Ohjeessa todetaan, ettei saisi syödä kuumentamatta, mutta mitä ihmettä mädistä tulee kuumentamalla?? Onko kukaan kokeillut, tai onko mitään hyvää reseptiä, jossa mäti ois kuumennettuna?

 

Entä graavilohi, jos ei osta kaupan valmiiksi pakattua tyhjiöpakkausta vaan esim. Stockan kalatiskiltä? Uskaltaisko sitä syödä? Kellään sisäpiiritietoa Stockan kalatiskiltä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolassa ei suositeltu graavikalan syöntiä raskausaikana ainakaan vuonna 2007 vaikka graavaus oli tehty itse ja lämpötiloista huolehdittu. Söin kyllä silti jouluna pari siivua graavia siikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nykyinen ohjeistus taitaa olla, että itse graavattua saa syödä, jos ja kun tietää sen varmuudella tuoreeksi. Stockan kalatiskistä tosin en tiedä, kuinka tuoretta se todellisuudessa on ja uskaltaako siihen luottaa.Mädin kuumentaminen kuulostaa oudolta, mutta kokemusta ei ole. Sen pakastaminen ei taas ainakaan listeriariskiä poista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin jostain, että kalatiskit saa kalansa siinä kielletyssä tyhjiöpaketissa, koska silleen niitä kuljetetaan. Eli kala pitäisi joko pyydystää itse tai ostaa suoraan kalastajalta.

 

Mäti on kielletty listeriariskin takia.

 

Selkeästi vältettäviksi ruoka-aineiksi jäävätkin ainoastaan maksa ja maksaruuat A-vitamiinin saannin kontrolloimiseksi (rajoitus koskee myös A-vitamiinia sisältäviä monivitamiinivalmisteita), tyhjiöpakatut kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet, mäti, pastöroimatonta maitoa sisältävät tuotteet, pehmeät juustot, homejuustot ja kypsentämättömät pakastevihannekset listerian riskin vuoksi ja pellavansiemenet ja -rouheet.
Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now