Kumisaapas

Kuinka pian kotiin synnytyksen jälkeen?

519 posts in this topic

Tyttö syntyi perjantaina ja kotiin päästiin seuraavana keskiviikkona eli sairaalassa oltiin 6 päivää. Reissu venähti tytön keltaisuuden vuoksi, koska hän joutui sinivalohoitoon vuorokaudeksi ja sen jälkeen oltiin vielä seurannassa toinen vuorokausi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi sektiolla ja olimme neljä päivää sairaalassa. Toinen syntyi alakautta ja pääsimme kotiin kolmen päivän jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuorokausi oltiin. Nopeamminkin olisin halunnut pois, mutta tyydyin itkemään yksinäni koti-ikävää enkä jaksanut "taistella tietäni vapauteen" puuduttavan kätilön edessä. Mitään todellista syytä ei ollut jäädä. Onneksi mies edes oli mukana koko ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika syntyi perjantai aamupäivällä ja kotiin päästiin aikamme lastenlääkärin lopputarkastusta odotettuamme, sunnuntai-iltapäivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnyttämään mentiin sunnuntaina yöllä, tyttö syntyi maanantaiaamuna ja kotiin päästiin torstaina illalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen kanssa olimme 5 vuorokautta. Syntyi maanantaina ja perjantaina kotiin. Ja mä olin kolmannen päivän niin valmis kotiin, mutta ei päästetty, kun olin ensisynnyttäjä. Ihmeellinen käytäntö tässä ko. sairaalassa.

 

Kakkosen kanssa olimme 2 vuorokautta. Syntyi perjantaina ja sunnuntaina kotiin. Syntyi Oysissa. Olisimme päässeet seuraavana aamuna jo kotiin, mutta eipä se olisi vaikuttanut mitään lähteä kotiin 70km päähän ja mennä takaisin maanantaina tai tiistaina, kun olin Lysillä vapaita aikoja, kun sunnuntaina päästiin muutenkin kotiin suunnitellusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

K-SKS ja esikoisesta olin 5vrk (sektio)

ja uusimmasta 4vrk kokonaisuudessaan, mutta koska synnytysvuorokausi lasketaan 0-päiväksi , olin 2vrk osastolla.

(eli maanantaina mentiin aamusta, tyttö syntyi seuraavan vuorokauden puolella ja kotiin päästiin torstaina puolenpäivän aikoihin)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kakkosen kanssa olimme 2 vuorokautta. Syntyi perjantaina ja sunnuntaina kotiin. Syntyi Oysissa. Olisimme päässeet seuraavana aamuna jo kotiin, mutta eipä se olisi vaikuttanut mitään lähteä kotiin 70km päähän ja mennä takaisin maanantaina tai tiistaina, kun olin Lysillä vapaita aikoja, kun sunnuntaina päästiin muutenkin kotiin suunnitellusti.

Olisko ne ihan hyvillä mielin päästäny sut pois sieltä seuraavana aamuna? Pitikö itse kysyä mahdollisuutta siihen?

 

Synnytän myös Oysissa ja toivoisin, että pääsisin mahdollisimman pian kotiin vauvan kanssa, jos oma ja vauvan vointi sen vain sallii. Esikoisen takia. Pikkuisen aikaista ajatella näitä asioita vielä, mutta kauheasti se stressaa silti jo valmiiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varhaisen kotiutumisen (alle 2 vrk) kriteerit ovat aika tiukat eli käytännössä mahdollisuus tähän on terveellä uudelleensynnyttäjällä jolla sekä nykyinen että aiemmat raskaudet ja synnytykset ovat menneet täysin "oppikirjan mukaan". Tietysti asiaan vaikuttavat myös mahdollinen kotiutumisaika (kotiutustarkastuksia ei tehdä päivystysaikaan) ja toisaalta se, miten polikliiniseen tarkastukseen on aikoja saatavilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos selvennyksestä! Eli ei kannata sen varaan laskea, että sieltä normaalia nopeampaa kotiin pääsis..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotiuduin (uudelleensynnyttäjänä) vuorokausi synnytyksen jälkeen. Kävimme sitten LYSY-käynnillä sairaalassa parin päivän kuluttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva syntyi perjantaina päivällä klo 12 ja kotiin lähdettiin samoihin aikoihin sunnuntaina. Oli ihana päästä omaan kotiin ja sänkyyn nukkumaan vaikka oltiinkin miehen kanssa omassa rauhassa perhehuoneessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se oli keskiviikkopäivä kun menin sairaalaan ja lauantaina pääsi lähtemään kotiin. Kotiin oli ihana päästä, vaikka aluksi pyörin ympäri asuntoa ja olin vähän hukassa, et mitäs mä täällä nyt teen. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva syntyi tiistaina aamuyöllä ja torstaina kotiuduttiin kolmen aikaan. Sairaalassa käytiin vielä kahtena päivänä kontrollissa vauvan keltaisuuden takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 vuorokautta siinä meni, ja 2 niistä synnärillä. eivät uskaltaneet päästää verenhukan takia osastolle ennen kuin pysyn pystyssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi keskiviikkoiltana ja kotiin päästiin lauantaina. Kuopus syntyi perjantaina ja kotiin päästiin sunnuntaina.

 

Mulle sanottiin ennen toista synnytystä, että kotiin voi päästä synnytystä seuraavana päivänä, mutta vauvan kanssa täytyy tulla uudestaan lääkärintarkastukseen kahden vuorokauden iässä. Näin siis Kätilöopistolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei välttämättä, jos eivät näe mitään seurailun tarvetta (keltaisuus, liikaa tippunut paino tms.) Näin sanoi kotiuttanut lekuri elokuussa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta oltiin sairaalassa kaksi yötä ja kuopuksesta pyysin varhaista kotuitumista ja pääsinkin kotiin yhden yön jälkeen (syntyi klo 5 aamulla ja seuraavana päivänä kotiuduin iltapäivällä). Kotiutumisen jälkeen käytiin 2 pv:n päästä kätilön tarkastuksessa, missä kaiken todettiin olevan kunnossa. :) Molemmissa synnytyksissä koin olevani kotiutumiskykyinen jo heti synnytyksen jälkeen, mutta esikoisen kohdalla oli hyvä kyllä olla sairaalassa niin sain ohjausta imettämiseen ja toisen lapsen kohdalla oli ihan kiva kun sain lepäillä ilman, että olisi tarvinnut huomioida hyvin huomionkipeää esikoista.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi on esikoinen ja kotiin tultiin kahden sairaalayön/-vuorokauden jälkeen. Vauva syntyi perjantaina iltapäivällä ja sunnuntaina iltapäivällä lähdettiin kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi on esikoinen... Keskiviikko aamuna mentiin sairaalaan, suunniteltu sektio. Lauantaina päästiin kotio :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi perjantaina ja sunnuntaina päästiin kotiin. Tiistaina piti mennä takaisin, onneksi vain käymään, laskeneen painon vuoksi ja lonkkaultraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now