Sign in to follow this  
Followers 0
Lamperi

Synnyttäminen

11 posts in this topic

Millaisia kokemuksia muilla isillä on synnyttämistä? Tai lähinnä siinä rinnalla olemisesta.

 

Tämä aihe on varmasti enemmän naisten aihe, mutta eiköhän meillä miehilläkin ole unohtumattomia kokemuksia uusien elämien alkuhetkistä.

 

 

***************************

 

Esikoisen kohdalla oli kyllä todellä jännittävää. Synnytys alkoi lauantaina joskus iltapäivän aikaan. Koitimme vielä käydä nukkumaan illalla, mutta eihän se onnistunut. Vaimon olo oli aika tukalan kuuloinen, kun supisteli vähän väliä. Lähdimme sitten yöllä kolmelta taksilla TAYSiin (meillä ei ollut autoa silloin). Se aika kun pitää odottaa vaimon alkututkimuksia tuntuu todella pitkältä. Lisäksi olin hieman väsynyt melkein vuorokauden valvomisen jälkeen. Loppuyökin meni siinä kädestä pitäessä ja tukiessa kun ei uni tullut supistelun takia.

 

Kuuden ja seitsemän välissä vaimo puudutettiin ja nukahdimme seitsemän ja kahdeksan välissä hetkeksi. Kymmeneltä heräsimme ja vissiinkin synnytys oli jo lähestymässä loppua. Se viimeinen tunti meni aika villisti ohi, ja yhtäkkiä yhdentoista maissa meillä olikin jo pieni tyttö. Isukin tähtihetki tulikin sitten, kun sain kätilön kanssa käydä punnitsemassa tyttöä ja pukemassa ensimmäisiä vaatteita.

 

Minulle jäi hyvin uuvuttava oli syntymästä. Vietin vielä sunnuntain sairaalalla, ja kun vihdoin lähdin illalla olin kovin uupunut. Koko homma menee ohi niin nopeasti loppujen lopulta, varsinkin näin miehenä.

 

Kirjoittelen tarinan vielä toisenkin lapsen syntymisestä jos jaksan jossain välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

moikka

 

mä olen vasta tuleva isä jos kaikki menee hyvin...vähän pelottaa mua se synnytys kun en tiedä miten hyvin siellä pärjään kun en noista sairaaloista oikein välitä...millanen se toimitus muuten oli,mitä isältä vaaditaan siinä??

Share this post


Link to post
Share on other sites

moikka

 

onhan mulla tässä onneksi 8kk aikaa tottua ajatukseen että lapsi syntyy ja mua tarvitaan vaimon henkiseksi tueksi ja avuksi...vaikka sit olisinkin joku juomahemmo.... :pupu_1:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehinä olemme siellä ensisijaisesti vauvan äitiä tukemassa minusta.

 

Riippuu mitä meinaat tuolla juomahemmolla... ihan joka litkua en sairaalaan ottaisi mukaan, mutta kahvi maistuu aina (varsinkin kun meidän tytöt on syntyneet siten että tuli valvottua kaksi päivää putkeen!) :gkahvi: ja vettä sai ainakin meillä ottaa itse siitä synnytyshuoneen hanasta.

 

(tarvitsemme letittömän kahvinlitkijän, minun avatar kävisi siihen)

Edited by Lamperi

Share this post


Link to post
Share on other sites

moikka

 

ei mulla ole tarkoitusta ottaa mukaan mitään ryypättävää mukaan.meinasin juomahemmona olla ainakin vaimolle jos sille maistuu siinä mikään juoma...luulisi maistuvan...tehtiin tossa viikolla uusi raskaustesti ja myös viides testi näytti plussaa...ihanaa...on aika hyvin jo todistettu että ollaan raskaana..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lamperi, Kun menette sinne synnytysvastaanotolle niin vaimosi/tyttöystäväsi menee ensiksi käyrille! Miesten pitää jäädä siihen käytävälle odottamaan joka on aikas pitkästyttävä paikka, kun on vaan jotain vanhoja lehtiä ja televisio ainkin tays:ssa josta ei ikinä tule mitään! meillä Vaimo oli käyrillä jotain 30min ja ditten tunnin suihkussa ja sekin oli pitkä aika joten ota jokin kirja mukaan! jos teillä hyvin käy niin pääsette äkkiä siistymään 4 kerrokseen jossa on varsinaiset synnytys salit

 

Salissa on kiva keinutuoli mutta kaikista paras on se supistuskäyrälaite josta näkee koska tulee supistus ja kun synnytys alkaa niin minä ainakin istuin vieressä ja pidin vaimoani kädestä kiinni ja ei se niin paha paikka ole kuin puhutaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samiko, Jos et hirveesti noista sairaaloista pidä esim veren takia niin ole siellä vaimon pääpuolella pitämästä vaimoa/tyttöystävä kädestä niin et edes näe vaimosi/tyttöystäväsi alapäätä kun kätilö voi joutua leikkaamaan väliliha josta tulee verta mutta sitä et näe js olet pääpuolella minä en edes leikannut napanuoraa kun kätilö tekisen niin nopasti

 

tulevalta isältä ei vaadita tays.ssa mitään muuta kuin mitä vaimo/tyttöystävä vaatii =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiva kuulla ja kyllä tässä olen ajattelut että pitäähän siellä synnytyksessä olla mukana...on myös vaimolle niin tärkeä asia ja olen minäkin sen niin ajatellut että haluan olla mukana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo se TAYSin odotuskäytävä on ihan kamala. Ei tiedä yhtään mitään mitä masuvauva ja äiti tekee siellä, ja ne lehdet oli ihan kamalia, eikä TV:stäkään tullut mitään kummankaan lapsen kohdalla, kun olen viettänyt siellä aikaa vain 00-05 välissä :-)

 

Tosiaan se 4 kerroksen synnytyssali on mukavampi kun voi viettää aikaa äidin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

moikka

 

onhan mulla tässä onneksi 8kk aikaa tottua ajatukseen että lapsi syntyy ja mua tarvitaan vaimon henkiseksi tueksi ja avuksi...vaikka sit olisinkin joku juomahemmo.... :pupu_1:

 

Itelläkin vielä 3kk aikaa tottua.

 

Kauanko Teillä on siellä mennyt? Tunteja? Päiviä?

Itse toivon, että vauva syntyy parissa tunnissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, eihän siellä synnytyksessä enää taikoja tehä, ne tehtiin yheksän kk sitten :D Kädestä ku pitää kii, niin se riittää pitkälle. Itse en ainakaan hingu sinne ns.pelipaikoille katteleen, vaikka ois se hieno ottaa selfie siinä kaiken keskipisteessä :D Toki sinne voi kurkata jos haluaa, mutta itse en sinne halua mennä. Napanuoran sain leikata ensimmäiseltä lapseltani, soli hieno kokemus :) Toisen kipua siellä en suosittele vähäteltäväksi, myöskin huutaa saa niin paljon kuin haluaa. Naikkonen voi olla siellä yhtä viehättävä kuin se pikku tyttö manaajassa ja huutaa samoja solvauksia. Todennäkösesti sanoo myös että on viiminen kerta...mutta se muuttuu taas ku pieninkin aloittaa koulun. sit aletaan puhumaan siitä että oishan sellanen iltatähti ihana :D no noin kai se kutakuinkin. Siinä on mun vihjeet ja varoitukset :) Hyvin se menee, luottamus vie pitkälle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0