pipa

Korvikevauvan kiinteiden aloitus.

58 posts in this topic

Vauvojen kiinteiden aloittamisen suositusikä on 4kk. Mutta minkä ikäisenä te aloitte antamaan soseita vauvalle?

Minkälainen vaikutus niillä oli? Tuliko vatsakipuja, koska 4kk ikäisellä luulisi olevan vielä ruoansulatus vielä aika heikkoa?

 

Korivekevauvat ja osittainimetyksellä menneet vauvat yleensä alottavat juuri siinä 4kk iässä, mutta jotkut kuitenkin ilmeisesti aloittavat aikasemmin ja harvemmin ilmeisesti myöhemmässä iässä

 

 

Alotitko jo aikasemmin kiinteiden antamisen ja miksi?

Olen lukenut toisesta keskustelupalstalta miten aikaisin ovat aloittaneet kiinteiden antamisen ja olin todella yllättynyt, että jopa 2kk ikäiselle vauvalle annetaan jo kiinteitä, vaikka olivat täysin tietoisia suositusiästä.

Toinen asia mikä yllätti oli se, että jotkut neuvolatädit olivat suositelleet aikasemmin kiinteiden aloittamisen, koska maitoa menee paljon. Mutta kun tätä kysyin omalta neuvolatädiltä hän oli aika kauhistunut asiasta, eikä meinannu uskoa tätä.

 

Ja en itse henkilökohtaisesti pysty ihan käsittämään minkä takia vauvalle on pakko alkaa antamaan aikasemmin kiinteitä, kun jo valmissoseet ovat kalliimpia kaupassa, kuin korvikemaito ja toisaalta ihan hyvin ne vauvat tuntuvat pärjäävän aika pitkälle ihan vaan maidolla.

Edited by pipa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osittaisimetetty lapseni alkoi saada kiinteitä noin 5 kk paikkeilla (ja käytännössä äidinmaito jäi samoilla hetkillä kokonaan pois). Mun mielestä on turha kiirehtiä kiinteiden aloitusta, jollei ole lääketiteellistä syytä aloittaa tosi aikaisin. Olisin halunnut täysimettää tai edes osittaisimettää pitempään, mutta ekalla kerralla tieto, taito eikä voimat riittäneet. Seuraavalla kerralla osaa varmaan välttää karikoita paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää tiedän yhden korvikevauvan, nytjo tosin terve ja reipas nelivuotias, jolle neuvola ohjeisti, että korvikkeella kuusikuiseksi, jos ei syytä ole aiemmin aloittaa ja näin sitten toimivat.

 

Meidän osittaisimetetty, pääosin imetetty, aloitti 4,5kuisena lääkärin suosituksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ihan hyvin lapsi voi olla myös pelkällä korvikkeella 6 kk vanhaksi saakka, jos kasvaa ihan hyvin.

 

Musta tuntuu, että useimmilla äideillä (itseni mukaan lukien) on esikoisen kanssa niin hurja kiire päästä "seuraavaan vaiheeseen", että kiinteät aloitetaan usein turhan aikaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ymmärtääkseni - vaikka korvike aivan kelpo ruokaa onkin - sen käytölle on joku "yläraja" (olisko ollu n. litra vai muistanko ihan omiani) että paljonko sitä on suositeltavaa antaa päivässä. Tuli vaan mieleeni, että josko se sitten olisi niin, että jos korviketta alkaisi mennä aivan huimia määriä päivässä, kannattaa mielummin antaa jo osaksi kiinteää ruokaa? Se ainakin vaikuttaisi loogiselta.

 

Omalla kohdalla kävi niin, että neiti alkoi tankata n. nelikuisena huimia määriä ja usein, eikä oma maito riittänyt millään, varsinkin kun tyttö oli tosi kova puklailemaan. Kyselin asiaa nlasta ja sain ohjeen mielummin antaa kiinteää ruokaa (jolloin oma maito useimmiten riitti) kuin alkaa lisätä korvikkeen määrää. Tyttö oli siis kuitenkin alusta asti saanut säännöllisesti korviketta. Ja olihan siinä sellainenkin toive (joka ehkä osittain toteutuikin), että se kiinteä ravinto siellä masussa vähentäisi sitä yletöntä puklailua. Että kai nämä on tapauskohtaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei meille ainakaan neuvolassa huomautettu mistään korvikemäärän ylärajasta, vaikka lapsi veti sitä 2-3 kk ikäisenä enimmillään 1,1-1,2 litraa vuorokaudessa ja lisäksi vielä äidinmaitoa. Ja siis nukkui yöt kunnolla. Luulen, että silloin, jos lapsi syö koko vuorokauden todella tihein välein, eikä ehdi edes kunnolla nukkua, kannattaa miettiä, että saako lapsi tarpeeksi ravintoa, oli se sitten äidinmaitoa tai vastiketta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ymmärsin niin, että se korvikkeen käytön "yläraja" liittyis jotenkin siihen, että kun se nyt kuitenkin on lehmänmaitoa eikä sen koostumusta mitenkään saada vastaamaan täysin ihmisenmaitoa, niin että sen takia sitä ei suositella annettavaksi hirmuisen isoja määriä jatkuvasti. Voi tulla mahavaivoja tms?? Sitä määrää en nyt muista ja se oli vaan veikkaus, että esim. lähes puolivuotias tarvitsisi jo niin isoja määriä maitoa, että tuo "raja" voisi ylittyä.

 

Mutta saattaapi olla, että korviini/silmiini on kantautunut tissimaitopropagandaa... ;)

 

Niin, ja neuvolasta saatuja ohjeita taitaa olla about yhtä monta kuin on neuvolantätejä! :D Että eiköhän se maalaisjärki ja etenkin vauvan tyytyväisyys ole niitä aika hyviä mittareita jos siis kyseessä on perusterve lapsi!

Edited by minni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin korvikevauvallemme kiinteät vähäisillä määrillä maistellen 4 1/2kk ikäisenä. 3 1/2kk ikäisenä oli aloitettu maissivelli. Kiinteät aloitimme ensin porkkanalla ja bataatilla, joita kumpaakin maisteltiin about 4-5 pvää, aina pari lusikallista lisäillen. Kokeiltiin myös perunaa, joka sitten vähän kovetti vatsaa. Sen takia aloitimme masuystävällisemmillä mm.bataatti, koska tytöllä on ollut aika pahoja masuvaivoja pienempänä. Juurikin 4kk iässä taisivat vaivat suurimmassa osin olla historiaa. Kiinteät alkoivat heti maistua, ja lopulta nyt 6kk iässä meillä on erittäin hyvällä ruokahalulla syövä tyttö, jonka yöunet ovat parantuneet hitaasti mutta varmasti 1h välein heräämisestä 1-2 krt/yö heräämiseen. Uskon, että 5 kiinteää ateriaa päivässä on pikkuhiljaa tuonut tämän helpotuksen meidän perheeseen.

 

Ai niin, aloitettiin näin:

 

kasvissose 4 1/2kk iässä

aamupuuro 5kk iässä, kun ei tullut masuvaivoja niin iltapuuro vkon päästä mukaan

Tästä about vko ja hedelmäsose

6kk iässä lihasose

 

Näillä on menty, lisäksi n. 500ml maitoa/pvä

 

Meillä aloitettiin kiinteät siksi, että yöunet paranisivat(meillä oli toooodella rankkaan puolivuotiaaksi asti) ja tämä oli neuvolan neuvo. Muoks. syy kiinteiden aloitukseen oli siis suurimmaksi osaksi juurikin nämä unet, meillä siis oltiin(sekä minä että mies) lopen uupuneita. Ja, juurikin masun herkkyyden takia aloitimme varovasti ja hiljaksiin.

Edited by Neiti.Aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli osittaisimetetty ja neuvolassa ohjeistivat aloittamaan kiinteät viimeistään 5kk iässä, jolloin sitten aloitettiinkin. Mulle sanottiin myös tuosta, että yli litra korviketta on jo sellainen määrä, että silloin pitäisi antaa kiinteitä jotta maitoa ei menisi niin paljon. Aloitettiin kiinteät hedelmäsoseilla ja maissilla. Edettiin todella hitaasti ja vasta tuossa 8kk ikäisenä poika söi joka aterialla soseita. Yöuniin ei vaikuttanut yhtään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä ymmärsin niin, että se korvikkeen käytön "yläraja" liittyis jotenkin siihen, että kun se nyt kuitenkin on lehmänmaitoa eikä sen koostumusta mitenkään saada vastaamaan täysin ihmisenmaitoa, niin että sen takia sitä ei suositella annettavaksi hirmuisen isoja määriä jatkuvasti. Voi tulla mahavaivoja tms?? Sitä määrää en nyt muista ja se oli vaan veikkaus, että esim. lähes puolivuotias tarvitsisi jo niin isoja määriä maitoa, että tuo "raja" voisi ylittyä.

 

Korvike tosiaan kuormittaa munuaisia enemmän kuin äidinmaito. Oma käsitykseni on kuitenkin, että se litran raja on nuoremmilla vauvoilla, isommat kestävät vähän suurempiakin määriä. Tämä on kuitenkin sellainen asia mistä neuvolasta pitäisi saada tietoa. (Terveydenhoitajilla pitäisi olla tietoa korvikkeiden käytöstä, koska korvikefirmat saavat heitä tässä asiassa valistaa, ja terveydenhoitajien velvollisuus on ohjata käyttämään korviketta turvallisesti.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään jo lähemmäs 2l maitoa päivässä! Menee 2dl yhdellä kertaa, alkaakohan se olemaan jo hieman liikaa noin pienelle vauvalle? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä vaan luulen, että joillain vauvoilla on sellainen kiivas kasvukausi noilla paikkeilla, jolloin tarvii tosi paljon energiaa. En mä ainakaan siltikään antaisi noin pienelle lapselle muuta ravintoa eli tilanne on oikeastaan hyväksyttävä sellaisenaan, sillä ei lasta nälässäkään voi pitää! (Ja ei kai teilläkään ihan jokainen pullo mene tyhjäksi asti? Todellinen määrä saattaa hyvinkin olla vähemmän kuin avattujen korvikkeitten määrä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiku siis pullo menee ihan tyhjäksi! Eilen se veti yhdellä kertaa 260ml eli jouduttiin lisäämään maitoa, ku ei me nyt noin paljon olla tajuttu sille antaa heti kerralla. Todellakin taitaa olla joku tankkauskausi menossa, mutta noi määrät on aika mahtavia, ku aluksi vedettiin aina 100ml kerralla ja nyt pitää lisätä sata lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Pirauta neuvolaan ja kysy sieltä mielipidettä. Tän terkan korvaan määrä kuulostaa kyllä melko suurelta, mutta toisaalta onhan lapsen ruokaa saatava. Aika pianhan voitte kokeilla velliä, jossa hitusen isompi kalorimäärä, eli saattaa täyttää hieman pienemmällä määrällä. Kiinteitäkin ehkä kehiin aika pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kattonu noita vellejä ja jokaisessa lukee suositusikä 5kk niin onko siitä sitten mitää haittaa, jos antaa aikasemmin ja minkä takia vellissä on suotusikä 5kk ja soseet on jo suositusikä 4kk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojan täytettyään 4kk muutettiin Saksaan. Täällä on eri suosituksen aloittamaan kiinteät, ja näillä mentiin, kun tuntui että isohko poikamme hyvin tätä haluaa=) Heti maistettiin 4+ kk iässä kalkkunaa, possua, vasikkaa, nautaa. 3,5kk iässä olimme jo syöneet kasvissoiseita sekä hedelmäsoseita. 4,5kk iässä aamu- ja iltavelli-puuro (sellainen hyvin laimea puuro, jota voi antaa vellipullosta). 3kk iässä maissivelli, joka lopetettiin 4kk iässä, kun parempaa täältä löytyi. Yöt paranivat heti istumalta, kun ruokailurytmi selkeytyi ja puuro-vellit otettiin käyttöön. Mä en voisi kuvitellakaan että tämä vauva ois tällä ruokahalulla olla tyytyväinen pelkällä maidolla. :rolleyes:

Anteeksi nyt tätä sekasotkua aikatalussa, siis pistin noi aloitusajat sitä mukaan kun päähän nyt muistuivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko vellin sekoittaa maitoon? Varmaankin voi, mutta kysytään varmuuden vuoksi. Mä ajattelin antaa sitä tänään, mutta en viittis antaa ihan pelkkää velliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko vellin sekoittaa maitoon? Varmaankin voi, mutta kysytään varmuuden vuoksi. Mä ajattelin antaa sitä tänään, mutta en viittis antaa ihan pelkkää velliä.

 

kyllä voi! ja kannattaa niin aloittaa kun ei ole varma. puhun kokemuksella. aloitettiin suhteella velli:maito=20:80ml, niin isonnettiin vellin määrä siihen 100:0:an viikossa.

 

vauva siinä ajassa totuuttelee myös uuteen paksumpaan koostumukseen.

Edited by Uusinainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä menee nykyään korviketta 1400 ml vuorokaudessa ja tuntuu että pojalla on koko ajan nälkä.

Syöttövälejä on koetettu pidentää, mutta eihän nyt toista voi nälässäkään pitää. Yöllä jaksaa ekan pätkän maksimissaan 4 ½ h ilman maitoa (on sitä ennen tankannut illalla yli 300 ml) ja sitten syödäänkin 2-3 h välein. Pelottaa nyt, että mitä haittaa ollaan tehty pojan munuaisille... en kyllä ymmärrä mitä muutakaan voitais kuin antaa ruokaa kun toisella on kerta nälkä. :unsure:

Onneksi neuvola on tiistaina, mutta mitä jos neukka sanookin ei velleille? Tätä hurjaa syömistä on jatkunut nyt kohta kaksi viikkoa... korvikemäärät on vaan kasvaneet matkan varrella.

 

Noose ja poikanen 2 kk 2 vkoa ja 2 pv

Edited by Noose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuvasta päätellen hän syö tuttia? Onko hänellä vain kova imutarve? Siis syökö hän tuttia syöttöjen välissä? Onko jano? Oon juottanut vettä jo 1kk iästä alkaen pojalle, hyvin tykkäs. Toisaalta, onhan heillä kasvupyrähdys-vaiheita silloin tällöin yhtäkkiä tarviikin enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syö tuttia lähinnä ennen unen tuloa. Jos päivällä tarjoaa, ei kestä suussa. Ei siis ole imemisen tarvetta. Joskus yöllä on kokeiltu josko uni jatkuisi tutin avulla, mutta ei... nälkä on ollut.

Vettä on juonut, mutta sitä on tarjottu vain kovilla helteillä. Luin kyllä siitä, että ihan sama onko maitoa vai vettä, munuaiset kärsii jos nestettä tankataan suuria määriä.

 

:unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa, en osaa kokemuksen perusteella enää snoa mitään. Täytyy sun kysyä neuvolasta. Tuli myös mieleen, että imetitkö koskaan? Esim. meillä on välillä läheisyyden tarvetta, että hän mielellään imee "tyhjää" rintaa. Vielä sieltä kyllä tulee vähän jos ei imenny pariin tuntiin vähintään, mutta ei todellakaan nälän sammumiseen. Mutta jos on nälkä selkeästi ja syö niin iso määrä korviketta, kysy neuvolasta ja painota huolesi! Painottaminen kannattaa, ne kun taipuu siellä turhaan rauhoittelemaan. Esitä konkreettisisa huolia: esim. mitä käy munuaisten ja MIKÄ MÄÄRÄ TÄSSÄ IÄSSÄ SUOSITELLAAN, ei sitä että onko tämä paljon.

Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin noin kuukauden verran kaikki ne vähät tipat mitä miulta maitoa tuli. Nyt tosin tuntuisi hullulta alkaa enää imetyttämään todellakin tyhjää rintaa. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä molemmat pojat ovat olleet 2 kk iän jälkeen pelkällä korvikkeella. Kummankin kanssa kiinteitä on aloiteltu reilun kolmen kuukauden iässä, sillä korvikemäärä vuorokaudessa ylitti reilusti tuon litran. Mulle sanottiin neuvolasta että liian suuret korvikemäärät voi tehdä hallaa munuaisille?! Meilläkään siis yöunet ei olleet mitenkään huonoja, joten siitä syystä ei kiinteitä aloitettu. Kummankin pojan kanssa kävin eri neuvolassa, mutta mielipide kummassakin paikassa oli ihan sama :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now