Briony

Poikien nimiä, vol. 2

902 posts in this topic

Hihii, kiitos Fmn! Tuolta sun linkin takaa pääsikin pari nimeä listalle. Olen joskus tuota ruotsinkielistä kalenteria selannut, mutta olin ihan unohtanut sen nyt kun asia on oikeasti ajankohtainen.

 

TätiMonika: Volmar kuulostaa vielä jotenkin vieraalta, vaikka äänteellisesti sopisikin hyvin. Täytyy vielä makustella :D

 

Lisää ehdotuksia saa laittaa, jos tulee mieleen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulokkaan sukupuoli ei ole tiedossa, tytölle olisi kaunis, kolmeosainen nimi valmiina. Mutta pojalle ei ole kuin yksi ajatus, ja se on viime vuoden top 5:stä, Leo. Yleisyys vähän mietityttää. Mikään vaihtoehto ei kuitenkaan oikein miellytä, mutta en kyllä keksi tuohon oikein toista nimeäkään perään. Yksi nimi ei mielestäni riitä, mutta kolmea ei tarvitse, ellei satu hyvä rimpsu vastaan. Sukunimi on suomalainen ja kuten nimimerkistä näkee, alkaa H:lla. Oisko vinkkejä, joko vaihtoehdoiksi etunimelle tai ehdotuksia toiseksi nimeksi? Mistään kauhean raamatullisesta emme pidä, nimi ei myöskään saa sisältää ääkkösiä. Vokaalilla alkavat nimet miellyttää, mutta niitä on tosi hankala tuohon kombinoida.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vuodessa syntyy noin 30000 poikaa ja niistä noin 400 on saanut nimekseen Leo, niin aika vähän se mun mielestä on, en jättäis antamatta sitä varten! Itse siis haaveilen nimestä Onni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

RouvaH: Hmm, kokeillaan. :) Leo Elmeri, Leo Elias, Leo Anttoni/Anton, Leo Ilmari, Leo Ilari. Makuasia toki, mutta musta tuohon käy tosi kivasti monet juurikin vokaalilla alkavat toiset nimet. :give_heart: Ehkä ne oolla alkavat jättäisin vaihtoehdoista, kun sitten menee jo mössöksi, mutta muut kyllä käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rosalina: Olet kyllä ihan oikeassa, en ollut sitä noin lukuina ajatellutkaan. Meillä vanhemilla on molemmilla niin yleiset nimet, että meitä on aina ollut 3-4 samanimistä luokalla, sitä lähinnä halutaan välttää.

 

Kärpänen: Onpa kivoja, tykkään ehkä eniten tosta Leo Elmeristä! Täytyy koittaa tarjota miehelle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdotuksia nimeksi Nella Johannan pikkuveljelle? Meillä on suomalainen, melko pitkä Nii-alkuinen sukunimi. Eli ei kovin pitkää etunimeä. Meillä ollut mielessä Joel, Niilo tai Samuel ekana nimenä, mutta ei osaa päättää. Vielä muut etunimet pitäisi myös keksiä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko ideoita pojan nimestä, jossa olisi l-kirjain ja suomalainen nimi, mutta myös ulkomaalaisille ymmärrettävä. En tiedä onko ihan toivotonta hommaa tämmöisen nimen etsiminen. Kiitos ideoista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko tuo kirjain siis i niinkuin Ilari vai L niinkuin Lassi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole ollenkaan tyhmä kysymys. Enpä tullut ajatelleeksi ollenkaan. Se on L-kirjain. Nimen ei ole siis alettava tuolla kirjaimella, mutta jos se löytyisi nimestä jostain välistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aleksi, Alvar, Elmeri, Harri, Henri, Leo, Ville

 

Tuossa nyt joitakin nopeasti mietittynä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliver, Elias, Elmo, Lauri (jossain päin voidaan kyllä käsittää tytöksi), Luukas/Lukas/Luka, Olli, Elvis ( :lol: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos! Laitoin muutaman nimen vinkeistänne listalle. Alvar olisi ihana, mutta sukunimen kanssa olisi vaikea käyttää. Onneksi on vielä aikaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perheeseen tulee toinen poika, mutta potentiaaliset nimiehdokkaat on aika nollassa. Haussa olisi suomalaiseen nen-päätteiseen sukunimeen sopiva nimi. Tykkään vähän vanhahtavista nimistä tyyliin: Alvar, Oskari, Eevert...Myös Aarni ja Lauri on ihan kivoja äänteellisesti.

 

Hätistelen taas niminikkareita apuun! Tuohon ylempään sen verran tarkennusta, että esikoisen nimi löytyy myös noiden antamieni esimerkkien joukosta. Kalenterinimet on melkolailla koluttu, mutta saa sieltäkin ehdotella, jos vaikka nimi kuulostaisikin jonkun muun ehdottamana paremmalta. Nimi ei mielellään saisi sisältää vierasperäisiä konsonantteja, kun eivät mun mielestä oikein istu sukunimeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eemi ja A(a)rne on molemmat tosi ihania nimiä, mutta mies taas ei tykkää kummastakaan. Tää on kyllä ihan kauhean vaikeaa, kun esikoisen nimeksi päätyi ainoa, joka oli molempien mielestä ihan kiva.

 

Kiitos mOmma linkistä! Olin unohtanut nuo sivut kokonaan ja löysin nyt ortodoksisesta kalenterista ja niistä vanhoista nimipäiväkalenterien uudistuksista muutaman uuden nimen ehdotettavaksi! Edelleen saa kuitenkin heittää ehdotuksia ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cheimantha, mulla ei ole nyt heittää mitään ehdotusta, mutta vanhoja suomalaisia nimiä löytyy paljon sukututkimuksista (ja hautakivistä...) ! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cheimantha: Heittelen nyt näitä tähän listan päästäni ihan vaan sillä perusteella että mikä rimmais isoveljen nimeen :grin: Verner, Rupert, Viktor, Rolf, Fredrik/Freedrik.

 

Svenska namn -sivustolta vois vielä etsiskellä lisäideoita, jos haluat. Ruotsissa on tosin suosioon noussut viime vuosina aika paljon englantilaiset nimet, varsinkin siellä namntrender-välilehdellä on aika kivankuuloisia erikoisempia/lainanimiä, jos ei haittaa ettei ihan suomalaiselta kuulosta etunimi. Kuitenkin ihan hyvin suomalaiseenkin suuhun käy esim. Melvin tai Morris :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischa: Miehen isoäidillä on sellinen sukukirja, jossa on sukulaisten nimiä 1700-luvulta asti. Ei vaan vielä olla päästy pläräilemään, mutta se tosiaan on odottamassa.

 

Fmn: Kiitos ehdotuksista, noista muutamia ollaan pyöriteltykin. Tuo Svenskanamn-sivusto oli ihan uusi tuttavuus mulle. Täytyy selailla sitä oikein ajan kanssa :tender:

 

Ja eilen löytyi yksi nimi, jota kumpikaan ei tyrmännyt! JEE! :curtsey: Ja mies vielä otti sen nimen esille! Itse olin ehtinyt makustella kyseistä nimeä jo pari päivää, mutten vielä ollut ehdottanut sitä miehelle. En vielä uskalla suuremmin hurrata sille, että tuo olisi the nimi. Mut nyt on olemassa edes yksi vaihtoehto! :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now