Tähtitomu

järkeä mennä ultraan rv5+ ?

20 posts in this topic

Nyt kun tätä huolta murhetta tuottavaa vuotoa on tässä jo viis päivää tuhnutellu niin oisin kysässy, että onko mitään järkeä mennä ultraan joskus rv5 +3-5?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos on riski tai epäilys kohdunulkoisesta, niin sitten on. Alkiota on erittäin epätodennäköistä nähdä viikolla 5+, eli tuulimunan mahdollisuutta ei silloin vielä voi sulkea pois, mutta tosiaan raskauspussi siellä pitäisi jo silloin olla, eli nähdään onko raskaus oikeassa paikassa.

 

Sinun malttaisin odottaa vielä viikon, sitten osataan jo sanoa paljon enemmän :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin vähän arvelinkin. Täytynee jaksaa sit odottaa se kolme viikkoo, että pääsee hoitoihin kuuluvaan varhaisultraan :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin rv 6+3 ultrassa juurikin alkuraskauden vuodon takia jotta sais vähän mielenrauhaa ja silloin näkyi jo syke ja alkio n 4mm kokoisena. Ja ainakin ihan selkeästi näkyi se että raskaus oli oikeassa paikassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin suosittelisin ainakin sinne 6+ jotain odottamista, niin että voisi nähdä sykkeenkin sitten samalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kävin samoilla viikoilla ja siellä sanottiin että joko tuulimuna tai liian aikaisessa vaiheessa... Eli ihan kauhee helvetillinen aika odottaa tietoa että onko kaikki hyvin... Mieli oli koko ajan maassa...eli suosittelen että odotat rauhassa muutaman viikon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin oma piina helpottui kun näki 7+4 että siellä on joku. Suosittelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en tarvinnut vahaisultraa, mutta olisin luultavasti tuossa tilanteessa soittanut ja käynyt :P Mutta kiva että oli kaikki hyvin =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kommentoida tähän, vaikka asia onkin varmaan jo aloittajalla ratkennut, että itse välttäisin alkuraskauden ultraa jos ei ole ihan pakko mennä. Itselläni on geenivirhe, jonka vuoksi tarvin tietyn lääkkeen heti raskauden alussa ja lisäksi nyt tässä odotuksessa oli muita lääkkeitä, joita raskausaikana ei voi käyttää, joten oli tärkeä tietää olenko raskaana vai en. Kävin KOLMESSA ultrassa kunnallisella puolella (viimeinen kerta raskausviikolla 9), tekijänä kokenut naistentautien- ja synnytysten lääkäri. Diagnoosina tuulimuna ja mahdollinen kasvain kohdussa. Tämä "tuulimuna" on nyt sitten vauva, jota odotellaan syntyväksi tammi-helmikuun vaihteessa... Mulla on aiemmin ollut keskeytynyt keskenmeno (pientä tuhnuvuotoa) ja tuulimunaraskaus ja pakostakin tän raskauden kohdalla olen nyt miettinyt, että olikohan oikeasti noissa kahdessa raskaudessa asiat ns. huonosti vai tuliko "abortoitua" elävä alkio, kun lääkäreillekin voi noin käydä mokia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostan tätä vanhaa aihetta kun itselläni on tuore kokemus ultrasta rv 5+5. Lääkäri sanoi ennen kuin aloitettiin, että hän ei normaalisti ultraa kuin aikaisintaan rv 6+3 ja varoitteli, että me ei välttämättä nähdä mitään. Ja niinhän siinä kävi, että edes raskausonteloa ei löytynyt, pelkkä tyhjä kohtu! Syy näin aikaiselle ultralle oli se, että halusin sulkea pois kohdunulkoisen raskauden mahdollisuuden ennen matkaa, mutta nyt kävikin niin, että pelko kohdunulkoisesta vain lisääntyi ultran seurauksena! Lääkäri kyllä rauhoitteli ja sanoi, että kohdunulkoiset ovat todella harvinaisia.

 

Lääkäri sanoi myös, että näin varhaisilla viikoilla tehdään paljon virheellisiä diagnooseja, esim. tuulimunaksi tuomitusta raskaudesta saattaakin löytyä pari viikkoa myöhemmin alkio ja syke. Hän ei siksi ottanut myöskään kantaa minun tilanteeseeni, vaan pyysi tulemaan takaisin 2-3 viikon päästä.

 

Periaatteessa päivä 5+5 on ensimmäinen, jolloin teoreettisesti on mahdollista nähdä alkion sydämensyke. Käytännössä tilanne vaihtelee raskaudesta toiseen, ja suosittelisinkin siksi odottamaan viikon jos mitenkään vain pystyy. Noin varhaisessa vaiheessa muutamalla päivälläkin saattaa olla iso ero sen kannalta, mitä ultrassa pystytään näkemään. Jos nyt saisin tehdä asiat uudestaan, jättäisin ehdottomasti menemättä ultraan rv 5+5 ja säästäisin itseltäni huolia ja murheita ja rahaa. Noin varhaisessa ultrassa on se tilanne, että kaikki voi näyttää hyvältä, jolloin jää hyvä mieli, mutta toisaalta voi hyvinkin olla että löydökset ovat epävarmoja, jolloin ultra vaan saa aikaiseksi lisää pelkoja, ja sen jälkeen seuraavan ultran odottelemimen on tuskaista.

Edited by Northshore

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kävin yksityisellä varhaisultrassa menkoista laskettuna 7+0, mutta todellisuudessa viikot olikin maksimissaan 6+2. Tällöin kokenut lääkäri näki kohdussa elävän alkion ja kuulemma sykkeenkin, itse vain jotain epämääräistä, pääperämitta oli kuulemma 1,4 mm. Lääkäri olisi halunnut katsoa uudelleen viikon parin päästä, mutta päätettiin odottaa nt-ultraan asti. Tuo varhaisultra antoi hetken mielenrauhan siitä, että kohdussa tosiaan on jotain, ja jos lääkäri sanoi näkevänsä sykkeenkin niin vielä vaan parempi. Mutta samalla edessä oli sitten vielä aika mota piinallista viikkoa odottaa nt-ultraa miettien, että oliko alkio liian pieni viikkoihin nähden ja onkohan se mahtanut siellä kehittyä jne jne. 

Oli todella iso helpotus sitten viikolla 13+ nt-ultrassa nähdä liikkuva ja ihan oikean vauvan näköinen sikiö, joka vastasi viikkoja 12+4. 

 

Ehkä itse suosittelisin menemään varhaisultraan vasta viikolla 8, jolloin voi sitten varmuudella todeta tosiasiat suuntaan tai toiseen :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ehkä menisi kovin aikaisin ar-ultraan, jotta olisi varmuutta esim. sykkeen näkymisestä. Esim. ennen matkaa haluaisin ehkä varmistaa, että alkio on oikeassa paikassa ja sydän lyö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minut ultrattiin rv5+6. Tosiaan ruskuaispussi näkyi oikeassa paikassa, mutta ei vielä alkiota tai sykettä. Olihan se ihan mukavaa nähdä jotain konkreettisempaa kuin viivoja tikussa, mutta odottelisin myös siihen että näkisi "varmasti" sykkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla viikkoja 4+2 ja neuvolalääkäri haluaa ultrata huomenna! Mulla 2 keskenmenoo takana.mutta mitä tuolla ny voi näkyä vielä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koska mulla on hormonikierukan läpi alkanut raskaus, niin mut ultrattiin eilen rv 5+4.

 

Raskauspussi näkyi hyvin ja havaittiin se, että raskaus on kierukasta huolimatta kohdussa. Raskauspussi oli 1cm läpimitaltaan. Ei alkiota tai sykettä vielä näkyvissä, viikon-kahden sisällä uusintaultraan, koska kierukka otettiin eilen pois ja siinä on kohtalainen km-riski.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en nää mitään muuta järkeä mennä ultraan noin aikaisessa vaiheessa, kuin vahvistaakseen että raskaus on oikeassa paikassa. Tuolloin ei näy sikiökaikua, vaan pelkkä ruskuaispussi. Mulla on käynyt kaksi kertaa niin että on ultrattu liian aikaisin, niin sitten on epävarmuudessa pitänyt olla viikosta kahteen onko tuulimunaraskaus vai onko siellä kuitenkin alkio joka ei vaan ole kehittynyt tarpeeksi että se voidaan huomata. Kummallakin kertaa se odottavan aika on ollut todella pitkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan nyt tännekin, et mä kävin ekan kerran ultrassa 5+2 ja tällöin näkyi ruskuaispussi, aivan hentoinen alkiokaiku ja gyne EHKÄ näki jonkun häivähdyksen sykkeestä, siis erittäin ehkä. Kohdunulkoinen siis saatiin suljettua pois ja gyne uskalsi tuulimunankin laittaa pois laskuista.

 

En ois muuten käynyt, mutta tarvitsin lääkärintodistuksen raskaudesta matkan peruuttamista (eli vakuutusyhtiötä) varten ja lähtö olis ollut muutaman päivän päästä edessä. Normitilanteessa oottasin sinne 7+ viikoille, ite kävin sillon varmentamassa vielä sykkeen kun eka kerralla jäi niin epävarmaksi se puoli :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now