Guest Akasha

Mielipiteitä nimistä

431 posts in this topic

Kaipaamani tyyppinen aihe löytyi jo ketjusta "Anna arvosana nimelle", mutta haluaisin vielä vähän laajentaa keskustelua. Olis kiva saada useampia ja kenties laajempia mielipiteitä harkinnassa oleville nimille.

 

Itse kuulisin mielellään ajatuksia nimestä Otava. Tykkään tästä, koska se on riittävän harvinainen, jotta ei tuo mielleyhtymiä tuntemiini ihmisiin, sopii täydellisesti meidän sukunimeen, liittyy luontoon ja on harvinaisuudestaan huolimatta tavallisen suomalaisen nimen kuuloinen. Otavasta tulee mulle mieleen kaunis ja mahtava tähtikuvio, joka näyttää suunnan. Mieskin tykkää tästä. Oon kuullu, että joidenkin mielestä Otava ei sovi etunimeksi. Otava on toki myös kustannusyhtiö, mutta yhtiö on ottanu nimensä juurikin tähtikuviosta (näkyy yhtiön logossa). Joillakin tytöillä se on kuulemma ollut nimenä, mutta pojilla selvästi enemmän, ja minusta se on selvästi pojan nimi. Kertokaahan siis TE mielipiteitänne!

Edited by Akasha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otava on minusta kaunis nimi, niin äänneasultaan kuin merkitykseltäänkin. Itse voisin hyvinkin käyttää sitä toisena nimenä, etunimeksikin se sopii varmasti mutta vaatii näin ensiajatukselta vähän ehkä totuttelua. Pidän purjehtijana kompasseista ja tähdistä, vaikken niiden mukaan osaakaan suunnistaa, mutta sen suuntaiset mielleyhtymät on aina plussaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otava on nätti nimi :) Minulle tulee jostakin syystä sellanen mielleyhtymä, että lapsi on mietiskelevä ja rauhallinen. Johtuisko just tuosta tähtikuviosta. Tää on niitä nimiä, joita makustellessa alkavat kuulostaa vaan paremmilta :) Eikä muuten ole joka toisen lapsen nimi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kuullut Otava-nimisestä pojasta. Ihan hyvä nimi!

Kirjassa "Eemu, Ukri ja Amelie" on paljon erikoisia nimiä... Vähän liika erikoisia kyllä meille... :lol:

Edited by PossuJossu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos mielipiteistä :) Ainakin näiden vastausten perusteella nimi ei siis kuulostaa kauhealta muiden korvaan. Tosiaan toisessa yhteydessä hiukan negatiivistakin kommenttia oon nimestä kuullu, siksi halusin kuulla mitä mieltä täällä ollaan. Just että minkälaisia mielikuvia se herättää, harvinainen nimi kun on. Itellä ei oo tällä hetkellä muita mietityttäviä nimiä mielen päällä. Pojalle on kyllä mun mielestä huomattavasti tyttöä vaikeempi keksiä nimeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jostain syystä mulla alkoi soimaan päässä heti: "Tähtiä kuin Otavassa poikia on Jukolassa. Laiskan pulskeeta sakkii..."

 

nimi on kyllä kiva joka tapauksessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on täysin OT, mutta pakko korjata :)

"Tähtiä kuin otavassa,

Poikia on Jukolassa,

Laiskanpulskeja jallii."

 

Ja mitä tulee tuohon nimeen, niin tykkään kyllä, vaikka en ehkä omilleni ensimmäiseksi nimeksi antaisi. Yleisesti ottaen tykkään nimistä, jotka merkitsevät jotain.

Edited by Monnax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä Otava on tosi kiva nimi. Tykkään luontoaiheisista nimistä, vaikka en sellaista ehkä omalle lapselleni antaisikaan. Mielikuvat ovat positiiviset; tulee mieleen kotimaisuus, jonkinasteinen nostalgisuus, pehmeät arvot. Otava on reipas ja rehti poika, joka pärjää hyvin hiihtokilpailuissa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minustakin Otava on jotenkin pömpöösi nimi... en tykkää, erikoisuudentavoittelulta haiskahtaa minusta,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysin kalenterista nimen Joakim, mutta missään en ole nimeen aiemmin törmännyt. Mitä nimi Joakim tuo teille mieleen?

Edited by Kam Jok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää tykkään Joakimista. Voisin antaa omallekin pojalle. Joakim on vaalea, reipas ja vilkas poika. Lisäksi tulee mieleen Tanskan prinssi, Joachim. Tosiaan, kiva, perinteinen nimi, mutta ei liian yleinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joakim viittaa suomenruotsalaisuuteen. meillä oli töissä monta Joakimia eri kirjoitusvariaatioin. nätti nimi mutta en tiiä miten sopisi esim Joakim Virtanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joakim on minusta hyvä nimi, jos tosiaan sopii sukunimeen. Ei laisinkaan suomalaisen kuuloinen, joten ei äkkikuulemalta sopisi esim. Virtasen pariksi. Mustakin jotensakin reippaanoloinen nimi.

Edited by Akasha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joakim on tosi kiva nimi, eikä varmasti hirveän yleinen (siis joka toisella ipanalla).

 

Ja paksat! Joakim Virtanen kuulostaa ihan yhtä kivalta, kuin esim. Joakim Sundqvist...

Omalla tyttärellä on ulkomaalainen etunimi ja ihan tavallinen -nen-päätteinen sukunimi. Silti nimi kuulostaa nätiltä! Ei kai kaikkien "tavallisten virtasten" tarvitse aina olla vain "matteja ja maijoja"?! :rolleyes:

 

Nimim. Saksalainen etunimi ja yksi Suomen yleisimmistä -nen-päätteisistä sukunimistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joakim kuulostaa hyvältä nimeltä.

 

ja lempinimeksihän voi antaa ihan vaan Kim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varautukaa siihen että Joakimistä tulee sitten viimeistään koulussa Jocke tai suomalaisittain Jokke...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No eihän toi nyt mikään kiveen kirjotettu totuus oo. Mulla ei Joakimista tullu ainakaan kumpikaan lempinimi mieleen. Tykkään kans kovasti kyseisestä nimestä, ei välttämättä tulis omalle lapselle annettua, mutta nimi on tosi kaunis. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en niinkään haluaisi saada mielipidettä tietystä nimestä, vaan siitä onko teistä hölmöä, jos lapsen nimi poikkeaa jommankumman vanhemman nimestä vai hieman. Siis tyyliin Janne - Janna, Sari - Mari tai Hanna - Hannu ?

 

Me ollaan kovasti yritetty miettiä nimiä, mutta hyvät vaihtoehdot ovat vähissä. Paras nimi olisi juuri tuollainen, joka poikkeaa vanhemman nimestä vain hieman. Mietityttää haittaako lasta, että nimi on melkein sama, tai kuulostaako se yleensä ottaen ihmisistä hölmöltä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä samantapainen nimi lapsella ja vanhemmalla ei ole mitenkään omituista. Lähinnä saattaa olla rasittavaa, jos joutuu jatkuvasti selvittämään, puhutaanko nyt Petristä vai Petrasta.

 

Sekaannusten aiheutuminen riippuu vähän kirjaimista. Esim. Sari - Mari tai vaikka Maisa - Maija eroavat selvästi, koska toisessa nimessä on helposti erottuva s. Myös r erottuu hyvin, esim. Aki - Ari. Sen sijaan Janne - Janna tai Hanna - Hannu nimiparit ovat mielestäni sen tyylisiä, että arkikeskustelussa täytyy joskus kysäistä kumpaa puhuja tarkoittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei todellakaan kuulosta hassulta... Mä mietin itse samaa kun tytölle oltiin antamassa nimeä (tosin se ois liipannu läheltä mummin nimeä, ei mun) eli mummi on Eeva ja tytön nimeksi mietin Eeviä. annetaanhan Jenkeissäkin lapsille nimet John Jr tyyliin... Ja jos nimi on nätti niin mitä väliä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now