Qia

Mitä suuhusi laitat?

1666 posts in this topic

Kyllä näissä kannattaakin mennä järkilinjoilla eikä ruveta hysteeriseksi. Ainoat suuret vältettävät on minusta graavikalat ja pastöroimattomat maitotuotteet. Niistä kun voi tulla oikeasti tosi ikävät seuraamukset :( Mutta keinomakeutusaineissa, salmiakissa yms. maalaisjärjellä on hvyä mennä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen aika tarkkaan ollut syömättä mitään kiellettyjä juttuja. Kahvin kanssa on ollut kaikkein vaikeinta ja joudun joka päivä oikein laskeskelemaan miten paljon sitä on tullut juotua. Voiko pizzassa olevaa fetajuustoa syödä? Tai siis voiko sellaista pizzaa syödä missä on fetaa? Soitin kerran pizzataxiin ja kysyin onko heidän feta pastoroitua, mutta ei ne siellä tienneet. Ja miksei lightlimuja saa juoda? Mä en oikeastaan koskaan juo limua, mutta tällä viikolla alkoi järkyttävä himo limsaan ja olen juonut näköjään varmasti ihan liikaa. Koska en normaalisti juo limua, niin en jotenkin ole rekisteröinyt koko limsa vaaraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kyllä olen ollut syömisteni suhteen melkoisen tarkka, mitä tulee tuohon kiellettyjen/ vältettävien ruoka-aineiden listaan. Alkoholia, homejuustoja ja kahvia en ennen raskauttakaan ole käyttänyt, joten niitä ei ole tarvinnut vältelläkään. Sama koskee maksatuotteita. Mitään "korkeamman listeriavaaran" tuotteita (tuorejuustot, pakastemarjat ja -vihannekset, ym.) en ole ainakaan tietoisesti syönyt kuumentamattomina, joskaan en ole ryhtynyt asian suhteen hysteeriseksikään. Makeutusaineista olen välttänyt kokonaan sakariinia, syklamaattia sekä aspartaamia (jonka turvallisuus siis joidenkin tutkimusten mukaan kyseenalainen). Myös ns. atsovärejä olen pyrkinyt välttelemään.

Makeita ei onneksi ole tehnyt entiseen tapaan mieli, joten niidenkin syönti on jäänyt vähiin. Salmiakkia ja lakritsia olen kyllä syönyt, mutta järkeviä määriä (suositus ymmärtääkseni on, että max. 50 g/ päivä). Itselläni ei ole ollut ongelmia verenpaineen kanssa, joten ainakaan sen vuoksi ei ole sinänsä tarvetta välttää noita. Mutta en niitäkään kyllä ole syönyt läheskään viikottain, saatika että päivittäin.

Kofeiinin vuoksi olen myös vältellyt turhaa teen ja kolajuomien käyttöä. Rautatablettien syönnin aloitettuani tee jäi kuvioista pois oikeastaan tyystin, kun en aamulla nyt enää voi sitä teetä tabujen kanssa juoda.

 

Mitenkään tämä ei ole normaalia elämääni haitannut, vaikka siltä ehkä saattaa listauksen perusteella vaikuttaa :)

 

Niin ja neuvolasta saatiin ensimmäisellä käynnillä lista noista vältettävistä ruoka-aineista, mutta olimme ne kyllä jo netistä tonkineet aikoja ennen koko raskautta. Lisäksi olemme omatoimisesti miehen kanssa perehtyneet asiaan ja vältettävien listaan lisänneet kohtia sen mukaan, mitä on vastaan tullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pyrkinyt käyttämään maalaisjärkeä noiden kiellettyjen ruokien suhteen, en siis ole jaksanut pilkuntarkkaan laskea syömiäni lakuja ja salmiakkeja tai viimeiseen asti välttänyt muitakaan aineita. Raa'at kalat ja lihat ja oudot juustot olen jättänyt syömättä, tosin joskus olen ravintolassa saanut lihan hieman punertavana ja joskus oli alkuruoassa kalaa, jonka valmistustavasta en ollut ihan varma, mutta en ole jaksanut panikoitua noista. Jos olen lähes 30 vuotta selvinnyt saamatta yhtäkään ruokapohjaista tautia tai edes ruokamyrkytystä, olisi aika huonoa tuuria, jos se osuisi kohdalle juuri nyt.

 

Mä olen aika tarkkaan ollut syömättä mitään kiellettyjä juttuja. Kahvin kanssa on ollut kaikkein vaikeinta ja joudun joka päivä oikein laskeskelemaan miten paljon sitä on tullut juotua. Voiko pizzassa olevaa fetajuustoa syödä? Tai siis voiko sellaista pizzaa syödä missä on fetaa? Soitin kerran pizzataxiin ja kysyin onko heidän feta pastoroitua, mutta ei ne siellä tienneet. Ja miksei lightlimuja saa juoda? Mä en oikeastaan koskaan juo limua, mutta tällä viikolla alkoi järkyttävä himo limsaan ja olen juonut näköjään varmasti ihan liikaa. Koska en normaalisti juo limua, niin en jotenkin ole rekisteröinyt koko limsa vaaraa.

 

Pastoroimattomiakin juustoja ja homejuustoja voi syödä, kunhan ne on kuumennettu yli 70 C asteiseksi (vai mikä se oli se listerian tuhoutumislämpötila?). Pizzassa olen siis surutta syönyt kaikenlaisia juustoja.

 

Keinotekoisista makeutusaineista kiellettyjen listalla on sakariini ja syklamaatti, koska niiden vaikutuksista ei tiedetä riittävästi. Muut keinotekoiset makeutusaineet ovat ok, joskaan ei kai niidenkään ylenmääräistä käyttöä suositella kellekään. Jos light-limppari on makeutettu jollain muulla aineella, sitä on ihan ok juoda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika tarkkaan olen noudattanut neuvolan "kiellettyjen listaa". Pari kertaa olen huomaamattani lipsunut, jos esim. vieraisilla käydessä on ollut tarjolla juustokakkua, jonka juustolaadusta en ole ollut varma. En koe, että näistä muutamista rajoituksista olisi ollut mitään ongelmaa. Ainoastaan jouluna teki hieman tiukkaa kieltäytyä joulukaloista :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kofeiinin vuoksi olen myös vältellyt turhaa teen ja kolajuomien käyttöä. Rautatablettien syönnin aloitettuani tee jäi kuvioista pois oikeastaan tyystin, kun en aamulla nyt enää voi sitä teetä tabujen kanssa juoda.

 

Miksi näitä ei saisi sydä samaan aikaan? Vai eikö vain sovi sinulle?

 

Syön aina aamuisin rautaa sisältävän ladyvita plussan ja teetä. (usein vihreää, koska siinä on vielä vähemmän kofeiinia)

 

Olen ollut aika tarkka noitten kiellettyjen aineiden kanssa. Ei kyllä ole ollut kohdallani kovin vaikeaa. Vähän ikävästi jouduin kyllä jättämään kaverien kauheasti hehkutetut sushit väliin, kun en vielä halunnut kertoa raskaudesta. (söin vaan inkivääriä, leipää ja suolakurkkua...)

 

72C taisi olla listerian tappolämpötila.

 

Olen syöyt muuten paljon terveellisemmin kuin muuten, ihan "itsestään". Tai ehkä enemmän niin, että huolehdin että syön tarpeeksi kaikkea tarpeellista ja usein välipaloja, samalla sitten epäterveellisen napostelun "tarve" vähenee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ääh, nyt se tietysti tapahtui. Vetelin tuorejuustoa eilen aivan surutta, ei vaan kertakaikkiaan tullut mieleen. Olin ihan varma että näin käy jossain vaiheessa. Varmasti riski on kuitenkin pieni, mutta näin ihan alkuraskaudessa on muutenkin koko ajan ihan paniikissa. Ärsyttää ja asia tulee vähän väliä mieleen.

 

Pyrin siis kyllä noudattamaan suosituksia. Jotkut asiat - esim. alkoholi - on niin selkeitä että niitä ei voi mitenkään unohtaa, mutta ilmeisesti juuri tuo tuorejuuston vaarallisuus ei ole mennyt tarpeeksi selkäytimeen. <_<

 

Kahvia en ole kokonaan jättänyt pois. Korvaan vähän yli puolet kahvinporoista kofeiinittomalla versiolla, eli kofeiinimäärä on tippunut alle puoleen tavallisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mää söin tavallisia Omega-3 kapseleita raskauden läpi, rasvahappojen tarvehan lisääntyy raskausaikana. Ei niistä neuvola mitään sanonut. Mieluummin kai niitä, kuin liian paljon kalaa, jolloin tulee paljon kaikenmaailman raskasmetalleja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kalanmaksaöljy on kiellettyjen listalla, mutta kalaöljy on sallittua ja suositeltuakin.

 

Aikaisemmin jo tähän ketjuun vastasinkin ruokien osalta, mutten muistanut näitä ravintolisiä; käytän E-EPA kalaöljyvalmistetta ja Mutltabsin raskaus monivitamiinia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loistavaa. Täytyy vaan sitten joskus raskauduttua vaihtaa ihan kunnolliseen apteekista ostettavaan kalaöljyyn, että on sitä oikeaa tavaraa (nyt käytän halpiskaupasta ostettuja kapseleita. vai onkohan niissä eroja :unsure: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muuten olen noudattanut suosituksia, paitsi salmiakkia ja kofeiiinia sain kyllä yli suositusten. Onneksi verenpaine ei ainakaan ekassa raskaudessa noussut missään vaiheessa ja terve lapsi syntyi, joten en sitä niin pahana pidä. Mä olen raskauden aikana tosi väsynyt, joten teekupposet tai lightcokis silloin tällöin on oikeasti ihan pakko saada!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen noudattanut suosituksia aika täsmällisesti -joskus tosin on ollut tilanteita (esim. buffet-tilaisuudessa), että ei ole voinut olla täysin varma, mitä ja mistä ruoka on tehty, mutta tällöinkin pyrkinyt epäilyttävimpiä ruokia välttelemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ravintolisät vielä: syön Ladyvita plussaa, maitohappobakteereita ja E-Epaa.

Tulee kyllä hiukan kalliiksi pidemmän päälle valitettavasti. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Salmiakkia ja lakritsia olen kyllä syönyt, mutta järkeviä määriä (suositus ymmärtääkseni on, että max. 50 g/ päivä). Itselläni ei ole ollut ongelmia verenpaineen kanssa, joten ainakaan sen vuoksi ei ole sinänsä tarvetta välttää noita.

 

salmiakkiahan ei suositella vältettäksi ainoastaan verenpaineen takia, vaan myös korkean glykyrritsiinipitoisuuden vuoksi. toi glykyrritsiini taas voi olla yksi syy ennenaikaiseen synnytykseen, supisteluihin ja muistaakseni myös keskenmenoriski kohoaa. (linkki tutkimusartikkeliin) tää on ilmeisesti aika uutta tietoa, koska multa ainakin meni viime raskaudessa ihan ohi, kun mullakin oli alhaiset paineet ja sitten söin aika paljon lakuja varsinkin.

 

Jos olen lähes 30 vuotta selvinnyt saamatta yhtäkään ruokapohjaista tautia tai edes ruokamyrkytystä, olisi aika huonoa tuuria, jos se osuisi kohdalle juuri nyt.

 

luin jostain, että raskaana ollessa elimistö on jotenkin herkempi tolle listerialle, eli se määrä listeria bakteeria jonka "normaali" ihminen sietää ihan hyvin, voi kuitenkin olla vaarallinen raskaana olevalle.

 

mä olen ollut aika tiukka noista ruokajutuista, vaikka tekeekin kauheasti mieli esim. valkohomejuustoa ja jouluna olisi ollut ihana syödä mätiä tai graavikalaa, niin jätin syömättä. mä oon myös jättänyt tuorejuuston syömättä, vaikka tiedän että sitä periaatteessa voisi syödä, mut toisaalta eipä oo sitä tehnyt mielikään. feta-juustoa sen sijaan syön, jos se on suomalaista.

 

oon yrittänyt syödä terveellisemmin kuin muuten ja syön monivitamiinia ja kalkkia ja nyt ainakin jonkun aikaa rautaa tabletteina. maitotuotteita olen lisännyt, yritän juoda piimää (auttaa myös samalla hyvin närästykseen) ja tuoreita hedelmiä ja vihanneksia. nyt aloin syömään myös maitohappobakteereja, kun luin tutkimuksesta, että niillä saattaa olla yhteyttä lapsen allergioihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niitä maitohappobakteereita saa kivasti ympättynä myös siinä piimässä, jos ei tykkää kapseleita kiskoa.

Mä juon teeni niin laihana ettei siinä taida kofeiinia paljon olla mutta lasillinen kokista saa vauvan hyperaktiiviseksi.

Niin hullulta kuin se kuulostaa, mä syön tuorejuustoista raejuustoa ja leipäjuustoa mutten niitä levitettäviä. Kai se neuvolaterkan varotus niistä levitettävien tuorejuustojen listeriariskistä muistuttaa alitajunnassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on raskausdiabetes ja vähän tulee katsottua mitä suuhunsa laittaa. Etenkin viime ultran jälkeen kun vauva todettiin isokokoiseksi, piti vähän diettiä tiukentaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos olen lähes 30 vuotta selvinnyt saamatta yhtäkään ruokapohjaista tautia tai edes ruokamyrkytystä, olisi aika huonoa tuuria, jos se osuisi kohdalle juuri nyt.

 

Listeriariskisiä tuotteita ei oikeasti kannata syödä! Tässä suoralainaus Eviran (elintarviketurvallisuusviraston) sivuilta

 

Listeria monocytogenes -bakteeri voi aiheuttaa ihmiselle vakavan taudin, listerioosin, joka tarttuu yleensä elintarvikkeiden välityksellä. Erityisen alttiita vakaville infektioille ovat vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt. Heillä listerioosi ilmenee aivokalvontulehduksena tai verenmyrkytyksenä tai molempina. Myös raskaana olevilla, vastasyntyneillä ja vanhuksilla on lisääntynyt riski sairastua. Raskaana oleville L. monocytogenes -bakteeri aiheuttaa yleensä flunssan kaltaisia oireita. Vakavimmat seuraukset ovat keskenmeno tai vastasyntyneen aivokalvontulehdus. Kuolleisuus listerioosiin on 20-40%.

 

Listeriaa vain valitettavasti on todella yleinen maabakteeri ja se kestää melko suolaisia ja happamia olosuhteita. Ikävä kyllä, listeria riski on ihan todellinen esim. vakuumikaloissa. Myös liha kannattaa kypsentää tosi hyvin. Ja välttää jälkikontaminaatiota! Eli sitä, että kypsää tuotetta ei leikkaa veitsellä, jolla on juuri leikannut raakaa kalaa yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miksi näitä ei saisi sydä samaan aikaan? Vai eikö vain sovi sinulle?

 

Mm. tee ja maitotuotteet (käytän teessä yleensä maitoa) heikentävät kuulemma raudan imeytymistä, siksi ei suositella näiden nauttimistä samaan aikaan. Muita raudan imeytymistä heikentäviä ruoka-aineita olivat muistaakseni ainakin kahvi ja kananmuna. Eli tosiaan tästä syystä jätin suosiolla teen aamupalasta pois, kun aloitin nuo rautatabletit :) Muutin kertaheitolla koko aamiaisen rautapitoisemmaksi, joten nyt kai se raudan imeytyminen on omalla kohdallani aamiaisen tapauksessa maksimoitu!

 

salmiakkiahan ei suositella vältettäksi ainoastaan verenpaineen takia, vaan myös korkean glykyrritsiinipitoisuuden vuoksi.

 

Jotakin tällaista muistan kanssa lukeneeni jostakin. Kiitos selvennyksestä, kun tuo asia ei ihan tarkasti selvillä ainakaan itselleni siis ollut :) Olen kyllä pyrkinyt lakuja ja salmiakkia välttelemään, juurikin siksi, että muistin niillä olevan jotakin muutakin vaikutusta kuin vain verenpaineen nousu. Mutta mitäpä muutakaan sitä tänään alkoi mieli tehdä kuin lakua ja salmiakkia :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ihmetyttää, että tuorejuustot ovat aina vaan tuolla kiellettyjen listalla... Pästoriudusta maidostahan nuo päämerkit kuten Hovi ja Creme Bonjour ovat tehty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mua ihmetyttää, että tuorejuustot ovat aina vaan tuolla kiellettyjen listalla... Pästoriudusta maidostahan nuo päämerkit kuten Hovi ja Creme Bonjour ovat tehty.

Kyllä mä niitä olen ainakin syönyt, sillä neuvolasta sanottiin, että saa syödä kun ne kerran ovat pastoroituja. Millä listalla ne on kiellettyjä? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No näinhän se näköjään olikin. Eli väärä hälytys. Mä luin sen tuorejuustojutun mielestäni helsingin neuvolan sivuilta. Mutta myös tuo mun syömäni valion viola-juusto on näköjään pastöroidusta maidosta tehty.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Listeriariskisiä tuotteita ei oikeasti kannata syödä! Tässä suoralainaus Eviran (elintarviketurvallisuusviraston) sivuilta

 

Listeriaa vain valitettavasti on todella yleinen maabakteeri ja se kestää melko suolaisia ja happamia olosuhteita. Ikävä kyllä, listeria riski on ihan todellinen esim. vakuumikaloissa. Myös liha kannattaa kypsentää tosi hyvin. Ja välttää jälkikontaminaatiota! Eli sitä, että kypsää tuotetta ei leikkaa veitsellä, jolla on juuri leikannut raakaa kalaa yms.

 

En minä toki tarkoittanut, että popsisin listeriavaarallisia tuotteita surutta. Lähinnä tarkoitin sitä, että jos ja kun joskus olen epähuomiossa syönyt jotain "riskiruokaa" en ole viitsinyt panikoitua asiasta.

 

Kuinka pitkä muuten on listerian itämisaika? Kuinka pian oireiden pitäisi siis ilmetä?

 

Kyllä mä niitä olen ainakin syönyt, sillä neuvolasta sanottiin, että saa syödä kun ne kerran ovat pastoroituja. Millä listalla ne on kiellettyjä? :blink:

 

Pastoroidut tuorejuustot eivät sinänsä ole listeriariski, mutta on mahdollista, että listeriabakteeri hyppää niihin muualta, ja tuorejuusto tarjoaa bakteerille oivan kasvualustan. Sen vuoksi tuorejuustot suositellaan syötäväksi nimenomaan tuoreina eikä säilyttämään niitä avattuina pitkiä aikoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä terkka sanoi että juuri pari vuotta sitten Valion tuorejuustosta oli löydetty listeriaa. En sitten huomannu silloin kysyä kumpi listeria oli kyseessä. Se toinen kun ei ole vaarallinen. Suurin osa suomessa valmistettavista maitotuotteista (juustoistakin) on pastöroituja, joten melko huoletta niitä voi nauttia. Ja oikeastaan mun mielestä todennäköisemmin loukkaantuu vaikka kolarissa kuin saa jonkun tappavan ruokamyrkytyksen. Mutu-tietoa, ei mitään varmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.