Qia

Mitä suuhusi laitat?

1666 posts in this topic

 

 

Isänpäivänä puolestaan söin täytekakkua, jonka täytteenä oli myös tuorejuustoa. Sain tosin kuulla asiasta vasta, kun olin kakkupalani jo syönyt. Jos olisin asiasta tiennyt, niin olisin jättänyt väliin.

 

kotimaisten valmistajien tuorejuustot ovat ihan sallittuja, kunhan ei ole seisotettu avattua purkkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitä kalaa sitä sitten keksis, kun tuntuu että kaikissa on rajoitukset että kuinka usein saa syödä? Ja mistä sitä kalaa löytyy jos ei itse mene kalastamaan?

Pakattua kalaa voi syödä kypsennettynä. Eli voit ostaa raakapakattua kalaa ja valmistaa normaalisti kuumentaen. Myös graavattua ja kylmäsavustettua kalaa voi syödä kuumennettuna (72 °C), koska listeria kuolee kuumennettaessa. Elohopean ja dioksiinin takia kalan alkuperää kannattaa vaihdella (kotimaista tai ulkomaista, meri- tai järvikalaa). Raskaana oleville suositellaan vähintään kahta kala-ateriaa viikossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soitin Sunnuntai-tuotteiden kuluttajapalveluun ja kuulin, että heidän vanilja-rahkavalmisteensa on pastöroimaton! Se siitä yleisestä hokemasta "suurten suomalaisten valmistajien tuotteet ovat pastöroituja"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soitin Sunnuntai-tuotteiden kuluttajapalveluun ja kuulin, että heidän vanilja-rahkavalmisteensa on pastöroimaton! Se siitä yleisestä hokemasta "suurten suomalaisten valmistajien tuotteet ovat pastöroituja"...

 

Minä olen useammin törmännyt hokemaan, että suurten suomalaisten valmistajien pastöroidut tuotteet ovat turvallisia. Sitä minäkin ihmettelen, ettei tuon ko. tuotteen tuoteselosteessa ilmeisesti mainita, että tuote on pastöroimaton?

 

Mutta en kyllä voi ymmärtää, miksi joku tuollainen tuote tehtäisiin pastöroimattomasta maidosta. Pastöroimaton maito ja siitä tehdyt tuotteet pilaantuvat niin nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistan lukeneeni jostain että mikäli suomessa myytävä tuote on pastöroimaton, tulee se mainita pakkauksessa.

 

Mitenkäs olette toimineet majoneesien kanssa? Niissähän saattaa olla raakaa kanamunaa, näin vuodenvaihteen tienoilla koskien etenkin perunasalaattia joissa yleensä on majoneesia seassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Raa'assa kananmunassa on vain salmonellariski, ja salmonella on toki ikävä vaiva muttei erityisvaarallinen raskaana olevalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selvittelin tuota Sunnuntai-tuotteen valmistusta vähän syvemmälti viranomaistaholta, kun valmistajalta tuli vastaus, jossa oli termit vissiin sekoitettu keskenään. Lopulta kävi ilmi, että tuotetta ei ole pastöroitu (=kuumennettu nopeasti), mutta se on tavallaan keitetty. Nettisivuilla ei sanota tästä mitään, kuulemma pakkauksessa kuitenkin väitetään, että tuote on pastöroitu. Tosi selkeää...:P Mutta kumminkin turvallista. Hyvältä maistui ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joissain majoneeseissa on raaka-aineena pastöroitu kananmuna. Myös Hesburgerin käyttämä majoneesi on pastöroitua. McDonaldsin majoneesista en tiedä, en noiden kummankaan juustoista...

 

Ainakin Arnold'sin tuorejuusto on pastöroimatonta, olen monesti asiaa sieltä kysynyt.

Edited by PinkOlive

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä punajuuressa on vaarallista? Ja ei siis ilmeisesti koske kypsennettyä punajuurta. Just ostin kilon pussin kaupasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punajuuressa on ainakin nitriittejä, joita mm. pikkulasten tulisi vältellä/ syödä rajoitetusti. Itse ainakin hyvällä omallatunnolla vetelen keitettyjä punajuuria (rosolli :girl_in_love: ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen syönyt ennen raskautta aikalailla raskaunormien mukaan. Eli ruuan suhteen ei tarvitse miettiä ollenkaan, onneksi. :rolleyes:

Teettää tarpeeksi työtä yrittää pitää paino hallinnassa muutenkin :ph34r: Mielitekojakaan ei kummemmin ole, jotenkin paino vaan tasasesti nousee vaikka ihan alussa edelleen ollaan :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanelissa (paitsi ei ceylon-laatuisessa kanelissa!) on maksalle haitallista kumariini-nimistä ainetta.

 

Synteettinen foolihappo on muuten eri asia kuin folaatti, jota on luonnostaan paljon tummanvihreissä kasviksissa. Useat tutkijat esim. USA:ssa pitävät keinotekoista foolihappolisää haitallisena. Aiheesta löytyy googlaamalla lisää... Folaatin nauttiminen luonnollisessa muodossa päivittäin on täysin turvallista ja hyvin tärkeää, sitä tarvitaan raskausaikana paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanelissa (paitsi ei ceylon-laatuisessa kanelissa!) on maksalle haitallista kumariini-nimistä ainetta.

Cassiakanelia (Cinnamonum aromaticum, Cinnamonum loureiroi, Cinnamonum burmannii (tässä on Wikipedian mukaan pieni kumariinipitoisuus)) pitää kuitenkin nauttia verrattain suuria määriä ennen kuin toksisuutta ilmenee. Aito kaneli (Cinnamonum verum) on tosiaan myrkytöntä.

 

Synteettinen foolihappo on muuten eri asia kuin folaatti, jota on luonnostaan paljon tummanvihreissä kasviksissa. Useat tutkijat esim. USA:ssa pitävät keinotekoista foolihappolisää haitallisena. Aiheesta löytyy googlaamalla lisää...

Tähän haluaisin kyllä nähdä kunnollisia lähteitä. On nimittäin tutkijoita ja tutkijoita ja googlettamallahan nyt tunnetusti löytyy vaikka mitä kakkaa.

 

Suomessa nimenomaan suositellaan purkista otettavaa foolihappolisää jo raskauden suunnitteluvaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tiedän että Suomessa suositellaan foolihappolisää jo raskautta suunnitteleville, mutta pidän hyvin todennäköisenä sitä että tämä suositus tulee muuttumaan. Foolihappo kuitenkin on eri asia kuin folaatti, jota saisi mm. tummanvihreistä kasviksista. Folaatti ja foolihappo siis käyttäytyvät kehossa eri tavoilla, vaikka foolihappolisää nauttimalla pyritäänkin saavuttamaan ne luonnollisen folaatin edut. Mun ravitsemustietoutta paljon harrastavalla veljelläni oli just tästä aiheesta paljonkin linkkejä tutkimuksiin ja lääkäreitten kirjoittamiin artikkeleihin, koetan linkitellä niitä tänne mahd. pian.! :)

 

Tuosta kanelista sen verran vielä, että ainakin muutama vuosi siellä päin Hollantia missä mun hyvä ystäväni asui, oli kanelin käyttö raskaana olevilta naisilta ja pikkulapsilta toksisuutensa tähden jo "kielletty". Suomeen tulee monet ravintoon ja ravintolisiin liittyvät suosituksen aika lailla jälkijunassa, kuten esim. D-vitamiiniannostuksen nosto riittävälle tasolle, jonka saamisessa tänne kesti ja kesti, vaikka näin pohjoisilla leveysasteilla ollaankin. Itse söin kyllä lasteni kanssa vahvempaa D-vitamiiniannosta jo vuosia ennen kuin tuo suositus virallisena tännekin kansanterveyden edistämisohjelmiin saatiin.

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Folaatti on yleisnimitys foolihapon yhdisteille eli niissä vapaaseen foolihappoon on liittynyt jokin toinen molekyyli. Näitä eri yhdisteitä on lukuisia. Vaikuttava osa on niissä kaikissa kuitenkin sama eli vapaa foolihappo - se sama mitä on niissä pillereissäkin - joka metaboloituu elimistössä tetrahydrofoolihapoksi. Eli valitettavasti poimulehden antama tieto on tältä osin kyllä virheellistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.