Ida-Mari

Laitatko lasten kuvia nettiin?

291 posts in this topic

Meillä lapsista on fb:ssa kuvia, mutta ei muualla. Profiilit näkyy vain kavereille, joten kovin julkiseen jakoon eivät ole menneet. Mitä isommiksi lapset on kasvaneet, sen vähemmän tulee kuvia laitettua. Yritän omalla somekäyttäytymisellä (sisältäen sen kuvien jakamisen) opettaa lapsille, että pitää miettiä mitä jakaa, kenelle ja milloin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Justiin puhuttiin miehen kanssa tästä asiasta ja molemmat olemme (onneksi) samaa mieltä ja varsin tiukalla linjalla. Ei mitään kuvia eikä infoa lapsista nettiin ennen, kuin ovat tarpeeksi vanhoja itse päättämään näkyvyydestään netissä. Emme aio antaa päivähoidossakaan lapseeni liittyen kuvauslupia toimittajille, koska lehtijutut julkaistaan usein myös netissä.

 

Miten teidän sukulaiset ja tuttavat ovat suhtautuneet siihen, että ette ole toivoneet lapsistanne laitettavan kuvia nettiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Muakin kiinnostaa, miten sukulaiset ja muu lähipiiri on suhtautunut siihen ettei lapsen kuvia haluta sosiaaliseen mediaan? Ovatko kunnioittaneet vanhempien pyyntöä vai onko asiasta tullut ongelmia?

 

Mulla on tällä hetkellä sellainen olo, etten haluaisi tulevasta lapsesta (tai omasta raskaudestakaan) yhtäkään kuvaa nettiin, nähtäväksi jää mitä mieltä mies on ja mihin tulokseen sitten loppujen lopuksi päädytään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan sanottu kaikille että ei saa laittaa nettiin eikä kukaan ole ihmetellyt. Oikeastaan ainoat kommentit on olleet "no ei tietenkään" tms, eli ei ongelmaa. Tosin anoppi meni ihan paniikkiin kun tajusi että oli whatsappilla lähettänyt kuvia siskolleen - me kun oltiin sanottu että "ei kuvia someen". Jouduttiin sitten tarkentamaan että tuo on ihan ok :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole lasta vielä, mutta ihan näin odottaessa olen miettinyt, että lapsesta varmaan ilmoitetaan facessa sitten kun hän on syntynyt, ehkä kuvan kanssa ehkä ei, mutta en ala sinne kuvia sitten sen jälkeen laittamaan. Lähimpien ystävien kanssa jaan kuvia sitten meidän sisäisessä facebookchatissa tai whatsappissa. Kukaan isovanhemmista ei ole missään somessa, joten pelkoa sieltä suunnalta ei ole.

 

Niin ja jos joku etäisempi kaveri minulta kysyy, että miksei lapsen kuulumisia ole facessa, niin sanon vain, että saa meillä tulla käymään tai soittaa, jos kiinnostaa. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

En aio laittaa. Joku kuva jalkapohjasta tai muusta yhtä "merkityksettömästä" menee, mutta en missään nimessä tule postaamaan kasvokuvia tai muuten tunnistettavia otoksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En laita. Lapsen/lasten oma asia päättää isompana, millaisen nettinäkyvyyden haluavat. Lapset ovat omia persooniaan joita minun kuuluu kasvattaa ja suojella, eivät minun asusteitani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En laita. Sukulaisillekin ollaan sanottu, että toivotaan, ettei laitettaisi ja ovat ymmärtäneet ja olleet samaa mieltä asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ainakin vielä sitä mieltä että ei laiteta. Sukulaisia en aio estää, jos haluavat laittaa. Mutta itse en aio pistää enkä edes raskaudesta. Tosi moni lähipiiristä kyllä laittaa kuvia lapsistaan someen ja mun lähipiirissä on kaksi perhebloggaria (toinen on lopettanut kun meni opiskelemaan). Mutta en muutenkaan laita mitään yksityisasioitani someen. :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapseni isä ei halua lapsesta kuvia nettiin (siis ei IG/FB) mutta sitten esim WA:lla voi laittaa kuvia mm isovanhemmille nähtäväksi. En usko että ne sieltä leviävät. Eikä isovanhemmat ole ihmetellleet, suurin osa kavereistani ei myöskään laita lapsistaan kuvia nettiin niin ei ongelmaa. Hyvin vähän muutenkaan lapsestani olen kirjoittanut/maininnut somessa enkä tosiaan jaa mitään "hauskoja lausahduksia lapsen suusta" tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on wa aktiivisessa kuvien ja videoiden jakamiskäytössä isovanhempien ja muiden läheisten kanssa. Facebookiin on muutaman kerran tullut laitettua kuva, jossa lapsi ei ole pääosassa ja tunnistettavissa. Muita some kanavia emme edes käytä. Olen itse aika kriittinen sosiaalisenemdian käyttäjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole laittanut yhtään kuvaa lapsestani faceen, instaan tai muualle someen, enkä muutenkaan postannut mitään häneen littyvää. Ajattelen, että ne, ketkä meidän elämässä ovat mukana aktiivisesti, niin saavat hänestä tietää ihan live-elämässä riittävästi. En tykkää ajatuksesta, että lapsen kuvat olisivat "kaikkien" nähtävillä somessa. Vaikka mulla on yksityinen facetili, niin kyllä siellä on suuri osa sellaisia kavereita, ketkä ovat käytännössä ventovieraita, ainakin lapselle. Laittakoon lapsi sitten itse omia kuviaan, kun osaa asiasta joskus itse päättää. Saattaa olla, että laitan tulevaisuudessa joskus jonkun perhekuvan jouluna tai vaikka lomalta, mutta kysyn sitten lapselta luvan sen julkaisemiseen (edes periaatteen vuoksi, vaikka joku alle 10-v nyt ei asiassa osanne valistunutta päätöstä tehdäkään). Pienissä whatsapp-ryhmissä olen kuvia tosin hiukan jakanut, esim meidän ihanassa odotusketjun ryhmässä, jossa muutama hlö. Ja läheisille toki myös WA kautta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now