Ida-Mari

Laitatko lasten kuvia nettiin?

291 posts in this topic

Mulla on yks kuva näkyvillä pojasta facebookissa, justiin että kauimmat sukulaiset näkee. Jos tosiaan kiinnostaa nähdä paremmin niin tervetuloa kylään! :grin: Ja oon tuon yhdenkin kuvan koettanut rajata, ettei ihan kaikki näe. En ymmärrä blogeja joissa julkistetaan kaikki, nehän niistä just suosittuja tekeekin, mitä enemmän on esillä.. mutta pelottavaa ajatella, ketkä kaikki niitä kuvia katteleekaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kauhean usein laita lasten (tai omia) kuvia nettiin, mutta se johtuu ihan vaan laiskuudesta. Minua ei kummemmin häiritse mikään noista asioista.

 

Jos joku kopioi kuviani ja esittää niitä ominaan, niin se on sitten omaa tyhmyyttään. Tietty olisihan se ikävää, jos niitä esim. muokattaisiin ja käytettäisiin pilkallisesti tai muuten ikävissä yhteyksissä, mutta silti, se on kopioijan omaa tyhmyyttä eikä tee meistä mitenkään viallisia.

 

Jos joku käyttää minun tai lasteni kuvia runkkaamiseen tms., niin se ei mielestäni vahingoita meitä mitenkään. Tietty jos sitten ottaisi selville meidän asuinpaikan ja tulisi raiskaamaan meidät, mutta en nyt ihan käsitä miksei joku yhtä hyvin voisi valita meidät kadulta ja seurata meitä kotiin ja tehdä saman. En koe että meissä on mitään niin erityistä, että joku viitsisi etsiä juuri meidät sitä varten.

Mä ajattelen näin. Onhan se mahdollista, että joku käyttäisi meidän kuviamme väärin, mutta pidän mahdollisuutta niin häviävän pienenä, etten sen takia ala kovasti sensuroimaan. Juuri nuo, että väärinkäyttö on sen väärinkäyttäjän omaa tyhmyyttä, ettei ne tekemiset kuvilla, mistä emme tiedä, vahingoita meitä tai että mikä tekisi meistä niin erityisiä, että meidän kuviamme käytettäisiin väärin, vastaavat omia ajatuksiani asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä suljettu blogi ei ole sen parempi kuin Facebook. Vai kuinka moni on tutustunut huolella esim. Bloggerin (eli Googlen) käyttöehtoihin? Googlelle myy sielunsa siinä missä Facebookillekin, mutta heillä on huomattavasti paljon laajempi data ihmisistä, ihan huomaamattakin. Tämä johtuu juurikin Gmailin, Bloggerin, Picasan yms. runsaasta suosiosta.

 

Itse olen laittanut muutaman valokuvan Facebookiin, useimmissa ollaan pojan kanssa yhdessä. Rajatut ystävät on (vain oikeasti tutut) ja minua ei löydä sieltä edes nimelläni. Gmaililla lähettelen sukulaisille sitten muuten kuvia. Mutta eihän se sähköpostikaan mikään erityisen salainen ole, sitä ei vaan ihmiset oikeastaan ajattele.

 

Mun mies on ihan neuroottinen tän anonymiteetti asian kanssa, itse en jaksa päätäni kaikella tässä maailmassa vaivata. Internet on kuitenkin pääasiassa hieno keksintö ja Facebookin takia nään paljon ihmisiä ihan IRL, joita en muuten ikinä näkisi. Normijärki päässä niin eiköhän asiat ole ihan hyvin. En näe kumpaakaan ääripäätä tarpeellisena, en elämän avointa esittelyä, mutta en myöskään totaalista piiloutumista. Kyse on kuitenkin arkipäiväisistä jutuista, ja netti on kuvia pullollaan.

Edited by wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

En todellakaan laita. Minusta laittamattomuus on lapsen yksityisyyden arvostamista. Mikä oikeus on vanhimmilla päättää millaisia kuvia lapsistaan laittaa nettiin? Vaikka olisi kuinka viattomia kuvia. Minusta jokaisella on oikeus päättää itse, mitä netistä hänestä löytyy. Eihän tuo aina onnistu aikuisistakaan jos satut vaikka uutiskuvassa vilahtamaan mutta se onkin eri juttu. Varsinkin kun nykyiset valokuvasta tunnistustusohjelmat parantuvat entisestään ja ihmisistä kerätään netistä tosi paljon tietoa. Mä uskon F-Securen Hyppöstä ja muitakin alan ammattilaisia netin yksityisyysneuvoissa.

 

Eniten häiritsee jos vanhemmat laittavat lapsistaan kuvia nettiin muttei itsestään. Miten lapsen kuvan laittaminen muka eroaa aikuisen kuvan laittamisesta? Yhtälailla moni lapsi on tunnistettavissa aikuisena samaksi ihmiseksi. Minusta lasten kuvien laittaminen nettiin on kaikkeamuuta kuin viatonta. Ellei ole sitten lukijakuntana alle kymmenen ihmistä, joihin voi todella luottaa.

 

Vaikka kuvat olisi kuinka vain pienelle piirille tarkoitettuja, niin niistä ei tiedä mihin kuvat päätyvät. Tai miten niitä käsitellään. Jossain toisessa ketjussa kirjoitinkin, kun on osalla pedofiileillä tapana liittää lasten kasvoja alastomiin lasten vartaloihin. Omasta lapsesta voi siis levitä alastonkuva netin syövereissä vaikkei sellaista olisi edes itse ottanut ja laittanut esille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänne en laita. Joskus laitoin jonkun ihan vauvakuvan, mutta niistä ei juuri voi tunnistaa lasta ja nekin oli lähinnä vilautus.

 

Ei tuo vilautus mitään takaa (mutta tunnistamattomuus kyllä ;) ) Eräällä toisella foorumilla on omista kuvista vilautusketju. Joku toinen foorumilainen oli niitä kuvia tallentanut Photobucketiin tai muuhun vastaavaan kuvapalveluun. Tuossa kuvapalvelussa tuli kämmi yksityisyysasetuksista. Joten Googlen haun kautta nikillä oli mahdollista löytää kuvat ja yhdistää nimimerkki ja kuva toisiinsa. Noita kuva+nimimerkkejä oli melko paljon kerätty yhteen kuvakansioon. Eli kerran netissä on aina netissä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ylipäätään laita facebookiin mitään, mikä ei saisi näkyä kaikille kavereilleni. Ja jos näkyy joillekin muillekin, niin ei sekään haittaa. Ei siellä meistä niin mielenkiintoisia juttuja ole, että kukaan niistä kovin hillittömiä kicksejä saisi.

 

Epäilen todella vahvasti, että meidän kuvia myöskään käytettäisiin hammastahnamainoksessa "thaimaaseessa", mutta jos niin siitä vain. Saattaa sieltä thaimaaseesta tulla ihmisiä täälläkin käymään ja nähdä meidät ihan kadulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sovittiin miehen kanssa että laitan yhden kuva vastasyntyneestä kun siinä vaiheessa ei ole vielä tunnistettavan näköinen, myöhemmin ei laiteta. Näin on tehty ja aijotaan toimia myös seuraavan kohdalla. Sähköpostilla olen lähetellyt ympäri maailmaa asuville ystäville ja sukulaisille muita kuvia.

 

Mulle se pointti tässä ei ole niinkään se mihin netissä olevia kuvia voi käyttää, vaan ajattelen lapsen oikeutta yksityisyyteen. Lapseni ei ole minun jatke vaan oma yksilönsä, ja koska omaltakin kohdalta olen paljon miettinyt yksityisyyttäni ja internettiä niin haluan että lapseni saa aikanaan tehdä nämä vaikeat rajanvedot omalta kohdaltaan itse. En myöskään tiedä millaista netin käyttö tai sosiaaliset mediat ovat sitten kun lapseni on aikuinen. Sitten vielä sekin että on oma asiani mitä itsestäni kirjoitan facebookiin, nettipalstoille ym. mutta ehkä lapseni ei halua tulla yhdistetyksi näihin juttuihin. Esim. facebookissa minulla on kavereina vain pieni joukko suht. läheisiä ihmisiä, ja haluan kirjoittaa sinne älyvapaita huumorijuttuja, poliittisia kannanottoja ja mitä milloinkin. Näin ollen en kirjoita siellä muista kuin itsestäni, en käytä lapseni koko nimeä tai hänen kuviaan ym. Tällä tavalla haluan myös säilyttää itselläni vapauden kirjoittaa nettiin mitä haluan, joutumatta miettimään että näihin juttuihin yhdistetään muita ihmisiä. Lapseni saattaa kiittää sitten kun hän käy vaalikampanjaansa tai kuuluu johonkin maanalaiseen vastarintaliikkeeseen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon laittanut lasteni kuvia Facebookiin, ja laitan varmaan vastakin. Tosin en itse ole oikealla nimelläni FB:ssa, enkä kirjoittele osoitettamme näkyville tms. Mutta musta on ihan kiva, tai siis ei mikään "ihan kiva" vaan tosi hauska :) itsekin nähdä kavereitteni perheitten kuvia, kun eipä nykypäivänä melkein ketään kauempana asuvaa kerkeä tavata kuin kerran vuodessa tai jotain, ja tuolloin varmasti muutakin puhuttavaa ja katseltavaa kuin perhealbumien plärääminen... Musta lasten jutut ja kuvat ovat elämässä niin iso ilo, etten osaa luopua niitten(kään) jakamisesta kaverilistalaisteni kanssa! Tätä kuvamaailmojen jakamista tuttujen kanssa en tee itsekkäistä mielihaluistani, vaan kaikkien yhteiseksi iloksi. Ihan niin usein en jaksa lapsistani kuvia esille laittaa kuin mitä ystävät pyytelevät.

 

En vaan jaksa pelätä - sitäkään, kun lapseni käyvät säännöllisesti isänsä kanssa uimahallissa (ja minun kanssani uimarannoilla) ja siellä pukuhuoneessa ja suihkussa nyt melko todennäköisesti jotain kyylääjiä liikkuu. Koen, että valokuva ei ole yhtä kuin ihminen. Ulkokuori ei ole yhtä kuin ihmisen sisin tai sielu. Pedofiilejä tulee valitettavasti olemaan olemassa, vaikka minä lopettaisinkin lasteni kuvien näyttämisen muille. Vaikka musta onkin erittäin nihkeä ajatus se, että monet firmat maailmalla käyttävät ihmisten kuvia mainoksissaan ilman näitten yksityishenkilöitten lupaa, niin en mä koe että meidän perheen kehoja tai sieluja siinä jotenkin myytäisiin. Myös ihmisten ideoita ja ajatuksia voidaan varastaa - ties moniko lapsen suusta lähtenyt juttukin on päätynyt lopulta jonkin tuotteen myyntilauseeksi? Olen aggressiivisia markkinavoimia vastaan, mutta en anna tämän vaikuttaa siihen, missä yhteydessä päätän lasteni hassuja kuvia kavereilleni esitellä. Näkeväthän ihmiset mun lapsiani mm. päiväkodissa, koulussa ja kadullakin ihan joka päivä ja voisivat huomaamattani ottaa näistä kuvia itselleen talteen ihan koska vaan.

 

Ehkä en ota lasteni oikeutta omasta yksityisyydestään päättämisessä riittävän vakavasti. Kuitenkin, kun meidän kaikkien aivot (+ tätä kautta tunteet ja ajatukset) kyetään jo skannaamaan avaruudessa olevasta satelliitista käsin, niin turha kai olisi kuvitellakaan, että mitään pystyisi enää tänä päivänä salailemaan. :P Toisaalta mun lapseni ovat sen verran tottuneita sosiaalisen median käyttämiseen, että itsekin välillä vaatimalla vaativat tiettyjen kuvien laittamista näytteille Facebookiin. Tietenkään he eivät voi vielä puoltakaan kaikesta FB:hen liittyvästä varjopuolesta ymmärtää. Mun tehtäväni on siis käyttää harkintaa heidän puolestaan, ja mun kohdallani raja menee siinä, etten laita osoite- tai muita vastaavia tietoja helposti löydettäviksi, plus harvemmin käytän omaa koko nimeäni netissä, jotta meitä voitaisiin edes löytää (ja yhteystietomme ovat muutenkin salaiset). En siis ihan rehellisesti koe, että kukaan meidän perheen jäsen mitenkään "vahingoittuisi", vaikka heidän valokuviaan löytyisikin netistä. En koe kuvien esilläoloa minkäänmoisena uhkana.

 

Olen myös kirjoitellut lasteni odotus- ja vauva-ajoista eri netin keskustelupalstoilla. Pyrin suojaamaan heidän yksityisyyttään olemalla mainitsematta koko nimiä suurelle yleisölle. Itse asiassa vain harva FB-kaverinikaan taitaa tietää lasteni oikeat koko nimet... Julkista blogia en myöskään aio lasteni asioista perustaa.

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen julkaissut lapsestani kuvia facebookissa, mutta vain silloin kun hän oli alle puolivuotias. Nykyään en enää laittaisi kaksivuotiaasta, koska on kuitenkin tunnistettavissa myöhemminkin....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satuin lukemaan tuota "Vauvablogeja" ketjua ja kurkkaamaan yhteen blogiin. Tuossa yksi syy miksi harkitsen vakavasti kannattaako vauvani kuvien julkaisu netissä..

Edited by Chouette

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Melko, öööh, avointa, ellen sanoisi exhibitionistista meininkiä.... Enpä ollut noin runsaskuvaisiin lapsiperheblogeihin vielä itse tutustunutkaan. Onko tuollaisia blogeja paljonkin? Eipä tuolta ole vaikeaa kenen tahansa kuvia mukaansa napata ja "omia" niitä lapsia itselleen.

 

Sitä en oikein tahdo ymmärtää, että miksi julkistaa suurin mitoin oman lapsen kuvia tuntemattomille ihmisille. Jotenkin, hmmm, julkisuushakuiselta tuntuu tuollainen. Haluttais olla julkkiksia itsekin?

 

Hieman OT, mutta sellasen selkeän rajanvedon oon ite (lasteni toisen vanhemman kanssa) tehnyt, että meidän lapsia ei lehtijuttuihin, TV-ohjelmiin tai radioon haastatella tai näissä yhteyksissä omilla nimillään kuviin yhdistettyinä esitellä. Sitten kun ovat kyllin vanhoja tekemään päätökset tällaisen anonymiteetin menettämisen ja julkisuuden saavuttamisen suhteen itse, niin voivat tehdä niin. Lasteni yksityisasioitten päätyminen heidän kuvallaan ja/tai nimellään varustettuna tuhansien ihmisten tietoon on omasta mielestäni ahdistava ajatus, aivan eri asioista kyse siinä kuin pelkkien perhekuvien näyttämisestä Facessa suljetulle parisataapäiselle kaverilistalle.

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin pysyä tästä keskustelusta kaukana, koska meillä lapsiraukat on laitettu nettiin jo parin päivän ikäisinä - myös julkiseen blogiin.

 

Mun "lapsiblogissa" on huomattavasti enemmän kuvia kuin tuossa blogissa, mitä Chouette ja poimulehti kauhistelevat. Kuvaan lapsia paljon muutenkin, ja blogi on mun tapa kertoa meidän arjesta ja elämästä ystäville ja sukulaisille, jotka asuvat vähän kauempana Suomessa tai esim. toisella puolella maailmaa, kuten osa elää (joten sellaiset "jos kiinnostaa niin paljon niin tulkaa katsomaan"-argumentit ei oikein toimi). :girl_sigh: Toki mun blogi ei löydy hakukoneilla eikä kukaan ulkopuolinen sinne varsinaisesti löydä, koska linkki on tullut jaettua vain FB:ssä kavereille (joita on useampia satoja, mutta silti). Lukijat ovat siis vähintäänkin tuttuja, jos ei ihan läheisiä - tilastoista päätellen sitä tuskin kovin moni edes lukee. Ja kuvat tasoa "tässä Hippo Lintsillä" tai "tässä Pähkinä nostaa päätään". Aika monet vaukkaritutut sitä blogia lukevat ja osaavat varmaan arvioda, onko kyseessä huomiohuoraus tai ekshibiotinismi jne. Toki yksi syy blogin pitämiseen on myös se, että haluan dokumentoida lasten kasvua ja meidän touhuja, ja mun mielestä omat pojat nyt vaan on niin ihania että kuka niitä nyt ei haluaisi katsella. :girl_pinkglassesf: Ennen laitoin kuvia lähinnä Facebookkiin, mutta sieltä tuli lapsettomilta sellaista kommenttia että oli parempi säästää kuvasaasteelta ne ketkä siitä ei ole erityisen innostuneita. Toki FB:stä löytyy yhä kuvia lapsista.

Rajanveto on siinä, että mitään alastonkuvia (pl. jotkut sellaiset, missä lapsi tyyliin on kaulaa myöten vedessä, ei-paljastavia kuvia) en laita. Me eletään aika aktiivista elämää muutenkin, pyöritään juhlissa lasten kanssa, uimarannoilla, puistoissa ja kaupungilla, joten koen että suurempi riski siellä on joutua toivomattaan kuvatuksi ja siitä loukkaantua kuin siten, että joku hyypiö kävisi katsomassa mun lasten kuvia blogissa, missä täytyy olla todella omalaatuinen jos saa jotain kicksejä. Jos joku esittäisi mun lasten kuvia ominaan niin se olisi lähinnä säälittävää, mutta ei vahingoittaisi meitä (jos kyse vaan siis siitä että laittaisi johonkin galleriaan kuvia että "tässä mun poikani"). Ja vaikka nää kaksi ihania onkin, niin en usko että ihan niiiiin erityislaatuisia että kukaan näkisi sitä vaivaa. Ja yhä, blogiin on aika vaikea löytää...

 

Meidän kuopus on esiintynyt myös televisiosarjassa ja siinäkin mä olen tehnyt päätöksen, että lapsi joutuu/pääsee telkkariin vauvana. Vanhempana mä teen kaikki päätökset lasten puolesta, ja toistaiseksi blogi on mun arvostelukyvyn mukaan ollut kiva ja positiivinen asia, enkä millään usko että meidän lapset siitä tulee kärsimään aikuisena.

Mitä tulee siihen, että Hyppöset ja jotkut it-alan ihmiset suosivat tiukan yksityisyyden linjaa, niin se on oikeasti vain yksi näkökulma. Mulla on ystävissä tietotekniikka-alan pioneereja jotka jakavat varsin isolle joukolle kuvia elämästään ja lapsistaan Facebookissa. Tietty immateriaalioikeuksien suhteen lainsäädäntö laahaa kehityksen perässä, mutta mä jotenkin en näe nettiä isona pahana sutena siinä mielessä, että kuvat mun lapsestani hiekkalaatikolla aiheuttaisi pojalle tai sen kehitykselle suurtakaan vaaraa.

 

Olen ylipäänsä yllättynyt siitä, että niin moni pitää tiukkaa linjaa asiasta, koska omat kaverit ovat yhtä lailla avoimia ja kirjoittavat nettiin elämästään, usein omilla ja lasten kuvilla höystettynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ulkomailla asuvana mäkin oon laittanut facebookiin aika paljon kuvia lapsesta, koska sukulaiset ja suuri osa kavereista asuu Suomessa eikä siis päässyt näkemään lasta livenä ennen ku tultiin ekalle Suomi-visiitille. Suomessa ollessa tulee taas otettua Suomi-kuvia, joissa monissa lapsi on söpösti myös mukana, ja laitettua ne näytille niitä ulkomaan kavereita varten. Luultavasti en laittais niin paljon kuvia faceen, jos asuttais pysyvästi samalla paikkakunnalla kuin useimmat sukulaiset ja ystävät, mutta en siksi että olisin erityisen peloissani tai huolissani kuvien päätymisestä väärään käyttöön. Niin ja kuvat vat siis näytille vain fb-kavereille, jotka ovat mulla ainoastaan mun oikeita kavereita ja ystäviä, ei pelkkiä nettituttuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enemmän tuossa kauhistelin noiden bloggareiden kokemaa kohtaloa eli joku on kopioinut lasten kuvia ja julkaissut ne irc-galleriassa omina lapsinaan! :skilletgirl: Toki oletan bloggareiden tajunneen tämän riskin julkistaessaan kuvia, mutta tosiaan halusin vaan tuoda tietouteen tuon, että netti on täynnä vaikka minkälaisia sekopäitä jotka voivat sitten aiheuttaa mielipahaa tuollaisilla tempauksilla.

 

Olen itsekkin kokenut teininä kerran "galleria kaappauksen" kun irc-galleriassa joku oli kopioinut kuvani omaan käyttöönsä ja kirjoitteli sitten miehille hävyttömiä ja suorasanaisia ehdotuksia! Onneksi ystäväni bongasi ko. profiilin ja ylläpito poisti sen välittömästi.

 

Itsekin olen tuore bloggari ja tarkoitukseni oli blogissani kirjoitella kuulumisiani pääosin kavereilleni ja sukulaisilleni koska en asu Suomessa. Olin myös ajatellut, että blogi on hyvä paikka myös jakaa lähimmäisilleni vauvamme uusimmat tempaukset kuvineen kaikkineen, mutta ajatus siitä että joku sitten kopioisi kuvat ja väittäisi lastamme omakseen tuntuu kyllä todella ikävältä. Harkitsenkin nyt vaihtoehtoja kuvien vesileimauksesta tai stragetista kuvausta niin ettei vauvan kasvot tule kunnolla näkyviin.

Edited by Chouette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on muksu vasta yritteillä, mutta yhtä ainutta kuvaa ei tulla koskaan lataamaan hänestä nettiin, ennenkuin itse niin tekee, jos tekee. En myöskään aio jaella vauvan kuvia kenellekään. Itseäni inhottää, kun omia lapsuusajan kuviani on vaikka kellä sukulaisella. (ihkusöpöö) Myöskään en aio päivitellä Facebookkiin mitään kuinka se ja tämä lapsi teki sitä ja tätä. On tarpeeksi nöyryyttävää, kun oma äitini kertoo lapsuusjuttuja mun kuullen tutuille ihmisille. En halua samaa lapselleni.

 

Itse olen syvästi kyllästynyt erään sukulaisen tapaan roikottaa seinällään minusta taaperoikäisenä tehtyä maalausta. Valokuvasta tehty. Meistä on koko sisarusparvesta siellä kuvat. Muiden kuvat ovat jokseenkin ok, mutta omani on jotain niin ällöttävää, etten pahemmasta tiedä ;-) Kuvassa olen sormi suussa ja suu auki, olen täysin tunnistettavissa, näytän vajaaälyiseltä lapselta. Muilla on ihan nätit poseeraukset. Kuvat kuulemma saamme kun hän kuolee, rituaalisesti aion polttaa kuvan. Olen jo 30 ylittänyt ja edelleen inhoan kuvaa aina heillä käydessäni. Kuva on kokoluokkaa 1m x 1,2 m ettei mikään pieni tuherrus ole.

 

En niinkään pelkää kuvien väärinkäyttöä, kuin sitä, että ne eivät koululaisen mielestä enää ole kivoja siellä netissä. Lapsillakin on oikeus yksityisyyteen. Itse ahdistun heti kun bongaan kameran, johtuu juurikin näistä epämukavista kuvista pitkin sukulaisia. Ei ole kivaa sekään, aina luikkia pois ja muut marisee kun en ole kuvissa. Että ihan voi lapsen tulevaa elämääkin vaikeuttaa, vaikkei nyt siltä tuntuisi.

 

Tulipa vuodatus :-D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta jokaisella on oikeus päättää itse, mitä netistä hänestä löytyy.

 

Minustakin pitäisi olla, mutta aika vaikeaksi alkaa mennä. Esim. minun tekemisistäni löytää vaikka mitä tietoa nimellä googlettamalla, enkä pidä siitä. Haluaisin kertoa viimeaikaiset työkeikkani tai harrastukseni ihan itse, mutta en voi sille mitään, että näistä asioista saa helposti tietoa kunhan tietää vain nimeni. Työpaikkojen, koulujen, seurojen, yhdistysten, kaveriporukoiden sun muiden kautta aika monista meistä laitetaan tietoa nettiin ilman että siihen voi mitenkään vaikuttaa. Ennen ei sentään vielä pelkän nimen perusteella voinut päätellä naapurin ammattia ja vapaa-ajan harrastuksia, mutta nykyään aika usein voi. Itsekin googlettelin ennen kiinnostavia ihmisiä, mutta olen lopettanut sen kun olen huomannut, miten epämiellyttävää se itsestäni on.

 

Tein kerran kokeeksi vaatimattoman kotisivun itselleni, jossa ei ollut mitään merkittävää sisältöä, vain jotakin työhön liittyvää, josta muutenkin oli tietoa netissä. Keräsin tilastoja sivulla kävijöistä, mm. sen mistä kukakin sivulle eksyi, ja selvästi suurin osa tuli googlettamalla nimeäni. Ja olen ihan täysin tavis, en julkisuuden henkilö. Enkä ole Facebookissa. Ihmiset ovat siis tosi uteliaita tirkistelemään toisten tekemisiä sen sijaan, että ottaisivat yhteyttä jos tunnetaan jotakin kautta. Vaikka nyt siis esim. blogia voikin pitää nimettömänä, en halua ottaa riskiä, että yksikään saa jotain kautta tietää että se on minun, ja tulla sitten pällistelemään kuvia minusta, perheestäni tai kodistani. Olen myös poistanut osoitetietoni numerotiedusteluista, sillä on naurettavan helppoa katsella Googlen kartoista, mitä kasveja esim. meidän takapihallamme kasvaa ja minkälaiset puutarhakalusteet olen ostanut.

 

Voin kuvitella, että kaikkia tämä ei häiritse, ja ehkä jonkun mielestä on jopa hienoa, jos joku stalkkailee ja haluaa saada tietoja. Minä en tällaista salakyttäämistä kuitenkaan hyväksy, minusta siinä on jotain tosi sairasta. Eli ei varmaan tarvitse arvata kahta kertaa, että vastaus on ei, en laita lapsen kuvia nettiin, en edes läheisille. Hän joutuu aikanaan tähän samaan nettiajan härdelliin joka tapauksessa, joten en viitsi aloittaa sitä vielä ihan imeväisikäisen kanssa. Kuvia kulkee vain sähköpostilla ja silloinkin niukasti, muuten sitten muksun kasvua saa seurata livenä jos haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös aika tiukkana kuvien jakamisen kanssa. Jopa niin tiukkana, etten mielelläni laita kuvia sähköpostissakaan kuin perheelle. Vauvan synnyttyä tuli laitettua kuva tulokkaasta sähköpostille lähimmille ystäville ja silloinkin tiukan ukaasin kera, että kuvaa ei ole tarkoitettu levitykseen millään tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuvaan paljon ja lataan usein kuvia facebookkiin. Kuvat matkoilta (maisemat yms) ja koirasta on kaikkien fb-kavereiden nähtävillä, hääkuvat ja muut henkilökohtaisemmat olen rajannut vain sukulaisille ja paremmille kavereille/tutuille, eivät näy siis vanhoille työ- ja koulukavereille. Ketään outoja mulla ei ole fb-kavereina, vaikka voishan sitä kaverilistaa taas vähän välillä harventaa.

Vauvasta laitan ensimmäiset kuvat varmasti kaikkien kavereiden nähtäville, mutta jatkossa ehkä rajaan ne tuohon kasaamaani vip-ryhmään.

 

Siitä en tykkää kyllä yhtään, että aikoinaan jotkut häävieraistamme lisäsivät kysymättä kuvia meidän häistä omaan facebookkiinsa (esim. bestman). Ja viimeksi viime viikolla työkaveri lisäsi 2 kuvaani omaan albumiinsa, ilman lupaa, ei sentään tagannut.

Itse en ikinä lisää muiden kuvia kuin omiani ja koiran, joskus harvoin mieskin saattaa vilahtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ollut monena vuonna töissä eräässä valokuvaamossa, jossa tehdään aina jokaisen kuvauksen yhteydessä kirjallinen sopimus siitä missä yhteydessä kuvaamo saa ko kuvia käyttää. Oon huomannut, että noin yksi kymmenestä vauvan/lapsen vanhemmista ei anna firmalle lupaa laittaa kuvia kotisivuille, mikä on ihan ok, mutta mua huvittaa vähän se, että usein kuitenkin nuo samat vanhemmat hyväksyvät lastensa kuvien käyön esim liikkeen mainonnassa tai antavat luvan laittaa niitä liikkeen näyteikkunoihin esille. Eli tuon sopimuksen mukaan kuvaamo sais laittaa vaikka monen metrin korkuisen suurennoksen lapsen kuvasta ihan julkisesti esille niin, ettei lapsen vanhemmat pysty lainkaan valvomaan mitkä "hämäräheikit" heidän lapsosen kuvan näkevät ohikulkumatkallaan, mutta kuvan nettiin laitto sitten kuitenkin aiheuttaa näiden asiakkaiden mielestään huomattavasti enemmän vahinkoa.

 

(Itse aion laittaa mahdollisten tulevien lasteni kuvia esille nettiin tuntematta siitä huonoa omaatuntoa.)

Edited by Fay

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä taas ymmärrän tuon ihan hyvin. Paperikuvan käyttö ja yleisö on huomattavasti selkeämmin rajattu kuin netissä olevan kuvan. Nettiin postattujen kuvien käyttöyhteyksiä on vaikea kontrolloida jälkikäteen.

 

Omat fb kaverit on suunilleen samoilla linjoilla kuin itse, harva postailee kuvia lapsistaan. Jos joku sellainen kaveri jonka tiedän olevan eri linjoilla kuvaa lastani, niin olen jo etukäteen selittänyt mikä meidän päätös tässä asiassa on. Olen myös pyytänyt poistamaan jos joku on laittanut kuvan. Ei minusta ole mikään iso juttu, fiksut ihmiset ymmärtää kun ystävällisesti selittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen laittanut lapseni kuvia facebookiin kavereiden nähtäville, muut eivät niitä näe. Mulla tosin on kavereita vaan jokunen alle 100 eikä mitään vanhoja tutuntuttuja. Ja mulla on fb:ssa kuvia meidän matkoilta, häistä, kodista ym. Eräälle toiselle foorumille olen laittanut sekä pojan kuvia että muita kuvia meidän elämästä, mutta ne poistin joku aika sitten. Poistoon ei ollut mitään sen kummallisempaa syytä, kunhan vaan kyllästyin pitämään kuvia siellä :D

Ainahan on mahdollisuus siihen, että joku väärinkäyttää meidän kuvia, mutta voihan tosiaan joku kuvata meidän poikaa esim. uimarannalla. (ja kukapa ei noin ihanaa ilmestystä haluaisi kuvata ;)) Mä en muutenkaan ole kovin tarkka yksityisyyteni kanssa, jos joku haluaa googlailla mua, niin senkun vaan, tuskin mitään kovin erikoista löytyy, sen verran tylsä elämä meillä on :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paperikuvan käyttö ja yleisö on huomattavasti selkeämmin rajattu kuin netissä olevan kuvan. Nettiin postattujen kuvien käyttöyhteyksiä on vaikea kontrolloida jälkikäteen.

Osittain kyllä ymmärrän tämän, mutta aattelin asian niin, että jos vanhemmat on kovin säikkyjä ja pelkäävät pedofiilien/väärinkäyttäjien väijyvän netin joka kätkössä, niin kuinka he ei eivät pelkää noiden samojen henkilöiden vaanivan heidän lastensa kuvia netin ulkopuolella. Jos kerran osa pedofiileistä on niin viitseliäitä että näkevät niinkin suuren vaivan, että etsivät blogin käsiinsä, tallentavat sieltä kuvan jossa lapsella on vaatteet päällä ja muokkaavat sitten lapsen kasvot alastoman lapsen kuvaan (ei ole ihan nopea juttu käsitellä aidon näköistä), niinkuin täällä pelättiin, niin miksei sitten pedofiili/väärinkäyttäjä näkisi sitä pientä vaivaa, että näppäisi kännykällä kuvan siitä näyteikkunassa olevasta kuvasta itselleen "muistoksi" - mahdollisesti vielä laittaisi sen sitten nettiin. Tai entäpä sitten, jos valokuvaamo tekee näyttävän mainoksen lapsen kuvalla varustettuna vaikka pariinkin laajalevikkeiseen lehteen, silloinhan tuo kuva tuodaan suoraan pedofiilin/väärinkäyttäjän kotiin. Tuntuukin, että tuossa tapauksessa edellämainittu henkilö näkee kuvan jopa todennäköisemmin lehteä selailemalla kuin netissä surffailemalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elämä internetissä on aika uusi ilmiö ja ihmiset joutuu tekemään sen suhteen päätöksiä ilman selkeää käsitystä siitä mitä seurauksia sillä voi olla. Muutos on tosi nopeaa ja uusia ilmiöitä tulee jatkuvasti. Valokuvat liikkeen ikkunassa taas on vanha ilmiö. Ei siis ole ihme että jälkimmäisen suhteen monilla on varmempi tunne että tietää mistä tässä oikein päätetään. Netin suhteen taas voi tuntua turvallisemmalta varoa liikaa kuin liian vähän.

 

Tuo pedofiiliasia on vain yksi muiden joukossa joka ihmisiä mietityttää. Tässäkin ketjussa on monenlaisia perusteita sille miksi ei kuvia haluta nettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan lasten kuvia vain salasanan takana oleville sivustoille, vaikka eihän nekään tietystikään 100% turvallisia ole. En oikein jaksa huolestua kuvien väärinkäytöstä, kun voihan joku halutessaan kuvata lapsia salaa vaikka puistossa, ostoskeskuksessa tai muualla ulkona. Sen lisäksi lasten kuvia on varmasti myös muilla ihmisillä, kuten sukulaisilla ja kavereilla, jotka ovat ottaneet kuvia esim. synttäreillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen laittanut lapsista liki 10 000 kuvaa nettiin, kauhea minä! Ne ovat kuvagallerioissa, joita ei löydy hakukoneilla ja joitten tarkka osoite pitää tietää sinne päästäkseen ja vaikka jonkin kuvan johonkin olen sieltä itse liittänyt, ei tästä kuvastakaan saa gallerian suoraa osoitetta ja enempää kuvia pääse vakoilemaan. Ja vaikka valokuvagallerian pääsivun löytäisikin jotenkin eivät lasten kuvien galleriat tällä pääsivullakaan näy. Tämä osoite on annettu vain tiukasti rajatulle lähipiirille kuten isovanhemmille, meidän sisaruksille, minun tädilleni, lasten kummeille. Keskimäärin jokaisella valokuvalla on noin 5-9 latausta/avausta (jos esim isoisä avaa sen kotikoneella sekä työkoneella tulee tästä 2 avausta). Valokuvagalleriat perustettiin kun muutimme ulkomaille esikoisen ollessa 11kk vanha, näistä valokuvista isovanhemmat saivat katsella lapsenlapsen kasvua ja kehitystä. Tällä hetkellä välimatkaa on lähempiin isovanhempiin vain 200km, mutta silti kuvagallerioihin tulee päivitettyä viikottain kuvia, viimeeksi viime viikonloppuna lähemmäs 100 valokuvaa (eihän tuo ole kuin vähän yli 30 kuvaa per muksu)... Kuvat lapsista ovat ihan perussettiä, uintikuvia ei taida kovin montaa olla saati mitään saunakuvia, oikeastaan ainoat alastonkuvat ovat 6kk iässä lampaantaljan päällä kuvatut kuvat, joissa näkyy lähinnä yläkroppaa ja pää + epätarkkana kehoa. Joitain kuvia olen tännekin liitellyt, mutta olen koittanut muistaa ottaa ne myös pois, mutta julkisemmalle paikalle liittäessäni olen sitten miettinyt entistä tarkemmin onko kuvaa tarpeen liittää ja miten tunnistettavissa lapseni kuvasta ovat ja tietty että kuva on mahdollisimman ei-kiinnostava :girl_crazy: En muista milloin viimeeksi olen kuvan lapsistani tänne laittanut... no onhan tuossa avatarinakin kuva meidän kaksosista, käsi kädessä nukkumassa elämän ensimetreillä.

 

FB:ssä minulla on yhden käden sormilla laskettava määrä kuvia lapsistani enkä muutenkaan lapsistan puhu heidän nimillään FB:ssä. En näe sille tarvetta. Mieheni on vielä tiukempi yksityisyyden kanssa ja hänen kanssaan aina keskustelenkin kuvista mitä laitetaan nettiin, yleensä yhdessä valitaan, yhdessä valokuvataankin. Lähinnä FBssä on kuvia leivonnaisista, käsitöistä, kissoista ja joitain parhaita reissukuvia. Kuvat näkyvät vain alle 80 henkilölle siellä. En näe syytä hyväksyä joitain ala-asteaikaisten koulututtujen tuttujen tuttuja kavereikseni...

Edited by Tiikeri-äittä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now