AnneJ.

Kerrossänky

47 posts in this topic

Onko kellään kokemusta KodinYkkösen paloautokerrossängystä? Jotain sentyylistä olemme suunnitelleet pojille. Pitäisi käydä kaupoilla katsomassa miltä se ja muut vastaavat näyttävät..

 

Entäs milloin olette ottaneet kerrossängyn käyttöön, jos sellainen on käytössä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen vuoden vanhemman veljeni kanssa nukkunut kerrossängyssä muutaman vuoden 5-vuotiaasta alkaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tytöillä kerrossängyt, umpipuuta ja Kuopion vankilamyymälästä ostetut. Tosi hyvät ja tukevat ja ihan kivannäköisetkin. Iiris nukkui alasängyssä 3-vuotiaasta alkaen, nyt kesällä kun on 5-vuotias muutti yläsänkyyn ja Satu alasänkyyn. Hyvin on sujunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joulukuussa meille muutti tällainen kerrossänky, joka on todella hyvä! Pojat olivat silloin tuohon siirtyessään 4,5 vuotta ja 2,5 vuotta. Esikoinen nukkuu yläsängyssä, jossa on extralaita varmuuden vuoksi. Kuopus nukkuu alasängyssä, joka sopii myös vierassängyksi. Alasänky on siis tarpeeksi leveä eli 120x200 cm ja yläsänky 80x200 cm kokoinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tämä aihe tulee ajankohtaiseksi reilun puolen vuoden päästä, mutta hyvähän se on olla ajoissa liikenteessä. ;) Tilanpuutteen vuoksi olen miettinyt kerrossängyn hankkimista lapsille, mutta onko aivan hullu ajatus, jos toinen on silloin n. 1 v. 3 kk ja toinen reilu 3-vuotias?! Pienempi menisi siis alempaan sänkyyn ja samalla muuttaisi samaan huoneeseen siskon kanssa nukkumaan. Isompi sitten ylempään sänkyyn eikä ole koskaan ollut kova pyörimään sängyssä, mutta uskaltaako siltikään laittaa yläsänkyyn nukkumaan?!

 

Kertokaa mietteitänne ja kuvia sängyistä saa laittaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt tuo tilanne, mutta päädyttiin kuitenkin siihen, että isommalle hankittiin jatkettava sänky ja pienempi saa olla vielä pinnasängyssä. Esikoinen (2v 9kk) on tähän asti nukkunut pinnasängyssä. Ei uskalleta noin pientä laittaa vielä yläsänkyyn. Ehkä parin vuoden päästä aikaisintaan. Kyselin tätä paljon tuttavilta ja yleensä yläsänkyyn on siirretty 4-6 vuotiaat. Toisaalta päästään helpommalla kun vilkasta puolitoistavuotiasta ei vielä siirretä isojen sänkyyn, vaan hän pysyy pinnaäsängyssä. Isomman kanssa ei ole ollut ongelmaa, vaikka hän pääsee itse pois sängystään.

Edited by Citronella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa asiaa olen miettinyt myös minä.

 

Meillä pikkuveli olisi siirtymässä pois pinnasängystä ja jos kerrossänkyyn päätyisimme niin reilu 3v. isosisko joutuisi yläsänkyyn. Neiti on kova mylläämään, joten tuo ratkaisu mietityttää. Toisaalta varsin mataliakin kerrossänkyjä on eli yläsängyn korkeus on noin 115cm.

Olen kuitenkin päätymässä sellaiseen ratkaisuun, että meille hankittaisiin kaksi erillistä sänkyä, jotka voisi sitten kasata kerrossängyksi noin vuoden tai kahden päästä kun isosisko vähän vielä kasvaa ja yöt ja nukkumaanmenot vähän rauhoittuvat. Nyt sängyt vielä mahtuisivat rinnakkaisn ja vuoden päästä saisimme sitten lisää leikkitilaa kun sängyt kasaisi päällekkäin.

En kuitenkaan pitäisi mahdottomana kerrossänkyyn siirtymistä jo nyt jos vaan valitsisin matalan sängyn ja korkeat laidat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen nukkuu tällä hetkellä jatkettavassa sängyssä, jossa on ihan millisti laitaa. Koskaan ei ole tipahtanut sängystä ja on nukkunut siinä 1,5-vuotiaasta asti. Siksi mä vähän olenkin uskaltanut ajatella, että jos tyttö menisi yläsänkyynkin jo... Tuo on kyllä hyvä idea, että ensin erillisiin sänkyihin ja sitten niistä kootaan jatkossa kerrossänky. Vielä kun tietäisi, mistä tällaisia sänkyjä saa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin Muuramen Jungmanni-sängyt voi jatkokappaleella yhdistää kerrossängyksi. Tyyris kokonaisuus tosin, menee jonnekin 1500 euron tietämille.

 

Noin puolet edullisempi on Sievän Unipuu, josta samalla lailla saa kaksi 80x200-kokoista normaalia sänkyä.

 

Sitten on myös tämä Neea, jälleen noin puolet pois edellisen hinnasta. Saa myös kolmikerroksisena.

 

Eiköhän noita löydy muitakin, jos etsimään rupeaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kolmevuotias on niin kova pyörimään nukkuessaan, etten uskaltaisi laittaa yläsänkyyn vielä pariin vuoteen. Hän on onnistunut tippumaan muutaman kerran sängystään, jossa on laidat vain osittain - keskellä on avoin kohta. Mutta jos lapsi pysyy nukkuessaan paikoillaan, miksi ei jo noinkin pienenä, jos vaan ei pelkää nukkua niin korkealla.

 

Muistaakseni itse siirryin siskon kanssa kerrossänkyyn, kun olimme 5- ja 6-vuotiaita.

Aika kiva tuo Sievän malli!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin olen lapsena nukkunut veljen kanssa kerrossängyssä ja muutettiin siihen nukkumaan, kun oltiin n. 5-6-vuotiaita. Tuo Muuramen sänky olisi aika ihana, mutta hiukan turhan hintava. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tälläinen löytyy ON24-sisustusliikkeestä:

 

15081_c_56772.jpg

 

Ja siellä on tosi paljon muitakin!

 

Itse ostettiin Enfantista kerrossänky:

 

maximillian.JPG

 

Tarkoitus on, että jossain vaiheessa lapset nukkuvat siinä molemmat. Nyt esikoinen on 3-vuotias ja saa nukkua joko ylhäällä tai alhaalla, pikkusisko on kuitenkin pinniksessä vielä pitkään. Alasänky voi siis toimia myös sohvana ja siihen tilattiin laita sitten myöhempää käyttöä varten. Yks vaihtoehto on myös kasata toi niin, että jättää alasängyn pois ja panee pinniksen "alasängyksi". Varmaan jossain vaiheessa tehdään niinkin. Tuo sänky oli tosi edullinen, kuvan kokonaisuus 249e.

 

Niin ja lisäks noi sängyt on 200x90cm ja voidaan käyttää myös erikseen, joten kunnon patjan kanssa käyvät niin kauan kun lapset kotona asuvat...

Edited by Lilli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Muuramen Jolla jo olemassa, Jungmannia harkitsemme lisäksi, mutta on kyllä tosi kallis.

 

Tässä on toinen hyvä vaihtoehto, yläsängyn korkeudeksi lattiasta patjan pintaan ilmoittavat 116cm, mikä kuullostaisi mielestäni aika hyvältä. Myös laidat näyttävät hyvältä.

 

http://www.roope-riikka.fi/index.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me hankittiin esikoiselle roope-riikka sänky sitä ajatellen, että tuleva pikkusisarus kun siirtyy pois pinniksestä, ostetaan välikappaleet ja toinen sänky. No, yllättäen ostettiinkin talo ja tilaa paljon enemmän, joten kerrossängylle ei tule tarvetta. 2-vuotias nukkuu edelleen pinnasängyssä ja saa vielä hetken siellä nukkuakin. Pitäisi miettiä sitä, että ostetaanko pojallekin roope-riikka vaikka ei tarttetakaan kerrossänkyä vai joku muu sänky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ja siskolla oli lapsena jossain vaiheessa kerrossänky (isän itse rakentama) jossa oli vuodeverhot ja niistäkös irtosi hupia. Verhot olivat ensinnäkin kätevät jos toinen oli vaikka kipeä ja halusi nukkua vaikka toinen leikkikin samassa huoneessa. Toisaalta verhojen takana oli hauskasti "piilossa" ja monenmoisten nukketeatterileikkien esirippunakin niitä käytettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin Roope-Riikka nyt kun toinen osaa kiivetä pois pinnasängystä laidan yli. On niin kovat käsivoimat, vaikka ikää on vasta 1v ja 1kk. Kasataan sitten kerrossängyksi myöhemmin. On suhteellisen matala kerrossänkynäkin. Minimipituus sängylle on 107cm ja maksimissaan pituutta on 200cm. Uusia sänkyjä ei siis enää tarvitse kotiin ostaa jollei muuten kyllästy. :)

 

007_small.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin kaksosille semmoisen "kerrossängyn", missä on ns. tavallinen sänky kokopitkällä aluslaatikolla. Tuohon aluslaatikkoon voisi sitten laittaa patjan ja siitä tulisi siten sänky. Voi kuulostaa hurjalta, mutta tuollainen setti oli käytössä aikanaan au pair-perheeni lapsilla ja se toimi pienessä huoneessa hienosti, kun alasängyn sai päivän ajaksi aina ns. pois tieltä. :) Tietäisikö kukaan tällaisista sängyistä mitään?... :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ainakin Muuramen Jungmanniin saa vuodelaatikon.

 

Ja Tiitiäinen, suositteletko Roope-Riikkaa? Se on mulla ollut harkinnassa tosi kauan ja vaikuttaa hyvältä, mutta en ole sitä koskaan livenä nähnyt. Pojan käyttämän pinniksen olen jo myynyt, joten uusi sänky pitää hankkia pian. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mabeline, mä oon ainakin ihan myyty tuolle Roope-Riikalle! ;) Mä löysin huuto.netistä mäntyisen, ehkä enemmän olisin tykännyt vaaleammasta. Mutta käytönjälkiä ei ollut ollenkaan, niin kelpasi! Voihan sen vaikka maalata jos haluaa vuosien varrella. Tuollaisena se muistuttaa ihan sänkyä sadusta Kultakutri ja kolme karhua. :D Tai siis sellainen mielikuva mulle tulee, kun ovat tuolla tavalla lyhyinä. Voin suositella ehdottomasti, kyllä suomalainen laatutuote on nimensä veroinen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

firetruck_white_bg.jpg

 

Me tilattiin pienelle pojallemme tuollainen, on vaan niin kivan näköinen. :) Alkuun nukkuu alhaalla ja isompana saa sitten valita, toinen kerros toimii sitten aina leikki- ja osittain lelujensäilytyspaikkanakin. Ohjeessa sanotaan, että 9v. olisi ikäraja ylhäällä nukkumiseen! Tai siis sitä ennen ei saisi lapsi olla ylhäällä ilman valvontaa.

 

Samalla sivustolla on myös formulasänky jonka alta saa vedettyä auki toisen vuoteen, ja paljon muitakin ihanuuksia, mm. tämä:

 

prinsessa.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

63504_PE171155_S3.jpg

 

Meillä on tää Ikean sänky, enkä kyllä suosittele tätä. On mun mielestä huteran tuntuinen. Hätäpäissään mentiin ja ostettiin halpaa, no, se kostautui sitten. :( Lisäksi tossa on miinuksena se, että sitä ei saa jaettua kahtia, mutta se me tietenkin tiedettiin jo ostaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now