Jenny-Maria

Turhimmat vaatehankintasi vastasyntyneelle/0-2 kk?

91 posts in this topic

Jos tästä on jo keskustelua ja olen puusilmä, pyydän modea poistamaan :)

 

Mitkä olivat turhimmat vaatehankintasi vastasyntyneelle/ikävälille 0-2 kuukautta?

 

 

Itsellä:

 

-terättömät, tumputtomat yöpuvut

-potkuhousut (onneksi ei hankittu äitiyspakkauksen lisäksi näitä yhtään lisää)

-collegehousut koossa 50 cm

(-pään yli vedettävät bodyt)

 

Itse olen huomannut, että yöpuvut tuntuivat aluksi kohtalaisen turhalta hankinnalta, niitä piisasi pienimmässäkin koossa. Nyttemmin olen oppinut käyttämään niitä, mutta listaisin silti turhiksi ne yöpuvut, joiden kanssa joutuisi käyttämään sekä sukkia että tumppuja. Menee kikkailuksi, sanoisin. Tumpullisten yöpukujen olemassa olosta en ole edes varma, mutta terälliset ovat kohtalaisen toimivia, silti käsiin tarvitaan yleensä jotain.

 

Potkuhousut olen kokenut täysin turhiksi. Käytän tytöllä arjessa aina bodya + puolipotkareita, potkuhousujen henkselillisyydestä en ole kokenut olevan mitään lisäarvoa.

 

Collegehousut pienimmässä koossa, jäivät käyttämättä. Tyttö saa taisteltua pienimmätkin sukat usein jollain ilveellä jalastaan ja silloin jalat olisivat paljaat. Puolipotkareiden kanssa collegehousuja taas ei ole voinut käyttää, tuolloin on hiki alkanut virrata. Käytännössä housuja käytettiin vain kotiutumispäivänä.

 

Vielä tuo viimeinen kohta, pään yli vedettävät bodyt. Tyttö saa pienen mittakaavan "kilariraivarit", jos pään yli vedetään vaatetusta. Kietaisubodyt ovat edelleen ykkösjuttu, vaikka tytön niska onkin jo vahvistunut jo siten, että pukeminen ei itsessään olisi enää ongelma. OT, mutta en ymmärrä, miksi äitiyspakkauksessa on oltava 50-senttinen pään yli vedettävä body, ellei syynä ole yksinkertaisesti hinta. Yksi kietaisumallihan pakkauksessa on pienintä kokoa, mutta ei toista.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti kaikki miljoonat suloiset pienet (kovat) pikeepaidat ja niistä johdetut asut. Myös kaikki päänkautta puettavat bodyt ja hupparit yms. Kovat ja hankalat vaatteet.

 

Oikeasti olisi pärjännyt niin pitkälle mukavilla pehmeillä kietaisubodyilla, pehmeillä velour/collegehaalareilla, joissa on pitkä vetoketju, sukkahousuilla ja pehmeillä huppareilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en hankkinut, mutta saatiin lahjaksi jonkun verran huppareita ja mekkoja. Kumpiakaan ei käytetty, mekkoja edelleen todella todella harvoin. Minihupparit koossa 50-56 oli kyllä söpöjä, mutta tosi epäkäytännöllisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käyttämättä jäi myös melkein kaikki potkuhousut. Se leuan alle tuleva reuna oli aina suussa tms eli puolipotkarit tai ihan vaan housut meillä on ollu käytössä. Tosin kyläreissuilla lindexin sammaripotkarit oli kyllä aika ihkut. ^_^Pieniä hattuja ja myssyjä meillä oli about 7kpl, niistä yhtä käytettiin kun kotiuduttiin sairaalasta. Nää tosin on tullu huuto.netistä ostettujen pakettien mukana, joten siks niitä oli paljon. Samaisten pakettien mukana tuli monta paria erilaisia tumppuja, jotka jäi käyttämättä kun ei ne vaan pysy käsissä. Kotiutumisen jälkeen muutama päivä pidettiin sukkia käsissä (käteviä kun resorin sai kyynärpään taakse) kun kädet tuntu viileiltä, sen jälkeen ei sisällä enää pidetty.

Ja ylipäätään hyviäkin bodyja koossa 50-56 oli ihan liikaa, ei niitä kaikkia ehtiny edes pitää. Vähempikin siis olis riittäny.

 

Meillä kaikki kietasubodyt tais loppua kokoon 56 eli nykyisin kaikki bodyt on yli pään vedettäviä. Ihan hyvin nekin menee kun vähän venyttelee kaula-aukkoa ennen laittoa ja oppii tekniikan miten sen oikeesti saa päälle ilman, että niskat taittuu tai pää on hukuksissa puol minuuttia. :lol:

Edited by NeNNNi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki vaatteet missä on napitus selkäpuolella, sisämyssyt, terättömät unihaalarit, 2-osaiset puvut, potkuhousut, mekot, hupparit, päänylivedettävät bodyt suurin osa (oli joitain mitkä vaan oli niin söpöjä että ne puin silti, tekniikan kun osasi niin kauhu ei ollut niin suuri kun vaan sujautti äkkiä rullatun, venytetyn päänaukon takaraivon kautta pään yli), kaikki paidat oli ne alus- väli- tai päällyspaitoja. Pienet kengät noin yleisesti (juhliin oli ihan hienot).

 

Tumput tosiaan, ainoa mitkä meillä toimi oli Sterntalerin nyöritettävät raapimistumput mitä mulla oli 2 paria, erinomaiset!

 

Kaikki sukat missä on matala varsi ja jotka ei koskaan pysy koivissa. Kaikki mummojen kutomat/neulomat/virkkaamat tossut, yksikään ei pysy kuin nanosekunnin jalassa. Pitkävartiset villasukat (tiukkaa mallia resori) sitä vastoin, jeees!

Plus kaikki mummon neulomat villatakit mallia lyhyt ja levee, mieluummin kapea ja pitkä niin peittää vauvan selänkin. Tosin pienellä villahaalari talvella oli aivan ihana. Mistä pääsen 2. inhokkiin, kaikki paksut fleecehaalarit + fleecetakit joissa on liian korkea ja kireä kaula!! Kamalat pukea eikä vetskaria saa kiinni ja vauva senkun huutaa!

 

Kaikki mikä pitää napittaa napeilla, monilla sellaisilla! Nepparit ja vetskarit on in!

 

 

Ai niin ja äitiyspakkauksen haalari kuolaavalle vauvalle, sisäkangas puuvillaa ja tosi kylmä talvipakkasilla kun kastuu... ja kamala pukea kun sisävuori ei oo liukas ja muksu on vaikea pujotella pukuun. Toimi tosin unipussina ihan alussa kun oli reilu eikä tarvinnut raajoja liiemmälti asetella...

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin se on erilaista tuo vauvojen pukeminen :) Meillä jäi taas käyttämättä kaikki puolipotkarit. En osannut pitää niitä housuina, tuntuivat niin "kalsareilta". Potkuhousuja ja tavallisia housuja tuli ainoastaan käytettyä. Nyt olen pistänyt sivuun kaikki pienet yökkärit, joissa on nepparit. Vetoketju on vaan niin paljon kätevämpi, jos joutuu unentokkurassa vaippaa yöllä vaihtamaan. Kietaisubodyt on parhaita ihan pienellä minunkin mielestä! Käyttämättä jäi myös kaikki pienet hupparit syksyvauvalla, mutta nyt uskoisin kesävauvan kanssa niitä käytettävän vähän viileämpinä aamuina / iltoina esikoisen kanssa ulkoilessa ? Saa nähdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanoisin että ylipäätään ne kaikkein pienimmät vaatteet (kokoa 50 ja pientä mitoitusta ja ehkä vielä kuivausrummussa kutistettuna). Olin kuullut, että joidenkin vauvoille 50-senttisetkin on syntyessä jopa vähän reiluja, niin varauduin ostamalla pieniä vaatteita, kun niitä ihan pienimpiä ei kauheasti saatu käytettynä. Kyllä me niitä sitten käytettiinkin, mutta ei siinä mitään järkeä ollut. Miksi ostaa vauvalle varta vasten liian pieniä vaatteita ja sitten väkisin tunkea sitä niihin, kun valmiiksi olisi jo ollut sopivan kokoisia :lol: No, enhän minä sitä etukäteen voinut tietää, esikoinen oli paljon isompi syntyessään kuin olisin etukäteen veikannut.

 

Muutoin meillä on käytetty vähän kaikenlaisia vaatteita, ainakin toisella lapsista, ei sillä minusta niin väliä ole millaisia ne on. Tai no se sellainen kirjekuorikaula-aukoksi sanottu, niistä en kyllä tykännyt yhtään. Tosin sekin varmaan johtui siitä, että yritin tunkea lapsia liian pieniin vaatteisiin, jolloin olkapäät tulevat sieltä kaula-aukosta ulos kun on tuollainen leveä kaula-aukko :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä muuten inhoan niitä kirjekuorikauluksia myös, heti kun body on oikeesti sopivan kokoinen päällä, niitten kaula-aukko on kun gigololla, auki puoleen rintaan. Kiva sitten yrittää pitää pientä lämpimänä kun kuolaa ja muuta märkää on dekoltee täynnä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lahjaksi saimme muutamat vauvafarkut (wtf?) ja mekkoja joista kaikki jäi käyttämättä. Myös sukat eivät meillä pysyneet jaloissa ja kaikki paksut hupparit ja paidat tuntuivat sellaisilta mihin vauva vain hukkuu ja tuntee olonsa epämukavaksi. Tuntuu että kaikki sellainen "aww, miten suloinen pikku vaate" ovat olleet hirvittävän epäkäytännöllisiä ja hitiksi nousi kaikki vaatimattoman näköiset ja väriset vaatteet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, mekot. Erinäisen määrän söpöjä ja kivoja liivimekkoja hommanneena...käytössä on ollut yksi kappale tähän mennessä (tytöllä vielä suurin osa vaatteista kokoa 50, ikää 7 vk) ja sekin oli koko ajan takaa niskassa. Toimii vain kivoja valokuvia ottaessa, muutoin se on yksi ylimääräinen vaatekerta ja tenava on äkkiä hiki hatussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie taas puolestani vihasin niitä kaikkien ylistämiä kietaisubodeja. Niitä oli ihan käsittämättömän vaikea pukea päälle! Meidän muksut oli nimittäin alusta asti tosi liikkuvaista sorttia myös hoitopöydällä. Lisäksi vauvat olivat tosi pienikokoisia ja hoikkia, joten kaikki 50 cm kokoiset kietaisubodykin olivat tosi isoja ja suorastaan pyörivät päällä. Meillä oli tytöllä 56 cm vaatteet käytössä vielä 5 kk ikäisenä...

 

Potkuhousuista ei myöskään tykätty, olivat kuumat päällä ja hankalat vaipanvaihdossa.

 

Lisäksi kaikki sellaiset normaalit paidat, joita ei napiteta haaroista kiinni, olivat ihan mahdottomia. Aina oli (ja on edelleen) selkä ja maha paljaana ja paita omituisena rullana vauvan kainaloissa. Meillä suositaan vielä nyt 10 kk iässäkin pääsääntöisesti bodeja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on poika kohta 1,5 vuotias ja vasta nyt mä alan käyttää paitoja pojalla... on siirtymässä pikkuhiljaa kokoon 86 yläosissa. Tytöllä oli sama homma, bodyt vaan oli niin paljon helpompia kun lapsi oli pieni/taapero. Vasta nyt pojallakin kun kesä tuli ja tarvitsee viileempää, on näppärää kun on paita päällä ja pääsee kurkkaamaan vaippaan suoraan housujen kautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jäi mekot farkut,, paidat ja puolipotkarit käyttämättä. Tosi vähälle käytölle myös suurin osa sukista (ainoastaan Name Itin pörrömalli pysyi hyvin jalassa). Mekkoja taisi olla päällä jossain juhlissa pari kertaa. Puolipotkarit ei pysyneet tytöllä jalassa ja sai potkittua jalat samaan lahkeeseen tms, ja sitten kun sukat joutui joka tapauksessa laittamaan, niin terättömiä housuja oli helpompi käyttää. Samoin käytin paljon potkuhousuja, kun ne eivät valuneet vyötäröltä alas. Mekot/tunikat ovat tulleet käyttöön vasta kuin tyttö oppi kävelemään ja nyt ehkä vähitellen siirrytään bodyista paitoihin. Kietaisubodyt oli parhaita koossa 50-62.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jäi käyttämättä ne iki-ihanat vauvafarkut koossa 50-62cm, kauheen karkeat ja tönköt eikä meidän vauvojen mahat sopineet niihin millään.

Saatiin lahjaksi noita farkkuja ja kerran oli varmaan kaikki päällä, sen verran että sai kuvan napatuksi ja pystyi näyttämään lahjan antajalle, että on juu farkkuja käytetty :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

- koon 50-vaatteet yleensäkin - kävivät pieneksi jo 2 viikon iässä. En onneksi niitä monta hankkinutkaan

- terälliset potkarit ja puolipotkarit - yleensä liian pieniä pojalle jalkaosasta (kuinkahan iso kengän koko tuolla on aikuisena :))

- kirjekuorikaula-aukkoiset bodyt (äitiyspakkauksessa useita) - aina olkapäät paljaana

- farkut tms. kovaa kangasta olevat - näitä tuli hankittua liikaa, yhdet olisi riittäneet

- ns. söpöstelyvaatteet - yksi setti per koko riittää vieläkin

- yleensäkin suuri määrä vaatteita etukäteen - poika on hoikka ja pitkä, leveät bodyt jäivät kokonaan käyttämättä (syntymän jälkeen olisi voinut ostaa suoraan sopivia merkkejä)

 

Mikäli meille joskus saadaan toinen lapsi, en ota äitiyspakkausta, sillä suurin osa siinä olevista vaatteista oli pojalle väärän mallisia.

Edited by Tellervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen varmaan vähän poikkeus, kun mulle ne söpöimmän näköiset vaatteet (farkut, sammarihaalarit jnejne) on olleet ihania vaatteita ihan käytössäkin. Meidän muksulla on siis poikkeuksetta farkut tms. jalassa. Puolipotkareita olin muutamat ostanut kirppikseltä, kun niitä kaikki niin ylisti, mutta käyttämättä on jääneet. En vaan halua, että lapsi näyttää siltä kuin sillä olisi jalassa kalsarit. Eli meillä käytetään sukkia + terättömiä housuja (farkut, velourhousut, collegehousut) ja bodyja. Joskus myös paitoja enkä ole kokenut niitäkään hankalina. Bodeista tykätään pään yli vedettävistä. Muutamat kietaisumallit löytyy, mutta ne on mun mielestä veemäisiä pukea ja miehen mielestä myös. Hupparitkin on olleet aktiivisesti käytössä. Yöpuvuista suosituimmat on olleet terättömät. Terällisissä on teräosa ollut osassa liian pieni.

 

Turhimpia vaatehankintoja meillä on olleet alle 56-senttisen vaatteet + ne lindexin myymät vauvojen sukat, jotka oli pienet heti alkuunsa. Myös puolipotkarit jäi käyttämättä ja myssyjä on käytetty tosi vähän.

 

Mua kovasti "peloteltiin" raskauden aikana, että varmasti jää käyttämättä kaikki söpöilyvaatteet, kun ovat niin hankalia pukea. Mutta ei pitänyt paikkaansa meidän kohdalla vaan niitä olen kaikista mieluiten pitänyt, koska näyttävät kivalta enkä ole kokenut pukemista mitenkään vaikeaksi. Mutta meidän poika oli melko kookas ja jäntevä jo syntyessään, joten se voi aika paljon vaikuttaa mun kokemukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en myöskään ole saanut paitoja toimimaan lapsilla ennen kuin ovat siinä iässä, että istuminen onnistuu, eli bodyt on ihan ehdottomia! Ihan pienellä jäi käyttämättä myös hupparit, koska huppu on aina tiellä makuulla ollessa ja painaa inhottavasti. Myöskään kengille ei oo ollut mitään käyttöä. Enkä millään halua pukea pientä mihinkään kiristävään tai kovaan, joten ne on lähteneet heti käytöstä.

 

Sen sijaan potkareille ja "söpöstelyvaatteille" on paljonkin ollut käyttöä! Mekko on meillä pikkuneidin päällä monta kertaa viikossa, niitä kun on meille kertynyt niin lahjoina kuin omien ostosten myötä. Ehkä näin kevät/kesäaikaan on vähän helpompi vaatteilla söpöstellä kuin talvella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noissa puolipotkareissa ei yleensä ole nappeja haaruksissa, eikö? Siinä mielessä potkarit (siis haaranepilliset) oli mun mielestä käytännöllisempiä, kun vaippa oli helpompi vaihtaa. Ei tarvinnut riisua koko housuja.

 

Mutta turhia oli kaikki T-paidat ja vauvatunikat, aina oli niiden kanssa maha paljaana. Samoin käyttämättä jäi kovaa ja jäykkää kangasta olevat housut. Meillä oli sellaiset oikein pehmeet vauvafarkut, ne oli kivat.

 

Myös hupparit oli ihan turhia.

 

Pikkusukat. Hirveän monissa vauvasukissa on tosi lyhyt varsi, ja ne sitten tippuikin heti jalasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lahjaksi saimme muutamat vauvafarkut (wtf?)

 

Sain pojalle P.op:n vauvafarkut taisi olla 56 ja ne oli ihanat :grin: Tosin alussa tosi isot, joten heti käyttöön ne ei tulleet mutta ihanan pehmeät ja hyvät!

Muuten turhia oli puolipotkarit ja kokopotkarit. Käytettiin paljon housuja + bodyja. Ja pikku "takkeja" tuli käytettyä kun niitä sai lahjaksi. T-paitoja käytän edelleen vähän vaikka niitä jo kaappiin ostinkin kesää ajatellen.

 

Pojalle ei paljoa söpöstelyvaatteita tullut. Nyt hyvä ystävä saamassa tytön ja olen alkanut miettimään lahjaa. Ekana silmiin tulee noin söpöstely mekot +sukkis yhdistelmät. Mutta muutama on niistä tykännyt, joten ehkä uskallan ostaa sellaiset hänelle :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poitsulle turhimmat olivat lahjaksi saadut colleget ja kauluspaidat, en tykännyt käyttää mitään pään yli vedettävää. Myöskään pään yli pujoitettavia bodyja ei käytetty, kietaisumallisia pelkästään. Lindexin vauvasukat jäivät käyttämättä, kun olivat niin älyttömän pieniä meidän isojalalle. Ja kaikki sisämyssyt olivat tarpeettomia kuumakalle-talvilapsella.

Edited by Ravenna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me taas jouduttiin aluksi etsimällä etsimään niitä oikeita pieniä potkareita kun ei tuolla laiheliinilla pysynyt mitkään housut tai puolipotkarit jalassa vaikka miten kiristi kuminauhaa. Sitten kun vauva sai vähän lihaa luiden ympärille, käytössä on ollut nimenomaan ne housut sukkien kanssa, koska tuon bigfootin jalka ei sovi muuten sopivien puolipotkareiden jalkateriin. Näillä kevätkeleillä ne collegeasut ovat olleet ihania ulkoillessa. :)

 

Muuten pahimpia turhakkeita on ollut tosiaan kaikki ei-kietaistavat bodyt koossa 50, ei tullut kyllä ensimmäisen kokeilun jälkeen koskettua pitkällä tikullakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selästä napitettavat paidat! Näitä saatiin lahjaksi ja eivät kyllä tule käyttöön.

 

Meillä taas pään yli vedettävät bodyt on pop, koska vain niissä kaula-aukko ei ole liian iso.

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Paidat. Aina korvissa, masu ja selkä paljaana...

- Kirjekuorikauluksella olevat bodyt. En tykkää kun olkapäät paljastuu.

- Mekot/tunikat. Näissä sama kun paidoissa, ei pysy alhaalla nätisti vaan rullautuu korviin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paidat (paitsi viileällä säällä ja ihan vastasyntyneellä ovat bodyn päällä lämpökerroksena hyviä), kaikki liian kovat housut, puuvillamyssyjä on myös helposti liian monta... Mä tykkään pitää vauvoilla sekä kietaistavia että pään yli vedettäviä bodeja, kun molemmissa omat hyvät/kätevät puolensa. :) Myös potkareita saapi meillä löytyä vaatevarastosta, muunlaisten housuosien ohella. Vaihtelu vaatetuksessa on hauskaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now