Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Atrastanenna

Miten todettu kohdun tyjentyminen?

18 posts in this topic

Hei, sain keskenmenon noin (vajaa) viikko sitten. Minulta tuli hyvinkin paljon verta ja kivut olivat aivan järkyttävät. En pystynyt makaamaan, en seisomaan, enkä istumaan. Tunsin tulevani hulluksi!

Pahin tuska ja vuoto kestivät noin 9 tuntia, lähes tämä koko aika sairaalassa. Kaikki päätyi siihen kun ilm. sikiö tuli sitten ulos.. tai ainakin jotain suurta, uskoisin sen olleen se sikiö.. :'(

Tämän jälkeen minulla oli parin päivän jälkeen kontrolli labraan jossa katottiin tasot. Oli laskussa ja kaikki siten ilm. kai ok.

Mua nyt vaan alko ihmetyttämään se, että mistä tiedetään kaiken tulleen jo ulos? Miksei tarkisteta mitenkään ettei ole jäänyt mitään/tule tulehdusarkuutta?

 

Kysyin lääkäriltä. Ensimminen sanoi ettei usko jääneen mitään kaikki näyttäis olevan hyvin. Toinen lääkäri sanoi ettei heillä niitä "resursseja" (laitteita yms. ) mitä tarvisi siihen.

 

Mistä te muut olette tienneet tyhjentuneenne km:n jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei sitä mitenkään missään todeta. Mullakin alkoi viikon päästä keskeytyksestä tulla ihan hulluna verta ja jouduin kaavintaan. Kannattaa vaan seurata ettei tule alavatsa kipeäksi, kuumetta tai vuoto lisäänny. Raskaustesteillä voi kans seurata hcg:n laskua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa km:ssa, joka tapahtui myöhäisemmillä viikoilla, oli mullakin tuo vuoto tosi runsasta ja tyhjennystä avitettiin lääkkeillä, mutta tyhjennys tehtiin kuitenkin ihan kotona. Hyvin samanlainen kokemus kipuineen yms, mutta tosin kontrollina oli vain virtsasta otettava r-testi 5 viikon kuluttua tyhjennyksestä. Tuolloin uskoin kaiken tyhjentyneen, kun tuo vuoto oli siis niin älyttömän runsasta pari päivää + vielä menkkamaiset vuodot n. viikon verran tuohon päälle. En siis käynyt missään ultrassakaan, vaan odottelin ihan rauhassa seuraavia kuukautisia ja negatestin tein kotona n. 3 viikkoa tyhjennyksen jälkeen. Täälläkään ei siis ultralla seurata mitenkään sitä, onko se tyhjentyminen onnistunut. Neuvottiin vaan ottamaan yhteyttä, jos kivut yltyvät/nousee kuume/vuoto kestää yli 4 viikkoa.

 

Nyt taas tämä toinen km tapahtui varhaisilla viikoilla, eikä avuksi annettu tyhjennyslääkkeitä. Vuotoa oli menkkoihenkin verrattuna aika vähän ja alavatsalla edelleen jotain epämääräisiä nippailuja (testit näyttää nyt jo negaa), joten mieli on vähän epäileväinen sen suhteen, onko tyhjentyminen tapahtunut kokonaan. Niinpä aionkin käydä ihan omakustanteisesti vielä yksityisellä ultrassa, maksoi mitä maksoi, kun en kuitenkaan mitään tulehduksia enää tähän päälle halua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sama juttu että enää ei ole MITÄÄN jälkitarkastusta eikä seurata hcg-arvoa. Ainoa mitä käskettiin tehdä oli että 4vkon päästä kotona pitää tehdä r-testi ja sen pitäisi olla nega. Ihan oman onnensa nojassa tässä ollaan ja toivotaan että kohtu tyhjentyi kokonaan. Kai sitä sitte kohtutulehdus iskee jos jotain jäi. Suututtaa kun tuntuu että potilas "hylätään" kesken hoidon tällä tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä olisi omalla kohdallanikaan mitään muuta jälkitarkastusta ollut, kuin raskaustestin teko kotona. Olin kuitenkin se "hankala asiakas" joka halusi labratestin 3:n viikon päähän.

Itse jouduin lääkkeellisen tyhjennyksen tekemään, ja vuotoa oli todella runsaasti vain "esilääkkeen" jälkeen, varsinainen lääke ei aiheuttanut mitään. Polille kun soitin eivät nähneet syytä tulla tarkastukseen tästä huolimatta, vaan olivat sitä mieltä, että tyhjentynyt varmaan on esilääkkeestä. No, olin taas se "hankala asiakas" joka vaati jälkitarkastuksen. Eikä muuten sitten ollut edes turha reissu, kohdussa oli edelleen reilusti materiaa.

 

Tuo jälkihoito on kyllä käsittämättömän kehnoa, pitäisi ilmeisesti vain tyytyväisenä odottaa tuleeko tulehdus vai ei..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua niin suututtaa, että yhtään mitään kontrollia ei tarjota. Itse sain keskeytyksen jälkeen ihan automaattisesti hcg:n mittauksen. Ei mun mielestäni olisi kovin paljon vaadittu, jos tuo tarjottaisiin kaikkien keskenmenojen jälkeen, tai ainakin keskeytyneiden, lääkkeellisesti tyhjennettyjen ja suht myöhäisten km:jen, jos ei ihan kaikkien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samma här, eli mitään varsinaista kontrollia ei tarjottu kkm:n jälkeen (todettu rv 9+5), ohjeistus oli kotona raskaustestin tekeminen muistaakseni nelisen viikkoa tyhjennyksestä ja sitten yhteys sairaalaan, jos näyttäisi vielä plussaa. Terveysasemalle olisi voinut mennä testiin, "jos nyt välttämättä haluaa"...

 

Omalla kohdalla vuotoa oli sen verran, että olin aika varma tyhjentymisestä, myös seuraavat menkat tulivat vain hieman myöhässä. Mutta jos epäilyjä olisi ollut, olisin mennyt omalla kustannuksella yksityiselle ultraan, sen verran tärkeä juttu kuitenkin.

 

Yleisesti ottaen huonosti minusta hoituu keskenmenojen jälkihoito, tai lähinnä se on olematonta... sekä oman kokemuksen perusteella, että mitä täällä on lukenut. Ymmärrän kyllä, että ne ovat (varsinkin alkuraskaudessa) yleisiä ja terveydenhuoltohenkilökunta niitä näkee päivittäin, mutta silti. Sille naiselle ja parille tilanne on kuitenkin usein järkyttävä ja ainutkertainen, joten tuntuu tosi kurjalta, että jätetään ihan tyhjän päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toihan on ihan älytöntä, ettei mitään jälkitarkastusta ole! Mulla ultrattiin heti sairaalassa ja jälkitarkastuksessa kahden viikon jälkeen, miten kohtu on tyhjentynyt. Tuntui tosi kivalta, että se tarkistettiin, koska en ollut itse ollenkaan varma, että kaikki oli tullut ulos. Lääkärit olivat tosi sympaattisia, mikä yllätti mut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mrs P, pahoittelut kokemastasi! Kiva kuulla, että jossain asiat hoidetaan hyvin, taitaa olla kovin erilaisia käytäntöjä eri paikoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katsoin eilen mielenkiinnosta käypä hoito suosituksen niin keskenmenon kuin raskauden keskeytyksen osalta. Lähes ainoa ero hoito-ohjeissa on jälkitarkastuksen kohdalla. Keskenmenon kohdalla on mainittu, että myös virtsasta otettu raskaustesti 4 viikon päästä tyhjennyksestä on riittävä jälkikontrolli alkuraskauden keskenmenossa. Raskauden keskeytyksessä on taas verikoe tai esimerkiksi kontrollikäynti. Toki keskeytyksiä varmasti tehdään vähemmän kuin mitä keskenmenoja tapahtuu, mutta tässä on mielestäni huutava vääryys. :skilletgirl:

 

Ja mitä aiemmin luin jonkin artikkelin lääkkkeellisestä tyhjennyksestä keskenmenon jälkeen, niin siinä todettiin, että jälkitarkastukset ruuhkauttaisivat poliklinikat, joten kaikille sitä kontrollia ei kannata tarjota. En ehkä ole ihan samaa mieltä :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulen, että keskeytystä valvotaan tarkemmin, koska siinä on tavallaan jotain "tehty", eli on jo "hoidettu" niin hoidetaan loppuun. Keskenmenossa tavallaan kenelläkään ei ole vastuuta, kun sitä ei ole aiheutettu vaan se on vain tapahtunut. Enkä siis tarkoita, että olisin silti samaa mieltä tuon systeemin kanssa, en todellakaan. :girl_sigh:

 

Musta lääkkeellisten tyhjennysten kohdalla varsinkin saataisiin olla kyllä tarkempia. Varmaan useimmiten spontaanit km:t jatkuvat hyvin loppuun asti, mutta jos joudutaan lääkkeellisesti tyhjentämään, on jo siinä vaiheessa jotain mennyt pieleen ja kyllä se verikoe olisi suotava. Ultria mä en jotenkin osaa kaivata, kun itse en myöhäisen keskeytyksen jälkeenkään sitä saanut ja silti koen saaneeni oikein hyvää hoitoa. Mulla siis oli hcg-verikoe ja jälkitarkastus, sellainen samanlainen pikainen kohdun painelu ja sisätutkimus kuin synnytyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jotenkin noin minäkin sen järkeilin, siis tuon käytäntöeron rk:n ja km:n hoidossa. Ikävähän se silti on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^vastasin tuonne toiseen ketjuun koskien samaa asiaa mutta laitan sen vielä tänne.

Rk:n jälkeen seuranta tulee nopeasti sen takia, että nähdään että alkio on todella menehtynyt ja kohtu tyhjenyt. Koska valitettavasti joskus käy niin, että runsas vuotokaan ei tyhjennä kohtua vaan sikiö jatkaa kehitystään ja nopeasti tulee rv 12 rajat vastaan. Käytetyt lääkkeet ovat myrkyllisiä alkiolla/sikiölle, joten raskauden jatkuminen ei ole hyvä asia.

Km hoidossa jatkohoito riippuu sairaalasta ja viikoista mutta myös äidin toiveista. Km lääkkeellinen hoito voidaan toteuttaa joko kotona tai sairaalassa. Ja ainakin Helsingissä lääkkeiden tehoa odotellaan noin 2 vrk ja jos vuoto ei ala niin sitten ultraus + lisäseuranta. Mutta ikävästi resurssien puuttuessa kaikille ei voida antaa jälkitarkastusaikaa (ultrausta), joten ne joutuu itse kustantamaan jos haluaa ultrauksen (siis jos ei ole ongelmia tyhjennyksen kanssa tai infektio-oireita). :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei mulle ainakaan edes tarjottu mahdollisuutta jäädä sairaalaan lääkkeelliseen tyhjennykseen (kkm rv 9+), oletus oli, että kotiin siitä lähdetään, tämä siis Jorvissa. Hyvin ymmärrettävä on tuo mOmman kertoma peruste rk:n hoidossa, mutta mä silti koen, että ero km:n hoitoon on epäreilu, varsinkin kun km:n jälkeen lopputarkastus olisi kuitenkin siksikin tärkeä, että monet varmasti haluavat jatkaa yritystä mahdollisimman pian ja haluaisivat tietää, että kaikki on kunnossa. Mutta tää on niin tätä, raha puhuu.

Edited by Pomp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen verran lisään, että ei aina keskeytyksessäkään ole kyse tuosta varmistuksesta. Yhtään myöhäisemmissä keskeytyksissä kun ei jää mitenkään epäselväksi, onko sikiö jo syntynyt vai ei. Alkuvaiheessa toki eri asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^juu, tuon unohdin mainita. Eli tarkoitin alle rv. 12 tehtyjä keskeytyksiä. Mutta, jos oikein muistan niin rk seurannassa taitaa myös olla tuo Hcg-kontrolli tietyn ajan kuluttua- jos siinä positiivinen tulos niin uä. On kyllä harmi, ettei km saa automaattisesti ultraa, sillä tilanteen pitkittyessä se käy todella paljon henkisentilan päälle. Ja ikävää Pomp ettei sulle edes tarjottu mahdollisuutta jäädä sairaalaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan nyt tännekin sen, mitä kirjoitin tuonne lääkkeellinen tyhjennys -ketjuun:

 

Keskustelin km:n jälkihoidosta tai sen puutteesta sattumoisin myös hoitosuosituksia laativan lääkärin kanssa. Hänen perustelunsa sille, ettei alkuraskauden keskenmenossa ole raskaustestiä kummempaa jälkiseurantaa, oli se, että tarkastusultrassa näkyvät hyytymät kohdussa aiheuttaisivat turhaa huolta, ne kun tulevat seuraavien kuukautisten aikana yleensä ulos. Verikokeen ja raskaushormonitason kanssa taas ensimmäinen verikoe pitäisi ottaa siinä vaiheessa, kun keskenmeno todetaan tai on alkamaisillaan, jotta hormonitason laskua voitaisiin seurata luotettavasti. Keskeytyksen osalta tuo tilanne on hänen mukaansa eri sen vuoksi, että silloin ko. henkilön raskaus on ns. normaali, jolloin keskeytystä pitää seurata tarkemmin. Mutta kaikenkaikkiaan lääkäreidenkin näkökulmasta km:n jälkiseuranta/kontrolliasia on haasteellinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin viikko sit lääkkeellinen tyhjennys sairaalassa. Ultrattiin ennen kotiutumista ja jotain siellä oli vielä oli siinä kohdunsuulla sisäpuolella. Ultraaja sanoi, et tulee itsestään ulos. Vuoto on ollut niukkaa ja en kyllä ole todellakaan varma, että jotain on tullut ulos. Ultran jälkeen kyllä hulahti reippaasti verta. Ultraa ennen repi pihdeillä tai joltain siitä kohdunsuulta jotain mitä näki sisätutkimuksessa.

Mä mietin, et oliko se ultrassa näkyvä jotain ehkä joku verikertymä?! Mene ja tiiä...

Tosiaan kotona vuoto ollut menkkoja niukempaa. Välillä päiviä, että ei siteeseen vuoda, vaan ihan pyyhkiessä vaan.

Kovin kummallista minusta, että vuoto näin niukkaa.

Ei mitään kipuja oo ollut.

 

R-testin tein ja kyllähä se testiviiva haaleampi on, kun kotrolli, mut selvä plussa vielä. En minä toki vielä odottanutkaan, että negaa näyttäs.

 

Sairaalassa sanottiin, että tyhjennyksestä kolmen viikon päästä verikokeeseen.

 

On tää yhtä odottamista ja miettimistä onkohan nyt oikeasti tyhjennys onnistunut.

Ei millään jaksais mitään takapakkia ja pitkittymisiä tähän tyhjennys hommaan. Haluaisi niin, että ei tulis mutkia matkaan ja kaikki menis hyvin ja pian testi näyttäs negaa ja pääsisi uuteen yritykseen ja toivomaan, että testi näyttäs taas plussaa.

Enpähän muuten ikinä ole ennen toivonut testiin negaa... No nyt toivon!

Aion kyllä kotonakin testein noilla halppistesteillä hormoonin laskua seurata, mut verikokeeseen sitten parin viikon päästä.

TOivottavasti siellä toivottu tulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0