Sign in to follow this  
Followers 0
Toinen toiveissa

Hyytymistekijöistä

8 posts in this topic

Te joilta on tutkittu hyytymistekijöitä/tukostaipumusta, niin onko teillä myös tromppariarvo ollut korkea? Mulla trompparit on olleet nyt muutaman kuukauden aikana kahdessa verikokeessa yli viitearvon, ja nyt on alkanut pelottaa voisiko tämä viitata siihen, että mulla voisi olla tukostaipumusta..

 

Kokeisiinhan en pääse, kun takana on "vasta" 1 keskeytynyt keskenmeno, mutta pelottaa jo valmiiksi, jos mahdollinen seuraavakin raskaus menee kesken mahdollisesti hoidettavissa olevan syyn vuoksi. :(

 

Entä onko kellään tietoa, mitä hyytymistekijöiden tutkituttaminen maksaisi, jos sen tekisi yksityisen kautta maksaen omasta pussistaan? Ja millä tittelillä varustetun lääkärin pakeilla tällaisen asian kanssa kannattaisi mennä?

 

Tiedän kyllä, että "syy" keskenmenooni voi olla kyllä jossain ihan muussakin, mutta silti nuo korkeat tromppariarvot ovat laittaneet mietityttämään. Jostain keskustelusta luin, että jollain oli sellainen tieto, että jos trompparit on korkeat voisi miniasperiinista olla jo hyötyä raskauden jatkumisessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa vastata kuin tuohon hintaan. Me ollaan oltu lapsettomuushoidoissa Väestöliitolla ja toisen keskenmenon jälkeen tehtiin siellä keskenmenotutkimukset. Hyytymistekijätutkimukset maksoivat ilman Kelakorvausta 318 euroa. En osaa sanoa, paljonko se on korvauksen jälkeen, koska samassa laskussa oli paljon muitakin juttuja eikä siinä ole eritelty, mistä on tullut minkäkin verran korvauksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko häiriö hyytymistekijöissä vaikeuttaa/estää raskaaksi tulemista vai onko sillä vain tekemistä keskenmenojen kanssa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on todettu apc-resistenssi silloin kun ekoja pillereitä olin hakemassa, ja lääkäri rutiinikysymykset esitti perinnöllisistä sairauksista. En silloin vielä tiennyt että äidilläni on myös tuo, mutta hänellä on nuorena ollut tulppa leikkauksen yhteydessä, ja tämän sanottuani lääkäri laittoi minut noihin testeihin josta tuo sitten löytyi.

Nyt on takana ensimmäinen alkanut ja keskeytynyt raskaus (rv5), ja tietysti mietityttää vaikuttaako tuo siihen keskeytymiseen, ja kuinka aikaisilla viikoilla yleensä se voi olla keskenmenon syynä.

Mietityttää että miten käy seuraavassa raskaudessa jos sellainen onnistuu. Kunnallisella puolella pääsee lääkärille neuvolan kautta vasta joskus milloin lie, eli minkään lääkityksen suunnittelu keskenmenoa ehkäisemään tulee aika myöhään. Jos kunnallisella puolella on tuo multa tutkittu joskus v. 2000 niin tehdäänkö tuota testiä mulle enää uudelleen raskauden alettua, vai riittääkö tuo tieto? Ja voinko mennä esim yksityiselle pelkän tuon tiedon kanssa (jos raskaaksi tulen) ja pyytää lääkitystä?

Olen kuitenkin lukenut että aspiriinilla ja primaspanilla on tuettu raskautta jos on tukostaipumusta ja/tai toistuvia keskenmenoja, mutta mä en halua saada enää yhtään keskenmenoa jos se jollain lääkityksellä on estettävissä. Myöhemmässä vaiheessahan tulee sitten ne napapiikit käyttöön.

Äidilläni oli useita keskenmenoja ennen minua, eikä siihen aikaan niitä tutkittu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko häiriö hyytymistekijöissä vaikeuttaa/estää raskaaksi tulemista vai onko sillä vain tekemistä keskenmenojen kanssa?

 

Tarkoitatko nyt vuototaipumusta vai hyytymistaipumusta?

 

 

 

 

Täällä on paljon hyödyllistä tietoa vuototaudeista niistä kiinnostuneille/heille joita asia koskettaa:

 

http://www.hemofilia...udit/index.html

 

 

Täällä taas enemmänkin hyytymisongelmista, eli kun "hyytyy liikaa"/ on tukosongelmaa:

http://hyvaterveys.f...boratoriokokeet

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunnallisella puolella pääsee lääkärille neuvolan kautta vasta joskus milloin lie, eli minkään lääkityksen suunnittelu keskenmenoa ehkäisemään tulee aika myöhään. Jos kunnallisella puolella on tuo multa tutkittu joskus v. 2000 niin tehdäänkö tuota testiä mulle enää uudelleen raskauden alettua, vai riittääkö tuo tieto? Ja voinko mennä esim yksityiselle pelkän tuon tiedon kanssa (jos raskaaksi tulen) ja pyytää lääkitystä?

 

 

Hmmm...asutko ns. isossa kaupungissa, jossa on yksityisiä palveluja saatavilla helposti?

Neuvoisin menemään nyt hematologin pakeille. Vaikka siis yksityiselle, voinevat laittaa lähetteen sieltä kunnalliselle, mikäli neuvolan kautta tosiaan kestää noin kauan. Voithan soittaa neuvolaan ja kysyä, kauanko oletettavasti lähetteiden käsittelyssä kestää, että jos laittavat nyt lähetteen (voivat esim. neuvolasta soittaa paikkakuntasi keskussairaalaan ja kysyä asiaa).

Yleensä kuitenkin jossain vaiheessa yksityiseltäkin päätyy kunnalliselle, mikäli kyseessä on joku perussairaus / jatkuvaa seurantaa vaativa sairaus/tila/vamma/taipumus, reitti saattaa tosiaan vaan olla hieman nopeampi.

 

Ja mitä tulee noihin labrakokeisiisi; onhan 12 vuotta vanhat labrakokeet jo aika vanhoja, eli kyllä ne pitää ilman muuta uusiksi ottaa. En usko, että yksityiselläkään lähtevät määräämään lääkitystä ilman tuoreita labroja.

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko häiriö hyytymistekijöissä vaikeuttaa/estää raskaaksi tulemista vai onko sillä vain tekemistä keskenmenojen kanssa?

 

Tarkoitatko nyt vuototaipumusta vai hyytymistaipumusta?

 

Hyytymistaipumusta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0