Nadda

Tukivyöt

109 posts in this topic

Mulla on sekä Carriwellin tuubimainen tukivaate että Anitan babybelt. Carriwell on jotenkin väärän mallinen, eikä siitä ole mulle mitään iloa. Sen sijaan Anitaa en antaisi kyllä enää pois. Mulla on s-kokoinen, vaikka housuissa kokoni on 40-42. Eihän ne tarrat kohdakkain mene, mutta silti ihan tarpeeksi. M-kokoinen ei tuntunut ostohetkellä tarpeeksi napakalta, mutta ehkä myöhemmin hankin vielä sellaisenkin. Huutonetistä sain omani hyvään hintaan, ja käytettynäkin on vielä täysin moitteeton, vain väri on pesussa hieman haalistunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kaverilta lainassa Anitan tukivyöt koossa XS ja S. Molemmat on ollut ahkerassa käytössä heti kun maha alkoi olla kunnolla esillä ja mitään alaselkäongelmia ei ole ilmaantunut (ihan alussa oli liitoskipuja mutta menivät itsestään ohi). Erityisesti haluan käyttää silloin jos pitää seisoa tai kävellä pitkään. Ilman kun yrittää kävelylle niin mahaa tuntuu kiristävän kovasti ja helposti menee selkä notkolle. Itse toivon että nuo auttavat myös raskausarpien ehkäisyssä, mutta ken tietää...

 

Nyt siis rv 32+1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä anitan tukivyön käyttäjä ilmoittautuu. On ollut jonkin verran apua vaikka selkäkivut tuli tuesta huolimatta. Norm kokoo 38-40 ja anitan M-koko... no menee just. Tiukennan ihan maksimiin ja tuntuu että vois olla viä kireemmälläki. No iltapäivisin rupee tuntuu iha ok. S-koko olis ollu sopivampi mut eipä sillo huutonetistä saanu halvalla. Kyl tää M-koko on kuitenki ollu ihan käyttökelponen viikoista 27 lähtien. Sitä aiemmin oli liian iso eikä kyl tuntunu tukee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä tilasin kans Anitan tukivyön, nyt odottelen sitä saapuvaksi. Carriwellin tukivöitä mulla onkin kaksin kappalein, mutta se ei tosiaan istu mun malliselle ollenkaan. Taidan laittaa vyöt myyntiin, josko jollekin olisi niistä apua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No, mä en ole pieni ihminen, löytyy vatsaa ja reittä ihan omasta takaa ennen raskauttakin. Vaatekoko siis 46-48 ja mun vyöt kokoa xl, ja toi Carriwellin tukivyö vaan kiristää lantion kohdalta. Toki tuntuu napakalta ja yläosasta vyö on ok kokoa, mut alhaalta painaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksosmasu, nyt viikkoja 17+0.. onko liian aikaista alkaa käyttää tukivyötä (täytyis tietty ensin sellainen hankkia)?

 

Aiemmin oon vaan lötkötelly kotona, mutta nyt oonkin koulun penkillä joka päivä ja illat vielä rempataan taloa, jalat ja selkä yleensä prakaa ekana jo iltapäivällä.. :/ Yhdellä kaverilla (yksi lapsi) on vähän sellainen asenne, että tukivöitä käyttävät vain sellaiset jotka ovat huonokuntoisia, lihovat liikaa raskauden aikana tai muuten vaan tukilihakset pettävät.. enpä ole hältä sitten kamalasti raskaus-neuvoja kysellyt kun itse haluaisin löytää tähän jotain mahdollisesti helpotusta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei ole liian aikaista jos susta tuntuu, että vyötä tarvitset. Mä aloin ehkä just noilla viikoilla kaksosmasun kanssa vyötä käyttää ja tässä raskaudessa kanssa. Mulla on Patrician vyö, jota ei enää valmisteta/myydä, mutta se on todella hyvä! Ihan erilainen kuin noi Anitat ja muut. Anitaa kokeilin myös ja se auttoi vähäsen tässä raskaudessa niin kauan, kun maha oli aika pieni. Sitten se alkoi puristaa istuessa, kun mulla on maha niin alhaalla.

 

Mutta siis kannattaa omien tuntemusten mukaan ottaa tukivyö käyttöön :) Mulla on vähentänyt/hillinnyt supistuksia ja vähän helpottanut selkäkipuakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain työkaverilta kokeiluun juurikin tuon Patrician tukivyön, siinä on luut ym eli on korsettimallinen. Kävin kaupassa myös kokeilemassa Carriwelin niitä tuubimallisia ja vyömallisia vöitä. Se tuubimalli ei kyllä tukenut mun mielestä lainkaan, ei alhaalta eikä masusta. Oikee koko se kai kuitenkin oli, koska enhän mä voi saada pienempää lantion kautta laitettua. Vyömallin sain kireelle, mutta ei se mun mielestä tuntunut hyvältä. Hinnathan olisi ollutkin kohdallaan, mutta ei tuntunut hyviltä. Myyjä ei kyllä osannut vastata juuri mihinkään kysymykseen, joten en ajatellut kysyä edes että puinko ne oikein. Enkä viittinyt huudella sovituskopista sitä kattomaan.

 

Mutta tuo Patrician korsettimalli on nytkin päällä, mutta epäilen, että se ei kyllä ihan loppumetreille asti mahdu. "Huonoa" siinä on se hakaskiinnitys, hiki siinä tulee laittaessa. Istuessa nyt luut painaa hiukan, mutta seistessä (ja sitä mun työ on) tuntuu hyvältä.

 

Mietin, voiko tukivyö olla liian kireällä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sekä Carriwellin tuubimainen tukivaate että Anitan babybelt.

 

Miulla myös. Carriwellin ostin muutamalla eurolla kirpparilta ja Anitan vyö on siskon vanha. Molemmat kokoa S, Anita saisi ehkä olla pienempi (vaatekoko 36). Ensimmäisessä raskaudessa en pitänyt vöitä ollenkaan, ne tuntui jotenkin hankalilta ja ylimääräisiltä. Nyt (rv 16) olen jo muutamana päivänä pitänyt Carriwellin vyötä, ja se tuntuu hyvältä - mukavasti kannattalee vatsaa ja selkä "lepää" vaikkei varsinaisia selkävaivoja ole ollutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vaatekoko normaalisti 36 ja Anitan XS-kokoinen tukivyö on ollut ihan viime metreille asti hyvä. Mulla on normaalistikin ihan kiero selkä, eli liikaa notkoa alaselässä, mutta vyön kanssa on ollut helpompi kävellä. Varsinkin pidemmillä kävelymatkoilla siitä on ollut tosi paljon apua, ja se tuntuisi vähentävän supisteluakin. Pesussa tosiaan kuminauhaosa otti vähän osumaa, mutta pelittää vielä ihan loistavasti, rypistyy vain vähän keskeltä takaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anitan Baby Beltin ostin huuto.netistä, ja kyllä tää on ihan huippu! Teen toimistotyötä 8h päivässä ja alaselkä kipeytyy helposti. Myös kumartuessa selkää särkee. Vyö on auttanut aika hyvin selkäkipuihin. Mulla on myös jotenkin kokonaisempi ja tukevampi olo kun on tämä vyö päällä, niin ja ryhdikkäämpi! :girl_smile:

 

Mulla on koko xs ja olen normaalisti vaatteissa kokoa 34-36. En tiedä, onko tämä käytetty vyö pienentynyt pesussa/käytössä, mutta mulla on sellainen olo, että riittääköhän tämä sitten loppuraskaudessa kun nytkin on melko napakka. Tosin en ole ihan sataprosenttisen varma, käytänkö tätä oikein (oikealla kohdalla + tarpeeksi tiukalla), mutta mukavalta tää ainakin tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Carriwellin "support band" on toiminut hyvin, muut vyomaisemmat painavat ikavasti vatsaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin Anitan Babybeltin Tampereen Stockalta. Oli siis siellä kakkoskerroksen alusvaateosastolla ihan hyllyssä. Ostaessani oli vain yksi M koko ja loput L:ää. M oli valkoinen ja L:t mustia. Mustan olisin halunnut kun kaikki alusvaatteeni vat mustia mutta mulle tuki paremmin tuo M koko. Kokeilin sitä ihan sovituskopissa housujen alle että tiesin olevan varmasti sopiva. Mun housukoko on 44 koska peppua, lantiota ja pituutta löytyy mutta silti L koko oli jotenkin löysä päällä. Ei tuntunut yhtään sen tukevammalta kuin perus housut. Vyö muuten maksoi 47,90 muistaakseni. Alkuun vähän tuntuu päällä hassulta mutta äkkiä siihen tottuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä ihmettä tukivöissä nuo senttikoot tarkoittaa? Jos vyön kooksi ilmoitetaan vaikka 104, niin onko se mahan vai lantion vai minkä ihmeen ympärysmitta? Liitoskipuihin toivon tukivyöstä apua, ja olen ennen raskautta ollut 34-36-vaatekokoa, eli nyt olisi hakusessa tämän kokoiselle sopiva tukivyö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tukivyöhän tulee vähän viistoon mahan alta kohti alaselkää. Tässä alla kuva. (Kaikissa ei ole tuota mahakappaletta myöskään mukana, mutta ne tulee ihan samalla tavalla kuitenkin kiinni miun käsittääkseni.)

 

300_MG_9853.jpg

 

Eli mittaile suunnilleen noilta huudeilta oma mittasi, senttikoko tarkoittaa siis koko vyön pituutta. Ainakin noissa Anitan vöissä ohjeistus on, että pitäisi ostaa omaa normaalia kokoa. Miulla on kirpparilta ostettu Anitan M-kokoinen vyö, joka ei kuitenkaan sellaisenaan ollut miulle tarpeeksi napakka, vaan anoppi lyhensi sitä kymmenisen senttiä.

 

Vaihtelee kyllä jonkin verran ilmeisesti valmistajan mukaan. Jyväskylässä sovitin yhdessä liikkeessä jonkin muun merkkistä vyötä (en enää muista mitä) ja siitä pienin olemassaoleva koko oli 38/40 ja se oli miulle ihan ok. Eli ei nuo koot välttämättä kerro juuri mitään, senttimittoihin luottaisin enemmän, ne kun on ainakin yksitulkintaisia. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on ollut tuo Anitan Baby Belt käytössä. Ostin omani huuto.netistä käytettynä murto-osalla uuden hinnasta. En ole käyttänyt vyötä jatkuvasti, koska olen treenannut selkälihaksia raskausaikana melko paljon, mikä auttoi myös selkävaivoihin. Vyön vaikutuksen huomasi kyllä heti silloin, kun selkä uhkasi kipeytyä. Niinkuin moni on todennut, koot ovat suuria. Itselläni xs oli riittävän tukeva noin raskauden puolivälistä aivan loppuraskauteen (normaali vaatekokoni on 36 tai s).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anitan baby belt on mullakin. Tuki jossain vaiheessa masua aivan ihanteellisesti ja selkä lepäsi, mutta nyt kuukautta myöhemmin vyö lipsahtaa turhan usein selkäpuolella juuri siihen notkoon, joka kipeytyy. Ei siis tahdo pysyä lantion luiden päällä enää. L-kokoinen oli mulle sovitettaessa sopiva, ehkä nyt pitäisi olla isoin koko..? En kuitenkaan aio toista ostaa. Ei taida tuo malli sopia mun notkoselälle :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tukivyöhän tulee vähän viistoon mahan alta kohti alaselkää. Tässä alla kuva. (Kaikissa ei ole tuota mahakappaletta myöskään mukana, mutta ne tulee ihan samalla tavalla kuitenkin kiinni miun käsittääkseni.)

 

300_MG_9853.jpg

 

Eli mittaile suunnilleen noilta huudeilta oma mittasi, senttikoko tarkoittaa siis koko vyön pituutta. Ainakin noissa Anitan vöissä ohjeistus on, että pitäisi ostaa omaa normaalia kokoa. Miulla on kirpparilta ostettu Anitan M-kokoinen vyö, joka ei kuitenkaan sellaisenaan ollut miulle tarpeeksi napakka, vaan anoppi lyhensi sitä kymmenisen senttiä.

 

Vaihtelee kyllä jonkin verran ilmeisesti valmistajan mukaan. Jyväskylässä sovitin yhdessä liikkeessä jonkin muun merkkistä vyötä (en enää muista mitä) ja siitä pienin olemassaoleva koko oli 38/40 ja se oli miulle ihan ok. Eli ei nuo koot välttämättä kerro juuri mitään, senttimittoihin luottaisin enemmän, ne kun on ainakin yksitulkintaisia. girl_sigh.gif

 

 

Mitä ihmettä, mulle näytti myyjä että tuo laitetaan toisinpäin! Siis tuo vyöosa tuonne ylös ja mahakappale sitten alas. girl_crazy.gifgirl_crazy.gifgirl_crazy.gif Selvä homma. Hyvin on tukenut mutta jos jatkossa pitäis oikeinpäin. Voi luoja, mitähän vielä tälle päivälle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niin näköjään. Laitoin kyllä sitten Bebesille tiedon asiasta. Ei mulla mitään hätää oo mutta jos joku niuhompi sattuu joskus niin inhottava sitten kuunnella päänaukomista. Tai jos sillä myyjällä oli vaan joku tämmönen päivä ettei vaan kaikki ihan toimi :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli käytössä Anitan baby belt, tilasin bebes.fi sivustolta. Jostain luin että kannattaa kokoa pienempi ottaa, ja oli kyllä hyvä neuvo. Tuki niin kauan kuin mahtui päälle, siinä vaiheessa jätin käytön kun pissat meinas aina tulla housuun grin.gif .. eikä vyö pysynyt paikoillaan. Nyt ei selkä ole kipeä ollut aikoihin, että olisin edes muistanut koko vyötä..

Edited by Leeah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös Anita Babybelt, ja hyvin on tuntunut toimivan! Koko on xs, koska myyjä sanoi että pitää olla tarpeeksi napakka. Normaalisti olen noin kokoa s, joten piti kuulemma ottaa kokoa pienempi. Itelläni auttaa ainakin toistaiseksi eikä selkä ja maha ole niin kipeitä kuin aiemmin. Nyt menossa 29+5. Toivottavasti tästä olisi apua loppuun asti, kun maha tuosta vielä kasvaa joka tapauksessa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselkäähän tukivyötä myös neuvolan kautta, meillä Lahdessa ainakin saa lainattua ihan ilmaiseksi tukivyön kaupungin fysioterapiasta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin ostamassa tämän Carriwell SupportBand tukivyön: http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/6038/pl

Kokeilin sitä päälle ja täytyy sanoa, että on aivan ihana! Mukavasti tiukahko, että litistää mun jenkkakahvoja ;) ja tosiaan tukee mahaa kivasti. Mulla on ollut pari viikkoa ongelmia juurikin tuon mahan kanssa. Ei niinkään selän. Tuntuu, että kiristää ja puristaa ja sattuu, kun yrittää pidemmästi kävellä. Tuo ainakin tukee jo nyt kasvavaa mahaa kivasti ja kun on tuollainen saumaton juttu, niin tukee vain enemmän ja enemmän, kun maha kasvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites