Nadda

Tukivyöt

109 posts in this topic

Ostin joskus raskauden puolivälin jälkeen Anitan babybeltin käytettynä, kun olin ensin käynyt liikkeessä haarukoimassa oikean koon. Yllättäen xs on mulle just eikä melkein sopiva, vaikken ole mikään erityisen pieni ja siro, vaan normaalisti käytän kokoja S-M tai 36-38.

 

Käytän vyötä lähinnä siivotessani ja liikuntaa harrastaessani, koska muuten en ole kokenut tarvitsevani ylimääräistä tukea ja koska vyö saattaa tuntua istuessa jotenkin epämukavalta. Vyö tuntuu tukevan ristiselkää hyvin, niin ettei siivotessa ja kumarrellessa selkä kipeydy.

 

Eli ihan hirveästi en ole kokenut tarvitsevani vyötä, mutta ei tuo nyt mikään turhakaan ostos ollut. Varmaan tulee käytettyä vielä muutamia kertoja tässä loppusuoralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisiko joku kertoa noita eri kokojen pituuksia, kun mietin välillä XS ja S, kumpikohan olisi sopivampi? Itsekin olen kokoluokkaa 38. Kaverilta lainaan saatu M on ainakin aivan liian iso, ei pysy paikallaan. Käytettynä ajattelin ostaa, enkä oikein tiedä, missä olisi lähin sovitusmahdollisuus (Espoossa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ostin aikoinaan M-koon vaikka käytin 46 kokoa. Joten melkein sanoisin xs-koon, loppuun asti ei varmasti mene. Joten sitten s-koko.

Eli osta molemmat jos löytyy jostain edullisesti.

 

(mulle voi laittaa yv:tä jos olisi kiinnostunut ostamaan pois tuon M-koon)

Share this post


Link to post
Share on other sites

RouvaH, itse käytän myös normaalisti vaatekokoa 38 ja ostin tuon Anitan tukivyön uutena koossa S. Nyt hieman raskauden puolivälin jälkeen minun pitää edelleen kiristää se tiukimmalle, mutta sopinee kyllä raskauden loppuun asti. Jos olisin ostamassa tukivyötä käytettynä, päätyisin ehkä kuitenkin kokoon XS, koska käytössä ja pesuissa se kuitenkin jonkin verran löystyy.

Edited by rouva Tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huuto.netissä noiden lähtöhinnat on luokkaa 8-10 euroa ja myyjiä paljon, joten ehkä olis tosiaan fiksua lähteä XS:llä liikkeelle ja jos tuntuu jäävän pieneksi myöhemmin, niin sitten hankin S:n myös. Kiitos neuvoista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oisko kellään ajatuksia tästä Carriwellin tukivyöstä /-tuubista? Mulla ei siis ole ollenkaan selkäkipuja, mutta nivusissa tuntuu ikävät liitoskivut. Ensin tuntuivat vain kävellessä ja sainkin terveyskeskuksesta tällaisen tukivyön. Se tulee tosiaan tuonne enemmän pakaroitten päälle kuin Anitan vyö, ainakin kuvien perusteella. Sen mukana olisi saanut jopa nivusista menevät remmit, joilla sen saisi varmasti pysymään tarpeeksi alhaalla. Tosin tk:n fyssarikin jo sanoi, että ne on tosi epämukavat, joten en lainannut niitä :) Tukivyötä olen pitänyt koiraa ulkoiluttaessa ja muulloin jos olen joutunut seisomaan tai kävelemään pitkään, ja se on todella vähentänyt kipuja.

 

Ongelma on nyt se, että palasin eilen kesälomilta töihin ja tää 8h istuminen aiheuttaa kyllä melkein yhtä pahat kivut kuin ilman vyötä käveleminen. Äitiysloma alkuun on reilu 7 viikkoa ja tätä vauhtia en oo silloin enää töissä vaan saikulla kun en pysty enää kävelemään :( Istuessa en siis pysty pitämään tuota vyötä kun se tulee niin alas, että painaa todella ikävästi. Tuossa Carriwellin esittelyssä mainitaan sen auttavan liitoskipuihin, mutta enemmän tuokin tulee tuonne ylös mahaa tukemaan kuin lantiolle. Mietin, että tilaisin sen, kun ei ole hinnalla pilattu, mutta mahtaakohan olla tällaisiin nivuskipuihin mitään apua? Tai pitäsikö tilata joku napakka masutuubi tarpeeks pientä kokoa ja pitää sitä lantion ympärillä? :D siis ei sillä et ahteri olis jotenkin pieni, vaan että tilais niin pienen, että se olis varmasti napakka ja tiukka ja tukeva :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla auttoi ainakin hiukan tuo Carriwell Maternity Tukivyö/-vaate (http://www.pepino.fi/carriwell-maternity-tukivyovaate-p-101.html) puolessa välissä raskautta vihlomiseen. Pidin sitä aamusta iltaan niin töissä istuessani kuin lenkkeillessäkin.

 

Nyt on käytössä lenkillä Carriwell säädettävä tukivyö (http://www.pepino.fi/carriwell-saadettava-tukivyo-p-208.html). Tuntuu pitävän ihan hyvin kasassa kävellessä, mutta istuminen vyön kanssa on hankalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oo vielä tukivyötä ostanut.. Onko niistä oikeesti apua ? Kaverillani semmosen näin ja näytti kauheen paksulta ja epämukavalta :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama kysymys täällä kuin Tarurella... onko tukivyöstä ihan oikeasti apua ja mitkä olisivat hyviä merkkejä (tuossa yllä oli mainittu tuo Carriwell)? Itselläni ei ensimmäisessä raskaudessa ollut tarvetta mutta nyt toisessa selkä on jo valmiiksi aika heikossa kunnossa niin pelkään vain mikä on olo muutaman kuukauden kuluttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olenkohan jo vastannut tänne... Minä liputan Anitan tukivyön puolesta. Aloin käyttää sitä jokapäiväisesti joskus rv 22, kun maha alkoi olla sen verran iso ja painava. Tukee hyvin koko mahaa, varsinkin alaosasta, jossa se paine tuntuu. Istuessa töissä otan sen pois, koska istuessa sitä ei tarvii. Mulla pysynyt hyvänä, pesen koneessa 40 asteessa. Ostin stokalta, 49 e. Just näin, et Baby Stylessa se maksoi 39e. Tämä vyö ei ole paksu ja epämukava, vaan semmoinen sopivan keveä, mutta ainakin mulle tarpeeksi tukeva. Selän kanssa mulla ei kyl ole ollutkaan oikein mitään ongelmia. Nyt rv 33.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selkäongelmaisena liputat tukivyön puolesta, varsinkin liikkuessa siitä oli suuri apu! Heti sattui alaselkään, kun vyön jätti rheillessa pois, varsinkin mahan kasvaessa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kans esikoisen kaa tuo Anita-vyö, siitä tykkäsin. Nyt sit rv 11+ , jospa muutaman kk päästä sais jo alkaa pitämään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kehun täälläkin Anitan Baby Sherpaa. Tavallinen Anitan tukivyö, siis se mikä menee myös massun päälle, alkoi itsellä aikanaan kiristämään ikävästi yläosasta, mutta tässä sherpa-mallissa sitä vaaraa ei ole. Se on myös hyvä että tämä on tarkoitettu pidettäväksi vaatteiden päällä, eipähän tarvitse pestä kovin usein ja pitää tavallisetkin housut ylhäällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otin käyttöön Anitan ihan tavallisen mallin. Kyllä helpotti! Askel piteni ja maha tuntui olevan enemmän mukana menossa kuin aiemmin, Eikä supistanut yhtään pitkällä kaupunkireissulla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minakin suosittelen Anitan tukivyota. On edullisimmasta paasta ja tarpeeksi tukeva isollekin mahalle. Itsella pelastanut tyopaivat, muuten olisin varmaan joutunut saikulle selkakipujen takia. Pelkasin jo etukateen selkakipuja, joista olen karsinyt ennen raskautta, mutta tukivyon ansiosta ei ole tullut ollenkaan. Aluksi voi tuntua vaikealta loytaa oikea kiristysaste vyohon ja jos kiristaa liian tiukalle, tuntuu se todella epamukavalta. Kunhan loytaa sopivan kiristyksen, joka on tarpeeksi loysa mutta tukee vatsaa, pystyy vyota pitamaan koko paivan. Otin vyon kayttoon rv18 ja edelleen samalla vyolla mennaan :)

Edited by Harmony

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä myös liputan Anitan tukivyön puolesta. Stokkalta ostin aikoinani. Taisin aloittaa käytön joskus rv 15 paikkeilla ja käytin ihan loppumetreille asti. Oli oikein tukeva, mutta ei ahdistava...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harkinnut tukivyön ostoa. Selkävaivainen: skolioosi ja notko. Ja joskus ollut selkä murtunut, pitkään jos joutuu seisomaan/kävelemään, sanoo selkä morjens. Nyt siis pelottaa miten selkä reagoi tulevaan vauvamahan painoon.

Neuvolassa ehdottivat, että fysioterapia ja tukivyö. Onko mitään tietoa millainen tukivyö neuvolan puolesta tulee? Kannattaako sitten itse ostaa omaa, jos moisen saa lainaan?

Tosin, jos ostaa itse, saa mieleisensä. . . Mutta kun asuu maalla, täällä ei ole liikkeitä, mistä saisi ostettua ja tilaamalla on vähän vaikea, kun ei tiedä miten malli sopii omaan kroppaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua on auttanut toi carriwellin tukivyö, tosiaan mäkin käytän sitä lähinnä liikkuessa, en siis istuessa. Siinä on tosi hyvin säätövaraa yhdessäkin koossa. Eli on mennyt jo pitkän aikaa ja maksanut itsensä takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teepannu: Sain fysioterapeutilta sellaisen kunnon tukivyön ! En löytänyt mistään sellaista kuvaa, joka olisi tuon kaltainen.. Mutta siinä on oikein kunnon luut ja se on sellainen korsettimainen. Se on aika järeää tekoa kyllä ja tukee hyvin. Ainoa, mikä huono puoli siinä on, että sitä on vaikea saada istumaan vaatteiden alle/päälle. Oonkin pitänyt sitä kotosalla vain topin päällä ja töissä mulla on ollut käytössä tuo Anitan tukivyö, minkä monet ovatkin maininneet. Mä tilasin tuon Anitan vyön ihan sokkona netistä; tosin se oli melko helppo tilatakin. Ja voihan sen aina palauttaa jos ei ole sopiva, mutta onhan siinäkin oma hommansa. 

Tsemppiä !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. <3

 

Taidan kallistua Anitan tukivyöhön ja jos fysioterapiasta saa jonkun..niin se sitten kotikäyttöön jos ei muualle sovi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Tämä ei nyt varsinaisesti ole tukivyö, mutta kysynpä tässä ketjussa nyt osaisiko joku auttaa, kun en tiedä millä nimellä niitä kutsutaan. Eli etsinässä on "kapistus"jolla saa tavallisiin housuihin lisää tilaa, niin että voi raskausaikana pitää tavallisia housuja, se on joku kangasuikale joka laitetaan napinläveen tms. ymmärtääkö/tietääkö kukaan mitä tarkoitan? en tiedä moisten nimeä, tai sitä millä hakisin googlesta, kerran eksyin sivuille joissa noita myytiin 2kpl/13.90e mutten muista enää sivua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä oli käytössä tuo Anitan tukivyö, mutten kokenut sitä mitenkään hyväksi. Varmasti yksilöllistä ja riippuu tietysti siitäkin, minkä tyyppiseen vaivaan vyötä tarvitsee.

Share this post


Link to post
Share on other sites