forgetmenot

Jaksatko täyttää vauvakirjaa?

102 posts in this topic

Katsotaanpas onnistuinko ekalla yrittämällä saamaan gallupin oikein :)  Gallup poistettu, koska edellinen foorumipäivitys rikkoi sen! Otsikon kysymykseen saa silti vastata edelleen vapaasti mieluusti :)

Itseäni tämä aihe vaivaa suuresti eli vaikka huolella valitsin jo odotusaikana haluamani vauvakirjan, niin en vaan saa aikaiseksi täyttää sitä ikinä! :blush: Pojan kirjassa lukee ehkä 3 asiaa nimisivun lisäksi, aika huikea tulos 2 vuoden ajalta :rolleyes: Olen kuitenkin säästänyt esim. ekalta lääkärikäynniltä saadun tarran, mutta en ole siltikään saanut aikaiseksi kirjoitettua tapausta vauvakirjaan muistiin. Kaikki tiedot kääntymisistä, hymyistä, hampaista jne. olen kuitenkin kirjannut tänne vaukkareihin muistiin tosi tarkasti päiväkirjaan ja tallentanut sen koneelle eli hukkaan ei ole tieto mennyt. Milloinkas sitä vaan saisi aikaiseksi kirjattua ne paperiseen vauvakirjaan asti? :girl_sigh:

Itse kuitenkin tykkään tosi paljon lukea omaani ja puolisoni vauvakirjaa ja uskoisin, että varsinkin isovanhemmat tykkäisivät lukea pojan vauvakirjaa. Tästä syystä tunnen syyllisyyttä ja/tai asia vaivaa minua suht usein. Olen huomannut, että täällä vaukkareissa on muita, joilla on sama tilanne ja tällä leikkimielisellä gallupilla haluankin selvittää asiaa vähän lisää :grin:


Jos haluat, voit avata vastauksiasi tarkemmin tässä ketjussa :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otan paljon valokuvia. Niissä on ekat askeleet, ekat joulut, kaikki synttärit lahjoineen, ekat reissut sinne ja tänne, eka kerta pulkkamäessä, eka kerhopäivä jne ja myös piirustuksia on tallennettuna valokuviin, kun oikeita ei välttämättä jaksa niin kovin paljon säästellä tai ne hienoimmat tulee postitse mummoille lähetettyä. Kuvissa näkyy sitten samalla päivämääräkin. Ne hauskat sanonnat ja ekat sanat vain jää näistä kuvista pois, melkein kaiken muun saa taltioitua kun on aina iphone mukana ja usein järkkärikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain alkuun (lue raskaus-ekat kuukaudet) kirjoitettua kaikenlaista kirjaan, mutta sitten on ollut TOSI hiljaista. Vaivaa kyllä, ehkä otan kirjan taas esiin ja koitan täyttää ne kohdat jotka täsä vaiheessa onnistuu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi harvoin tulee vauvakirjaan kirjoiteltua ja harmittaa kovasti. Samalla kertaa on sitten tullut kirjoiteltua pitkät pätkät. Ekoilta syntymän jälkeisiltä kuukausilta on tarkkoja tietoja tapahtumista yms. kirjoitettu myös erilliseen valokuvakansioon, mutta nyt ei niitäkään. Valokuvista sen sijaan onneksi näkee tärkeitä tapahtumia ja niitä tytöstä on paljon, joten ehkä sitä vauvakirjaakin vielä saa täytettyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kirjoittelen aina kun tyttö oppii jonkun uuden taidon, ja samalla sit täydentelen hampaiden tulot ja muut. Eli vastasin epäsäännöllisesti/harvoin, mutta enemmän kerralla. Ihan kiitettävästi mun mielestä ainakin eka vuosi mennyt, pelkäsin vähän että jää paitsioon koko kirja.

 

Lisäksi oon kirjoitellut koko vuoden päikkyä tänne, niitä juttuja on kiva lukea :) Tarkoitus on tallentaa päikky koneelle ja ehkä tulostaakin talteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä täytän ahkerasti, aina kun tulee joku uusi taito tms., niin kaivan kirjan heti esille :D. Kirjoitan kyllä vaukkaripäikkyäkin ja lähinnä sukulaisille ja kavereille blogiakin, että kai mulla ei nyt hirveesti muuta elämää ole... :rolleyes:

 

Muoksis, vähän veikkaan, että toisesta lapsesta sitten joskus ei ihan yhtä intensiivisesti tule vauvakirjaa täyteltyä, kun sitten on varmaan vähemmän luppoaikaa.

Edited by aamuaurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä huomaa ton nuorempien sisaruksien vauvakirja inflaation. Mun vauvakirja on täytetty ihan kannesta kanteen, kaikki kohdat täytetty. 1½ vuotta nuoremman veljen kirja on vähän vajanaisempi, mutta täytetty kuitenkin. Pikkusiskon kirja onkin sitten jäänyt aika tyhjäksi.

 

Tähän vastasin, että säännöllisesti, kyllä se kirja tulee kaivettua esiin kuukausittain. Täytän poitsun kirjaa silloin kun jotain kirjoitettavaa on. Joka neuvolakäynnin jälkeen en mittoja kirjoita vaan lisään ne yleensä jonkun taidon yhteydessä. Paljon otetaan myös valokuvia ja videokuvaa.

 

MUOKS: Niin ja kuvat laitetaan albumiin, ei jää mihkään koneen kätköihin.

Edited by NeNNNi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekan vuoden ajan vauvakirjaa täytettiin suurella innolla ja runsassanaisesti tarinoiden. Sitten vauhti hidastui ja tällä hetkellä sekä viime joulun että 2 v. synttäreiden sivut loistavat tyhjyyttään. Ja kyllä harmittaa.

 

Kakkonen on nyt kuusi viikkoa ja sillä ei edes ole vauvakirjaa. :ph34r:

 

Vähän sama on käynyt valokuvien kanssa, esikoisen eka vuosi on dokumentoitu tarkasti, mutta nykyään kameraa ei ehditä/muisteta kaivaa esiin läheskään niin usein. Mulla on myös viimeiset puoli vuotta ollut proggiksena kirjoitella ylös esikoisen sanoja ja puheenkehitystä, koska niitä olisi tosi kiva lukea myöhemmin. Sekin alkaa olla nyt myöhäistä kun niitä omia sanoja on koko ajan vähemmän ja oikea puhe on kehittynyt paremmaksi. Onneksi sentään mies on välillä nauhoittanut pojan puhetta ja ottanut liikkuvaa kuvaa jätkän höpötellessä niin jää edes jotain muistoja. Mitään päiväkirjaa en ole pitänyt, mutta olen ottanut talteen kaikki esikoisen odotus- ja vauvaketjuihin kirjoittamani kommentit, sama olisi aikeissa tehdä tämän kuopuksen kohdalla sillä niitä on nyt jälkikäteen tosi kiva lukea. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidan vauva on vasta puolivuotias ja toistaiseksi olen jaksanut taytella kirjoja (meille on niita kaksin kappalein yksi suomeksi ja toinen englanniksi) ihan kiitettavasti, lisailen tietoja sita mukaan kun jotain uusia aktiviteetteja tai taitoja kertyy aina yhdella kertaa molempiin.

 

Mun aiti ei oikein ikina jaksanut tayttaa meidan lasten vauvakirjoja ja se harmittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen täyttänyt esikoisen vauvakirjaa, se oli sellainen perinteinen 1-v. saakka täytettävä ja valmishan tuo on jo ollut pitkän aikaa kun päätin, että täytän sen vaikkei aikaa tai intoa ole niin hirveän paljoa ollutkaan. Toiselle on vähän samantyyppinen kirja hankittuna, saapi nähdä miten sitä kirjaa tulee täytettyä. Kuvia olen ottanut koko ajan paljon ja tuohon esikoisen kirjaan tuli laitettua paljon kuvia korttien kera, todnäk teen niin tämän tokankin kohdalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kuopus on juuri tuollainen vauvakirja-uhri. Eli esikoisesta jaksoin täytellä ihan kiitettävästi, mutta kuopuksesta en muista oikein koskaan. Sitäpaitsi kuopuksella on ihan tyhmä vauvakirja, mutta en raaskinut ostaa uutta, kun saatiin lahjaksi. Esikoisella on paljon kivempi ja siihen mahtuukin enemmän juttuja (Kunnaksen kirja).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kuopus on juuri tuollainen vauvakirja-uhri. Eli esikoisesta jaksoin täytellä ihan kiitettävästi, mutta kuopuksesta en muista oikein koskaan. Sitäpaitsi kuopuksella on ihan tyhmä vauvakirja, mutta en raaskinut ostaa uutta, kun saatiin lahjaksi. Esikoisella on paljon kivempi ja siihen mahtuukin enemmän juttuja (Kunnaksen kirja).

 

Ton kyllä tietää varmaan joku muukin; tyhmää kirjaa ei viitsi edes täyttää. Meilläkin on tuo Kunnaksen kirja ja se on kyllä ihan paras. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En saa aikaiseksi laittaa mihinkään muistiin ja se kyllä vaivaa minua, ihan tyhmää kun jää vauvakirjasta jotkut kohdat tyhjäksi kun ei vaan ole ajoissa saanut tehtyä :girl_sad: Nyt onneksi kolmannelle saatiin sellainen "vauvakirja", jossa on tyyliin yksi aukeama per vuosi, eli ei kovin paljon täyttämistä ja koko homma ei ole menetetty, jos ei ekojen vuosien aikana saa aikaiseksi! :girl_dance:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen vuoden aikana tuli tarkemmin kirjoiteltua ylös, mutta nyt kirjan täyttäminen on jo jäänyt vähemmälle. Tajusin juuri, että en ole vielä kirjoittanut mitään tytön 2v synttäreistä, vaikka tyttö on jo 2v 7kk... Meillä on sellainen "syntymästä kouluikään" -kirja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niin se meidänkin "vauvakirja" on oikeasti 7v. asti :) Ja mun omaan samanlaiseen vauvakirjaan on kirjoitettu vielä sitäkin myöhemmin, ehkä johonkin 11-vuotiaaksi asti erikoisjuttuja, esim. ekan lemmikin saaminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaksaisin kyllä mutten muista! Ja se just harmittaa kun jotain uutta tapahtuu eikä heti laita muistiin niin yritäppä sitten jälkeenpäin muistaa koska se tapahtuikaan :( Ja sit kirjassa saatetaan kysyä sellaisia juttuja joita ei ole edes tajunnu pistää merkille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oih ihanaa tulikin mieleen et täytyy kirjottaa vauvakirjaan mun pieni vauvani taputti ekaa kertaa tänään <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen vuoden aikana täytin säännöllisesti, sen jälkeen jäänyt koska muutossa laitoin kirjan niin hyvään talteen, etten löydä sitä. Harmittaa!! :girl_cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen aika ahkerasta täytellyt kirjaa. Meillä on Otavan "Lapselliset - Kirja vauvalle ja vanhemmille". Siinä on tosi paljon kaikkea nippelinappelijuttuja perus vauvatietojen ja taitojen lisäksi. On mm. puhutuin julkkis, maitolitran hinta, muodissa olevat vaatteet jne jne. Että ihan kiva muisto myös siitä ajasta milloin kirjaa on täytetty. Oon liimaillu kirjaan tosi paljon valokuvia ja monet vieraatkin tykkäävät sitä selailla. Toisinaan saattaa olla yli kuukausikin väliä, etten jaksa kaivaa kirjaa esiin, mutta koitan sitten ainakin jälkikäteen palauttaa muistista mieleen tärkeimmät jutut.

 

Nyt on toinen lapsi syntymässä reilun kolmen kuukauden kuluttua, niin vähän jo etukäteen pelkään ettei hänen kirjaansa ehdi/jaksa niin aktiivisesti kirjoitella kuin esikoisen kirjaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vauvakirjat yöpöydän laatikossa. Ne on sieltä helppo napata, jos täytettävää on. Kaikkien tyttöjen kirjoja olen täyttänyt ja en ole kokenut täyttämistä taakaksi vaan enneminkin mukavaksi puuhaksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun esikoinen syntyi täyti kirjaa ainakun vaan muistin. Nyt se pitäisi olla jossain pöydällä näkyvissä että muistaisi täytellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lähinnä minä täytän, joskus mieskin. Aika pian huomasi, että asiat on kirjoitettava muistiin aika nopeasti niiden tapahduttua (konttaamiset jne), muuten joutuu arpomaan ajankohtien kanssa.

 

Toivottavasti jaksaisin tehdä saman tästä mahdollisesta seuraavasta. Itselläni ei ole sisaruksia, mutta oma vauvakirjani on täytetty "sieltä täältä" ja kuvia sinne on lisätty nyt 30 vuotta syntymäni jälkeen. :rolleyes: Joskus surettaa vähenevä into siinä mielessä, että esim. siipan isoveljestä on vaikka mitä ryönää ja kuvia, mutta siipasta ei ole sitten paljon mitään, mikä on tullut vastaan useita kertoja vuosien varrella ja surettaa siipan puolesta aika paljon. :( Ridge-syndroomaa kerrakseen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin yksinkertaisen vauvakirjan sen takia, että se tulisi täytettyä ja niin siinä kävi :)

Lisäksi olen pitänyt reilun vuoden "vauvan päiväkirjaa" eli kirjannut tapahtumia vauvan vinkkelistä sekä lisännyt kuvia silloin tällöin. Varsinkin tuota päiväkirjaa on kyllä hauska lukea :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now