Sign in to follow this  
Followers 0
Tweety

Lahjaideoita ristiäisiä ja nimiäisiävarten

70 posts in this topic

Lauantaina juuri olin minun ja miehen kummitytön ristiäisissä. Lahjaksi annettiin

hopeinen Kalevala koru, Euran sydän. Halusin antaa jotain pysyvää, joka säilyttää tietynlaisen

arvon myös myöhemminkin. Siihen koruun pysty kaivertamaan taakse, joten myös

kaiverruslahjakortti oli paketissa, jotta voi kaivertaa nimen,päivämäärän tms..

Kummipojalle annoin aikanaan kummilusikan lahjaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten ois esimerkiksi oma astiasto pikkulapselle (lautanen, muki, ruokailuvälineet -setti)?

 

Tai joku taulu/sisustusesine, jos tiedät vanhempien maun?

 

Tai joku arvokkaampi ja arvonsa säilyttävä vaate, kuten esimerkiksi jo Ruskovillan tms. villainen tai silkkinen myssy/haalari tms. jonka vanhemmat voivat mahdollisesti säästää vauvan omille lapsille tulevaisuuteen. Itse sain kastelahjaksi saamani villahaalarin nyt omaa vauvaani varten ja olin siitä tosi iloinen.

 

Perinteiset hammas- ja hiuskiukurarasiat on mielestäni ihan ok, jos niitä ei tule montaa. Yksi vaihtoehto voisi olla pullo kastevedelle.

 

Mielestäni idea oman "leikekirjan" kasaamisesta lapselle oli ihana. Olisi tosi mukava tietää vuosikymmeniä myöhemmin, minkälaisia uutisia/mainoksia jne juuri oman syntymän/kastepäivän aikaan oli lehdissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä olen itse tehnyt omille kummilapsille "kirjan" johon liimaan tärkeimmät uutiset/kauppa-ilmoituksen,sään jne..syntymäpäivästä. Kiva muisto 20 v.päästä.Ja ainakin erilainen lahja.

 

Tämä on kiva idea! :)

 

Itse olen vienyt vauvakirjan (toivelahja), vaatetta, hopeakehyksen ja kummina kummilusikan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhdelle kummipojalle ostin kehykset, joihin sai kaivertaa nimen ja lapsen syntymämitat. Kehyksien takana oli albumi, johon pystyi keräämään valokuvia vauvasta.

 

Kummitytöistä toiselle ostin kultaisen kaulaketjun kultaisella sydänriipuksella. Toiselle ostettiin kastehelminauha, jossa oli valmiiksi jatkopala (jonka pystyi liittämään ketjuun) tulevaisuutta ajatellen.

 

Miehen kummipojalle annettiin paksu Nalle Puh -satukirja, vaatteita (68cm muistaakseni) ja kehystettiin valokuva vastasyntyneestä. Etenkin valokuva on ollut ristiäisistä asti heillä olohuoneessa näkyvällä paikalla.

 

Ristiäisiin, joissa olen ollut vain vieraana, olen vienyt esim. pehmolelun tai kivan kirjan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta oli tosi kiva lahja, mikä me siis saatiin pojan kastejuhlissa, oli lahjakortti perhepotrettiin valokuvastudioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Musta oli tosi kiva lahja, mikä me siis saatiin pojan kastejuhlissa, oli lahjakortti perhepotrettiin valokuvastudioon.

 

Minunkin mielestä todella hyvä lahja!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ajateltiin ostaa miehen veljen tytölle kastelahjaksi tyttömäiset lakanat ja pyyheliina. Ei tarvitse sitten veljen vanhoissa rekka-auto-lakanoissa nukkua pikku prinsessan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi olen ollut vain ristiäisissä, joissa olen itse ollut kummina ja kummin ominaisuudessa olen sitten jokaiselle kummilapselleni ostanut kummilusikan. Itse olen aikanani saanut kummilusikan omilta kummeiltani ristiäislahjana ja se on kyllä tärkeä aarre edelleen. Itse suosisin lahjaa, josta olisi lapselle myöhemmässä vaiheessakin iloa ja pitkä aikaista muistoa! Ja totta ihmeessä kannattaa vanhempia konsultoida, millaisia toiveita heillä on, omien kummilasten vanhemmilla on aikanakin hyvin selkeät linjat siitä, mikä milloinkin olisi tarpeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulin että tänä kesänä suosittu lahja on Iittalan Vitriini -rasia. Lasiin voi halutessaan teettää kaiverruksen ja samaa sarjaa voi kerätä lapselle myös myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti ihan käydä kattomassa netistä, että millainen tuo vitriini on. Tosi kiva. Saa eri väreissä.

iittala_vitriini4-764902.jpgiittala_vitriini3-787468.jpg

Edited by Roosa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummipoikamme perhe on erähenkinen ja harrastaa kalastusta. Niinpä veimme lahjaksi Kuusamon uistimen vuosiuistimen vauvan syntymävuodelta. Oli mieleinen (siis vanhempien mielestä :girl_smile: ) ja vähän erilainen lahja. Lisäksi oli vähän perinteisempi lusikka, kun emme tienneet mitä vanhemmat tuosta lahjasta tykkäävät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ostin veljeni pienelle tytölle kastelahjaksi kukkakaupasta pienen vaaleanpunaisen posliisisen kengän.

Kenkään laitettiin "sieni" ja se kasteltiin, sitten valitsin siihen pieniä vaaleanpunaisia kukkia.

Lahjan idea tulee omasta kastelahjastani. Meitä on kolme sisarusta ja meidän suvussa ollut tapana ostaa kastelahjaksi noita posliini kenkiä muistoksi.

Edullinen ja monen mielestä mahtava lahja lipsrsealed.gifsmile.gif

 

Siskoni osti vauvalle lahjaksi älyttömän söpön kastesormuksen jossa oli pinkki pieni timantti. Söpö sekin ja myöhemmin sitä voi käyttää esim. kaulakoruna smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tapana tehdä ristiäislahjaksi tilkkupeitto, sen kokoinen että voi käyttää päiväpeittona pinniksessä tai köllimisalustana lattialla. Peittoon kirjailen vauvan syntymäajan, strategiset mitat ja nimen. Koitan ennen ristiäisiä hiukan kuikuilla minkä tyylistä ja väristä sisustusta on vauvan huoneessa niin osaa sitten tehdä siihen sopivan.

 

On ymmärtääkseni ollut ihan tykätty lahja, tai sitten kukaan ei vaan kehtaa sanoa ettei ole tykännyt :P

 

Oma tyttö sai kummeilta lahjaksi kastehelmet ja kummilusikan. Molemmista ollaan tykätty kovin. Toi kummilusikka on ihan klassikko ja helmet taas ihanat kun niitä voi nyt käyttää juhlissa ja myöhemmin rannekoruna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tapana tehdä ristiäislahjaksi tilkkupeitto, sen kokoinen että voi käyttää päiväpeittona pinniksessä tai köllimisalustana lattialla. Peittoon kirjailen vauvan syntymäajan, strategiset mitat ja nimen. Koitan ennen ristiäisiä hiukan kuikuilla minkä tyylistä ja väristä sisustusta on vauvan huoneessa niin osaa sitten tehdä siihen sopivan.

 

On ymmärtääkseni ollut ihan tykätty lahja, tai sitten kukaan ei vaan kehtaa sanoa ettei ole tykännyt :P

 

 

Kuulostaa tosi ihanalta lahjalta tuo peitto! :girl_smile: Jotain tuon tapaista olisin itsekin toivonut tytöllemme lahjaksi (siis jotain pysyvää, josta jää muisto).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaa! Kiitos hyvästä Kuusamon uistin-vinkistä! :grin:

 

Itse olen tehnyt itse jonkun verran lahjoja. Olen ommellut yhden makuupussin ja parit pehmolelut ja lisäksi painanut tekstejä paitoihin. Ja niistä on ainakin päin naamaa ihan tykätty! Lisäksi joitain valokuvia olen ottanut, jotka löytyvät vieläkin pianon päältä.

 

Luulen, että nykyään, kun monet tuskailevat turhien tavaroiden määrästä, niin on mukavampi antaa käytännöllisiä ja/tai kestäviä lahjoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä molemmat lapset sai aika sattumalta samanlaiset kummilahjat.

 

-soittorasia jossa valokuvapaikka (samanlaiset mutta eriväriset)

-valokuvakehys (kaiverruspaikkoineen)

- valokuva-albumi (tinakehys) johon laitettiin molemmille omat ristiäiskuvansa :lipsrsealed:

 

 

itse olen antanut valokuvakehyksen ja silloin ihan teininä taisin antaa hupullisen kylpypyyhkeen kummipojalle :grin: (eli heti kun ripille pääsin... oli tärkeää et sain kuitenkin itse ostaa silloin jotain omilla rahoillani)

Share this post


Link to post
Share on other sites

näin pitkän ajan päästä kerron mieluisimmat / mukavimmat / kivoimmat lahjat, mitä meidän pojalle ristiäisissä annettiin: eli kummeilta rölli sai kellon (sellaisen kunnollisen hienon, jota saa pitää ehkä vasta rippikoulun jälkeen ;) ), miehen sisar antoi lahjaksi kirsikkapuun ja minun sisarelta tuli oikea kunnon lampaan talja. toki poika sai myös vaatteita, aterimet ym. toivottua ja mukavaa, mutta nuo ensimmäiset ovat parhaiten jääneet mieleen.

 

itse olen usein antanut lahjaksi vauvakirjan, oma aarteeni on minun vauvakirjani ja myös pojalle pidän vauvakirjaa.

Edited by pahe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin kummitytölle Pentikin unilelu ja Kastehelmi kulho. Kutsuttiin myös vanhemmat pankkiin, jotta saatiin avattua neidille "oma rahasto", jonne siirretään vuosittain ristiäispäivänä rahaa. Aukaistiin samalla myös tili, jonne voidaan sitten vaikka syttäreinä tai nimppareina laittaa jotakin käyttöä varten.

 

Miehen kummitytölle ostettiin kultainen ranneketju, missä oli nimilaatta, se on tuntunut olevan hyvin mieleinen.

 

Läheisen ystävän pojalle (ei kuitenkaan kummilapsi) ostin pienen suomileijona kantasormuksen.

 

Omat lapset ovat saaneet pääosin koruliikkeiden lahjoja, äitini antoi esim. pojalle kastelahjaksi junavaunun ensimmäisen osan ja on joka vuosi tuonut uuden osan sen jatkeeksi.

Muita mieleen jääneitä lahjoja on ollut tilkkutäkki, voikun joku olisi sen vielä itse tehnyt. Itse tehdyt lahjat ovat aina rakkaimpia (tyttären kummitäti toi esim.6v lahjaksi valokuvataulun, hän on valokuvaaja ja kuva oli otettu tytön prinsessaposeeraus leikeistä, se on ihana). :girl_in_love:

 

Myös astioita ollaan saatu, ne on ihan kivoja, varsinkin jos niitä olis tarkoitus vuosittain tuoda lisää astiaston keräys mielessä (esim. muumiastiaston kohdalla toimisi hyvin).

 

Savitaulut on myös mun mieleen. Poika on saanut kastelahjaksi myös kehystetyn kuvan, mikä oli otettu pojasta synnärillä, se on ollut aina kunniapaikalla pojan huoneen hyllyllä.

 

Leluja ja vaatetta tuli myös paljon, mutta enpä enää muista mitkä on ristiäislahjana tulleita.

Edited by Tilsu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parhaiten mieleen muksujen ristiäislahjoista ovat jääneet molempien saamat pankit, neidin saama vauvasormus ja poitsun saama kuksa, johon oli poltettu poitsun nimi ja onnea tuovia lappilaisia symboleja =) Kuksa varsinkin oli mukavan erilainen lahja, isänsä kun metsästää, niin saapi poitsu lähteä isompana isin kanssa metsälle ja ottaa oman kuksan mukaan girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kahden lapsen kummi, mutta kummankaan ristiäislahjoista ei ole mitään hajua. En muista tippaakaan mitä olen vienyt. Lahopää! girl_crazy.gif

Olin kyllä vuoden alussa erään pikkuisen tytön ristiäisissä ja vein lahjaksi pupupehmolelun, sellaisen oikein pehmeän ja Samettipupu-kirjan. Sen Tammen kultaisten kirjojen. Olen kyllä oikeastaan tosi paljon tylsiä pehmoleluja vastaan, mutta kun anoppi sanoi, että osta sellainen, niin ostin sitten. Mutta kirjat, ja varsinkin Tammen kultaiset kirjat, on mun mielestä niin ykköslahja! Ei kaikki tietenkään tykkää, mutta minä tykkään! girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koruja ostaessa kannattaa huomioida muuten se, että kulta-allergia (arvio jopa 10% naisista) on yleisempää kuin hopea-allergia.

 

Nimim. kulta-allergikko ainakin toisessa polvessa

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen vienyt tyttökummilapselleni lahjaksi vauvakirjan, puulelun ja pehmolelun setin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ystävälläni oli mielestäni aivan ihana ristiäislahja, mikä ei tosin onnistu ihan kaikilta. Hän nimittäin kutoi pikkupojalle potkuhaalarin ja kirjaili siihen nimen ja syntymäpäivän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä ketjussa on paljon kivoja ideoita! Omaan makuun sopivat erityisesti nuo leikekirjat, valokuvaamon lahjakortit jne (en ole nyt mielessä olevan lapsen kummi). Koruista ja muistoesineistä en oikein tiedä... ehkäpä lapsi saa niitä riittävästi kummeiltaan. Sitäpaitsi, tätä ketjua lukiessani tajusin, että äitini on pitänyt kaikki muistolahjat omista ristiäisitäni, korut, vauvakirjat, kummilusikat, kastemaljat, jne. Enpä ole kyllä tajunnut niitä itselleni pyytää enkä taida jatkossakaan, koska niistä on tainnut jo muodostua hänen muistoesineitään, eikä minun :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0