Edelia

Odotusajan mieliteot

1003 posts in this topic

Mulla on ollu kans loppuraskauden puolella "mielitekona" erilaiset tuoksut. Hajuvettä en oo voinu käyttää koko raskauden aikana ja hajuvesien tuoksu ällöttää, mutta muun muassa nestemäisen Bio Luvil pesuaineen, Doven perinteisen tuoksuisen saippuan ja Comfort Sun fresh huuhteluaineen tuoksua en voi vastustaa. Pyykkiä tuleekin pestyä tämän vuoksi erittäin innokkaasti ja suihkussa saatan huoletta lotrata kourallisen tuota Doven nestemäistä suihkusaippuaa. Jos joku sanois, että tuota Dovea saa syödä, niin mä varmaan maistaisin...ihan hullua :)

 

Muoks. Unohdin vielä mainita Atrix-käsivoiteen, jota tulee leviteltyä käsiin useita kertoja päivässä :)

Edited by Ella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, nyt voin vihdoin itse vastata aloittamaani ketjuun...

 

Ensimmaisten viikkojen aikana mun teki ihan hirveasti mieli kasviksia! (enka ole

ollut mikaan kovin innokas kasvisten syoja ennen, siis ihan normaalisti menee,

mutta en ole ollut niihin hulluna niinkuin nyt).

 

Sen jalkeen oli vahan aikaa himo pizzaan ja valkosipuliin, mutta se on onneksi mennyt ohi.

Nyt maistuisi kaikki hedelmat, ja pyysinkin miestani tekemaan minulle tuoretta hedelmasalaattia.

Eilen soin toissa nelja mandariinia ja kotona viela ainakin yhden lisaa!

(ei pitaisi ainakaan C-vitamiinin puutetta olla)

 

Katsotaan, mita jatko tuo tullessaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en nyt vielä voi puhua mistään "himoista" eikä mulla nyt yksi himo aina kauaa ole kestänyt, mutta eräänä päivänä huomasin syöväni valkoisia papuja tomaattikastikkeessa suoraan purkista ja oli aivan taivaallisen makuista. Himoksi laskisin myös sen, kun melkein pääsi itku kun oli puolukkahillo päässyt loppumaan. Sitä pitää saada viilin, jukurtin ja pinaattilettujen kanssa. Mä en ole koskaan aikaisemmin ikinä tehnyt pinaattilettuja, mutta nyt muutamana aamuna (!!!) on ollut aivan pakko vääntää letut aamupalaksi.

 

Mulle tulee aika usein "kertaluontoisia himoja". Esimerkiksi olen ihan yllättäin keksinyt, että nyt täytyy saada perunavelliä, pinaattivelliä, puolukkapuuroa, falafellejä, kalapuikkoja, voileipäkakkua, itse tehtyjä karjalanpiirakoita jne ja sit ei muuta kuin kaupan kautta kotiin ja hommiin... Kyllä mies ihmettelee uusia ruokia ruokalistalla, etenkin nuo karjalan piirakat oli vähän ylläri...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta on tullut ihan rehu tän raskauden aikana, kaikki erittäin terveellinen himottaa, which is good tough! :D

 

Suurinta herkkua on tällä hetkellä omenat ja mansikat, sekä ruisleipä naudanpaistileikkeella ja päälle tuoretta tomaattia ja hieman aromisuolaa! Suklaa ei ole himottanut sitten joulun... mitä normisti rakastan ylikaiken, outoo...

 

Sitruunanovelle on kyllä kanssa ihan ylivoimainen. Himoitsin sitä raikasta sitruunan makua yks päivä niin hurjasti, että oli ihan vaikeuksia tiskata sitruunafairylla, kun olis sitä tehnyt mieli maistaa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki perunaruuat. Rieska, muusi, perunapiirakat, velli..

 

Ja kaiken ruuan kanssa puolukkaa. Eilen meni perunan ja makkarakastikkeen kanssa puolitoista desiä puolukkasurvosta. :rolleyes: IHANAN hapanta. Aaah.

 

Pinaattiletut, ruisleipä tuoreena ja ehdottomasti perinteisen lauantai-makkaran kanssa. Millonkahan meillä olisi viimeksi edes muuta ollutkaan :D ihan tautisen hyvää.

 

Hedelmistä satsumat on ihan ykkösiä, porkkanoita menee vihanneksista ihan tajuttomia määriä, sillä meillä on joka päivä porkkanaraastetta ruoan kanssa (ja tietysti puolukkaa). Ihme kyllä, mies ei ole vielä valittanut!

 

Herkku-herkuista minttuviennetta ja tuoreet lakut.

 

Kaurapuuroa syön joka aamu sokerin ja maidon kera, voisilmällä. Maistuu ihanalta :P Ja kaiken tämän jälkeen paino on noussut viikolle 25 mennessä vain(?) viitisen kiloa.

 

Edit. Mullakin on ton sitruunan kanssa joku juttu meneillään :D Pakko oli imaista vielä vähän sitä kuorta kun puristelin mehua rahkapiirakkaan. Se vaan tuoksuu niin taivaallisen hyvälle.

Edited by hennietta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki tuore ja raikas on tehny kauppansa alusta asti. Ykköshimoja kuitenkin ovat ehdottomasti satsumat (näitä voisin syödä koko ajan :P ) sekä tuorekurkku.

 

Tähän mennessä ainoa "älytön" himo iski alkuviikosta kun tuntui että on välttämättä saatava lättyjä ja heti. Kello oli onneksi niin paljon etten viitsiny alkaa lätyn paistoon :P Älyttömän tästä himosta tekee se, että normaalisti en syö ikinä lättyjä, sillä en voi sietää niitä :P Etenkään kaupan mansikkahillolla, jolla siis himoitsin lättyjä tuona iltana. Nähtäväksi jää iskeekö lättyjen himo vielä uudemman kerran :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
:D Meillä tehtiin noita lättyjä viime vkolla kaks kertaa, normaalisti kaks kertaa vuodessa ehkä? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

En ole (ainakaan vielä) havainnut sen ihmeempiä mielitekoja. Ruoan kanssa tosin on useammin

tehnyt mieli etikkapunajuurta ja tuorekurkkua voisin syödä vaikka kuinka paljon. Sama juttu

 

oli tosin jo ennen raskautta kurkun kanssa.

 

 

 

 

Sen olen huomannut, että useammin pitää syödä ja pienempiä annoksia pahan olon välttämiseksi.

 

Alkuraskaudessa myös näkkileipä oli sellainen, mitä tuli syötyä paljon. Siitä ei tullut huonoa oloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun himokki on kiivit, niitä on oltava aina kotona... Muita mielitekoja ei oikeastaan olekaan. Neljänviljan puuroa ja viiliä tulee syötyä, samoin marjoja ja muitakin hedelmiä, muttei mitään pakkopakkoja. Alkuvaiheessa mikään ei meinannut maistua, mutta kaurapuuro sokerilla meni alas. Yhtenä iltana himotti saada pitsaa (normaalisti never ever) ja senhän mies kiltisti kotiin kantoi.

 

Karkkia voisin syödä paljonkin, mutta on ollut pakko vetää vähän rajaa painonnousun estämiseksi.

 

Tätä ketjua lukiessa alkoi kyllä tehdä mieli lättyjä, nam! Mutta ei saa sortua, ei ainakaan ennen huomista neuvolan punnitusta... ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Uuh, lättyjä joo! Nyt kun mainitsit niin kylläpä tekisi mieli muurikkalättyjä kermavaahdolla ja tuoreilla mansikoilla ^_^

 

Mulla tuota paino-ongelmaakaan ei ole eikä oletettavasti myöskään tule olemaan. Valmiiksi olin alipainoinen, eikä paino tahdo millään nousta, joten kyllä uskaltaa herkutella.

 

Mutta niistä mieliteoista, niin puuro on pitänyt syödä joka aamu! Yleensä olen syönyt muutaman kerran vuodessa. Muita on ollut satsumat, joita on mennyt kilotolkulla. Kirpeät omenat oli jokin aika sitten pop. Ylipäänsä kaikki hapan, kirpeä ja raikas on maistunut.

 

Tällä hetkellä himottaa Poutun ohuen ohuet saunapalvikinkkuviipaleet :D Myös yhdellä kissoista näyttää olevan sama mieliteko, ja muutaman kerran onkin kissa napannut kädestäni siivuja :D

Edited by Riinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen vastannut kysyjille, että mitään erikoisia mielitekoja mulla ei ole ollut koko raskausaikana. Mutta nyt tajusin, että makeanhimo on kyllä iso. :( Välillä on ihan huono omatunto, kun mättää karkkeja. Olen yrittänyt rajoittaa makean syönnin viikonloppuihin, mutta ei se aina tahdo onnistua. Ja ylimääräiset kakut ja keksit olen yrittänyt myös jättää pois. Mitään ongelmia sokereiden kanssa ei ole ollut, mutta painoa on kyllä tullut kiitettävästi. Bmi oli lähtötilanteessa 18, joten terkkari ei painosta sano huomauttele ikinä. Eikä se nyt ihan huolestuttavan paljon ole onneksi noussut. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla kans makeanhimo on hirvittävä! Yks mihin oon kehittänyt erityisen fiksaation on minttu-puffet-jäätelö :P

 

Pinaattikeitto on toinen mitä voisin vetää vaikka joka päivä, mies naureskeleekin että aina kun tulee töistä kotiin on uusi kattila täynnä vihreää mömmöä :DB)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden puolivälissä ja sen jälkeen on tullut himo ruisleipään ja tomaattiin. Makeaakin menisi, mutta karkin syönnin lopetin ihan kokonaan, kun siitä tuli joka kerta huono olo (sydämentykytystä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salmiakki näyttää nousevan tässäkin raskaudessa pahimmaksi mieliteoksi. Viimeksi ei onneksi verenpaineeseen kovin vaikuttanut, toivottavasti ei nytkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tekee mieli kaikkia maitotuotteita, juon varmaan 2-3 litraa päivässä. Jugurttia, rahkaa, jäätelöä ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla maistuis siideri... ai että sitä tekee niiiiin paljon mieli kun ei voi juoda. tuskainen kesä tulossa!! :P Salmiakki on kans sellanen mitä tekee mieli, en ole kuitekaan sitäkään popsinut. ja yleensäkin kaikki makea maistuu ihanalle, yrittänyt vähän kyl rajoittaa kun painoa tuppaa tuleen ihan kivasti muuten.. sokereis ei onneks ole mitään ongelmaa. alussa teki mieli kaikkii hedelmiä jne, muita ihmeellisiä himoja ei juurikaan ole ollut. ennen raskautta oli enemmänkin suolaisen kuin makean ystävä, nyt kaikki suolainen (kuten sipsit jne) ei uppoo kyl ku muutama. ihan hyvä vaan ni ei kerää nestettä ainakaan sen takia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onhan noita alkoholittomia siidereitä. Mä oon juonu kopparbergin karpalo siideriä ja on ihan ok makuista. Muitakin merkkejä on, ainakin golden cap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

juu tiän, mut se ei vaan muka ole samaa vaikka hyviä ovatkin, ihmeellinen maku aisti.. ;) Mut kyllä ne alkoholittomat tosiaan ihan hyviä ovat. ja kaikista parasta siinä on että en tosiaan ole ennen ollut mikään himo juoja, yhden kaks voinut vko loppuna ottaa, ja nyt muka tekee mieli kokoajan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin tekee tuskallisen paljon mieli siideriä, ihan ihme juttu! Ennen raskautta nimittäin kävin juhlimassa ehkä neljästä viiteen kertaan vuodessa. No, Kopparbergin karpalo-omena maistuu melkein oikealta, tosi hyvää, ja löysin Citymarketista myös jotain uutta, alkoholitonta light-siideriä, omenapiirakan makuisena!

Epäilys oli kova, mutta kun avasin tölkin, sieltä lehahti ihan oikea omenapiirakan tuoksu, ja makukin oli ihan mieletön! Aivan melkein kun olisi omenapiirakkaa puraissut. Ja vain yksi kilokalori desissä juomaa :) En ole enää uskaltanut tuota ostaa, niin ihanaa kun se olikin, tuoteselosteessa kun ei mainita mitä makeutusaineita on käytetty :( Mutta ihana kokemus.

Vedin äsken yhden kokonaisen kurkun, kaksi porkkanaa, 100 grammaa maissinachoja ja puoli desiä juustodippiä, sekä desi kermaviiliä. Nyt hävettää ja ärsyttää, varsinkaan kun noita juustodippejä ja nachoja ei edes tehnyt mieli, sattuivat vaan olemaan tarjolla. Yh. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meneillään rv 10 ja selviä mielitekoja on jo havaittavissa.

 

Maito siinä määrin, että lähetin miehen ostamaan sitä läheiseltä grilliltä keskellä yötä...

 

Maustamaton jugurtti + banaani + mysli-yhdistelmä, jota söin yhden talven ajan aikanaan teininä.

 

Perusruoat kuten lihapullat ja muussi suolakurkuilla ja etikkapunajuurilla. Yhtenä päivänä huomasin himoavani kinkkukiusausta, jota en ole syönyt vuosiin (ja nyt sen ajatteleminen aiheutti uuden himon -- ja kellohan on jo yli 23... aarrgh!)

 

Suklaa, jota olen aina rakastunut, maistuu sen sijaan ummehtuneelta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suklaa, jogurtti ja kaikenlaiset hedelmät. Pyrin pitäytymään kahdessa jälkimmäisessä :)

 

Ennen raskautta rakastin Aura-juustoa, mutta nyt on jokin vinksahtanut: en siedä sen hajua kauempaakaan ja maku, yöks <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä (7+5) mielihalut ovat olleet kovin tervetulleita: himoitsen terveellistä ruokaa :lol: Suuria hittejä viimeviikkoina ovat olleet mm. tuore kurkku ja tomaatit, onneksi niiden hinnat alkavat näin kesänkynnyksellä olla taas sellaiset että niitä raaskii ostaakin reippaita satseja. Erilaisia salaatteja voisin syödä vaikka joka päivä jos vaan joku jaksais niitä väsätä :P Myös maitotuotteet ovat olleet meneviä, varsinkin ihan perus rasvaton maito. Sen sijaan karkkia ei juurikaan tee mieli, eikä varsinkaan suklaata, jota sentäs ennen raskautta oli pakko saada vähintään kerran viikossa.. Pizza kyllä maistuu edelleen vähän turhankin hyvin, mutta yleisesti ottaen tämä on vienyt ruokailutottumuksia aimo harppauksen parempaan päin ilman sen kummempia ponnistuksia, mahtavaa! ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen aika hyvin mieliteoilta säästynyt, mutta nyt loppuraskaudessa on himo fetajuustoon kasvanut ihan älyttömäksi. Todella "kiva" himojen kohde, kun ei todellakaan ole mitään kevyttä syötävää (ne vähärasvaiset fetat kun eivät ole yhtä hyviä, kuin täysrasvaset, tietenkään...). Sentään syön sitä aina salaatin kanssa, josko tuo vähän kompensois. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä maito on ollu alusta asti ihan hittituote, se ei saa missään nimessä päästä loppumaan. Lisäksi normaalia enemmän kuluu jogurttia, juustoa ja jäätelöä. Eipä sillä, että haittais, saa ainaki kalsiumia tarpeeksi. No jäätelön syöntiä pitää vähän yrittää rajottaa.

 

Lisäksi menee tomaattia, kurkkua ja satsumia aika paljon. Tuoreita herkkusieniä voisin laittaa jokaiseen ruokaan (ja juustoa).

 

Ihan alkuraskaudessa piti saada pastaa, riisiä ja perunaa. Sitä ennen oltiin karpattu, joten ruokavalioon tuli selkeä muutos. Nyt tuo on jo rauhottunu ja syödään taas aika paljon karppiruokaa.

 

Roskaruoka osastolta kiinalainen ruoka on ollu himon kohde numero yksi. Ja mikään muu ei käy ku kanaruoat. Sinänsä kiinalainen ruoka on ihan hyvä himo, koska sen syömisestä jää vähän parempi mieli ku vaikka pizzan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuraskaudessa mun teki koko ajan mieli mehujäätä ja luumuja (melkein mikään muu ei pysynytkään alhaalla.) Muuten en pahemmin huomannut mielitekoja, kun pahoinvointi oli niin rajua. Söin, mitä sain alas.

Nyt keskiraskaudessa mulle on selvemmin tullut mielitekoja. Himoitsen kausittain Valion raparperi-herukkakeittoa, appelsiinimehua, pinaattikeittoa, vihreitä omenoita (vain Granny Smithit kelpaavat B) ) Uusin villitys on porkkanat. Voisin syödä niitä pussillisen päivässä. Ja aika monta meneekin.

 

 

Onneksi mieliteot on olleet toistaiseksi kevyitä ja terveellisiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now