Edelia

Alkuraskauden oireet

919 posts in this topic

Väsymys. Oon toki väsynyt kun vuoden ikäinen tyttö ei nuku kunnolla öitään, mutta huomaan kyllä että olen muutenkin koko ajan väsynyt ja erilailla. En edes ymmärtänyt tätä väsymystä yhdistää raskauteen, mutta kyllä se taitaa nyt kuitenkin siitä johtua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja muuten hokasin myös palelevani koko ajan.

viime viikolla mulle naurettiin kun edelleen kuljin toppatakissa. Nyt olen toppatakista luopunut, mutta villatakki on edelleen visusti päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oireina oli ensimmäisenä tajun kipeet rinnat. Luulin, että se johtu lapsettomuushoidoista... Ne myös kasvo "yhdessä yössä" kuppikoon verran :D Nyt sitte on mahaa nipistelly ja välillä on etonu hajut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun oireet oli oikeastaan sellaisia, ettei menkkoja meinaavia oireita ollut. Rinnat on turvonneet (kuten myös aina ennen menkkoja) ja kipeät, mutta ei samalla tavalla kuin ennen menkkoja. Aamulämmöt nousi taas pienen laskun jälkeen. Mahaa juilinut ja menkkamaisia tuntemuksia varsinkin vasemmalla puolella. Ollut iltaa kohti huono olo varsinkin, jos ei ole syönyt, mutta niin mulla on aina ollut. Ehkä vähän väsyneempi päivällä, mutta yöllä ei saa unta ja heräilee vähän väliä. Aamulla herään jo ennen kuutta pirteänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vajaa viikko sitten plussattu. Oireina on tällä hetkellä lähinnä rintojen arkuus, selvästi tavallista voimakkaampi väsymys ja lämmöt pikkuisen koholla. Välillä myös jotenkin pistelee/nippailee vatsaan. Mitään varsinaista pahoinvointia ei oo vielä ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plussauksen aikoihin oireena oli vilu, olo kuin olisi tulossa kipeäksi (esim. silmät tosi väsyneen tuntoiset) ja rinnat kipeät eri tavalla kuin tavallisen kuukautiskierron aikoihin. Valkovuotoa oli pari viikko pari ennen plussausta selvästi tavanomaista enemmän. Plussan jälkeen tuli kauheasti turvotusta ja ilmavaivoja, jotka ovat sittemmin loppuneet. Rinnat ovat olleet pääsääntöisesti koko ajan tosi kipeät, etenkin yöllä on vaikeaa vaihtaa asentoa. Muutaman päivän ajan rinnat tuntuivat välillä kuitenkin ihan normaaleilta ja ehdinkin jo pelätä pahinta, mutta ultra oli tämän jälkeen ja kyllä sieltä pikkuinen kyydistä löytyi. Nyt reilu 10 vkoa kasassa ja oireina enää arat rinnat, väsymys ja tarve käydä yölläkin veskissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun oireet oli oikeastaan sellaisia, ettei menkkoja meinaavia oireita ollut. Rinnat on turvonneet (kuten myös aina ennen menkkoja) ja kipeät, mutta ei samalla tavalla kuin ennen menkkoja. Aamulämmöt nousi taas pienen laskun jälkeen. Mahaa juilinut ja menkkamaisia tuntemuksia varsinkin vasemmalla puolella. Ollut iltaa kohti huono olo varsinkin, jos ei ole syönyt, mutta niin mulla on aina ollut. Ehkä vähän väsyneempi päivällä, mutta yöllä ei saa unta ja heräilee vähän väliä. Aamulla herään jo ennen kuutta pirteänä.

 

Väsymys kasvanut jo näin pian valtaisaksi ja huono olo menee aalloissa ja on pahimmillaan klo. 16 iltapäivällä. Pitää kantaa happamia omenoita mukana, kun ne tuntuvat auttavan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla ku ummetus iski ekan kerran raskausaikana, oli ihan järkyttävä kipu. Tuntu, että vatsa kramppaa eikä pystyny kunnolla edes kävelemään. Meni sit kyllä ohi heti ku sain vatsan toimimaan. Ei muuta ku luumua syömään :) Mullakaan ei ennen oo ummetusta ollu ja nytki sitä oli vaan alkuraskaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huono olo, väsyttää ja tekis mieli huutaa miehelle koko ajan ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä oliko kyseessä oikeasti juuri se kerta, kun tärppäsi, mutta kerran ovulaation aikoihin rakastellessa tuli ensimmäisen ja ainoan kerran ikinä tunne, että nyt jos koska tärppäsi. Sanoin sen miehellekin. Muutamaa päivää myöhemmin olin raskaana olevan kaverin luona ja kun hän kertoi omasta tutustumiskäynnistään Tammisaaren sairaalaan, tunsin vatsassani kuuman sävähdyksen ja alkoi itkettää ja sanoin kaverille että tuntui kun jotain olisi muuttunut sisällä niin, että nyt voin tulla raskaaksi.

 

Ensimmäiset varsinaiset oireet tulivat ilmeisesti aika pian hedelmöittymisen jälkeen: rintoja alkoi särkeä ja vatsa tuntui (ja näytti) lihasten alla pinkeältä. Sanoinkin miehelle epäileväni, että olin saanut edellisviikkojen työstressin seurauksena sisäelinten ympärille rasvaa... Lopulta tajusin tehdä raskaustestin viikolla 4+3. Jälkeenpäin ajatellen olin ollut myös väsyneempi, mutten ollut kiinnittänyt siihen niin paljon huomiota. Sen jälkeen olin vajaat pari viikkoa hyvinvoiva lukuunottamatta noita ekoja merkkejä sekä vatsassa tuntuvaa satunnaista kiristystä, kunnes yhtäkkiä alkoi hirveä kokopäiväpahoinvointi ja väsymys paheni niin, että nyt viikolla 10 nukun yöunien lisäksi 2-3 tunnin päiväunet. Tulin samaan aikaan myös todella herkäksi hajuille.

 

Myös mielialat ovat vaihdelleet, lähinnä olen kyllä ollut itkuinen -- niin surusta kuin varsinkin ilosta.

 

Noin raskausviikolla 7 nännit kasvoivat selvästi, ja rinnat ovat olleet jo pidempään pinkeät ja raskaat. Huomattavaa on myös se, että ennen kuin tulin raskaaksi, multa tuli usein nänneistä nestetä jos vähän puristi, muttei tule enää.

 

Pari päivää sitten mua myös huimasi ensimmäisen kerran. Olen huomannut myös ruokahalun (valitettavasti) kasvaneen. Kun pääsen syömisen alkuun, siitä ei meinaa tulla millään loppua... Niin ja vaikken ole kokenut varsinaista ummetusta, ulosteesta on tullut paljon kovempaa -- tosin aamiaisen vaihtaminen puurosta mysliin näyttää hieman auttavan asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen oire oli jatkuva palelu, mikään vaatemäärä ei riittänyt. Sitten tuli samanlaisia oireita kuin pissatulehduksessa, eli tiheentynyt vessassa käymisen tarve sekä kirvelyä pissatessa. Rv 3+5 tein plussatestin, muutaman päivän päästä alkoikin etova olo joka jatkuu nyt jatkuvana ällötyksenä.

 

Oireet on ihan erilaiset kuin esikoista odottaessani, jolloin kärsin repivistä alavatsakivuista ja karmeista päänsäryistä sekä rintojen arkuudesta. Samaa on ainoastaan pahoinvointi, joka tosin esikoisen aikaan alkoi vasta rv 7+ ja jatkuikin varmaan viikolle 15-16! :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oireet olivat mielestäni hyvin selkeät, joten aavistelin hyvissä ajoin, että nyt on tärpännyt. Kehon palelu oli hurjaa, hajuaisti muuttui tosi herkäksi (haistoin myös hajuja, joita kukaan muu ei haistanut), menkkakivut (ei normaalisti menkoissa), vatsan turvotus, rintojen arkuus, hurja väsymys, närästys (ei normaalisti koskaan), jatkuva vessahätä, vaikkei välttämättä tarvetta sekä nenän vuotaminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa: itkuisuus, väsyneisyys, jatkuva ISO nälkä.. rinnat hieman pinkeät.

Plussaamisen jälkeen: kuumeinen olo, väsyneisyys, nälkä edelleen, rinnat TODELLA kipeät, vihlaisut ja juilinnat ajoittain alhaalla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oireina on ollut lähinnä väsymystä, jatkuvaa etovaa oloa/pahoinvointia (ei onneks oo tarvinnut kuitenkaan oksentaa) ja rinnat tosi arat. Oireet alkoi oikeestaan pari viikkoa sitten ja nyt menossa rv 8.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut aika vähän oireita. Mahakipuja, pientä kuvottavaa oloa (ei varsinaisesti kuitenkaan okseta), rinnat aika arat ja turvonneet (ei pahasti), iltaisin maha yleensä turpoaa ja koko päivän ajan väsyttää. Toivottavasti ei ala kunnolla tuo pahoinvointi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tätä ketjua kun lukee, on varmasti raskaana, löytyy niin paljon kaikkia oireita :)

nyt on paineen tunnetta kohdun kohdalla ja välillä nippailee tissejä. väsyttää, mutta sen selitän mielummin esikoiseni yöheräilyillä. etomisen, liiallisella kahvin juonnilla tänä aamuna.

eka kertaa mulla on fiilis että oisinkohan raskaana. ja näitä yrityskiertoja ekan ja kakkosen kanssa on tosiaan jo yli 3v kokemus :)

 

no toivotaan! ekasta ei ollu mitään ennen plussaa, plussan jälkeen tajuton väsymys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutuilta kuulostaa oireet ;) Täälä vasta ihmetellään että oliko se tosiaan plussaa mutta oireista päätellen kyllä sitä pitää uskoa että raskaana ollaan, kolmannen (ja viimeisen) odotus alkakoon :D

 

-rintojen arkuus

-väsymys

-nälkä

-mielialan vaihtelut

-hillitön turvotus

-valkovuoto

 

Tytti rv4+

 

muoks* ja keskenhän se meni!

Edited by Tytti

Share this post


Link to post
Share on other sites

nyt on menossa 6+3 ja paljon on oireita. Palelu, mieletön turvotus, närästys jne. Mutta mikä huolestuttaa, niin kauhea huimaus, ja välillä tuntuu ettei millään mene ohi vaan jatkuu jopa tunteja. Tähän yhdistettynä järkyttävän etova olo :( mutta onko tuo kamala huimaus ihan normaalia??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut alkuoireina valtava palelu, ei meinaa mitkään vaatteet riittää ja tietty rinnat ovat olleet kipeät. Tällä viikolla alkoi tuntua lievä kuvotus aamuisin. onneksi ei ole tarvinnut oksentaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tosi vähän myös oireita. Ennen plussausta (joka oli kyllä tosi aikaisin) oli nenä tukossa ja rinnat hieman kipeät. Mutta koska olin aikaisemmissakin kierroissa itse puristellut rinnat kipeiksi (pitihän sitä testata että josko ne olis kipeät...joo, oli kyllä kipeät puristelujen jälkeen...), niin en osannut ajatella, että tää vois nyt olla oikeaa kipuilua :).

 

Plussauksen jälkeen on välillä hieman etova olo, nälkä ihan koko ajan ja väsy. Varsinaista pahoinvointia ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä aavistelin jo heti rakastelua seuranneena aamuna, että nyt taisi tärpätä. Oli kovin huono olo, vatsaan sattui kovasti ja oli sellainen maaginen olo. Siitä asti ravasin vessassa paljon, jouduin yöllä heräämään jopa kaksikin kertaa vessassa pissalle. Kun menkat olivat myöhässä päivän, tein testin ja plussahan se oli:) Siitä asti on ollut menkkamaisia kipuja alavatsassa, välillä oikein koviakin. Vasempaan rintaan sattuu, jotenkin rintalihakseen enemmänkin kuin muuten koko rintaan. Nännit ovat herkät. Hajut ovat voimistuneet, monesta ruoasta ja tuoksusta tulee vahva reaktio; juuri äsken koin vahvan inhoreaktion kasvispullia kohtaan, jotka tein eilen ja joita söin eilen ihan nautinnolla. Mökillä lakanat haisivat minusta ihan selkeästi hyönteismyrkyltä, joten ne piti vaihtaa. Lakananvaihdon jälkeen huomasin, että kaikki tekstiilit haisivat kaapissa hyönteismyrkyltä. Mies ei ollut samaa mieltä.

Vatsani toimii paremmin kuin koskaan, mutta minulla on myös ripulia. Oksentanut en ole, mutta etoo, olen kärsinyt kovista päänsäryistä ja minun mieialat heittelevät aika lailla. Olen juuri tänään ollut aika vaikea, mieli maassa, mikään ei kiinnosta, sitten on tylsää ja mies ihan tyhmä kun ei viihdytä, käyttäydyn kuin lapsi. Valkovuotoa on runsaasti, koen sen olevan verta joten käyn useasti pissakertojen välissä katsomassa mitä vuotoa se on. Ja alapää haisee. Kuulemma se ei ole normaalia.. Seksi sattuu samoihin paikkoin kuin tuo alavatsakipu eli alavatsaan molemmille puolille, mutta onneksi olemme löytäneet asentoja jotka eivät tunnu pahalta. Ylävatsaan nipistää ja kun yritän ylävatsaa venytellä, sattuu ja tuntuu tooosi jäykältä. Ei tee mieli syödä mitään. Vichyä tekee mieli. Onkohan se ihan normaalia ettei ole nälkä?

Niin, ja väsymys. Oi luoja tämä väsymys. Voisin nukkua koko ajan ja olen ihan lötkö. Onneksi en ole kesällä töissä, en voi edes kuvitella miten naiset voivat käydä töissä raskaana ollessaan.

Miten te jaksatte?

 

Pöllö, rv 5+4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ihan tuore plussannut, jolla ei muita oireita kuin alavatsakivut. Menkkakivun tyyppistä muttei ihan kuitenkaan. Mitään muuta ei sitten olekaan. Kärsin refluksitaudista mutta silti nyt olen pärjännyt vähemmillä lääkkeillä kun yleensä. Närästänyt on siis normaalia vähemmän. Yhtään ei ole huono olo muttei myöskään mitään mielitekoja. Päin vastoin, tekee mieli syödä harvemmin... Oonkohan jotenkin outo :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainokaiset oireeni ovat olleet rintojen arkuus ja kohonnut syke. Välillä suorastaan toivon, että edes vähän etoisi, jotta raskaus tuntuisi vähän uskottavammalta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toissa-aamuna plussattu kolmella testillä :D Nyt rv 4+1.

 

- Heti ovulaation jälkeen alkoi tiputtelemaan verta. Vaaleanpunaista vuotoa kesti tasan viikko! Lääkäri sanoi johtuvan raskaudesta tai hormonihäiriöstä. Pissatesti oli nega vuodon 7. päivänä.

 

- Normaalisti nännit kipeytyvät heti oviksen jälkeen ja kipu lakkaa vasta vuodon alkaessa. Nyt nännikipu loppui viikon jälkeen, muutama päivä ilman oireita ja sitten alkoivat kipeytymään rintojen alaosat. Myös turvotusta rinnoissa. Nännipihat isontuneet.

 

- Repimiskivut. Niitä on aina parina ovulaation jälkeisinä päivinä mutta nyt ne jatkui ja vaan pahenee. Jopa kun nousee istumasta seisomaan, pitää nousta varoen.

 

- Muut epämiellyttävät nippailut alavatsassa.

 

- Kohdunkaula on matalalla ja huomattavasti kovempi kun muissa loppukierroissa.

 

- Ei tee mieli seksiä. Harvinaisuus.

 

- Pissittää. Siis koko ajan.

 

- Kova väsymys, nukahtelen sohvalle enkä herää meluun.

 

- Aaltomaista pahoinvointia on kolmena päivänä.

 

Lisäksi näin unen plussausta edeltävänä yönä. Tein ensin yhden (cb) testin..siihen tuli näyttöön pieni kuva, hyvin art deco- tyyppinen ihana piirros vauvasta, joka oli nukkui kukkaköynnöksessä. Tämä oli ohjeen mukaan plussa.

Sitten tein toisen (biocard) testin, johon piirtyi alastoman, kauniin naisen kuva, jolle piirtyi pikkuhiljaa jonkinlainen kaunis "haarniska" päälle. Tämäkin oli ohjeen mukaan plussaa.

Heräsin ja menin tekemään nuo samaiset testit ja plussat oli, lisäksi piti varmistella yhdellä liuskatestillä joka oli jemmassa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now