Edelia

Alkuraskauden oireet

919 posts in this topic

Ennen plussaa:

Palelu, noin pari päivää ennen plussaa,silloin en edes ajatellut että olisin raskaana! Jotenkin ei ollut "se tärppikierto" omasta mielestä, vaan toisin kävi :rolleyes:

Pikkusta huimausta edeltävänä iltana ennen plussaa

 

Plussan jälkeen:

Pitkään oli ettei ollut kummempia oireita, vaikka sitähän olisi toivonut, tuntui vaan niin epätodelliselta olo..

rv 9-10 alkoi kuvotusta ja heikotusta hirveesti olemaan

 

rv 11-13 jatkuu edelleen.

Silti en ole oksentanut kertaakaan..

Välillä huippaa hirveesti, esim töissä ihan kauheeta...

Ja sellanen yleinen HEIKKO olo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ollut lähestulkoon oireeton koko raskauden ajan. Alussa oli ehkä vähän sellasta krapulanomaista olotilaa ja rinnat oli kipeät n. 3kk - tosin siihenkin tottui parissa viikossa. Alussa varsinkin sitä toivoi, että olis ollut edes jotain oireita, että raskaus olis konkretisoitunut jotenkin. Mutta kyllä se ennen pitkää konkretisoituu, viimeistään siinä vaiheessa, kun pikkunen monottelee niin, että maha heiluu mukana. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuon väsymyksen kanssa olen itekin taistellut. Kun tulen töistä kotiin, niin pakko on mennä hetkeksi nukkumaan. Välillä tuntuu, että en jaksa enää yhtään. Soitten, kun olen nukkunut hetken, niin illan olen ollut ihan pirteä. Mutta silleen on vetämätön olo, että en oikein jaksaisi lähteä lenkille. Mutta mä toivon, että tämä menisi ohi nopeasti tai viimeistään silloin viikolla 12. Nyt mulla on 7+6. Tuo kuvotuskin on rasittavaa, välillä on huono olo koko päivän ja välillä se menee ohi lounaaseen mennessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut palelua, ja välillä tulee tosi lämmi kuumottava olo. Nenä on tukossa ja maha jotenkin outo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en tiedä mitä pitäis ajatella... vappuna mulla tuntu kohdussa kovaa kipua, rintoja poltti todella paljon ja lopuksi vielä iski ihan sairas päänsärky...menkat kuitenkin tuli suht normaalisti toukokuun 15päivä (ei olleet niin kipeät,normaalisti niin kipeä etten kykene tekemään mitään) toukokuussa muistaakseni vielä aika pätkiväiset eli pari päivää vuotoa sitten päivään ei mitään ja illalla taas alkoi vuoto..kesäkuussa ei menkkoja ole tullut ollenkaan,,hirmusesti vaan valkovuotoa....rinnat todella paisuksis koko ajan ja arat varsinkin öisin..nyt oon huomannu viimesen viikon aikana että ihan sairaasti väsyttää tosin ajatellut että johtuu näistä helteistä...jalat ja kädet on ollut nyt muutaman päivän paisuksissa/kerää nestettä..vessassa käyn niin useasti että mieskin sen jo huomaa...jotenkin vaan ahdistaa tehdä testiä mies 99% varma että odotan, ollaan kuitenkin oltu yhdessä 3,5vuotta ja kovasti toivottu lasta...mua pelottaa mitäs sitten jos en ookkaan paljon kuitenkin oireita...tänään kävin ostamassa testin ja yritin sitä tehdäkin mutta enpäs sitten onnistu tippaakaan saamaan testiin kun kädet tärisi niin vietävästi,nyt mietityttää voinko käyttää testiä vielä vai pitäiskö hakee uus testi???kesäkuussa oli muutama todella itkuinen päivä itketti vaan koko ajan, alamahassa jatkuva painon tunne..auttakaa joku,,,kirjotelkaa mulle että saan jotenkin ajatuksiani kasaan,,,pliis..

Share this post


Link to post
Share on other sites

No rohkaistuinpa sitten tekemään sen testin tänään, negatiivista näytti ja nyt ihan mieli maassa, vielä kuitenkin pieni toivo nostelee päätään, kun avasin sen testin jo aikasemmin ja yritin pissata siihen mutta en onnistunu, testi pysyi kuivana, joten se oli avoinaisena ehkäpä tunnin ennenku tein testin enkä tehty aamu virtsasta vaan tuos 3aikaan päivällä,,soitin sairaalaan että haluan sinne raskaustestiin,joten ehkäpä sitten maanantaina...nyt tällä hetkellä ottaa niin päähän kun olla ja voi ja toisaalta pelottaakin että mikäs mussa on vialla jos en sitä pikkusta enkeliä odotakkaa......

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Miten mulla on sellainen mielikuva, että kun on tarpeeksi pitkällä raskaus niin se ei enää näy kotitesteissä...? En kyllä nyt muista että miksi... liittyiköhän se jotenkin siihen hcg-hormooniin...

 

Mutta nyt ens alkuun kannattaa varmaan tehdä uusi, juuri avattu testi aamuvirtsasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussausta minulla on jokaisella (nyt jo viidellä B) ) kertaa alkanut etova pahoinvointi. En koskaan oksentele, mutta etova olo on ja pysyy. Se helpottaa vain hieman, jos on koko ajan muputtamassa jotain suolaista, mutta kaikki tahtoo tuntua niin pahan hajuiselta, että mikään ei juuri maistu. Toinen minulle selkeä "oire" on selkeästi lisääntyneet ja omituisemmiksi muuttuneet unet. Näen mitä ihmeellisimpiä unia vaikka ottaisin vain pienet päiväunet. Kolmas oire onkin se väsymys, että niitä päikkäreitä pitää ottaa, vaikka nukkuisi miten pitkät yöunet.

 

Nuo ilmaantuvat ennen plussausta, pian sen jälkeen alkaa sitten vessaralli <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ennen plussausta pelkkiä menkkaoireita, ja plussan jälkeen menkkaoireet jatkuu.. hiukan jotkut hajut ottaa vahvemmin nokkaan, ja nyt on alkanut väsyttää enemmän. Muuten ei pahemmin oireita ole..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakin on ollut ennen plussaa menkkaoireita, siis sellainen olo, että nyt ne alkaa. Jo 6 päivää. Luulin, että endo vain riehaatuu. Tänä aamuna on saatu plussa. Ihan normi olo on. Ei väsytä, ei ole huonoa oloa normia enemmän (mitä ennen kuukautisia), ei ota hajut nenään, ehkä hieman heikottaa helpommin.. mutta ei hengästytä sen helpommin kuin aiemminkaan. Pissattaa enemmän, mitä aina ennen menkkoja, johtuen ainakin yleensä endosta. Ei siis niin mitään, mistä olisin uskaltanut toivoa raskautta. Ovulaatioajankohtaakaan en tässä kierrossa lomailujen takia tiennyt, joten en tiedä onko menkkani edes miten olleet myöhässä, kun tänään kp 31 testasin (viime kierto 30). Tuli vaan sellanen olo, että testaanpa nii pääsee odottelemasta niitä menkkoja. Ja kyllähän kädet tärisivät, kun se plussa pärähtikin heti ruutuun! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussaa ainoana "oireena" oli melko kovat menkkakivut (ja menkkojen poisjäänti), joten ilman testiä en olisi ikinä uskonut olevani raskaana.

 

Vasta viikon 6 kieppeillä alkoi järkyttävän kova väsymys, etova olo iltaisin ja rintojen arkuus.

 

Eli ei kannata murehtia, vaikka ennen plussatestipäivää ei mitään tuntuisikaan :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse huomasin tämän raskauden siitä, kun heti menkkojen oletettuna alkamispäivänä olin todella väsynyt ja olo oli muutenkin ihan erilainen kuin normaalisti ja kummallinen. Olin ennen testin tekemistä varma että ei tässä raskaana olla, oli menkkajuilintaa ilman vuotoja. Olin varma että kyllä ne sieltä tulee, mutta kun kp 34 koitti oli pakko tehdä testi ja positiivistahan se näytti.

 

Mulla on kierto yleensä ollut 28 päivää ja tuolloin tein testin jo ihan alussa, jolloin testitulos oli negatiivinen kahdesti. Kun odotin tuonne kp 34 niin silloin tuli vasta selvä plussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MARNINKAINEN....testin tehtyäni mietin ihan samaa että eikös kotitestit juuri tehdä aika alkuvaiheessa, ja mietin että vähentyiskö se istukkahormoni jotenkin raskauden edetesssä, ettei näkyis juuri kotitestissä...tilasin sillon perjantaina ajan näytteenottoon,nyt vaan pitäis uskaltaa mennä esim.huomen aamulla mutta niin paljon kun toivotaan lasta niin pelkää että se on sitten taas negatiivinen,mutta toisaalta nää oireet mitä on niin tekee mut hulluks jos en saa varmuutta mikä on..kuitenkaan ei normaalia että täysin säännölliset menkat jää yhtäkkkiä pois ilman syytä...kiitos vastauksestasi,,,antoi hieman toivoa lisää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä raskaus näkyy loppuun saakka normaaleissa raskaustesteissä. Raskaustesti kun havaitsee jo 10-25 yksikköä hcg-hormonia. Raskauden aikana hcg:n nousu pysähtyy jossain vaiheessa mutta ei vähene niin radikaalisti että laskisi likimainkaan alle raskaustestien havaitseman tason. (MUOKKAUS: http://www.helistin.fi/?page=1945664&id=4292632 , tuolla kerrotaan siitä, että hcg nousee viikolle 10 asti, jolloin se laskee ehkä 10% ja pysyy sillä tasolla loppuraskauden.Myös www.yhtyneetlaboratoriot.fi kertoo että liialti laskeva hcg viittaa keskenmenoon.)

 

Sitten on taas niitä tapauksia, joissa raskaustestit ei yksinkertaisesti vaan toimi. Mulla toisessa raskaudessa testit sairaalassakin näytti negaa vaikka olin kolmannella kuulla, kohtu kasvoi normaalisti ja ultratessa näkyi viikkoja vastaava sikiö. Syytä tähän ei kukaan ole osannut perustella, se jää arvoitukseksi, mutta tiedän että vaikka tämä on äärimmäisen harvinaista, muillekin on sitä sattunut.

 

Jos menkkasi ovat kadonneet muista syistä, käy ihmeessä lääkärillä. Pitkittyneet kierrot voi aiheuttaa tulehduksia.

 

Onnea yritykselle!

Edited by ohdakkeenkukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arat rinnat ja niiden kasvu, menkkamaiset todella kovat vatsakivut, etova olo, muutama finni, lämmönnousu (mutta päinvastaisesti kuin muilla, niin minulla ei ole kylmänväreitä, vaan pikemminkin kuuma koko ajan, ehka johtunee myös lämpimistä ilmoista), ainainen jano -> vessahätä. Ja ai niin, hiukset rasvoittuvat todella nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo no enpä sitten tänäänkään vielä uskautautunut menemään lääkäriin testiin..tänään muutenki ollu ny oikein extra muilintapäivä mahan suhteen, todella kipeitä menkkamaisia kipuja,mutta ei edelleenkään vuotoa (viimeks menkat 15.5.09) pakko olis huomenna saada itestänsä aikaseks mennä siihen testiin ku lähdetään sitten taas maalle kesänloman viettoon ettei menis koko kesä piloille, pelko siitä neg.niin paljon ettei tosikaan,,miksei mulla voi olla yhtä helppoo kun muutamilla täällä että heti vaan plussaa ruutuun...joten pitäkäähän peukkuja tulevat äidit että saan liittyä iloiseen joukkoonne :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli oireina ennen plussaamista rintojen arkuus ja jonkinlainen hyvin lievä etominen tai sellainen tunne, että kaikki ei ole ihan niin kuin ennen. Mulla myös väheni selässä ja rintalastassa vaivannut akne lähes olemattomiin kuin salamaniskusta. Siitäkin arvasin, että nyt tapahtuu hormonipuolella jotain uutta. ;) Ruokahalutkin kasvoivat. Ehkä huuliherpeksen puhkeaminen (ilman flunssaa tai stressiä) liittyi tähän?

 

Plussasin päivää tai paria ennen oletettua kuukautisten alkua. Rintojen arkuus ja turvotus on siitä saakka vain pahentunut. Vatsa on välillä tuntunut turvonneelta. Plussaamisen jälkeen oli kolmena yönä aivan hirveät menkkakipujakin pahemmat alaselkäkivut. Luulin jo saavani keskenmenon, mutta onneksi ei. Kivut olivat aivan sietömättömiä, mutta menivät 5-10 minuutissa ohi.

 

Nyt, kun on menossa rv7+0, on olo keskittynyt lähinnä jatkuvaan ruuan ajattelemiseen ja turvotuksen tunteeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein raskaustestin, kun kuukautiset olivat olleet 10 päivää myöhässä - testi oli negatiivinen. Vajaa viikko sen jälkeen hakeuduin päivystykseen aivan hirveiden alavatsakipujen vuoksi - epäilin munasarjakystaa. Olinkin raskaana.

 

Oireina oli joidenkin ruoka-aineiden hajujen/makujen kuvottaminen ja kuukautiskipuja muistuttavat alavatsa ja -selkäkivut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussaa ei muita oireita, kuin kummalliset unet. Plussan jälkeen lisääntynyt valkovuoto. En ole erityisen väsynyt, rinnat ei ole kipeät etc. Edelliskerralla pahoinvointi alkoi rv 6 paikkeilla, ei haittaisi, vaikka tällä kertaa jäisi tulematta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli tässä raskaudessa ennen plussaa oireina järkyttävä väsymys, rintojen arkuus ja runsas valkkari. Eli samat kuin ekassa. Ja nyt jo 5+0 alkoi pahoinvointi oksenteluineen! Saa nähdä, mitä tästä vielä tulee! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ LOL Ei sitä ikinä tiedä mut tuskin nyt sentään... vaikka menishän se jo rutiinilla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla kipeytyi rinnat ja niistä tuli hieman muhkuraiset ennen testin tekoa. ihan vähän eri tavalla kuin ennen menkkoja. en silti uskonut sen olevan erilaista, koska mulla ennen menkkoja on monta vuotta jo tullut kaikennäköisiä raskausoireita; etovaa oloa ja huimausta myöten.

 

kävin juoksemassa kaksi päivää ennen testiä kympin ja sen jälkeen meinasi tulla oksennus ja alkoi ihan hirvittävä vatsakipu, joten luulin kuukautisten alkavan. Monesti kun ne alkaa juuri tuolla kivulla. Testin jälkeen ei mennytkään kuin muutama hassu päivä kun etova olo muuttui oksenteluksi. se ja kaksi vatsatautia siinä ohella veivätkin varmasti huomion kuukaudeksi kaikilta muilta mahdollisilta oireilta mitä sain :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

- pohjaton väsymys, kahdet päikkärit ja 10 tunnin yöunet maistuvat eikä liikunta oikein onnistu vetelän olon vuoksi

- kahvia tai punaviiniä ei tee edes mieli

- jotkut ennen hyvälle maistuvat jutut maistuvat nyt pahoilta

- isot tissit :D (valitettavasti myös kipeät)

- etova olo, erityisesti väsyneenä

- nälkä, joka tulee t o d e l l a voimakkaana ja ihan yhtäkkiä

- aamulämpö siinä 37 tuntumassa

- menkkamaiset jomotukset viikoilla 5-7

- turvotus :angry:

Edited by Claudia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Ajattelin nyt tänne esittää teille kokeneille kysymyksen, voiko olla mahdollista että minulla olisi vain hormonit sekaisin, pillereitä en ole koskaan syönyt ja ehkäisystä ei olla niin tarkkoja oltu viime aikoina, nyt mulla on menossa kiertopäivä 40, eli viime kuun 4päivä alko viimeks kuukautiset ja nyt niitä ei oo vieläkään kuulunut, raskautta jos ajattelen niin se on ihan mahdollinen koska hedelmöitys olisi sillon tapahtunut 20päivä heinäkuuta ja se oli ainakin ovislaskurin mukaan mun kiertoon sopiva (24-26), en nyt muita oireita vielä ole huomannut muutakun rinnat on paljon "piukemmat" ja välillä aristaa, ja "menkkakipuja" nyt on ollut joo parisen viikkoa, mutta eipä vaan menkkoja näy, väsymystä on eikä oikeen huvita tai jaksa tehdä yhtään mitään.. ja valkovuoto on runsaampaa, ja kun meinaa "puputella" on kyllä niin märkänä että ei ikinä.. hermot on kireellä ja kaverit sanoo että mä vaan koko ajan valitan joka asiasta, mut en vois kuitenkaan uskoa että olisin raskaana.. niin kauan oon sitä toivonu.. ja aina on vaan harhaluuloja.. kertokaa ihmeessä mielipiteenne.. odotan nyt että saisin rahaa loppukuusta niin testaan silloin jos menkat eivät vielä oo alkanu.. Kiitos jo etukäteen. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now