Dominicana

Monikulttuuriset perheet

195 posts in this topic

Siinä se mies oppii samalla erittäin yksinkertaista suomea, kun puhuu lapselle suomea ;) Mä oon ainakin huomannut, että mun turkinkielen taito on petraantunut aivan älyttömästi, kun mies höpöttää kaikkea "lapsellista" koko ajan.

 

Eva Luna: Toi rupes olemaan samaa luokkaa muiden kanssa, sitten kun mukulat lähtivät liikkeelle. Eihän toi mikään järin iso vieläkään ole: 8,5 kg ja 74 cm (1-vuotis mitat), mutta kaikki lähipiirin samanikäiset tytöt ovat kokoluokkaa 8 - 9,5 kg joten sijoittuu siihen samaan kategoriaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi kiva katsella kuvia teidän muruista! Kertakaikkiaan valloittavia persoonia, voi että!! :wub:

 

Meillä pojun nimi on intialainen, suvun perinteen mukaan annettu ja tarkoittaa taivasta eli ihmettä. Nimi on siis erittäin harvinainen täällä Suomessa.

 

Neuvolassa painotettiin alusta asti sitä, että puhutaan selkeästi vain kahta kieltä. Noh. Helposti, päivittäin, ainakin mies lipsuu tästä ja puhuu "huonoa suomea", vaikkakin hyvin! Intiassa asuessamme kuukaudessa ja mieheltä opittuna opin paljon miehen kieltä. Mä yritän kuitenkin pitäytyä tässä suomen kielessä. :)

 

Muoks.. muuten ihan mielenkiinnosta kurkkasin, että tasan 1v päivänä, neuvolakäynnillä mitat ovat olleet: 9,8kg ja 77,3cm. Muihin intialaisvauvoihin verrattuna tosi pitkä ja pontevahko poika!

Edited by arjune

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oltiin eilen 5kk-neuvolassa ja pituutta oli tullut hienosti, mutta paino on pudonnut edelleen -15-käyrälle. Miten teidän lapset, pysyvätkö he hyvin neuvolan kasvukäyrillä? Mies aina muistuttaa, että hänen kotimaassaan lapset ei ole niin isoja kun Suomesssa, niin ei meidän pojankaan tarvi olla :).

Edited by Eva Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kuljetaan koko aika tasaista suoraa sekä paino- että pituuskäyrällä, mutta siis kumpaakin on tullut tasaisesti koko ajan! Eli ei oo tullut mitään pituuspyrähdystä esimerkiksi. Monillahan tulee vaikka pituutta hurjasti yhtenä kuukautena ja painoa ei juuri ollenkaan ja päinvastoin.. eli varmasti on aivan normaalia :) Ens kuussa sitten kato pituutta vähemmän ja painoa enemmän ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja jatkan vielä (monet sanoo, että puhun joskus liikaa ;)).. En tiedä ootteko Eva Luna jo aloittaneet kiinteät. Me aloitettiin ne puolivuosikkaana (tai no vähän alle) ja neukkatäti suositteli käyttämään paljon rypsiöljyä ruoan valmistuksessa ja proteiinipitoisia tuotteita. Vaikka meillä ei siis painon kanssa sinänsä ikinä ole muuten ollut mitään "ongelmaa", niin typykkä kuitenkin kun on pienehkö niin lisäkilot eivät haittaa!

 

Mä käytän siis nykyäänkin ihan suht runsaasti öljyä ruoan valmistuksessa (oliivi-/rypsiöljyä) ja jos teen tytölle esim. pastaa, niin lisään siihen sitten vielä kananmunan. En tiedä onko ollut mitään sen suurempaa hyötyä, mutta on ainakin saanut vähän makkaroita reisiin ja käsiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alussa neuvolakäyrät menivät yläkäyrillä pituus suhteessa painoon eli hoikka, pitkä poju! Nyttemmin selviävät mitat sitten siellä puolitoistavuotis- neuvolassa.

Edited by arjune

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niin ja jatkan vielä (monet sanoo, että puhun joskus liikaa ;)).. En tiedä ootteko Eva Luna jo aloittaneet kiinteät. Me aloitettiin ne puolivuosikkaana (tai no vähän alle) ja neukkatäti suositteli käyttämään paljon rypsiöljyä ruoan valmistuksessa ja proteiinipitoisia tuotteita. Vaikka meillä ei siis painon kanssa sinänsä ikinä ole muuten ollut mitään "ongelmaa", niin typykkä kuitenkin kun on pienehkö niin lisäkilot eivät haittaa!

 

Mä käytän siis nykyäänkin ihan suht runsaasti öljyä ruoan valmistuksessa (oliivi-/rypsiöljyä) ja jos teen tytölle esim. pastaa, niin lisään siihen sitten vielä kananmunan. En tiedä onko ollut mitään sen suurempaa hyötyä, mutta on ainakin saanut vähän makkaroita reisiin ja käsiin :)

Joo kiinteät aloitetettiin n. kuukausi sitten ja nyt 5kk-neuvolassa ohjeistettiin myös laittamaan öljyä ruokaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihania pikkuisia täällä! :wub:

 

Mun pitikin tulla juuri kysymän teiltä lastenne koosta, suhteessa suomalaislapsiin. Täällä olikin siitä jo juttua! :)

 

Olin juuri äitiyspoliklinikalla tarkastuksessa vauvamme pienen koon takia. Nyt painoarvio oli 2300 g (rv36+3). Mitään erityistä syytä ei ole löydetty vauvan pieneen kokoon kahdella äitiyspolin käynnillä, joten lääkäri oli sitä mieltä että vauva on geneettisesti pieni. Lääkäri viittasi mieheni alkuperään ja veikkasi sen vaikuttavan. Onko teidän vauvat olleet syntyessään pienempiä kuin keskiverto suomalaisvauvat?

Edited by tähtitaivas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei painokäyristä varsinaista tietoa vielä ole kun ollaan niin nuoria vielä, mutta syntymäkoko oli ainakin keskivertokäyrän yläpuolella :) Mitat syntyessä siis 4045g ja 52cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika 3330g ja 49cm syntyessään, neuvolakäyrillä sitten myöhemmin pituus meni yli keskiarvon. Isä intialainen, pitkä ja rotevarakenteinen. Mä itse taas olen olen tosi lyhyt.

 

Intialaiset yleisesti melko siroa ja lyhyehköä porukkaa. Eroa voidaan kuitenkin (varovaisesti yleistäen) tehdä pohjois- ja eteläintialaisten välillä. Pohjoisessa, mistä myös mieheni on lähtöisin, tapaa pidempiä ja vaaleampia intialaisia kuin eteläisissä osissa Intiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmoittelen tännekin, että meille syntyi pikkuinen poika. Kyselin aikaisemmin noista syntymäpainoista ja muusta, niin meidän poika oli syntyessään 2288 g ja 47 cm pitkä. Pojan kokoon taisi vaikuttaa mun raskausmyrkytys enemmän kuin geneettiset syyt :P . Nyt ollaan jo lähellä 3 kg eli hyvin kasvaa :)

 

Laitan myöhemmin kuvan pojasta!

Edited by tähtitaivas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea!!!

 

Noista kasvukäyristä kun oli aiemmin puhetta, niin tänään sanoi neuvolalääkäri, että me mennään +1 käyrällä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea Kam Jok :)!!!!

 

Me saatiin tarhapaikka vihdoin ja viimein ja tämä äippä palaa takaisin työn "ihanaan" ( :rolleyes:) maailmaan 7.1.. niisk! Pientä haastelua kakkosesta on miehen kanssa jo toki ollut ;)

 

Mitäköhän päiväkodit tykkää näistä ruokarajoitteista... Itse olen kristitty ja mies on muslimi. Me ollaan näissä lapseen tulevissa asioissa tultu aina toisiamme puolitiehen vastaan. Eli uskontokysymys ratkaistiin silleen, että tyttö ei kuulu mihinkään seurakuntaan. Saa siis isompana itse päättää "miksikä" haluaa. Miehelle sianlihan syönti on tosi kova kynnyskysymys, joten tulin siinä sitten vastaan että sitä ei tytön tarvitse syödä. Ei kotona eikä muualla (paitsi vanhempana saa päättää siitäkin).. kai päiväkodit on nykyään aika tottuneita noinkin pieniin pyyntöihin..?!

 

Taitaa suomenkieli vahvistua entisetään tuon päiväkodin aloittamisen jälkeen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiva että saitte tarhapaikan. Kyllä mä uskon, että päiväkodeissa on mahdollisus saada erikoisruokavalioita smile.gif

 

Meillä paino menee edelleen jossain -14 käyrällä, mutten ole siitä huolissani, koska joka kuukausi pojalle on kuitenkin tullut tasaisesti lisää pituutta ja painoa.

 

Tuli mieleen kysymys uskontoon liittyen, Jos lapsi on kastettu, niin kumman vanhemman uskontokunnan olette valinneet ja miksi?

Me ei olla kumpikaan kovin uskovaisia, niin lähinnä perinteen/tavan vuoksi kastettiin poika ja valittiin luterilainen kirkko, koska kuulun siihen täällä Suomessa kun taas mies ei kuulu seurakuntaan täällä. Ajateltiin myös että uskonnonopetus sujuu helpommin koulussa. Mitä olen miehen kanssa jutellut, niin heidän uskonnonopetus oli lähinnä sellasta uskonnon harjoittamista kun taas meillä koulun luterilainen uskonnonopetus on mun mielestä enemmänkin yleissivistävää.

 

Sunnuntaina meillä on matkalle lähtö edessä cool.gif

Edited by Eva Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa minä oon luterilainen ja mies katolilainen, mutta poika kastetaan luterilaiseksi, osittain tavan vuoksi, osittain juuri siksi että sitten on helpompaa. Me kyllä molemmat miehen kanssa "uskotaan" ja tärkein pointti oli vaan että kuuluu kristinuskoon ylipäätään :) Mutta oli kyllä niin ylihölmö pappi meillä täällä kylässä, että ihan itteäkin alkoi tämä uskonto hävettää...En yhtään ihmettele, miksei suomalaiset käy kirkossa kun ei edes papit ole kovin uskottavia uskossaan... :unsure: Hän muunmuassa sepusti sellaista kuinka hänkin on nuorena tapaillut ulkomaalaisia ja kuinka siinä on sitten kaikenlaista haastetta ja plaa plaa plaa...just...

 

Muoks. Hyvää matkaa Eva Luna!!!

Mistä tulikin mieleen, että miehen äidille myönnettiin viisumi! Ois tulossa tänne 5.12 jos nyt kaikki menee hyvin ja saatais viel rahatkin kasaan... :rolleyes: Tosin myönsivät viisumin vaan 8:ksi päiväksi vaikka pyydettiin 14:sta...siis mikä tässä nyt oli se suuri ero? :huh:

Edited by Suvi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia onnitteluista! :)

 

Meillä uskonto-asiaa on mietitty pitkään ja hartaasti ja ollaan nyt sitten päätetty, ettei poikaamme kasteta vaan ilmoitamme hänet siviilirekisteriin. Mä oon luterilainen ja mies kuuluu siviilirekisteriin. Ollaan molemmat suvaitsevaisia uskontojen suhteen ja päätettiin,että poikamme saa sitten aikuisena valita uskonsa. Aiomme kuitenkin pyytäää seurakunnasta siunausta pojalle. Molemmille mummuille on annettu lupa kertoa uskonnoistaan pojalle ja koulussa laitamme hänet uskontotunneille (ei siis elämänkatsomustunneille).

 

Hyvää matkaa Eva Luna!

Edited by tähtitaivas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä lupaamani kuva meidän pikkuisesta. Poistan kuvan myöhemmin.

*Kuva poistettu*

 

Kiitämme kehuista! :);)

Edited by Kam Jok

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täällä huhuilee Suomi-USA pari + maha-asukki.

 

Onneksi olkoon Iina77. Kiva kun tänne tulee muitakin amerikanmammoja. Koska sinulla on laskettu aika?

 

 

Edit. häröjä.

Edited by Io.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now