Anis

Iso ylipaino ja raskaus

868 posts in this topic

Haluisinkin tietää miten ylipaino on vaikuttanut raskauden kulkuun. Onko painoa tullut paljon lisää raskauden aikana vai onko sitä tullut ns. normaalia vähemmän? Entä miten raskauden jälkeen painon tiputus lähtölukemiin vai onko automaattisesti paino vähentynyt? Miten raskausvatsa on tullut esiin vai onko pitänyt odotella esiin tuloa loppupuolelle raskautta? Ja tietenkin kaikkea muutakin kysymyksiä mitä nyt mieleen tulee ylipainoisilta raskaana olevilta.

 

Itse lähinnä kiinnostaa tällähetkellä tuo raskausmasu asia, itsellä kun tuo bmi on reilusti yli 30 ja vatsaa on siis muutenkin kertynyt niin ei paljon ole tullut näkyviin vielä näillä viikoilla raskausmasua. Lähinnä posket saanut pyöreyttä ja sitten välillä turvottaa ihan hirveästi. Mutta enemmänkin näytän lihoneelta kuin raskaana olevalta vaikka paino on tippunut 3 kiloa raskauden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla lähtötason Bmi 33. Vauvamasu pullahti näkyviin rv 18, ystävien mielestä jo aiemmin. Painoa on tähän mennessä tullut 9kg (rv 33+1). Ylipaino ei ole ainakaan vielä ollut haitaksi, vaikka sokerirasitustestiin jouduin automaattisesti juuri bmi:n takia, oli tulokset loistavat.

Luulen, että normipainoisena mulle olisi tullut enemmän painoa tähän mennessä, sillä kyllä sitä jollakin tapaa on enempi kontrolloinut, ettei painoa ihan hirvittävästi tulisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun BMI on 37. Vuodenvaihteessa tein elämäntaparemontin oman hyvinvoinnin vuoksi, raskaus oli ajatuksissa ja vauvalle oli annettu lupa tulla. Yllätys olikin melkoinen, kun tärppäsi heti. Jatkoin maltillista pudotusta ensimmäisiin neuvolakäynteihin asti (terkkarin luvalla!).

 

Vastoin yleisin odotuksia raskaus on edennyt hyvin. Paino on nyt RV:lle 34 mennessä noussut 3,8kg neuvolan punnitusten mukaan. Masua on saanut odotella kauan, mielestäni se on vasta viimeisen parin kuukauden aikana alkanut näyttää vauvamasulta. Eihän se niin kaunis ole kuin hoikalla, mutta oma rakas vauva siellä yksiössään tekee siitä kauniin. :wub:

 

Sokerirasitukseen jouduin RV:lla 27, tulokset olivat erinomaiset. Syönyt olen tarkoituksella terveellisesti ja riittävästi. Olen myös syönyt pullaa ja karkkia. Niitä mielitekoja odotan edelleen. Ei ole kertaakaan tullut oloa, että on aivan PAKKO saada jotain herkkua. Mies on tätä ihmetellyt, koska työkaverit olivat ystävällisesti tulevaa isää prepanneet kuinka sitten hänen täytyy klo 03 yöllä sännätä hakemaan vaimolle keppilihaa grilliltä. :P

 

Ostin automaattisesti koon XL äitiysvaatteita, mutta ne ovat valtavan suuria, olen muualta kropasta kaventunut. Luulen, että synnytyksen jälkeen olen reilusti alle lähtöpainon, näin myös terkkarini ennustaa. Vauva kasvaa kauniisti käyrillä alun avaruuskäyrillä liitelyn jälkeen, huimiin sf-mittoihin varmasti vaikutti rasvakerros.

 

Välilevyn pullistuman (vanha vaiva) vuoksi olen ollut sairaslomalla RV:lta 26 lähtien. Uskon, että maltillinen painonnousu on auttanut myös tuohon ettei selkä ole tämän pahemmaksi päässyt, vaikka riesa tästäkin on.

 

Kaikenkaikkiaan olen positiivisesti yllättynyt ja onnellinen siitä miten ylipainoisen raskauskin voi mennä lähes oppikirjan mukaan ja neuvolassa on oltu ihanasti tukena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli painoindeksi ekan raskauden alkaessa n. 30 ja toisen raskauden alkaessa 35.

 

Ekassa raskaudessa painoa tuli n.18kg, joista 10 jäi. Tokassa raskaudessa painoa tuli 10kg, joista kaikki lähti heti synnytyksen jälkeen ja vähän ylimääräistäkin. Eli siis synnytyksen jälkeen painoin vähemmän, kuin odottamaan alkaessa.

 

Sokerirasitukset tehtiin kummallakin kertaa, mutta eipä niissä moittimista ollut. Eka lapsi painoi 3140g ja toinen 3315g, eli aika pieniä olivat.

 

Myös ponnistusvaiheet olivat nopeita. Joku varoitteli, että ylipaino saattaa pitkittää ponnistusvaihetta. Eka 9min ja toinen yhdellä supistuksella tosin imukupin avustamana.

 

Neuvolassa ei puututtu tuohon painoon mitenkään. Varmaan sen takia, että kaikki oli kunnossa. siis just nuo sokerit, pissa muuton, verenpaine jne.

 

Maha alkoi näkymään muistaakseni siinä rv 15-20 välillä. Ekassa raskaudessa ennemmin, kuin toisessa. Mulla oli ennen ekaa raskautta kuitenkin litteä vatsa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Välilevyn pullistuman (vanha vaiva) vuoksi olen ollut sairaslomalla RV:lta 26 lähtien.

 

 

Mulla on ollut monta vuotta jo selkävaivoja ja tosiaan kanssa pelkään koska joutuu jäämään saikulle niiden takia. Mulla tosin ei ole diagnosoitu mitään niistä. No viimeksi ollessani neuvolassa terkkari kyllä sanoi että noi toiset selkävaivat ovat ihan selvästi issiaksesta johtuvia, niin selkeitä oireita ovat. Tosin se enemmän vaivaava selkäkipu on sitten se mitä ei tiedetä mistä johtuu. Mutta issiaskivut ovat tulleet vähän turhan useasti nyt raskauden aikana, varsinkin kun on fyysisessä työssä jossa joutuu nostelemaan ihmisiä.

 

Niin ja miten teidän jalat on voinut? Itsellä on aina jalat työpäivän jälkeen ihan rikki vaikka tosiaan painoa ei ole tullut yhtään lisää.

 

Niin ja mulla itsellähän on diabetes, kakkostyypin johon sairastuin 17-vuotiaana ja varmaan 30 kg kevyempänä (bmi tais olla silloin 25-26) mitä nyt olen. Insuliinihoitoinen kuitenkin tuo diabetes on ollut 18-vuotiaasta saakka, pelkkä ruokavalio ja tabletti hoito eivät vaikuttaneet tarpeeksi sokereihin alkujaankaan.

Edited by Anis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta issiaskivut ovat tulleet vähän turhan useasti nyt raskauden aikana, varsinkin kun on fyysisessä työssä jossa joutuu nostelemaan ihmisiä.

 

Niin ja miten teidän jalat on voinut? Itsellä on aina jalat työpäivän jälkeen ihan rikki vaikka tosiaan painoa ei ole tullut yhtään lisää.

 

Taidetaan olla samoissa hommissa Anis. :) Mulla diagnosoitiin kaksi pullistumaa -06 ja isompi leikattu -07, mutta edelleen siellä on toinen joka nyt oireilee. Ennen ja jälkeen leikkauksen häiritsevin oire selkäkivun ohella oli vasemman jalan turruus, joka on nyt raskauden aikana jonkin verran pahentunut. Tämän vuoksi en ole ollut töissä, koska enemmän liikkuessa ja nostellessa (ergonomia välillä mahdotonta huomioida) tuntuu, että jalka lähtee alta. Joten kaikkien turvallisuuden vuoksi parempi että olen kököttänyt kotosalla kesän.

 

Turvotusta jaloissa on ollut vasta muutaman viime viikon ajan. Käveleminen ja seisominen pidempään ovat kuolemaksi, mutta olen koettanut sisulla lenkkeillä ettei aivan kunto romahtaisi. Tukisukkia olen pitänyt päivisin jos olen kaupungilla käynyt tai joutuu istumaan pidempiä aikoja. Jalkoja pyrin pitämään koholla aina kun olen pitkällään. Selkeästi herkemmin väsyy jalat ja selkä nyt 30+ viikoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun jalat on olleet turvonneet vain noina muutamana kesän hellepäivänä, eli ei paljon mitään. ;)

Ja mullakin tuo sf-mitta oli aluksi aikas hurja lukema, mutta on sittemmin tasoittunut. Vauvan painoarvioissa ei meille ole mitään isoa vauvaa arveltu ja tämä ehkä siksi, ettei sokruissa ole ollut häikkää vaikka ylipainoa onkin.

Mun ainoana raskausvaivana on nyt kolmisen viikkoa ollut kohonnut verenpaine, mutta siitä ei suoraan voi ylipainoa syyttää. Stressin piikkiin taitaa ennemminkin mennä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on painoindeksi nyt raskauden alkaessa 33, ja sokerirasituskokeeseen olen menossa.

Näihin viikkoihin mennessä vatsani ei juurikaan ole kasvanut, painoa on nyt tullut noin 5kg, joista viimeisen kuukauden aikana melkein 4kg, söin kyllä hurjasti herkkuja, jätskiä ja suklaata, ja makeat sitten neuvolassa jo kiellettiinkin multa. (vatsakuviani on tuolla joulukuisten puolella, jos vertailua haluaa katsoa...)

 

Teen koko päivän seisomatyötä, ja ehdoton ykkönen on tukisukat. Instrumentariumista ostetut, kärjestä avonaiset on helppo pukea. Sukat mitattiin minulle sopiviksi ja sovitettiin instrussa, maksoivat kyllä 65€ mutta ovat täysin hintansa arvoiset.

 

Selkä se minullakin on heikko kohta, ja issiasvaivojakin löytyy toisinaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla painoindeksi 32, ennen raskautta. Nyt rv16+4, ja paino on noussut vain (?) 1,8kg.

Heinäkuun lopulla oli eka neuvola, sillon tietty punnittiin, ja nyt edellis maanantaina oli nla, ja kuukaudessa ei ollu paino noussu, eikä laskenu, yhtään.

 

Sokeriarvot on ollu kohillaan, ainut mikä on heitelly, on verenpaine, mutta mittarit näyttää aina nlassa puuta heinää ku mie kuiten aina jollain tapaa jännitän sitä tilannetta. :rolleyes: Arvot on olleet ihan normaaleja ku oon kotosalla mittaillu.

 

Töissä (hoitotyö, 3-vuoro) oon jaksanu ihan entiseen malliin, ainaki vielä. Pitäny kyllä itelle toitottaa enemmän nyt että "et mee tekeen yksin, hae kaveri" <_< Onhan ne asiakkaat välissä raskaita, ainaki joillekki, mutta ite en oo sitä kokenu niin. Tykkään tehä yksin(kin) töitä, niin tässä onki mulle sitte opettelu etten ala rehkimään ettei vaan mitään käy. Ehkä se viimistään sitte tulee automaattisesti, ku vatsa alkaa olla niin iso, ettei todellakaan kykene enää yksin tekeen "mitään" :P

 

Ruokavaliohan se on mihin pitäis itelläki kiinnittää huomiota.. karkkia/sipsiä, ja pitsaa tulee syötyä joinaki viikkoina turhan useesti. Sais kuitenki pidettyä tämän painonnousun ihan kohtuurajoissa, ettei ainakaan omalla ylisyömisellä sitä lisäis..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua kiinnostaisi kuulla ultrakokemuksia, onko vatsanpeitteiden paksuus haitannut ultraamista? Entä sydänäänien kuuntelua neuvolassa?

 

T: nimim. Ensi viikolla nt-ultraan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minua kiinnostaisi kuulla ultrakokemuksia, onko vatsanpeitteiden paksuus haitannut ultraamista? Entä sydänäänien kuuntelua neuvolassa?

 

T: nimim. Ensi viikolla nt-ultraan

 

Ei ole kumpaakaan haitannut. Nt-ultrahan tehdään sisäkautta, ei vatsan päältä. Mutta ei mahamakkaroista ollut haittaa rakenneultrattaessakaan.

Ainoa asia, mihin elintasokumpu on vaikuttanut, on yläkanttiin olevat sf-mitat. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nt-ultrahan tehdään sisäkautta --

 

Mulla nt-ultra tehtiin vatsan päältä. ;)

 

Mulla oli ennen raskautta BMI 32,7. Nyt rv 21 painoa on reilu kilo vähemmän kuin raskauden alussa. Se kun laski ekan parin kuukauden aikana 3,5 kg. Vatsanpeitteet eivät ole haitanneet ultraamista eikä sydänäänien kuuntelua. Lisäksi vatsanpeitteistä huolimatta sekä mies että neuvolantäti ovat nähneet potkut jo päältä päin. Itse en niitä näe, kun kohtu on vielä suurimmaksi osaksi tuolla vatsakummun alapuolella. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minua kiinnostaisi kuulla ultrakokemuksia, onko vatsanpeitteiden paksuus haitannut ultraamista? Entä sydänäänien kuuntelua neuvolassa?

 

Mulle tehtiin alkuraskauden uä viikolla 6+ ihan vatsanpeitteiden päältä ja hyvin näkyi. Kun soitin aikaa ultraan, sanottiin et se tehtäis alakautta, mutta ei sitten tehty. :rolleyes: Nt ultra tehtiin myös vatsanpeitteiden kautta. Neuvolassa sydänäänetkin kuuluivat jo ekalla käynnilla RV 11. Mun BMI on sen 37 ja aikalailla makkaraakin on tuossa massulla. Liikkeet alkoivat päällepäin näkyä jossakin 30viikon tienoilla. Itse tunsin liikkeet 17+ viikolla ja mies pari viikkoa mun jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille rohkaisevista vastauksista :) Nyt ei muuta kuin hyvillä mielin jatkamaan ultran odottelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla nt-ultra tehtiin sisäkautta. Ja kävin yksityisellä rakenneultrassa, ja siellä sanottiin että kyllähän ne vatsanpeitteet (mikä sana :P mies siitä mulle virnuilee. huumoria josta en loukkaannu) haittaavat ultran tarkkuutta. Mutta minusta ultrassa näkyi oikein hyvin ja ihan tarpeeksi.

Eilen illalla näin potkut vatsan päälle ja mies kun kuunteli massua :rolleyes: niin sai potkun päähänsä.

 

Mullakin sf-mitta meni yli käyrän, ja selvensi neuvolan täti että juuri vetsanpeitteiden takia on hankala mitata ja käyrä tasoittuu ajan myötä.

 

Ylimääräiset makkarat mulla on ollut "hyödyksi" kun en vieläkään haluaisi kaikille kertoa että odotan, pieni kylä ja kaikki ihmiset juoruaa toisten asioita :angry: . Niin nyt moni kenelle olen sitten kertonut on kysynyt että miten voit olla raskaana eihän sulla ole vatsaakaan. No ei niin kun osaan sen niin hyvin naamioida...

 

Kaikille mukavaa viikonloppua toivottelee

Lovely 23+3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan kivasti kertynyt tänne tekstiä.

 

Itseäni rassaa kun ei toi masu näytä kunnon vauvamasulta, oikeastaan vaan ilman paitaa näkee muiden läskejen seasta että keskiosa alkaa tuleen esiin tuolta pikkuhiljaa, mut mä haluisin että näkyis jo kunnolla kun puolessavälissä suurinpiirtein mennään. Mulla ei muuten ole paino noussut vieläkään, viime neuolakäynnillä viikko tahti oli -400g ja neuvolatäti oli onnessaan kun olen saanut painon pidettyä alhaalla siihen nähden mitä se alussa oli. Mutta kuulemma puolenvälin jälkeen pitäis alkaa paino nousemaan 100-500g viikossa (riippuen raskauden vaiheesta) ja painoa tulla se 6-12 kiloa lisää niin vauhti olisi suht ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itseäni rassaa kun ei toi masu näytä kunnon vauvamasulta. Mulla ei muuten ole paino noussut vieläkään, viime neuolakäynnillä viikko tahti oli -400g ja neuvolatäti oli onnessaan kun olen saanut painon pidettyä alhaalla siihen nähden mitä se alussa oli. Mutta kuulemma puolenvälin jälkeen pitäis alkaa paino nousemaan 100-500g viikossa (riippuen raskauden vaiheesta) ja painoa tulla se 6-12 kiloa lisää niin vauhti olisi suht ok.

 

Itse murehdin samaa. :( Olisi kiva jos masu olisi pyöreä kauttaaltaan, mutta se on ihan pöhkön mallinen.. Mulla paino laski puoleenväliin saakka ja sen jälkeen nousua 4,9kg (nyt viikkoja 38+2). Neuvolassa on suhtauduttu asiaan tosi kannustavasti, mutta muille ihmisille tuo tuntuu olevan ongelma. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse murehdin samaa. :( Olisi kiva jos masu olisi pyöreä kauttaaltaan, mutta se on ihan pöhkön mallinen.. Mulla paino laski puoleenväliin saakka ja sen jälkeen nousua 4,9kg (nyt viikkoja 38+2). Neuvolassa on suhtauduttu asiaan tosi kannustavasti, mutta muille ihmisille tuo tuntuu olevan ongelma. :rolleyes:

 

Kiva kuulla että neuvolassa suhtaudutaan kannustavasti tuohon painoasiaan. Mullakin on tosiaan neuvolassa suhtauduttu siihen hyvin.

Ja mitä masuun tulee niin millainen on pöhkön mallinen? Meillä kun tuo bmi on suurinpiirtein samoissa luokissa, niin olisi kiva tietää mitä kenties voi itselle odottaa. Toki jokainen on oma yksilö...

 

Mulle mies sanoo että mun peppu on levinny raskauden aikana :D Tiedä sitä sitten..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja mitä masuun tulee niin millainen on pöhkön mallinen? Meillä kun tuo bmi on suurinpiirtein samoissa luokissa, niin olisi kiva tietää mitä kenties voi itselle odottaa. Toki jokainen on oma yksilö...

 

Sitä mun pöhköä masua on vähän vaikea selittää :P Edestä katsoen näytän ihan raskaana olevalta, mutta sivusta näyttää siltä, että vauva on tuossa ylävatsalla kokonaan, tuntuu ettei alavatsa ole pyöristynyt juuri ollenkaan. Ehkä tilanne muuttuu jos vauva jossakin vaiheessa päättää laskeutua, vielä sellaista ilmiöitä ei ole nähtävissä. Silti tämä massu on kovin rakas, vaikka hupsulta näyttää :wub:

Edited by phaedre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kans aika reippaasti ylipainoa. Alussa vauvamaha kasvoi tuohon alas niin kuin kuuluu, mutta nyt on alkanu läskit työntyä ylöspäin niin, että ylämaha on suurempi kun alamaha. Ja tuollanen litteähkö tuo on tuosta navan kohdilta. Sama juttu oli tosin viime raskaudessa vaikka olin silloin lähes normaalipainoinen... Että on varmaan vähän yksilöllistäkin, riippuu omasta pituudesta ja selän pituudesta suhteessa jalkoihin ja siitä, onko alunperin läskit muodostunu sillä lailla pyöreästi tuohon mahalle vai sellaseks kahdeks makkaraks niin kun mulla... Kyllä oon nähny reippaasti ylipainoisia, joilla on alusta asti maha ollut nätin pyöreä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alussa vauvamaha kasvoi tuohon alas niin kuin kuuluu, mutta nyt on alkanu läskit työntyä ylöspäin niin, että ylämaha on suurempi kun alamaha. Ja tuollanen litteähkö tuo on tuosta navan kohdilta. Sama juttu oli tosin viime raskaudessa vaikka olin silloin lähes normaalipainoinen... Että on varmaan vähän yksilöllistäkin, riippuu omasta pituudesta ja selän pituudesta suhteessa jalkoihin ja siitä, onko alunperin läskit muodostunu sillä lailla pyöreästi tuohon mahalle vai sellaseks kahdeks makkaraks niin kun mulla...

 

Just näin on mullakin, en vaan osannut asiaa ilmaista edellisessä viestissä. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli bmi 33. Raskaus sujui muuten hyvin mut mulla oli pahoinvointia koko raskauden ajan. (Se ei johdu painosta) Kiloja mulle tuli yhteensä 11 ja ne kaikki jäi sairaalaan. Kilot tulivat vasta viikolta 27->

 

Vauvamahasta: Mul vauvamaha tuli näkyviin vasta viikolla30 ja sen jälkeen maha kasvoi vauhdilla ja loppuvaiheessa olin kyllä kun maapallon puolikas :D neuvolassa sanoivat että mul on niin leveä lantio että sitä varten maha ei tullut näkyviin.

 

rakenneultrassa lääkäri sanoi että ihan tarkkaa kuvaa ei saa kun on tuota vararavintoa tuossa edessä mut sydän äänet kuuluivat kyllä hyvin.

 

Nyt vauvakuume on taas korkealla ja vähän mietityttää tuo painoasia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla BMI oli ennen raskautta 33.

Mulla on raskaus edenny niin, et alussa pahoinvoinnin takia paino putos n.4 kiloa, se on kaikki tullu takas ja sen lisäksi n.3 kiloa. Oon ollu ite ihan tyytyväinen painon nousuun, toistaiseksi oon pysyny oman tavoitteen alapuolella, katotaan nyt sit miten käy täs viimeisten viikkojen aikana :rolleyes:. Toiveena olis et painosta mahdollisimman paljon jäis jo synnärille ja sit imetyksen ja muun elämän lomassa sit lähtis vielä lisää, elikkä saisin painon alemmas mitä se oli raskauden alkaessa. Neuvolassa painoa ei oo muuten kommentoitu, mut lääkäri totes viime kerralla et hyvin oon saanu pidettyä painon kurissa.

Mullakin oli sokerirasitustesti juuri tuon painoindeksin takia ja arvot oli aivan normaalit.

En oo hirveesti edes kiinnittäny ruokavalioon huomiota, tosin rasvaiset ruuat oon yrittäny jättää pois(pizza, ranskikset, sipsit yms.), karkkia syön kuitenkin jonkin verran samoin muita herkkuja. Annoskoot on tosin hiukan pienentyneet ku ei jaksa kerrallaan syödä kovin paljoa.

Mulla maha rupes näyttään vauvamahalta joskus rv:20 tienoilla, ainakin itse sen jo huomasi, vaatetuksella olen pystynyt asiaa aika hyvin peittelemään, mut jo useamman viikon ajan on masu ollu sen kokoinen et enää ei pitäis jäädä kenellekkään asia epäselväksi :D.

Mulla masu on ihan nätisti pyöristynyt, tosin tossa alavatsalla näkyy selkeasti sitä ylimääräistä rasvakerrosta, joka tekee masun muodosta hiukan hassun, mut eipä sitä huomaa muuten ku ilman vaatteita, eli vaatteiden kanssa näyttää ihan normaalilta vauvamasulta.

Mua ei oo muuten ylipaino hirvittäny, mut vauvan koon puolesta oon vähän pelänny, ku en haluais synnyttää kovin isokokoista vauvaa. Alkuraskauden aikana ku oon ultrissa käyny, niin vauvan paino huiteli ylärajoilla, jopa vähän yli, mut sit ku ruvettiin sf-mittaa mittaamaan, niin aluks oli käyrän alapuolella ja viimeks tasan siinä keskikäyrällä, jotenka ehkä se vaavi ei kovin iso sit ookkaan. Mitään painoarviota en oo vielä saanu, mut pitää sitä seuraavassa neuvolassa kysyä.

Mulla ei oo ollu suuremmin mitään vaivoja, selkä ja nivuset on välillä kipeet, mut ne on välillä vaivannu jo ennen raskautta, jotenka ei mitään elämää mullistavaa. Kivut on tosin välillä paljon kovemmat kuin aikaisemmin ja herkemmin sitä tulee pysähdyttyä pienenkin kivun seuraksena.

 

Tsemppiä kaikille ylipainoisille odottajille ja niillekkin jotka raskautta miettii. Ei sitä ylipainoa kannata pelätä, kyllä raskaus voi sujua aivan normaalisti ylipainosta huolimatta, jokainen ihminen on kuitenkin oma yksilönsä ja sitä kautta vaivatkin on yksilöllisiä :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painoindeksi oli lähtiissä 32 ja painoa on tähän mennessä tullut lisää 6,5 kg.

Alunperin minulla oli tavoitteena, ettei paino nousisi ollenkaan lähtölukemistaan, mutta ois kait se ihan sula mahdottomuus ollut jos ei yhtään paino nousisi. En kuitenkaan mitään laihdutusruokavaliota alkanut noudattamaan...

Neuvolalääkäri on kannustanut painoasiassa ja sanonut että painonnousu on ollut hyvin maltillista ja kehua retostanut :)

 

Alunperin ajattelin, että mun vauvamahasta tulee varmaan ihan hirvee lyllerö joka leviää joka suuntaan kun tuota vararavintoa kuitenkin tuossa navan ympärillä on ihan riittävästi muutenkin. Mutta, nyt minulla on tosi sievä pallukka, joka ei näy taaksepäin ollenkaan, päinvastoin, tuntuu että "takaprofiili" on sitä vastoin kaventunut. Voihan se olla, että kun viikot tässä menee eteenpäin, mahan muotokin muuttuu, mutta nyt näin :) Tais siis eihän se enää mikään pieni pallukka ole, mutta mahan muoto on sellanen kiva edessä oleva pyöreä kumpu :)

 

Sf- mitta menee ihan keskikäyrää pitkin koko ajan, eli seki on reilassa, vaikka mahamakkaroita on ennestäänkin. Pieni "roikkuva" osa alamahassa muistuttaa noista makkaroista edelleenkin, mutta mitäs pienistä..

 

Kyllä meistä sen verran hyvää huolta neuvolassa pidetään ja otetaan yksilölliset seikat huomioon, ettei sen vuoksi raskautta ainakaan tarvi viivytellä tai vältellä. Iät ja ajat kaiken kokoiset ja painoiset ihmiset ovat tehneet lapsia. Tuntuu vain että nykyään niin hirveästi puhutaan noista paino yms. asioista (ja toki aiheestakin), ettei muut kuin normipainoiset saisi mitään tehdä elämässään ennen kuin ovat laihduttaneet vähintään sinne alle 25 painoindeksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now