Anis

Iso ylipaino ja raskaus

868 posts in this topic

Hän on nyt joka kerta puhunut siitä että kuinkakohan jaksan synnyttää ja että mun pitää saada lähete synnärille että siellä sunnittelevat kaiken etukäteen että sit KUN (jos) tapahtuu jotain niin se ei ole hänen vastuulla. :(

 

 

:blink: No jo on täti. Todella epäammattimaista, neuvolassa pitäisi kannustaa, ohjata ja valaa luottamusta eikä pelotella. :angry: Onko terkka saanut uskosi omaan kroppaasi horjumaan vai harmittaako nuo puheet vaan?

 

Mulle ei tullut synnyttäessä edes hiki. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla eka terkkari/neuvola (rv 9+4 )keskiviikkona. Ylipainoa on ja myös pituutta (181cm)

Pistää siis pelkäämään selänkin puolesta. Mutta yritän pitää painon paikoillaan.

Nyt aluksi on ollut huono-olo, kuvotus, miltein kaikki hajut alkaa oksettamaan ym.

Ja tissit on niiiin kipeet. Huh.

Kerron keskiviikkona miten meni ja mitä sanotaan painosta:(

laskin että olisi painoindeksi jotain 37!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No eipä siellä neuvolassa mitään ihmeellistä.

Se naikkonen sanoi että painoa ei tarvii tulla lisää välttämättä...

Myötäilin koska en kaipaa sitä lisää:D

14.11 olis laskettuaika, tosin ultra ensviikolla niin se varmaan muuttuu

kun en osannu tarkkaan sanoa edellisistä menkoista alkamis päivää.

Tosi pahaolo ollut tähän asti, nyt alkaa helpottamaan.(10+5 menossa)

mail

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt on sitten minullakin ensimmäinen neuvolakäynti ohitse. Pelkäsin vähän etukäteen, että mitä mulle mahdetaan sanoa painosta - indeksi kun heiluu hyvinkin siellä 32:ssa. Mutta ei siitä mitään sanottu, muuten kuin että sokerirasitukseen tulen joutumaan sitten aikanaan, jos niin pitkälle päästään (siis tää viimeinen kommentti ei ollut neuvolantädiltä, vaan ihan mun oma).

 

Kiva, kun tästä ketjusta saa lukea positiivisiakin kokemuksia liittyen ylipainoon ja odotukseen. Itse kun on iät ajat kuullut vaan pelotteluja ja ikäviä juttuja, niin välillä sitä tulee vähän sellainen olo, että mitähän tästäkin mahtaa tulla :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMI 42,5 ja raskaana. Minulle tuli 20 kiloa lisää kun lopetin tupakanpolton puolivuotta sitten Champixilla. Kun menin poistattamaan kierukan maaliskuusa gyne meinas että olisi ihan ok jos laihduttaa raskaana ollessa, niinpä näin olen ajatellut tehdä. Nyt se tuntuu vaikealta kun oksettaa koko ajan ja tekee mieli syödä jotain niin että paha olo menee pois. Lisäksi väsyttää niin lenkille lähtö ei motivoi. No ehkä tämä kaikki alkaa tuntumaan todellisemmalta keskiviikon alkuraskaus ultran jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmeisesti saan täällä vierailla jatkossa.

BMI n 34 ja raskaaksi tulin ekasta yrityksestä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Janice, laihduttaa ei saa, mutta painon ei vältämättä tarvii nousta ollenkaan. Mä painon ihan saman verran sillon kun tulin raskaaksi ja samana päivänä kun synnytin. Ensin paino vaan laski, kun oksensin eikä ruoka maistunut, mutta loppupuolella alko nousta. Mulla lähti tosi nopeasti 10 kg synnytyksen jälkeen, kun ruoka ei edelleenkään maistunut ja unohdin usein syödä. Eli nyt painan 10 kiloa alle lähtöpainon!

 

Enemmänkin ois voinut laskea, mutta vauva oli vain 2370g, istukka pieni ja lapsivettä ei juuri ollenkaan, eikä turvotustakaan hirveästi niin yllättävän paljon on kuitenkin lähtenyt.

Edited by nixu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole laihduttanut, mutta olen nyt rv 21+0 ja painoa alkuperäiseen verrattuna on tippunut nelisen kiloa. Lääkärikin tänään äitipolilla sanoi, että hieno homma, että painokin on lähtenyt laskuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on sanottu, että on jopa terveellistä saada painoa hieman putoamaan raskauden aikana. Jos äiti on paremmassa kunnossa, niin vauvakin voi paremmin, ja synnytyksestäkin selviää paremmin. Itse siis nyt ihan alkutekijöissä raskauden kanssa ja ajattelin ruokavaliota muuttamalla saada muutaman kilon vielä puserrettua pois. Mitään näännytysdieettejä ei siis tietenkään saa alkaa harrastamaan, mutta kun pitää järjen päässä, niin go for it :)! Vauva ottaa kyllä tarvitsemansa! Näin siis minulle on lääkäri sanonut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten te olette käytännössä laihduttaneet? Jos laihdutuslupa on ollut? Mun pitää vielä jutella lääkärin ja/tai terkkarin kanssa. Tällä hetkellä olen mennyt -500 kcal / pv vajeella. Mietin, että voiko raskaana ollessakin mennä sillä? Eli rauhallinen on tahti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, mä en laihduttanut, mutta paino on pysynyt about samassa lukemassa, kun radin takia jätin syömättä herkut ja karsin hiilareita (pasta, riisi, perunat, muu kuin ruisleipä) ruokavaliosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en laihduttanut, mutta mulla katos ruokahalu ja oli välillä pakotettava itsensä syömään. Myös makeanhimo oli piiiitkään poissa ja oksensin koko raskauden.. 1½ viikkoa synnytyksen jälkeen painoin 10kg vähemmän kuin mitä olin painanut kun tulin raskaaksi. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ilmeisesti saan täällä vierailla jatkossa.

BMI n 34 ja raskaaksi tulin ekasta yrityksestä. :)

 

Sama vika täällä :rolleyes: Painoideksikin pyörii samoissa lukemissa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältähän löytyy ihan rohkaisevia kirjoituksia, tarkoitan, että monella on mennyt raskausaika ihan hyvinkin ylipainosta huolimatta. :) Ite en ole vielä raskaana, mutta kuumeilen ja ylipainoa on. Kilot on tiukassa, vaikka harrastankin säännöllisesti liikuntaa ja yritän syödä mahdollisimman terveellisesti. Tällä hetkellä yritän siis vähän pudotella painoa ennen mahdollisen tjottailun aloittamista. Pillereitä on loppuvuodeksi vielä, mutta sitten pitäisi miettiä jatko... Viimeksi olen noin vuosi sitten käynyt yksityisellä gynellä, joka sanoi, että luultavasti kaikki menisi näilläkin kiloilla hyvin raskaudessa, mutta oman jaksamisen ja voinnin kannalta olisi hyvä, jos saisi vähän pudotettua. Kunnallisella puolella mua on aikaisemmin läksytetty niin kamalalla tavalla ylipainostani, että e/ä-neuvolassa asiointi ei houkuttele - siellä uhkailtiin etten saa pillereitä ja syyllistettiin mua jo ennakkoon siitä, jos näillä kiloilla tulen raskaaksi. :( Olisi kiva kuulla, miten teillä muilla meni, oliko helppo päätös ylipainoisena ryhtyä yrittämään raskaaksi tulemista, pelottiko, miten suhtaudutiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunflower: Kauheeta! Tollanen uhkailu ja pelottelu vaa ahdistaa ihmistä ja saa syömään entistä enemmän :o Mulla nykyään painoindeksi 25-26 ja oon ihan tyytyväinen. Tässä ennen raskautumista tippui 12-15 kg pois pelkästään ruokavaliomuutoksella. Itselläni laihduttaminen ennen tjottailun aloittamista perustui sille, ettei raskaana ollessa tekisi mieli syödä esim.roskaruokaa kun osaisi syödä "oikein". Nyt syön aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan, pidän nälän loitolla pikkuaterioin niin ei tee mieli ahtaa mitään ylimääräistä.

 

Kannattaa kuunnella omaa kroppaa ja etsiä tietoa ja kysellä. Omalla kohdallani auttoivat alkuun keventäjät, sitten oma maalaisjärki. Suuri muutos oli lisääntyneen hoikkuuden lisäksi kasvanut itsetunto ja kohonnut energiataso. Pikku hiljaa hyvä tulee, itseään ei saa kuitenkaan rääkätä ja kyll mun mielestä painonpudottamisen pitää olla hauskaa, jotta terveet elämäntavat pysyvät rutiineissa!! :lol:

Ja sitten kävelen 30-45min. x3 viikossa niin ett tulee pikkuhiki. Juosta en oo koskaa osannut ja mun mielestä se on ihan kauheeta rääkkiä :lol:

 

Mä toivotan tsemppiä kaikille meille jotka kamppailevat painonsa kanssa, muistakaa myös nauttia elämästä!! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

indeksit 45 paikkeilla, ja viimeiset kaksi viikkoa tätä odotusta edessä.

 

raskauden alusta paino on pudonnut reilut viisi kiloa tekemättä oikeastaan yhtään mitään. en ole ollut pahoinvoiva, olen syönyt lähestulkoon mitä olen halunnut jne. mulla parhaiten toimi tuo että kotona on verensokerimittari ja sokerit pidän kurissa. eli silloin ei sitä rasvaa ja karkkia voi vedellä mahdottomasti.

 

kannustusta on tullut neuvolasta ja sairaalasta. vauva mahassa on normaalin kokoinen, ehkä hiukan pienikin. vointi on ollut hyvä. sokerirasituksesta kieltäydyin ja pidin tuon mittarin. tässä raskaudessa en ole saanut huonoa kohtelua vaan kaikki on toiminut ja ollut hyvin. muistaakseni olen tähän ketjuun avautunut aikaisemmasta odotuksestani jossa kaikki runnottiin niin maanrajaan kilojeni takia kuin vain voitiin :( Kukaan ei ole vittuillut 'vatsapeitteistäni' vaan sydänäänet ovat kuuluneet ja ultrattua on saatu. vauvalla ollut koko ajankaikki hyvin ja toivottavasti synnytyskin menee normaalisti.

 

esikoista odottaessa paino oli kohtalaisen samoissa kuin nyt, eli sen osalta ei muutosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

curly: kiitos sympatioista ja kannustuksesta. Minäkin tosiaan pyrin samoin konstein: liikunnan lisäämisellä ja terveellisemmällä ruokavaliolla pudottamaan kiloja ja viime viikkoina paino on pysynyt ainakin samoissa, joten jospa se tästä... ;) Mulla kunto on säännöllisestä liikunnasta johtuen aika hyvä, mutta aina ei ole tullut niin tarkkaan katsottua noita syömisiä. Nyt on kuitenkin tiukempi linja ja motivaatiokin pysyy yllä, kun on tuo vauva-asia kirkkaana mielessä.

 

flaming: kiva kuulla, että toisen raskauden aikana tukea ja kannustusta olet saanut. Jaksuja viimeisille rv:lle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olipa kiva löytää kohtalontovereita. Tosin mä vasta kuumeilen kun PCO:n takia (joka ilmeisesti nyt on pahetunut tämän painon myötä) kakkonen ei meinaa saada alkuaan. Mun indeksi taitaa olla 36 tai 37. Esikoista odottaessa se oli 34. Eli raskauskiloja on jäänyt. Nyt kun tarvisin Clomifen-lääkkeen ovulaatiota tukemaan, en sitä saanut kun painan liikaa. Lääkäri oli sitä mieltä että 5-10kg pois niin alkaa lääkkeen tehot toimia.

 

Ahdistaa, sillä tiedän että se 5 kg ehkä saan pois, mutta 10 on liian paljon. Varsinkin kun aikaa on vain joulukuun puoleen väliin saakka!

 

Mun ekassa raskaudessa vauva meinasi syntyä rv 23 lähtien. Supisteli jne, mutta kukaan ei ole koskaan sanonut, että se johtui mun ylipainosta. Vauvalla oli (ja on edelleen) synnynnäinen rakenteellinen sydänvika, ehkäpä se ahdisti vauvaa ja olisi tahtonut ulos aiemmin. Äiti vain oli sitkeä ja makasi, joten tyttö syntyi vasta rv 38+2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ootko yrittänyt karpata? Mulla lähti ekat kilot tosi nopeasti niin ja siitä tuli sit lisää motivaatiota. (ja sillon tulin myös raskaaksi :)) Munkin pitäs myös pudottaa painoa ennen kuin voin edes kuvitella alkaa yrittämään toista. Mulle TH sanoi että kakilla jolla on bmi 35 tai ylöspäin joutuis käymään ylimääräisillä käynneillä raskauden aikana, se on kuulema joku suositus, vaikka muualta en ole semmoista kuullut. Mulla oli eri terkka alussa, joten sen takia en sit joutunut. Mutta jos tulee seuraavaa raskautta niin joudun kuitenkin seurantaan vauvelin koon takia, en sit tiedä että kattooko meilläkin sit sydäntä myös enemmän? Tiedätkö tullaanko sua tarkkailemaan enemmän tuo sydämen takia?

Edited by nixu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nixu, mä pääsen ainakin yliopistosairaalaan sikiötutkimusyksikköön sydämen rakenneultraan. Ja sit kun neiti meinas syntyä etukäteen (jo rv 23) niin aion vaatia tiukkaa seurantaa äippäpolille muutenkin.

 

Joo karppaus ois varmaan hyvä. Täytyypä ottaa siitä enempi selvää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anteeksi, että tunkeudun tänne odottajien puolelle, mutta tuli mieleeni kysyä, että kuinka helppo teille on ollut raskautuminen kilojen kanssa? Mulla bmi on 35-40 ja toka yrityskierros menossa. Tiedän ovuloivani ja menkat ovat säännölliset eli sen suhteen ongelmaa ei pitäisi olla. Olen kuitenkin aivopessyt itseni, että raskautuminen ei näillä kiloilla voi onnistua. :angry: Kaippa se johtuu siitä, että kaikki lääkärit yms. ovat niin negatiivisia ylipainoisia kohtaan ja minä kun olen ollut sellainen koko elämäni.

Edited by Cressie

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mulla bmi oli 33 (muistaakseni) ja ekasta kierrosta tärppäsi. Oli kyllä saanut just sitä ennen muutamia kiloja pois.

Edited by Kyllikki79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Kyllikki79 vastauksesta. Minä olen tässä vuoden sisään lihonut varmaan yli 15kg ja tänäaamuna tuli raskaustestiin haamu. Elikkä jos kaikki menee hyvin niin meilä olisi sitten yk2 tärppikierto. Eli eipä ne kilot näemmä olekaan se oleellisin juttu raskautumisessa. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea, ihanaa :D Mulla on bmi samoissa kun sulla, ja eka tärppäsi toisesta ns. oikeasta yrityskierrosta ja tää toka ensimmäisestä. Joten eipä voi sanoa että olisi vaikeuttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now