sasa

Epilepsia ja raskaus

136 posts in this topic

Hei Nuuppa!

 

Kysyisin sinulta millaisella annostuksella olet tuota Rivatrilia syönyt raskauden aikana?

Itselläni toimii hyvin ja en kovin mieluusti luopuisi lääkityksestä. Oma raskauteni on vasta ihan alussa ja eka neuvolakäyntikin vasta edessä päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

itselläkin on epilepsia ollut n. 7 vuotta? Lääkitystä on haettu lähinnä kaikkien sivuoireiden takia. Nyt lamictal 50mg+100mg, joka hyväksi havaittu. Kohtaukseton olen ollut jo useamman vuoden. Neurologi näytti vihreää valoa raskautumiselle joten nyt yk 1 meneillään. Foolihappolisää neurologin ohjeen mukaan syön, 1mg/vrk.

Itse en ole huolissani tilanteesta. Ehkä jo nyt hieman mietityttää se, jos/kun raskaudun, niin miten saa vauvavakuutuksen.. Niin, olen aika ajoissa näitä asioita pohtimassa :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko oli tulla tänne vähän ihmettelmään, kun toissapäivänä plussasin. Mulla siis epilääkityksenä Keppra 1500x2 ja Apydan 450+600. Nämä siis neurologin kanssa sovittu jo puoli vuotta sitten, kun vauvanteosta alettiin puhumaan. Kolmas lääkkeeni saatiin karsittua (Zonegran) ja vaikeahoitoinen epilepsiani, joskin nyt rauhoittunut, on pysynyt silti esimerkillisesti kurissa.

 

Nyt vaan jännäillään, että mitä tuleman pitää! Tuun varmaan tänne raportoimaan miten menee, mun mielestä kaikki kerätty tieto epilepsiasta ja raskaudesta on tosi tärkeää tulevia epiäiteja (mukaanlukien minä) varten!

 

Voikaa hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Olisin kysellyt kokemuksia Rivatrilin syönnistä, raskauden aikana. Millaisia annostuksia, onko ollut ongelmia jne.

 

Kiitos kovasti, vähän huolipainaa.

 

Rv 12+3

Share this post


Link to post
Share on other sites

minulle lääkäri sanoi, että sitten jos haluan raskaaksi niin lääkitystä voidaan vähentää, mutta ei lopettaa. Pitää aloittaa foolihapon käyttö. Lääkäri sanoi Keski-Pohjanmaan keskussairaalassa, että ne on sitten yhteydessä Kuopioon. Mutta minulla on vielä aikaa kysellä ja lukea toisten juttuja sekä kokemuksia.

 

 

Minun lääkkeeni mitä syön on Deprakine 300mg

Edited by JennaJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

minulle lääkäri sanoi, että sitten jos haluan raskaaksi niin lääkitystä voidaan vähentää, mutta ei lopettaa. Pitää aloittaa foolihapon käyttö. Lääkäri sanoi Keski-Pohjanmaan keskussairaalassa, että ne on sitten yhteydessä Kuopioon. Mutta minulla on vielä aikaa kysellä ja lukea toisten juttuja sekä kokemuksia.

 

 

Minun lääkkeeni mitä syön on Deprakine 300mg

 

 

sinulla määrä on kuitenkin aika vähäinen. minulla on 500mgx2 ja pitoisuudet ovat nyt jo laskeneet yli viidestäsadasta 319 (viitearvo on 300-600) ja kuulemma jos tippuu vielä lähemmäs 200, silloin nostetaan lääkitystä. minulla siis annostukseen ei tosiaankaan puututtu, lisättiin repertuaariin vain foolihappo, alkuun 1mg/pvä, nyt 4mg/pvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niinhän se voi ollakkin vähäinen lääke määrä. Mutta silti joudun tekemään paljon hommia jos haluan raskaaksi! Voiko epilepsiaa sairastava saada terveen lapsen vai sairaan? Minä olen kuullut, että ne saisivat yleensä terveitä eniten! Pitääkö se paikkaansa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niinhän se voi ollakkin vähäinen lääke määrä. Mutta silti joudun tekemään paljon hommia jos haluan raskaaksi! Voiko epilepsiaa sairastava saada terveen lapsen vai sairaan? Minä olen kuullut, että ne saisivat yleensä terveitä eniten! Pitääkö se paikkaansa?

 

 

anteeksi, ihan pakko kysyä, että mitä hommia sinä joudut tekemään paljon, verrattuna perusterveeseen ihmiseen?

minusta yksi lääkeresepti ja yhteydenotto neurologiin ei ainakaan ole vielä kovin vaativaa. kyllä minä ainakin (vaikka syön ihan kunnon annostusta) olen tähän mennessä päässyt paljon helpommalla, kuin esim. he, keillä on ongelmia lastensaannin kanssa, tai raskauden kanssa ongelmia vaikka ovat itse ihan terveitä.

 

 

epileptikkohan voi saada terveen tai sairaan lapsen, ihan kuin kuka tahansa muukin. se, että periytyykö itse epilepsia, riippuu monesta asiasta, mm. epilepsian laadusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on lääkityksenä juurikin tuo Debrakine 300mgx2 eikä sitä lähdetty kyllä vähentämään kohtausriskiin vedoten. Sain vain foolihappoon reseptin jota piti syödä viikoille 12 asti.

 

Toinen raskaus menossa eikä mitään ongelmia ole lääkityksen suhteen ollut kummassakaan ja ensimmäinen lapsi on täysin terve.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on moni hommia. Minun pitää olla yhteydessä neurologiin eli minun epilepsiaa hoitavaan lääkäriin ja sitten minun toiseen hoitavaan lääkäriin joka on hoitanut mun jalassa olevaa perthesin tautia. Legg Perthes Calvesin tauti=Perthes=lonkkaluunpäänverenkiertohäiriö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

niin, mutta mikä siitä lapsen saamisesta/toivomisesta/yrittämisestä tekee nyt niin vaikeaa, niinkuin tässä kuvailet? en ihan saa siitä kiinni.

 

 

samaa uskon kuin H_Q ennemmin lääkitystä nostetaan raskauden aikana, kun raskaus pudottaa pitoisuuksia, ja tuo on määränä muutenkin pieni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heips kaikille,

 

Minulla todettiin epilepsia alkuvuodesta.

Asia mikä on kovasti mietityttänyt, kun minulle on painotettu että valvominen lisää suuresti kohtausriskiä..miten sitten vauvan kanssa, kun siinä tulee pakostikin valvottua..

Edited by Bamsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

nostelen nyt tätä ketjua vielä uudelleen

 

Onko täällä ketään epileptikko äitejä kuulolla.. mua mietityttää edelleen tuo vauvan kanssa arjessa pärjääminen.. tosissaan kun mulle on painotettu sitä että ei saa valvoa liikaa. Niin miten se vauvan kanssa käytännössä menee? onko tullut ongelmia? vai murehdinko ihan turhaan.. Tämä tuli mulle nyt uudelleen mieleen, kun nyt meillä on miehen kanssa yritys päällä ja oma pienokainen on enemmän kuin tervetullut! :girl_in_love: Mutta ehkä mä stressaan liikaa kun tällasia mietin jo nyt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips! Täällä myös epi-kuumeilija. Me aloitettiin yritys ihan äskettäin ja mulla lääkityksenä Rivatril 0,5mg 1+1. Foolihappoa olen ottanut reilu vuoden verran 1mg 2xpv. Sain reseptillä. Kuukaus sitten kävin neurologilla ja hän totesi kaiken olevan kunnossa ja toivotti isot tsemppaukset raskautumisen suhteen. :girl_in_love: On todella levollinen mieli, että kaikki on kunnossa. Aikaisemmin mulla oli lääkityksenä Deprakine, mutta neurologin suosituksesta vaihdettiin se muutama vuosi sitten tähän Rivatriliin. Sanoi, että "oiretta" ei lääkkeen pitäisi tulevalle lapselle aiheuttaa, kuin sen että lapsi on mahdollisesti tavallista väsyneempi heti synnyttyään. Joten olen todella luottavaisin mielin kaiken suhteen. Valvomista olen itsekin miettinyt kovasti, koska unettomuus ei ole epiäidille tietenkään hyväksi kohtauksia ajatellen. Mulla ei tosin ole ollut kuin 3 kohtausta koko 28-vuotisen elämäni aikana. Silti se aina välillä mietityttää, että jos tuleekin paljon unettomia öitä vauvan kanssa...mutta luotan, että hormonit tekee tehtävänsä siinäkin. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinhän se taitaa olla että hormonit ne varmaan aika pitkälti ohjaa siinä vaiheessa. girl_sigh.gif Ihanaa että täällä on samassa tilanteessa oleva epi-kuumeilija! smile.gif Välillä tuntuu että oon ihan hukassa näitten asioitten kanssa.. tunteet heittelee laidasta laitaan, kun ei millään jaksais enää odottaa! Nyt tarvis vaan pitää pää kylmänä ja odotella rauhassa koska tärppää!girl_wink.gif Kävin viime viikolla neurologilla ja saimme luvan raskautumiselle, eli meillä myös yritys juuri alkannut.

 

Peukkuja yritykselle Niu! girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

On tosissaan kiva kuulla, että on ainakin yksi samassa tilanteessa oleva kuumeilija! :) Ootko ajatellu perustaa kuumeilupäikkyä Bamsen? Mulla on ollu päikky pitkään pystyssä, mutta en ole päikyssä mun epilepsiaa muistaakseni maininnut. Tästä on kiva jatkaa hei! Tullaan raportoimaan tänne jatkossakin! :girl_smile: Ja mikäli päikyn perustat, niin toki tulen vierailulle sinnekin. Ajattelin viimeistään odotuspäikyssä tehdä postauksen epilepsiastani, koska se vaikuttaa toki raskauden seurantaan eli ylimääräisiä ultria ja kontrolleja on tiedossa. :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei oo päikkyä, mutta perustan sellaisen kunhan vaan ensin tulee tuo 100 viestiä täyteen..oon muutenkin uusi täällä, ja oon välillä aika pihalla miten kaikki jutut täällä toimii. girl_impossible.gif mutta joo kirjoitellaan tänne jatkossakin! on kiva kuulla miten kaikki etenee ja voi kysellä jos tulee jotain! ja tietysti on mukavaa jakaa iloisia asioita!girl_in_love.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan! No äkkiä se 100 viestiä tulee täyteen ku tuolla keskusteluissa pyörii ja kommentoi juttuja. Innolla odotan sun tulevaa päikkyä ja iloisia uutisia. Mikä teidän tilanne siis miehen kanssa on jos saa kysyä? Itse olen naimisissa ja ikää mulla 28 ja miehellä 29. Muutetaan uuteen kotiin piakkoin, jossa tilaa myös vauvalle. Joten ihanaa aikaa elämässä! :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kans vähän samantapainen tilanne.. oon 28v. ja mies on 30v. Naimissa ei olla vielä, yhteiseloa on takana vuosi, mutta naimisiinmenosta ollaan jo puhuttu lipsrsealed.gif . Isompaan asuntoon ollaan muuttamassa, jossa on tilaa myös vauvalle, kunhan hän vaan ensin tulostaan meille ilmoittaa. girl_in_love.gif

 

Tuosta epilepsiasta sen verran, että mulla on lääkityksenä trileptal 900mg+900mg. oon siis sairastanut epilepsiaa vasta vajaa vuoden, mutta nyt tuntuisi kaiken olevan kohdallaan. Kävin neurologin juttusilla ja hänkin oli sitä mieltä, että kaikki alkaisi olemaan kunnossa, eikä lääkitykseen tarvitse puuttua vaikka raskaaksi tulisin. Foolihappoa oon syöny kylläkin vasta pari kuukautta 1mgx1, tuntuu että on niin monta erilaista ohjetta tuon foolihapon syömisestä!?

 

Mä oon kyllä niin haltiossani tilanteesta!tender.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ton foolihapon suhteen on niin monta neuvoa. Kysyin mun neurologilta asiaa viimeksi, niin se sano että juuri tuo 1mg 2 kertaa päivässä on hyvä ja juuri sopiva annos. :) Mulla on tissit hellänä ja menkkojen pitäs alkaa maanantaina...JÄNNÄÄ!!! :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla on kuvottavaa oloa ja nipistelyä alavatsalla..menkat pitäs alkaa ens viikon torstaina. Mä niin joo odotan että voin tehdä testin. Voi olla etten jaksa odottaa ihan torstaihin asti, kun testikin on jo ostettuna! tongue.gif Toki mulla on ollut tota nipistelyä ennenkin, kun kystakin multa löydettiin muutama kuukausi sitten..taas..mutta sen pitäs olla sellanen hormonaalinen ja hävitä itsekseen. Mulla on noita kystia ollut useamminkin ja kaksi on leikattukin.girl_sad.gif

No pitää nyt vaan toivoa parasta!tender.gif

 

Peukkuja Niu sinulle!girl_wink.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

koska se vaikuttaa toki raskauden seurantaan eli ylimääräisiä ultria ja kontrolleja on tiedossa. :girl_in_love:

 

onko sinulle sanottu näin, ja jos on, niin miksi?

minulla ei epilepsian takia ole ollut yhtään ylimääräistä ultraa, muista syistä toki. menossa rv39 ja lääkitystä on nostettyu raskauden aikana kerran. pitoisuudet tippuivat aika roimasti raskauden edetessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now