Leijona-81

Jälkisupistukset

112 posts in this topic

Ekasta en juurikaan pannut edes merkille. Toisesta tuntui ihan kivasti. Kolmannesta oli ihan kamalia. Tässä viimeisimmässä söin muutaman päivän alkuun säännöllisesti särkylääkettäkin. Olivat yhtä kipeitä kuin ne oikeasti kipeät synnytyssupparit. Mutta onneksi lakkasivat parissa päivässä lähes kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jonkin verran oli jälkisupistuksia (ensimmäinen synnytys kyseessä), mutta ne olivat siedettäviä. Tosin vedin maksimimäärät ibuprofeenia pari ekaa viikkoa synnytyksen jälkeen, eli se saattoi lieventää jälkisupistuksiakin.

 

Huonekaverina sairaalassa oli uudelleensynnyttäjä, jolla itkusta ja voihkinnasta päätellen oli tosi kovat jälkisupistukset. Valitteli moneen kertaan, että kipu on samaa luokkaa synnytyksen kanssa girl_sad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla lähti tulemaan ekat yöllä synnytyksen jälkeen ja olivat kovimmillaan juuri imettäessä.. sitten ne hiipuivat ja tuntuivat enää pienesti. Mutta viikko synnytyksen jälkee tuli ihan hirmuset.. vähän puun takaa, ja sattu niin kovin että itku tuli. Vähän pelästyinkin, että onko kaikki hyvin.. mutta kuuluivat kait asiaan noinkin "pitkän" ajan päästä synnytyksestä. :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla synnytyksen jälkeen pakotti lonkkia ihan tajuttomasti, varsinkin imettäessä tuntu, että lonkat palaa tmv. Tämän tulkitsen "jälkisupisteluiksi", kohtu palautu normikokoon tosi nopeeta. Katotaan miten käy tän kakkosen kohdalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta jälkisupistuksia en tuntenut ollenkaan. Kakkosesta jälkisupistuksia tuli pari viikkoa synnytyksen jälkeen aina imettäessä. Epämiellyttävän tuntuisia, mutta pientä oikeisiin supistuksiin nähden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä jälkisupistukset olivat tavallaan jopa pahempia kuin synnytyssupistukset. Kipu oli pistävää ja viiltävää, ei tylsää jomotusta, kuten synnytyssupparit. Hyi, ihan itkettää pelkkä ajatus. Mun kohdun kehuttiin supistuneen tosi nopsaan eli ilmeisesti ne olivat tosi tehokkaita ja siksi sattuivat tosi kovasti. Ja tämä siis ensimmäisestä, kun en edes ollut varautunut moisiin lainkaan. Nyt todella pelottaa, mitä pian tuleman pitää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli 2-3 päivää ja aina imettäessä tulivat..sattuivat kyllä, muistuttivat lähinnä tosi kovia kuukautiskipuja. Olipa kiva, kun imetys itsessään jo sattui ja sitten vielä nuo girl_mad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta en juurikaan niitä edes huomannut, mutta kakkosen aikaan olivat aika inhottavan tuntuisia. Niitä tuli lähinnä imettäessä ja kestivät ehkä viikon kovempina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni tuli jälkisupistuksia molempien synnytysten jälkeen (ensimmäinen syntyi sektiolla ja toinen alakautta) lähinnä imettäessä. Toisen kohdalla jälkisupistukset olivat ehkä voimakkaampia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neljä ekaa päivää olivat ihan hirveät jälkisuppareiden kannalta. Jouduin sairaalassa ottamaan melkein koko ajan särkyyn lääkettä ja kotiin kun päästiin ja imetys alkoi rullaamaan niin sekin vaan yllytti jälkisuppareita. Pari viikkoa tais kestää ja sit loppui, onneks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen ei tullut yhtään jälkisupistuksia, toisen jälkeen jonkin verran melko kipeinä ja kolmannen jälkeen tosi kipeinä n. neljä päivää. Särkylääkkeitä oli pakko syödä. Mulla siis pahenivat jokaisen synnytyksen jälkeen. Kätilö sairaalassa totesikin, että jälkisupistukset ovat usein pahimmat kolmannesta lapsesta. Sen jälkeen kohtu on jo niin venynyt, etteivät kivut siitä enää pahene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kuin monella tässä ketjussa, esikoisesta ei ollut jälkisupistuksia lainkaan. Toisesta tulivat sitten korkojen kera. :girl_impossible: Normaalisti en syö särkylääkkeitä, mutta nyt kätilö kehotti ottamaan niitä ainakin yötä vasten. Oli kuulemma niin kivuliaan näköistä se mun kiemurtelu jälkisupistuksen aikana. Supistukset tulivat vain imettäessä. Ja kipeitä olivat. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ollu aika yllättynyt siitä, että nää ei alkaneet niin kipeinä jo sairaalassa. Nää vikat sentit tekee sitten tosi pahaa. Pitää huomenna ottaa TENS käyttöön näihinkin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama juttu; esikoisesta ei ollut yhtään jälkisupistuksia, toisesta kyllä. Pysyivät siedettävinä särkylääkkeiden avulla ja kestivät ehkä nelisen päivää. Ja imettäessä niitä tosiaan tukli eniten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen jälkeen jälkisupistukset kyllä tuntuivat muutamana päivänä, mutta eivät kipeinä. Toisen jälkeen kipeitä jälkisupistuksia tuli heti, mutta minusta ne olivat pahimpia ihan alkupäivinä ja lievenivät sitten. Sairaalassa sain ensin ibuprofeenia 600 mg ja parasetamolia 1 g kuurina (vuoronperään 4 h välein), sitten jopa pari kertaa Litalginia, kun nuo aikaisemmat eivät riittäneet (kiemurtelin samaan tyyliin kuin synnyttäessä). Kotiin päästyä pärjäsi satunnaisemmallakin lääkityksellä. Jälkisupistukset kestivät varsinaisesti vain sellaiset 4-5 päivää, mutta vielä toisellakin viikolla on yksittäisiä, ei kovin kipeitä suppareita tullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta jälkisupistuksia oli muutaman päivän ajan, mutta eivät olleet läheskään yhtä kipeitä kuin kuopuksen syntymän jälkeen. Synnytyksestä on nyt kolme päivää ja jälkisupistuksia tulee vieläkin aika kipeinä (tosin särkylääkettä ei oo tarvinnut enää tänään ottaa), varsinkin imetyksien jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli kotiin päästyä parina yönä imetyksen jälkeen todella kipeitä jälkisupistuksia :girl_impossible: Samalla löi oikein kunnon hormoonihiet pintaan ja siinä unenpöpperössä mietin, että tuleekohan sieltä toinen :girl_crazy:Ja tämä oli siis esikoisen jälkeen, joten "innolla" odottelen onko ne sitten mahdollisen kakkosen kanssa pahemmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ekana päivänä jälkisupistuksia, esikoinen siis kyseessä. Olivat aika kivuttomia kylläkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli jälkisuppareita ehkä n. 4-5 päivää. Sairaalassa ollessa eli kaksi päivää synnytyksen jälkeen ne olivat niin kipeitä, että söin särkylääkettä 4 h välein ja tärisin hikisenä hormonihorkassa. Kotonakin lähes vastaavanlaisia jälkisupistuksia tuli jonkin verran erityisesti yöimetysten yhteydessä. Mun mielestä jälkisupistukset oli synnytyksen keljuin vaihe tai ehkä se fiilis johtui vaan siitä, että jälkisupistusten aiheuttamaan kipuun oli vaikeampi suhtautua kuin synnytyskipuun.girl_impossible.gif

Edited by Cheimantha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisen synnytyksen jälkeen jälkisupistukset alkoivat heti, pyysin kipulääkettä jo synnytyssalissa ensi-imetyksen yhteydessä kun jälkisupistukset heti alkoivat. Kestivät muistaakseni 4-5 päivää koko ajan hieman laantuen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmilla kerroilla jälkisupistuksia on tullut muutaman päivän ajan aina imettäessä. Ekalla kerrallakin olivat ihan tuntuvia, mutta nyt toisella kertaa selkeästi voimakkaampia. Niitä tosiaan tuli muutaman vuorokauden ajan, mutta eka vrk synnnytyksen jälkeen oli pahin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli myös jo ensimmäisen kanssa tosi kovat jälkisupistukset. Alkoivat melkein heti ja sairaalassa pari ekaa päivää sain särkylääkettä neljän tunnin välein. Vielä noin kaksi viikkoa synnytyksestä tuli niin kovia jälkisupistuksia, että epäilivät sairaalassa kohtutulehdustakin. Ei kuitenkaan ollut muusta kyse kuin jälkisupistuksista ja niihin auttoi särkylääke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin oli ensimmäisen synnytyksen jälkeen todella kovat jälkisupistukset. Alkoivat toisena päivänä synnytyksen jälkeen ja niitä kesti kolmisen päivää. Olin sektioäitien lääkityksellä (Burana ja Tramal tuli listalta) ja lisäksi sain kipukohtauksiin Litalginia, Pronaxenia, Panadolia... mitä ikinä voitiinkaan antaa ilman että maksimit paukkuivat. Jälkisupparit olivat ehdottomasti synnytykseni tuskallisin vaihe, ja valitettavasti muutaman kipukohtauksen jouduin kestämään ennen kuin hoitajat ja lääkärit ottivat asian vakavasti ja sain kunnon tropit. Itse asiassa homma lähti rullaamaan vasta kun sanoin, etten uskalla kivun takia kohta enää imettää. Pahinta oli se, ettei mikään muu kuin kunnon lääkitys tuntunut auttavan - kuuma suihku auttoi vain sen aikaa kun veden alla lojui, mutta kipukohtaus ei mennyt ohi.

 

Nyt kauhulla odotan, josko jälkisupparit ennustetusti vielä pahenevat toisen synnytyksen jälkeen. Saan neuvolasta lähetteen pelkopolille ennen laskettua aikaa, jotta kaikkiin papereihin saadaan merkinnät, että lääkitykset pitää olla sitten kunnossa heti alusta alkaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ainuttakaan havaittavaa jälkisupistusta, ei kivutonta eikä kivuliasta. Mutta kyllä kohtu silti supistui hyvin ja nopeasti. Oon kuullut että esikoisesta ei monesti tulekaan mutta kakkosesta voi tulla sitäkin enempi. Saas nähdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now