Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

Ajattelin, että tämä ketju voisi olla kaikenlaisille yleisille kysymyksille, joita keskemenoon liittyen mieleen tulee.

 

Itse voisin aloittaa :)

 

Te, joilla jälkitarkastus keskenmenoon liittyen on ollut raskaustesti terveyskeskuksessa/labrassa, onko testi otettu verestä vai pissasta? Onko teille kerrottu hormoonitaso? Kiinnostaa tietää, että onko vaaraa, että uusi raskaus sekoittuu vielä keskenmenosta jääneisiin hormooneihin. Jos siis hormoonitaso olisi nolla tai lähellä voisi olla varma, että uusi raskaus ei ainakaan olisi alkanut.

 

Entä te, jotka olette raskautuneet niin että yhtään kiertoa ei ollut välissä, miten raskaus varmistettiin?

Edited by Maasa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon vasta menossa perjantaina siihen jälkitarkastukseen. Mutta ymmärsin, kun sain tän lähetteen, että se otetaan verikokeena. Ja tässä lähetteessä sen nimi on S-hCGpika. Kuulemma ei tarvi olla syömättä tai mitään sellasta ja ennen yhtätoista aamulla tarttee labraan mennä. Sitten ensi maanantaina lääkäri soittaa mulle ja kertoo mitä testi näyttää (=että joutuuko tästä vielä kaavintaankin).

 

Tosta uuden raskautumisen mahdollisuudesta en osaa sanoa mitään, kun mulla oli keskeytyneeseen keskenmenoon lääkkeellinen tyhjennys ja jälkivuoto on nyt oikeestaan tällä viikolla vasta loppunut kokonaan. Ja ollaan käytetty lääkärin käskystä kortsua nyt ton tyhjennyksen jälkeisissä pupuiluissa.

 

Tuun kertoon sitten perjantaina ton jälkeen, että miten se tehtiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Te, joilla jälkitarkastus keskenmenoon liittyen on ollut raskaustesti terveyskeskuksessa/labrassa, onko testi otettu verestä vai pissasta? Onko teille kerrottu hormoonitaso?

 

Mulla oli keskeytyneestä keskenmenosta (kaavinta) jälkitarkastuksen yhteydessä verikoe, jossa otettiin kvantitatiivinen hCG. Hormonitasoa ei mulle itselleni muistaakseni kerrottu sen tarkemmin, muuta kuin että se on alle sen mitä pitikin. Spontaanista km:sta ei jälkitarkastusta ollutkaan, (pyynnöstäni huolimatta) joten kävin yksityisellä ultrassa varmuuden vuoksi. Silloin ei otettu mitään kokeita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos molemmille. Voiskohan tässä olettaa verikoetta...? Voikohan tapaan jotenkin itse vaikuttaa, jos esim. kertoo raskausepäilyistä? Noh, soitan itse huomenna terveyskeskukseen, joten olen varmaan itsekin sitten viisaampi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla otettiin sillon suoraan verikoe kun km todettiin vuodon ja kipujen takia. Tuloksista näkivät että hormonitaso oli laskenut ja siitä parin hetken päästä olinkin taas raskaana.Mulle kertoivat mikä se arvo olisi raskauden aikana ja kertoivat mikä se oli sillon. Nyt en niitä enää muista.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Te, joilla jälkitarkastus keskenmenoon liittyen on ollut raskaustesti terveyskeskuksessa/labrassa, onko testi otettu verestä vai pissasta? Onko teille kerrottu hormoonitaso? Kiinnostaa tietää, että onko vaaraa, että uusi raskaus sekoittuu vielä keskenmenosta jääneisiin hormooneihin. Jos siis hormoonitaso olisi nolla tai lähellä voisi olla varma, että uusi raskaus ei ainakaan olisi alkanut.

 

Entä te, jotka olette raskautuneet niin että yhtään kiertoa ei ollut välissä, miten raskaus varmistettiin?

 

Mulle ei spontaanin km:n jälkeen tehty hcg-määritystä, ultrattiin vain että kohtu on tyhjä.

Uusi raskaus alkoi niin, ettei yksiäkään kuukautisia ehtinyt tulla ja omasta pyynnöstäni pääsin verikokeeseen, jolla raskaus varmistettiin. Kun kysyin hcg-arvoa, sitä ei minulle kuitenkaan kerrottu (en tiedä oliko sitä määritetty lainkaan, määritetäänköhän se verikokeesta aina?), sanottiin vain että positiivinen on. Eli aika turha verikoe oli... Tosin olin kyllä itse tehnyt yhden negatiivisen raskaustestin itse ennen plussaa, eli hcg-taso oli laskenut km:n jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos. Osaanpa vaatia verikoetta ainakin :) Saa sillä ainakin varmuuden mahdollisesta plussassa, jota apteekin testit ei välttämättä kovin hyvin vielä näyttäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
...omasta pyynnöstäni pääsin verikokeeseen, jolla raskaus varmistettiin. Kun kysyin hcg-arvoa, sitä ei minulle kuitenkaan kerrottu (en tiedä oliko sitä määritetty lainkaan, määritetäänköhän se verikokeesta aina?), sanottiin vain että positiivinen on.

 

Mulle ainakin selitettiin sairaalassa niin, että raskaustestissä tehdään kvalitatiivinen hCG:n määritys, eli käytännössä + vai - . Jälkitarkastuksessa piti vastaavasti pyytää erikseen kvantitatiivinen määritys, jolloin hormonin määrä oli merkitsevä tekijä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun käsittääkseni kans toi on automaatio, että tehdään toi kvalitatiivinen määritys, jos raskaustestin haluaa. Että se pitää erikseen pyytää (tartteekohan siihen lähetteen?) toi kvantitatiivinen.

 

Mulla oli spontaani keskenmeno ja kohtu ultrattiin, että se on itekseen tyhjentynyt kokonaan. Voiko mun veressä olla silti vielä tota hCG:tä? Olisko mun pitänyt käydä vielä verikokeessa varmistamassa? Entäs jos nyt oon uudestaan raskaana, voinko luottaa ihan vaan positiiviseen raskaustestiin aikanaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siksi mä mimosa83 kysyinkin asiaa, kun mäkin pelkään, että mahdollinen positiivinen testi onkin "vanhaa hormoonia".. Se riski on oikeasti olemassa.

Mun osalta tää ratkeaa niin, että huomenna menen labraan, ja ottavat kuulemma automaattisesti verikokeen, josta siis selvitetään hormoonin määrä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tehtiin hcg:n määrän määritys verestä keskeytyneen keskenmenon jälkitarkastuksen yhteydessä. Jälkitarkastus oli 2 viikkoa tyhjennyksen jälkeen, päivää ennen kävin labrassa antamassa verta. Tuolloin hcg oli alle 10 ja terveydenhoitaja sanoi, että noin viikossa se laskee nollille. Mutta alle 10 arvo ei näy muutenkaan kuin korkeintaan aivan herkimmissä raskaustesteissä.

 

Voiko uusi ovulaatio tapahtua, jos elimistössä on vielä raskaushormonia edellisestä raskaudesta?

 

Itse olen ymmärtänyt niin, että raskaushormoni laskee nollille siinä 2-3 viikossa ja eihän niin pian keskenmenosta kukaan testaa seuraavaa raskautta, eihän?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulle sanottiin lisäksi, että jos kolmen viikon kuluttua ei ole tullut uudet kuukautiset, niin pitää käydä tekemässä raskaustesti. Jos se on positiivinen niin sitten pitää erikseen selvittää onko kyseessä uusi raskaus vai oliko sittenkin epäilystä kohdun ulkoisesta.

 

Siis mikä raja tämä 3 viikkoa on? Eikai 3 viikon jälkeen keskenmenosta voi vielä olla raskaana? Vai tuleeko ovulaatio keskenmenon jälkeen aiemmin kuin normaalisti?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eikai 3 viikon jälkeen keskenmenosta voi vielä olla raskaana? Vai tuleeko ovulaatio keskenmenon jälkeen aiemmin kuin normaalisti?

Mä sain 1.8 keskenmenon ja 18.8 tienoilla ovistikut viittasi siihen, että ovis olisi ollut eli periaatteessa ihan niin kuin normaalitilanteessakin kuukautisten jälkeen olisi ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla keskenmenovuoto alkoi 6.8. ja oviksen bongasin 25.8. eli kp19. En tehnyt testiä enää sen ultran jälkeen, kun ei tullut edes mieleen, että oman mielenrauhan vuoks se olis ehkä ollut ihan hyvä. Mutta ei kai tässä auta kun sitten vaan varmistella lääkärissä, jos positiivinen testi tulee tehtyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aikaisempaan aiheeseen... kävin tänään siellä jälkitarkastuksen labraosuudessa ja yhden putken verta ottivat.

 

Mua kiinnostaisi kuulla, että kuinka kauan teidän muiden jälkivuoto on kestänyt? Ja koska on alkanut seuraavat menkat (jos et ole tullut raskaaksi heti uudestaan)?

 

Eritevaroitus :rolleyes:

Kun mä en nyt oikein tiedä, että alkoiko mulla kuukautiset vai onko tää jotain jälkivuodon rippeitä. Kun siis 8.8. oli lääkkeellinen tyhjennys. Sen jälkeen vuotoa jonkin verran vajaan viikon ja kävin lääkärissäkin kun ei niin nopeesti pitäis loppua. Lääkäri ultrasi ja totesi että kohdussa vielä istukan palasia ja sitten seuraavana päivänä vuoto alkoikin uudestaan ja sitä jatkui about 5 päivää. Sitten oli taas vuodotonta joku 5 päivää ja sitten eilen alkoikin vuoto ja tänäänkin on tullut, mutta aika paljon ja vähän niinku menkoissa. Muutenkin semmoinen menkkamainen olo. Ja nyt vasta 3 viikkoa tosta lääkkeiden saannista (mun kierrot on normisti pitkiä). Oon ihan ymmälläni... :unsure::blink::huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys (keskeytynyt keskenmeno 8. raskausviikolla) ja jälkivuoto kesti hieman reilut kolme viikkoa. Sitten oli nelisen vuodotonta päivää ja sitten tulikin ekat menkat. Mulla oli aika samalla tavalla tuossa jälkivuodossa, että välillä tuntui, että nyt se jo loppuu, kunnes alkoi uudelleen. Terveyskeskuksen labrassa kävin (verestä otettavassa) raskaustestissä kaksi viikkoa tyhjennyksen jälkeen, josta katsottiin, että hcg-taso oli laskenut niinkuin pitääkin ja kaikki kunnossa. Minä mietin myös alkuun, että olikohan ne menkat tosiaan menkat, vai vieläkö jälkivuoto jatkui, mutta kyllä sitten oireiltaan ja määrältään ne menkoiksi tulkistin.

 

Vertailun vuoksi tuosta jälkivuodon kestosta: kesäkuussa minulla oli spontaani keskenmeno rv 5+4 ja silloin jälkivuoto kesti vain kolme päivää. Seuraavalla viikolla vielä raskaustestillä tarkistin, että negaa näytti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Ada. vastauksestasi :) Se vahvistaa omaa käsitystäni asiasta. Meinaan nyt tän parin päivän aikana ton kysymyksen jälkeen oon kyllä päätynyt siihen, että pakko näiden on olla menkat. Edellisistä on vaan aikaa melkeen 4 kuukautta niin ei ihan oo tuorees muistissa että kuinka paljon sitä vuotoa nyt normisti oli ja millaista sen pitäis olla verrattuna siihen jälkivuotoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla oli ennen vuodon alkamista ihan samanlaisia kipuja, kun synnytyssupistukset, mutta vaan lievempinä. Vuodon alettua oli kans jotain, mutta ei ihan kauheita.

 

Vuodatko sä paljon? Millä viikoilla oot? Mun siskolla oli/on etinen istukka ja se vuosi jostain viikolta 12 suunnilleen välillä tosi paljonkin, mutta sillä ei ollut mitään kipuja. Voi johtua sellasestakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on istukka juuri etuseinämässä ja olen viikolla 6+4. Eilen ultrattiin ja siihen mennessä oli tullut vain sellaista vuotoa jonka voi vessassa käynnin yhteydessä huomata. Nyt hulahti housuihin seisoskellessa. Se ryöpsähdys juuri pelottaa, muut vuodot olisin jo voinut järkeillä lääkärin saamilla tiedoilla. (tai niin ainakin luulen :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliko se ihan kirkasta, punasta verta vai rusehtavaa vanhaa verta? Noilla viikoilla voi tulla ihan normaalistikin pientä vuotoo kohdunsuulta tai kiinnittymiseen liittynyttä vanhaa vuotoo. Joillain sekin saattaa tulla just tollain ryöpsähdyksenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now