Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

ryöpsähdys oli punaista (pääsääntöisesti), ja ihan pieniä hyytymiä oli pari juovaa. (IHANAA Kun vastaat näin nopeasti. Kiitos :wub: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos ei tuu enempää, niin koita olla rauhassa. (joo, ei tod. onnistu, tiedän. :unsure: ) Mutta jos vähääkään tuntuu siltä, niin soita neuvolaan/lääkäriin. Odottelu ja epätietosuus on kaikkein kauheinta, joten asian varmistus on parasta. Mutta uskon ja toivon, että ei oo huolta. Itse kyllä tiesin heti, että keskenmeno on kyseessä, vuoto ja kivut tuntu heti sellaselta. Ja eipä mitään, hyvä, jos musta on apua, tollaset tilanteet on niin perseestä, kun ei voi olla varma mistään. Jaksamisia, toivottavasti ei enää tuu vuotoo. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apua on sinusta suuresti. Kiitos!

 

Pitää vain rauhottua taas. Minua varoitettiin tuon istukan takia vuotojen jatkumisesta, mutta tuo ryöpsähdys oli pelottavaa. Minulla ei ole mitään kipuja missään, ei menkkamaisia, ei mitään... Jos uudelleen ryöpsähtää "ihan heti pian", niin sitten lähden päivystykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun siskolla tosiaan ryöpsähteli kans useeseenkin otteeseen sen istukan takia. Ja jos ei mitään kipuja oo, niin epäilisin, että vauvalla kaikki olis kunnossa. Mutta tosiaan pidä matala kynnys sinne päivystykseen menolle iha nvaan oman mielenrauhas vuoksi! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mimosa83 sinun kanssa keskustelu on ollut todella rauhoittavaa. *lähettää virtuaali kukkia kiitokseksi* :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tweety, onko vuoto jatkunut? Mun ymmärtääkseni keskenmenovuoto ei ole "puhdasta" verta vaan siinä on usein möykkyjä ja klönttejä mukana, niinkuin menkoissa kohdunseinämien valuessa ulos. Jos et ole niitä vuodossasi huomannut niin vuoto voi hyvinkin olla vaaratonta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Sinikka. Toistaiseksi on vuodot loppuivat heti ryöpsähdyksen jälkeen. Jotain pikkiriikkistä on havaittavissa ollut jos jaksaa tarkasti vessapapereita tutkia. :rolleyes: Mutta toivon, että nyt olisi pitkä tauko vuodoista, jotta hieman osaisi nauttia raskaana olosta. (Vuototauko saa kestää pitkälle imetyksen aloittamisen jälkeenkin ;) Mutta jälleen toiveet on korkealla, ja katson taas eteenpäin.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka. En aivan tiedä, onko tämä sallittua, mutta lainaan osan omasta tekstistäni jonka kirjoitin juuri tuonne kuumeilupuolelle. Olisi nimittäin muutama keskenmenoon liittyvä kysymys, joihin olisi kiva saada vastauksia.

 

"Olin jo orientoitunut kyselemään lääkäriltä, että onko vaarallista raskautua heti km jälkeen ettei lainkaan tulekaan kuukautisia välissä. No lääkäri ei ollutkaan se sama kiva nuori nainen kuin viimeksi, vaan kärttyinen täti-ihminen, jolta en sitten uskaltanut kysyä. Vaikutti jo muutenkin vihaiselta <_< Mut entäs nyt, jos me jäädään isännän kans rysän päältä kiinni? Heiluteltiin eilen peittoja ja jos km:n alkamispäivän laskee 1.kp:ksi niin ovis alkaisi olla just.... NYT. Raskaushormoni oli laskenut jo alle kahden kympin. Kyssäri viisaammille: Voiko uusi raskaus alkaa jos se ei vielä ole nollassa? Lääkäri uhkas että hormonia seurataan niin kauan, kunnes se on alle 2. Entä jos tää nyt hedelmöittyis ja kiinnittyis, niin sehän alkaa sit uudelleen nousemaan. Jos tuo kärttyinen täti on silloin kertomassa verikokeiden tuloksia niin sehän antaa mulle vielä litsarin, kun en uskonut sitä ja odottanu niitä yksiä menkkoja :lol:

 

Joo, mut toinenkin kumma juttu sattui samaisella käynnillä. Se lääkäri ei löytäny ultratessa mun oikeanpuolimmaista munasarjaa :blink: Kyllä se vielä tiistaina siellä oli kun kävin viimeks ultrassa. Kuka sen on vieny multa? Onko muilla kadonnut ruumiinosia joskus tietämättä? Ja vielä tärkeempää, onko ne saatu lunastettua jostain takaisin?"

 

Ja anteeksi tämä tuplapostaus, mä oon vähän hämmentynyt vain. Ylläpito saa poistaa tän jos ei ole sallittua.

 

Edit. Tuossa olikin siis vain yksi oikea kysymys. Ja loput höpöhöpökysymyksiä :)

Edited by OuMaMa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin, että uusi raskaus alkaa vasta, kun kroppa on siihen valmis. Eli itse oon sitä mieltä, että ihan rauhassa vaan niitä peittoja heilutteleen. Ei se alkio (jos siis hedelmöitys tapahtuu) kiinnity, jos kroppa ei oo vielä täysin kunnossa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tweety: toivottavasti kaikki on hyvin! Meidän raskaus päättyi spontaaniin keskenmenoon, ja voin kyllä ikäväkseni todeta että mä en tiedä milloin se tapahtui. Tai no tiedän suunnilleen mutta... Mulla todettiin kohdussa hematooma, mikä vuosi aika paljon. Siinä jossain samoilla rytinöillä tuli vauvanalkukin pois, eikä mulla kyllä ollut mitään kipuja tai muita vastaavia. Raskauden päättyminen havaittiin kun verenvuoto pitkähkön tauon jälkeen jatkui ja kohtu ultrattiin tyhjäksi. Kyseessä oli siis jo ekojen menkkojen alku. :huh:

 

Sitähän aina sanotaan että uus raskaus alkaa kun kroppa on valmis. Ei vaan hirveästi itsellä siihen uskoa, koska jos joutuu ilman keskenmenoakin sitä raskautta oottamaan ja oottamaan ja... niin mikäs siinä sitten mättää? Ehkä enemmänkin vois ajatella että raskaus ei ala heti keskenmenon jälkeen jos kroppa ei vielä ole valmis siihen. Ehkä hitusen saivartelua, mutta... ;)

 

Tsemppiä vain kaikille, mekin täällä taas uuteen yritykseen suuntaamassa. Se hyvä puoli tässä spontaanissa tietysti oli, että ei tarttenu mitään taukoja pitää kun ei mistään tiennytkään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys. Voiko mulla olla tällä hetkellä ovis? Mulla siis on nipistellyt eilen ja tänään mahasta kuin olisi ovis. Mä sain siis kaksi viikkoa sitten keskiviikkona lääkkeet lääkkeellistä tyhjennystä varten. Silloin vuotoa tuli vähän, mutta ei tarpeeksi. Viime viikon tiistaina olin kaavinnassa. Kummasta kohtaa mun kierto siis nyt on alkanut? Mietin tätä, kun pitäisi varata jälkitarkastus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauankohan jälkivuoto voi kestää kaavinnan jälkeen?

Mulla tulee tänään täyteen 2 viikkoa ja edelleen jatkuu. Ei runsaana, mutta kumminkin, Kipuja ei ole enää. Mä olen saanut 3 eri ohjetta kaavintaan liittyen, joissa kaikissa on eri aika kauanko vuoto voi kestää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei aavistustakaan, kun en saanut kunnon ohjeita. Mulle puhuttiin jossain 1-10 päivästä eli varmaan kaksi viikkoakin menee tohon. Itselläni tuli vuotoa ensin vähän yli viikon ja sitten se loppui pariksi päiväksi ja taas alkoi lauantaina ja eilen ei tullut mitään. Eli mulla on mennyt tollasissa pätkissä. Nyt toivon, että ei enää tulisi mitään ja seuraavana olisi vuorossa kuukautiset. Mulla oli kanssa vuoto aika niukkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo mulla oli kanssa yhdessä ohjeessa 3-10 päivää, yhdessä taisi olla 1-3 viikkoa ja viimeisessä jonka sain operaation jälkeen 1-5 päivää joka kuulosti musta jo sillon vähän tuhan opitmistiselta. Mullakin tää vuoto vaihtelee aika paljon, just kun näyttää että nyt loppuu niin alkaa uudestaan vähäksi aikaa ja sitten taas melkein loppuu. Mutta tosiaan kun ei ole mitään kipuja, kuumetta tms niin uskoisin että kaikki on kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys, mutta mitä teillä on maksanut kaavinta? Mulle tuli kotiin lasku ja se oli yli 70 euroa. Luulin, että menee vain se22 euroa poliklinikkamaksua. Mun mies joutui sydänleikkaukseen ja sekin maksoi vain 22 e/ päivä, joten luulisi tuon huomattavasti nopeamman toimenpiteen olevan samanhintainen tai halvempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo se päiväkirurgia maksu on se joku 70e ja voi olla että sen päälle tulee vielä se 22e. Mulle tuli laskut vasta kahdesta ekasta käynnistä päivytyksessä, molemmista se 22e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ok. Kiitos tiedosta. Hieman selvensi asiaa, kun ei noista maksuista mitään mainittu siellä asioidessa. Eihän toi kallista ole, mutta mietitytti vaan. Etenkin, kun vertasin siihen miehen sydänlaskuun..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Outoa kyllä että sydänleikkaus on ollut noin paljon halvempi :huh:

Mä huomasin ton hinnan sattumalta yhden paperin kulmasta. Eipä siitä pahemmin missään tosiaan kerrottu. Mietin just että noinkohan tulee vielä lasku siitäkin kerrasta kun kävin hakemassa illalla ennen kaavintaa Cytotecin päivystyksestä ja vähän aikaa juttein kätilön kanssa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä odottelen kanssa vielä laskua siitä tulehduksen toteamisesta. Olitko jo Ompukka siellä jälkitarkastuksessa, vai oliko se vasta huomenna? Mua hieman jännittää ensi viikon tarkastus..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torstaina on jälkitarkastus. Hitto kun ei millään jaksaisi odottaa tätä yhtä kiertoa että saa aloittaa yrityksen. Varsinkin nyt kun näyttäisi olevan ovis, menee ihan hukkaan :rolleyes:

Tosiaan toivon että kaikki on ok, nyt jos joutuisi vielä uusinta kaavintaan niin pää kyllä hajoaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aika lailla samat fiilikset. Millään en jaksaisi odottaa. Mullakin tuntuu olleen kaikenlaisia nippailuja, mitä epäilen ovikseksi. Kierto ei vaikuta kasvavan siis hirveän pitkäksi, onneksi. Toisaalta nyt pelkään sitten sitä, että mulla on kuukautiset jälkitarkastuksen aikaan. Mites sitten, voikohan sen tehdä siltikin? En kyllä itse tykkää moisesta, mutta niitä aikoja on niin pirun vaikea saada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä luulen että on aika yleistä että menkat on just jälkitarkastuksen aikaan, yleensä tarkastus kun on just noin 4 viikon jälkeen. Voithan sä varmaan soittaa sinne ja kysyä jos sattuu olemaan just menkat pahimmillaan.

Toivottavasti mulla ei ole tarkastus liian aikasin, gyne kyllä itse sanoi ton 3 viikkoa kun soittelin. Ajattelin tehdä ite sillon aamulla kotona raskaustestin niin näkee vähän onko raskaushormonia paljonkin jäljellä. Voi tietty ola että laittaa mut verikokeeseen.

Outoa kun Jorvissa eka lääkäri sano mulle että pelkkä itse tehty raskaustesti kotona riittää, että lääköriin ei tarttis mennä. Toinen sanoi taas että terveyskeskukseen. No meen kumminkin nyt yksityiselle että tekevät kunnon tutkimuksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, Jorvissa ne olivat aika epämääräisiä ton jälkitarkastuksen suhteen. Tuli tunne ettei sitä edes välttämättä tavittaisi. Lääkkeellisessä tyhjennyksessä määräsivät mulle verikokeet, mutta kaavinnan jälkeen sanoivat, että niitä ei tarvita. Tiedä sitten mitä pitäisi uskoa. Täytyy kysyä gyneltä ensi viikolla, luotan siihen jotenkin enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo mäkin luotan kyllä enemmän gyneen ja siksi menenkin sille. Epäilyttäisi mennä vaan terveyskeskukseen jossa tehtäisiin vaan sisätutkimus, eihän siinä nää mitään onko kohtuun jäänyt jotain vai ei. Muutenkin epäilyttää onko ne terveyskeskuksen lääkärit ihan perillä näistä. Saapahan varmuuden huomenna. Alkaa jo pelottamaan mitä sieltä löytyy..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now