Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

Itse sain keväällä jälkitarkastusta varten suoraan ajan naistentautien polille gynelle. Tosin km oli rv16 ja lääkkeellinen tyhjennyski tehtiin sairaalassa. Oisko mulla siis myöhäiset km viikot syynä menettelyyn. Terveyskeskuksesta ei ees puhuttu. Käsittääkseni joissain paikoissa jälkitarkastusta ei tehdä rutiinisti ollenkaan. Tai tk:n jos menee niin lääkäri kysyy onko oireita, tekee ehkä perus sisätutkimuksen ja lähettää gynelle jos jotain erityisempää on. Luulisin, että km jälkeen jos on oireilua niin lähettämiskynnys tk lääkärillä on aika pieni, eli helposti pääsee gynelle jos vaivoja on.

 

Ja vielä: keskenmeno on hirveä kokemus, mutta (onneksi) yleensä henkiset traumat on pahempia ja henkinen toipuminen hitaampaa kuin fyysinen. Että siinä mielessä jälkitarkastuskin on yleensä osaksi myös henkisen puolen asioita. Ihmiskeho on kuitenkin aika hyvä toipumaan kun sille vain antaaa aikaa. Esim. itselläni kierrot ovat tasoittuneet vasta nyt syksyllä, ilmeisesti anovulatorista vaihetta oli useampi kuukausi. Nyt vaan uutta yritystä kehiin.

 

Tsemppiä kaikille ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tosiaan mulla tuo jälkitarkastus on se viimeinen piste tälle jutulle, jos nyt kaikki on ok. Varpaillaan on oltu tähän asti kun ei voi tietää onko kaikki kunnossa. Kovasti haluaisi jo jättää tämän asian taakse ( unohtamaan ei tietenkään pysty) ja jatkaa normaalia elämää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi se jälkitarkastus on niin tärkeä? Kun täällä missä asun (ulkomailla) ei ehdotettu sitä lainkaan ja synnytyksen jälkeenkin se on vapaaehtoinen. Voiko joku olla kamalasti pielessä, jos tarkastusta ei tehdä eikä mitään tunnu olevan vialla? Taidan olla todella hukassa näissä asioissa.........................

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei jälkitarkastusta ehdotettu/määrätty, kun eilen kävin aamuisen keskenmenon jälkeen Naistenklinikan päivystyksessä ultrassa. Lääkäri sanoi vain, että jos vuoto jatkuu yli viikon, niin sitten takaisin päivystykseen varautuen kaavintaan. Ultrassa siis näkyi, että istukka oli irronnut kokonaan. Mulla toisaalta viikkoja vasta 11+2. Ensimmäisen keskenmenon jälkeen vuoto jatkui kolme viikkoa, joten tuo viikon päästä päivystykseen palaaminenkin tuntuu jotenkin ylireagoimiselta.

 

Jälkitarkastuksessa synnytyksen jälkeen katsottiin, että kohtu on supistunut normaalitilaan. Se tehtiin 1,5 kk synnytyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lukenut jostain, että yksi kohdunulkopuolisen raskauden oire on hartiakipu. Onko tämä totta vai olenko ymmärtänyt jotain ihan väärin? Ja jos on totta, niin mistähän tämä hartiakipu mahtaa johtua eli miksi juuri kohdunulkopuolinen raskaus säteilee hartiaan?

 

Nimim. tietämätön :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Äkkisältään kun googletin niin löytyi että hartiakipu on yksi oire muttei niissä sen tarkemmin ollut mistä johtuu, tai siis että sen ymmärtäisi, viisaammat varmaan pystyy sen jotenkin "lukemaan rivien välistä" nuista teksteistä.

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Jos raskaus sijaitsee munatorvessa ja munatorvi repeää, se voi aiheuttaa voimakkaan vuodon vatsaonteloon, josta voi seurata myös hartiaan säteilevää kipua (repeäminen aiheuttaa kovan kivun myös vatsan alueella). Pelkkä kipu hartiassa ei siis ole merkki kohdun ulkopuolisesta raskaudesta!

 

Edit. Lisäyksenä vielä, että munajohtimen revetessä nämä voimakkaat kivut alkavat äkillisesti ja silloin on sitten tosi kiire sairaalaan.

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkärin käsikirjasta poimittua

 

Kohdunulkoisen raskauden oireet ja diagnostiikka

 

* Yleisiä oireita ovat ajoittaiset, usein toispuoliset vatsakivut ja ylimääräinen verinen emätinvuoto, jotka esiintyvät tyypillisesti 7.– 9. raskausviikoilla; on silti hyvä muistaa, että normaaliinkin kohdunsisäiseen alkuraskauteen voi noin kolmasosalla liittyä lieviä kipuoireita ja ylimääräistä vuotoa.

* Vakavia oireita ovat äkillinen, voimakas alavatsakipu, hartiakipu ja pyörtyminen.

* Oirekirjo vaihtelee lähes oireettomuudesta sokkiin.

* Raskausmuodostuman kasvu munanjohtimessa voi johtaa munanjohtimen repeämään useimmiten 10. raskausviikkoon mennessä ja aiheuttaa hengenvaarallisen vuodon vatsaonteloon.

* Osalla potilaista saattaa esiintyä kuukautisia muistuttavia vuotoja, jotka kuparikierukan käyttäjillä voivat olla jopa runsaita

 

Ja tosiaan hartiapistos johtuu vatsaontelon sisäisestä verenvuodosta. En nyt tähän hätään löytänyt mitään mistä tarkistaa, mutta muistelen kirurgian luennoilta, että se välittyy jonkun hermon välityksellä hartiaan.

Edited by marlee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä kellään keskenmenon jälkeen keltarauhanen muodostanut kystaa? Mulla oli keskenmeno 2,5 viikkoa sitten (RV 11+2) ja muutama päivä sitten alkoivat taas tosi kovat alavatsan kivut. Gyne ultrasi ja sanoi, että mulla todnäk kysta puhjennut ja verta on joutunut vääriin paikkoihin. En siinä tajunnut kysellä tilanteesta yhtään mitään, olin vain helpottunut, etteivät kivut liittyneet (suoraan) keskenmenoon enkä siis ollut joutumassa kaavintaan tms. Mutta sen verran gyne sanoi, että esim. juuri se keltarauhanen saattaa olla syypää.

 

Onko teillä kellään siis ollut tällaista? Osaisitteko vähän valaista mistä tässä on kyse? Kivut ovat vieläkin tosi kovat, vaikuttavat uneenkin, ja typyn en voi antaa kiipeillä vatsan päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla kävi viime kierrossa siten, että bongasin oviksen ja heiluteltiin peittoa. Sitten kp 32/27 alkoi "menkat", jotka jatkuivatkin seuraavat kaksi viikkoa. Päättelin ensimmäisten päivien runsaasta vuodosta, että taisi tulla varhainen keskenmeno. En käynyt lääkärilla - olisikohan pitänyt? Aiemmat km:t ovat alkanee spontaanisti myöhemmin (rv 10) tai todettu ultrassa, molemmat on tyhjätty lääkinnällisesti.

 

Eritteistä - jeejee - päätellen nyt voisi olla oviksen aika (kp 18/27-28), mutta tyhjennysvuodon / menkkojen loppumisesta on vasta muutama päivä. Voisikohan ovis tulla normaaliaikaan pitkästä vuodosta huolimatta?

 

Meillä on kyllä tarkoitus heilutella peittoa heti tässä kierrossa, tulee jos on tullakseen, mutten halua missata tarkoituksella yhtään mahdollisuutta. Ei kai ole pakko odotella yksiä menkkoja tässä välissä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei kai tuossa mitään syytä ole odotteluun ja jos ovis tulee, niin aina hienompaa. Eri asia onko limakalvo vuodon jälkeen tarpeeksi paksu. Mutta kaikki on niin yksilöllistä. Antaa siis mennä vaan, on minun mielipiteeni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten keskenmenosta lähtenyt kierto lasketaan? Minulla km tapahtui (tai oireet - vuoto ja kivut alkoivat) 8.12, mutta koska lääkkeellinen tyhjennys ei onnistunut, niin kaavittiin nyt 15.12. Kumman päivän lasken ykköseksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä miten virallisesti tämä menee, mutta itse laskisin tuosta kaavintapäivämäärästä. Siitä alkaenhan vasta kohtu on ollut lopullisesti tyhjä ja elimistön toipuminen voi vasta alkaa.

 

Halauksia sinulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aamulla alkoi spontaani keskenmeno, kovat kivut ja runsas vuoto, rv:lla 5+2. Tarvitseeko mun tilata lääkärille aika jälkitarkastukseen, vai pitääkö tuo tehdä vain, jos vuoto jatkuu kovinkin pitkään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoittelut Riinanen! Jaksamista.

 

Mä en tiedä tarviiko jälkitarkastusta, mutta toisaalta siinä saisi varmuuden, että kaikki on poistunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi Riinanen, voimia! :(

 

Yleensä käydään lääkärissä ( naistentautien päivystys tms) tarkastamassa että kohtu varmasti tyhejenee itsestään. Sinänsä ei kiire ole jos näyttää että tyhjenee itsestään eikä vuoto mahdottomaksi ala. Jotkut menee heti ja toiset parin päivän päästä. Kannattaa soitella vaikka sairaalan (naistentautien) päivystykseen että miten siellä toimitaan.

Mä kävin itse vasta 3 viikon päästä mutta olinkin kaavinnassa.

Edited by Ompukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riinanen: kurjaa, tosi kurjaa. Jaksamista!

 

Mulle sanottiin spontaanin keskenmenon jälkeen (viikolla 5+, eli olisin luullut niitä myöhästyneiksi menkoiksi, ellen olisi testaillut heti) naistentautien polilta, ettei tarvitse tulla näytille ollenkaan. Riippuu varmaan paikasta ja käytönnöstä ja varmaan vähän siitä että miltä se tyjennysvuoto vaikuttaa. Jos on tosi niukkaa, niin kävisin varmuuden vuoksi, mutta jos tulee ns.normaalina kuukautisvuotona, niin en varmaan menis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aina kostuu silmät kun näitä lukee. Voimia sinulle Riinanen. Toivottavasti kaikki meni hyvin niin kuin tässä asiassa nyt voi mennä hyvin.

 

Mä en ekan keskenmenon (rv6) jälkeen käynyt lääkärissä tarkistuksessa, ei tullut jotenkin mieleen kun vuoto oli runsasta ja kivut ja vuodot loppui ja vointi hyvä. Varmaan jos ois ollut jotain ongelmaa ennen tai jälkeen keskenmenon niin sitten olisin mennyt.

 

Tokan keskenmenon (rv6) aikana menin lääkäriin koska oli kovat kivut muttei vuotoa, lääkäri ultras tuolloin, totesi että melko varmasti kesken menossa. Vuoto alkoi parin päivän päästä. Sitten kävin vissiin viikon päästä uudelleen toteamassa että kaikki hyvin, kohtu tyhjentynyt ja silleen.

 

Nyt jos tulis keskenmeno noilla viikoilla niin ehkä menisin ehkä en, en osaa sanoa, en tiedä mitä ajattelisin silloin. Toisaalta voisin mennä ajatuksella että katsotaan että kaikki on varmasti poistunut ja muutenkin kaikki hyvin. Vaikea sanoa. Jos raskaus ehtinyt pidemmälle niin sitten ainakin menisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille pahoitteluista. Mä nyt päädyin siihen, että en mennyt jälkitarkastukseen. Oletan, että kohtu on nyt tyhjentynyt kokonaan, eikä pitäisi olla mitään ongelmia. Vuoto oli runsasta ja kesti sellaisena muutamia päiviä. Nyt 8 pv keskenmenosta vuoto on loppunut jo kokonaan ja vointi on hyvä. Kuten violetti, niin mäkin menisin varmaan tarkastukseen siinä vaiheessa jos km olisi tapahtunut myöhemmillä viikoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluaisin teidän muiden kokemuksia keskenmenon jälkeisistä oireista. Tai siis sen jälkeisten kiertojen oireista. Voiko tuntemukset olla jotenkin erilaisia vai mistä ihmeestä on kyse, kun munasarjoja juilii pitkin kiertoa, niin alussa kuin lopussakin. Voiko tämmönen liittyä jotenkin keskenmenoon vai onko mulla syytä alkaa epäillä endometrioosia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla ainakin kaikki tuntemukset oli paljon voimakkaampia km:n jälkeen. Juili enemmän ja ovis- sekä kuukautistuntemukset tuli voimakkaampina ja tulee edelleenkin. Nyt menossa kolmas yrityskierto eli neljäs kierto km:n jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli jossain vaiheessa km:n jälkeen ihmeellistä menkkamaista kipua ja kun sitä ihmettelin lääkärille, hän sanoi että se voi hyvin olla oviskipua (tulehduskipua se ei ollut). Ja raskaanahan sitä sitten oltiinkin jonkin ajan kuluttua. On kuulemma hyvin mahdollista, että kuten synnytyksen, niin myös km:n jälkeen ovis alkaa kipuilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^

Mulla on parhaillaan kolmannet km:n jälkeiset menkat ja erilaista on. Kierron puolivälissä on kipuillut ja menkat ovat kivuliaammat ja runsaammat kuin koskaan. Mä oon tähän mennessä raskautunut aina tosi nopeasti ja nyt en, niin pohdin, onko kohdussa vielä jotain jätteitä tms. estämässä raskautumista. Toisaalta siis lohduttavaa kuulla, että muillakin on erilaista keskenmenon jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä liittyykö tää kipu nyt jotenkin ylläolevaan keskusteluun mutta mun mulla alkoi km rv5+5 ja vuoto loppui nyt pari päivää sitten. Nyt tänään mun alavatsa oikealta puolelta kipuilee ihan yhtämittaan jo useampi tunti. Istuminen tuntuu kaikkein epämukavammalta ja liikkeet vatsan kohdalta.

 

Mietin vaan, että onko tuo jotain keskenmenon jälkeistä kipuilua? Keskenmenon aikana en oikeestaan kärsiny erityisemmin kivuista paitsi pientä menkkamaista juilimista. Nyt vatsa onkin paljon kipeämpi... Tuntuu ehkä hieman samalta kuin olisi juossu hirveen pitkän matkan ja alkaa pistelemään vatsasta mutta aika etäisesti muistuttaa tota kipua.

 

Pitäisi varamaan ihan soittaa jonnekkin mutta mä jotenkin välttelen soittoa minnekkään kun mietin ettei ne siellä kuitenkaan mitään tee ja muutenkin kaikki on aina niiden mielestä ihan normaalia tai ylireagointia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now