Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

Mulla ei ollut keskenmenossa oikeestaan mtään kipuja. Tai no, kun vuotoa oli menossa 4. päivä, niin selässä tuntu tunnin parin verran, kun kohtu supisteli. Mut muuten selvisin kivuitta. Ehkä pientä supistelua oli toisenakin vuotopäivänä. Vuotoa kesti muistaakseni n. 10 päivää (aika kultaa muistot...)

 

Seuraavat menkat tuli suht ajallaan. Normi kierto mulla on 28 päivää, niin jos keskenmenon alun laskee kp1:ksi, niin toi kierto oli vissin 30 päivää (en jaksa luntata mistään). Menkat oli ihan normaalit. Ei mitään normaalista poikkeavisa tuntemuksia. Jos jotakin poikkeavaa koitan keksiä, niin ehkä aavistuksen verran niukemmat kuin normisti.

 

Sen jälkeen ei sitten enää menkkoja tullutkaan sattuneesta syystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi että mä niin toivoisin, että tässäkin kierrossa pääsis jo yrittämään. Mulla on tylsän pitkät (37pv) kierrot, niin yksikin hutikierros välissä pidentää kummasti odotteluaikaa. Pitäis vaan tietää, milloin sitä ovista odottelis, kun mulla alkoi tää km 3 päivän tiputtelulla, ja sitten oli jo niukkaa (yhdellä piteellä pärjäsi koko päivän) ja sitten ihan kunnon vuotoa. Mikähän noista ois se kp1... :rolleyes:

 

Kipuja mulla oli eilen, vaikkei normaaleissa menkoissa oo. Ei kuitenkaan mitään ihan kamalia. Äsken ikuistin semmoisen hiiren kokoisen möykyn poistumista, meinasi kyllä yrjö lentää. Huomenna sitten verikokeeseen katsomaan, miten hcg on laskenut. Tietääkö joku, miten nopeasti sen pitäis laskea jos koko raskausmateriaali poistuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites
^^^

Mulla on parhaillaan kolmannet km:n jälkeiset menkat ja erilaista on. Kierron puolivälissä on kipuillut ja menkat ovat kivuliaammat ja runsaammat kuin koskaan. Mä oon tähän mennessä raskautunut aina tosi nopeasti ja nyt en, niin pohdin, onko kohdussa vielä jotain jätteitä tms. estämässä raskautumista. Toisaalta siis lohduttavaa kuulla, että muillakin on erilaista keskenmenon jälkeen.

 

Olen miettinyt osaltani ihan samaa.

Varhaisen km:n kokeneet, oletteko käyneet aina lääkärissä varmistamassa km:n? Mulla oli varhainen km, vuoto kesti parisen viikkoa. En käynyt lääkärissä asian vuoksi, mutta mietin, olisiko pitänyt? Voikohan kohdussa olla yhä jotain, mikä estää minua raskautumasta uudelleen, vaikka kierto on nyt normalisoitunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tartte käydä, jos tulee runsas vuoto eli ihan selvä keskenmeno alkuraskaudessa. Jos sinne jotain olisi jäänyt, niin seuraavilla menkoilla se kyllä jo viimeistään pois lähtee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin sairaalassa ultrassa rv 7+4, kun vuoto alkoi 7+1. Lähinnä menin hakemaan varmistuksen, että tosissana keskenmeno kyseessä, vaikka eipä tuo hirveesti arvailujen varaan enää jättänyt. Siellä ei silloin enää näkynyt mitään ja lekuri sanoikin, että kaikki näyttäis tulevan itse ulos. Hcg-kontrolli oli kolmen viikon päästä, ja silloin määrä oli likemmäs nolla.

 

Inkkumaa, mulla tuli kans pari jotain hieman isompaa jöötiä ja piti tietty uteliaana ottaa koppi ja vähän tutkia..... :blink: Minäkö kieroutunut.... no joo, työkaverini, jolla jo oli pidemmällä kun meni kesken, niin oli lääkkeillä käynnistetty, kun ei tullut ulos. Hällä oli kans aika isoja möykkyjä tullut, niin hän oli kirurgia leikkinyt ja oli erottanut jo pienet kädet ja jalat. Mulla ei tosissaan ollut kuin jotain vähäistä kudosta vaan. Neuvolan terkkakin sanoi, että nää varhaiset keskenmenot on usein tuulimunia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin sairaalassa ultrassa rv 7+4, kun vuoto alkoi 7+1. Lähinnä menin hakemaan varmistuksen, että tosissana keskenmeno kyseessä, vaikka eipä tuo hirveesti arvailujen varaan enää jättänyt. Siellä ei silloin enää näkynyt mitään ja lekuri sanoikin, että kaikki näyttäis tulevan itse ulos. Hcg-kontrolli oli kolmen viikon päästä, ja silloin määrä oli likemmäs nolla.

 

Inkkumaa, mulla tuli kans pari jotain hieman isompaa jöötiä ja piti tietty uteliaana ottaa koppi ja vähän tutkia..... :blink: Minäkö kieroutunut.... no joo, työkaverini, jolla jo oli pidemmällä kun meni kesken, niin oli lääkkeillä käynnistetty, kun ei tullut ulos. Hällä oli kans aika isoja möykkyjä tullut, niin hän oli kirurgia leikkinyt ja oli erottanut jo pienet kädet ja jalat. Mulla ei tosissaan ollut kuin jotain vähäistä kudosta vaan. Neuvolan terkkakin sanoi, että nää varhaiset keskenmenot on usein tuulimunia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haavis: Otettiinko sulla hcg sillon ekalla käynnillä? Tosin jos sulla meni kesken 7+ ja mulla 6+ ja ultran perusteella alkio oli kuollut jo ennen sitä, niin sulla on hcg ollut korkeampi lähtötilanteessa. Mulla oli vaan 1100, eli viikkoihin nähden tosi vähän. Viime raskaudessa tohon aikaan oli jotain 120 000. :rolleyes: Luultavimmin siis jos tässä tuurilla plussan sais seuraavasta kierrosta niin se voisi olla jopa ihan oikea plussa eikä tämän jämiä.

 

Tulikos sulle Haavis muuten plussa heti samantien km:n jälkeen? Vitsi mä niiiiin elättelen toiveita, että itsellekin kävisi yhtä hyvä tuuri (tai ainakin suht pian tärppäisi), tää km ei nimittäin mulla ainakaan vähennä vauvakuumetta. Tuntuu, että kohtu oikein huutaa vuokralaista... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inkkumaa mulla ainakin kovat kivut edelsi noita hyytymiä. Mutta siis ne kivut tuli mulla vasta kaavinnan jälkeen, kun kaikki ei ollut poistunut siinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mulla ei mitattu hcg:tä ekalla käynnillä. Ja yhdet menkat tuli keskenmenovuodon jälkeen ja sitten tärppäs. Menkat tuli ihan normaalisti, ei tarvinnut kuukausikaupalla odotella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin kävi niin että kaavinan jälkeen kivut loppui kuin seinään sen jälkeen kun oli tullut isoja hyytymiä. Ehdin jo pelästyä mutta siihenpä loppui isompi vuoto ja kivut. Taisi kohtu tyhejentyä vasta sillon kunnolla. Ja mäkun luulin että kaavinnassa saadaan kaikki ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseasiassa mullakaan ei oo tänään enää ollut mitään kipuja. Eikä mitään klönttejäkään ole enää tullut, toivottavasti vuotokaan ei viikkokausia jatkuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka kauan vuodon pitäisi kestää? Mulla vuoto alkoi rv5+2 (viime tiistai). Kahtena ensimmäisenä päivänä vuotoa oli melko reilusti, kolmantena jo vähän vähemmän ja sen jälkeen parina päivänä tuli yksittäisinä ryöppyinä hieman verta. Eilen ja tänään en ole enää vuotanut. Tänään tein negatiivisen raskaustestin (CB).

 

Kipuja mulla ei oikeastaan ole ollut nimeksikään, mitä hämmestelen. Mulla on yleensä tosi voimakkaat menkkakivut, joihin ainakin ekana päivänä otan särkylääkettä. Nyt en ole joutunut syömään niitä yhtään. Nyt siis epäilyttää, että kaikki ei olekaan tullut ulos omia aikojaan, kun monet tuntuvat kertoneen, että vuoto on kestänyt pidempään.

 

Täytyy yrittää muistaa kysyä huomenna neuvolan terkalta, kun sieltä ajan joudun peruuttamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisko joku lapioida mulle pari litraa jäitä hattuun... <_< Mä oon lukenu tuota "kuinka nopeasti km:n jälkeen raskaaksi" -galluppia ja tein nopean yhteenvedon, että "kaikki" plussaa heti tai viimeistään yksien menkkojen jälkeen. :huh: Ja nyt tietysti oon vetänyt suoran johtopäätöksen, että mäkin niihin onnellisiin kuulun. Voi luoja sitä itkua ja parkua jos/kun niin ei käykään... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minette, kuulostaa aika vähälle tuo sun vuotaminen. Mulla vuoto oli runsaampaa kuin kuukautisvuoto ja kivut olivat kovat. Lääkäri sanoi, että kivut kertovat kohdun supistelusta ja se on hyvä juttu. Kannattaa varmaan kysyä siltä neuvolan tätiltä varmempaa infoa. Tuokin on varmaan niin yksilöllistä..

 

inkkumaa, mulla on ihan samat fiilikset, toiveet katossa :mellow: Me päätettiin aloittaa yritys uudelleen heti kunhan tämä vuoto loppuu. Tulen putoamaan korkealta, jos ei heti tärppääkään uudelleen :unsure: Ja nyt kun sitä pelkään, niin varmaan käy juuri niin... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minette Mulla ei reilua vuotoa tullut kuin ehkä 3 päivää, muuten oli vähän sellaista pientä ja muutamia yksittäisiä ryöppyjä. Ja kipuja ei ollut oikeastaan yhtään. Mutta kai tämä vähän riippu, että mikälainen tapaus on kyseessä.

 

inkkumaa ja alma Tätä samaa olen nyt itsekin miettinyt.. Minulel yksi gyne sanoi, että pitäisi odottaa yksi kokonainen kierto ennen uutta yritystä ja toinen ettei tarvitse odottaa yhtään. Tietysti oli sitten tarkoitus jatkaa yritystä heti samantien, mutta nyt kyllä näyttää, ettei ainakaan tästä kierrosta tärppää, kun ei tullut ovista hyödynnettyä oikein.. :( Ellei nyt sitten olisi harhaluodit jotenkin tuurilla osuneet oikeaan. (toivossa on hyvä elää :) ) Mutta jospa sitten seuraavassa? Toivotaan jäitä hattuun ja tärppionnea! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

alma ja elektra, kiitos kommenteista. :) elektran vuoto kuulostaa melko samanlaiselta kuin munkin.

 

Soitin just neuvolaan ja siellä ei tämänpäiväinen tätsy vielä perunut aikaa. Halusi, että käyn ensin veritestissä tarkistamassa asian. Tämä peli on kyllä varmasti ihan selvä, mutta helpottaa ehkä kuitenkin vähän, kun saa tarkistettua jutun. Ehdin vielä tänään labraan ja torstaina pitäisi olla tulos jo valmis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inkkumaa, ei niitä jäitä helpolla saa hattuun. Minä ainakaan. Mulla on menossa km:n jälkeen neljäs kierto ja toinen yrityskierto. Eka kierto siis piti olla yrittämättä ja viime kierto piti käyttää ehkäisyä malarialääkityksen takia. Mä siis panikoin jo tosissani vaikka nyt on menossa vasta toinen yrityskierto, mutta mieli ei ajattele niin.

Edited by salamanteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lohduttavaa kuulla, että täällä on muitakin "hulluja". Se on jännä juttu, että vaikka tietää, että KAIKILLA ei tärppää heti ekasta tai tokasta kierrosta km:n jälkeen, niin sitä ei halua ajatella, vaan sokeasti uskoo, et kyllä tää tästä nyt heti hyväksi muuttuu. Sama juttu kyllä km:n suhteen myös. Vaikka tietää, että keskenmenoja tulee ja ne on yleisiä ja sitä alitajuisesti vähän pelkää, ei sitä oikeasti ota uskoakseen tapahtuneeksi omalle kohdalle edes silloin kun lääkäri toteaa kohdun tyhjäksi ja HCG:n matalaksi. :rolleyes: Pitäis olla kuitenkin tyytyväinen siitä, että raskaus luomuna voi alkunsa saada ja on vielä terve esikoinenkin, niin todennäköisyys kakkosellekin aikanaan on korkea. Sitä vaan on niin peijakkaan malttamaton, ja nää keskenmenot kyllä vaan pahentaa malttamattomuutta. Ykköstä yrittäessä mulla ei biologinen kello tikittänyt yhtään niinkuin nyt, tosin tääkin kello on lähinnä pojan biologinen kello, joka huutaa "haluan pikkusisaren pienellä ikäerolla". :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt keskenmenosta kolmas kierto menossa ja toinen, jossa yritetään. Km:n jälkeisessä ei yritetty, kun olin melkoisen sairas ja lääkärikin suositteli sen kierron toipumaan.

 

Oon kans käsittänyt että km:n jälkeen pitäisi jotenkin olla ikään kuin suurempi mahdollisuus tulla raskaaksi. Jotkut sanoo niin. No se nyt on ihan liikaa lisännyt kuumeilua. Pakkaa sekoittaa sekoilevat kierrot jotka saa mielen levottomaksi. Pari kiertoa on olleet lyhempiä ja nyt tässä kierrossa en meinaa bongata ovista ollenkaan. Kaiken lisäksi on ihmeellisiä kipuja pitkin kiertoa.

 

Riepoo tosissaan. Keskenmenon jälkeen oon alkanut murehtia lapsettomuuttani nyt enemmän kuin keskenmenoa sinänsä. Ja heinäkuu, jolloin olisi ollut ensimmäisen laskettu aika, pelottaa tosissaan. Jotain sais tapahtua ennen sitä. Jäitä siis tilattaisiin tännekin, ei tahdo nuo pakkasilmat jäähdyttää mua tarpeeksi.

 

Kysymys vielä: millaiset teillä on olleet km:n jälkeiset kierrot? Onko pidentyneet tai lyhentyneet vai palanneet normaaliin kuinka pian? Mää nyt vaan mietin, kuinka normaalia tämä ihme heittely keskenmenon jälkeen on ja mistä se johtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
.

 

Riepoo tosissaan. Keskenmenon jälkeen oon alkanut murehtia lapsettomuuttani nyt enemmän kuin keskenmenoa sinänsä. Ja heinäkuu, jolloin olisi ollut ensimmäisen laskettu aika, pelottaa tosissaan. Jotain sais tapahtua ennen sitä. Jäitä siis tilattaisiin tännekin, ei tahdo nuo pakkasilmat jäähdyttää mua tarpeeksi.

 

Kysymys vielä: millaiset teillä on olleet km:n jälkeiset kierrot? Onko pidentyneet tai lyhentyneet vai palanneet normaaliin kuinka pian? Mää nyt vaan mietin, kuinka normaalia tämä ihme heittely keskenmenon jälkeen on ja mistä se johtuu.

 

Mulla km:n jälkeiset kierrot on olleet ihan normaalin mittaiset, mutta tuntemukset on olleet voimakkaammat.

 

Tohon alkuosaan viitaten, mäkin pelkään nyt enemmän lapsettomuutta kuin ennen keskenmenoa. Tässä on kuitenkin 2.5 vuotta yritystä takana ja asiaa oli alettu jo laittaa taka-alalle, kun tulin raskaaksi. Se sai toiveet tosi korkealle ja km:n jälkeen on ollut tosi vaikea ymmärtää, että sitä uutta raskautta ei välttämättä enää tule. Mua ahdistaa tuleva äitienpäivä, sillä se oli mun laskettu aika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kierrot normalisoitui pituuden suhteen heti keskenmenon jälkeen. Kipuilu on sitten jotain uutta.

 

Ja mäkin tarvitsen jäitä hattuun. Mä olin suunnilleen varma, että tuun raskaaksi ensimmäisestä yrityskierrosta, mutta eihän se tärpännyt vielä toisellakaan. Nyt sitten oon jo siirtynyt lukemaan sekundäärisestä lapsettomuudesta. Meidän typy aikoinaan tärppäsi juuri ensimmäisestä keskenmenon jälkeisestä yrityksestä. Molempien keskenmenojen jälkeen pidettiin yksi kierto taukoa pääkopan sekä ekassa pitkään kestäneen vuodon (3 vkoa) ja nyt toisessa kipujen takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun oli veritesti näyttänyt jo negatiivista, niin kuin olettaa sopikin. Nytpä on ainakin lopullinen varmuus tähän hommaan ja se neuvola-aikakin peruttu. Tänään sain jutella oman neuvolatädin kanssa. Ei hänkään uskonut olevan ongelmaa vuodon suhteen. Toivotteli onnea uuteen yritykseen.

 

Surettaa vain kun olen mäkin alkanut kuvitella sitä, miten helposti nyt voi tulla raskaaksi. :rolleyes: Niinpä niin... Jos sitä jotenkin ymmärtäisi odottaa ihan rauhassa ja keskittyä johonkin muuhun juttuun vähäksi aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä oon kans nyt yrittänyt keksiä itselleni muuta touhuttavaa, niin aika menee paljon nopeammin. Onneksi ensi kuussa on kaikenlaista valmistumisjuhlaa ja muuta luvassa, niin on vähän muutakin mitä odottaa kuin ovis. :rolleyes: Sitten alkaakin täydemmän päiväohjelman jakso huhti-toukokuulle, joten ei jää kuin pieni hetki illasta vatvottavaksi. :P

 

Kävin tänään vielä verikokeessa, viikko sitten HCG oli siis 1180 ja nyt 68. Eiköhän se suht nopeasti laske normaaliksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi täältähän löytyi paljon kohtalotovereita. Inkkumaa kuvasi tosi hyvin munkin tunteita. Ensimmäinen kierto menossa keskenmenon jälkeen, ja toiveet on pelottavan korkealla kun on lukenut, että melkeen kaikilla on tärpännyt heti kohta uudelleen. Nyt on menossa kp30/n.31, ja jännitystä on todellakin ilmassa! Jos menkat nyt sit alkaakin, niin mä tipun kyllä todella korkeelta ja kovaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now