Maasa

Kysymyksiä keskenmenoon liittyen

555 posts in this topic

Onko keskenmeno aina alkanut rajulla vuodolla, vai onko ensin tullut tuhrua? Ja jos tuhrua on tullut ensin, niin kuinka pian sen jälkeen on alkanut tuo suurempi vuoto?

 

Täällä menossa rv 9+2 ja eilen iltapäivällä tuli ensimmäisen kerran hieman rusehtavaa vessapaperiin ja illan mittaan vuotoa kertyi pikkuhousuihin noin kymmencenttisen verran, eli tosi vähän. Pientä punaista tulee vieläkin vessassa käydessä, mutta tänään on vielä pikkarit pysynyt puhtaana. Voiko tämä vielä yltyä tästä keskenmenoksi, vai yritänkö vaan rauhoittaa mieleni ja pitää tätä normaalina? Ja missä vaiheessa (jos ollenkaan) kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan/lääkäriin jos tilanne jatkuu tällaisena?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiitu, mulla helmikuinen km (rv 7+4) alkoi parin päivän ruskealla tuhrulla, jonka jälkeen vuoto alkoi olla runsaampaa ja verisempää. Todella runsas vuoto kipuineen ja hyytymineen alkoi vasta noin viikko tuhrun jälkeen ja kesti kolmisen päivää, jonka jälkeen vuoto vähitellen hiipui. Kaikkinensa vuosin enemmän tai vähemmän kolme viikkoa... Itsekseen onneksi hoitui kuitenkin. Itse soitin silloin neuvolaan heti toisena tuhrupäivänä ja sieltä sanoivat, että todennäköisesti on ihan normaalia alkuraskauden vuotoa. Kävin kuitenkin oman mielenrauhani vuoksi samana päivänä yksityisellä ultrassa, jossa lääkäri totesi tyhjän ruskuaispussin eli tuulimuna oli kyseessä. Kaavintaa tai lääkkeellistä tyhjennystä ei kuitenkaan siinä vaiheessa vielä otettu puheeksi, kun lääkäri epäili, että kyse olisi voinut olla myös nuoremmasta alkiosta, joten jäätiin seurantalinjalle (neuvolan puolesta varattu ultra-aika parin viikon päähän). Km sieltä kuitenkin sitten itsekseen alkoi. Vuodot alkuraskaudessa on käsittääkseni jokseenkin yleisiä, joten kannattaisi varmaan vielä koittaa rauhoittaa mielensä, ellei vuoto ole runsastunut, vaikka tiedän kokemuksesta, ettei se ole todellakaan helppoa. Neuvolaan/lääkäriin voi mun mielestä olla yhteydessä koska vain, sillä ainakin itse halusin olla tilanteesta selvillä mahdollisimman pian. Voimia, toivottavasti kyseessä olisi vain harmiton vuoto!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitettavasti noista vuodoista ei tosiaan voi oikeen sanoo mitään, aika näyttää. Mullakin keskenmenovuoto alkoi tuhruttelulla, mutta se voimistui vielä saman päivän aikana sellaseks menkkamaiseks ja seuraavana päivänä tuli sitten ulos se kaikki vauvaan liittyvä. Siitä vuoto jatkui viikon verran koko ajan hiipuen. Tosin esikoista odottaessa vuosin sillonkin vähän just tollain RV10 tienoilla muistaakseni, se oli just tollasta pienenpientä tuhruttelua ja kesti päivän.

 

Mutta runsaskin vuoto voi olla ihan normaalia, esim. mun siskolla oli etinen istukka ja se vuosi alkuraskaudessa useeseen otteeseen ihan reilustikin. Eli aika tosiaan näyttää, että mistä on kyse.

 

Toivottavasti sulla Tiitu on kyseessä ihan harmiton vuoto!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista Cloe ja mimosa83! Toivotaan tosiaan, että tässä ei ole keskenmeno kyseessä. Inhottavinta taitaa olla juuri se, ettei tiedä, eikä voi myöskään tehdä mitään estääkseen keskenmenoa jos se on tullakseen. Mutta kovin vaikea tässä on hirveän rauhallinenkaan olla. Epätoivo tulee aalloissa..

 

Toivoa pitää yllä se, että olin rv 6+3 alkuraskauden ultrassa ja siellä löydettiin viikkoja vastaava alkio jonka sydänkin löi jo nätisti. Mutta kyllähän tietenkin senkin jälkeen voi keskenmeno tulla.. Mutta ei ole ainakaan tuulimuna eikä kohdunulkoinen raskaus..

Share this post


Link to post
Share on other sites

kuinka äkkiä teille on tullut kuukautiset km:n jälkeen? itselläni oli tuulimuna, sain lääkkeellisen tyhjennyksen, nyt siitä tapahtumasta on jo yli kuukausi ja ei ole viitteitäkään siihen että kuukautiset olisivat tulossa. jälkitarkastus oli jo aikoja sitten. lupa annettiin jatkaa yrittämistä. tässä vain miettii että olenko raskaana vai kestääkö vain hiukan pidempään ennen kuin ne kuukautiset tulevat sieltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on sellainen käsitys, että keskenmenon/tyhjennyksen jälkeen voi mennä 6-8 viikkoakin, ennen kuin seuraavat menkat tulevat. Joillain kestää raskaushormonitason laskeminen pidempään ja se käsittääkseni voi ainakin pidentää väliä seuraaviin menkkoihin. Mulla itsellä tuulimuna vuoti itsekseen pois (nopeasti ja rajusti) ja seuraavat menkat tulivat pikkasen reilun neljän viikon päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tässä vain miettinyt, kun eilen aamulla menin töihin, alko yököttää ja menin okselle vessaan, sain saikkua sille päivälle. illalla alko taas yököttään. taas tänä aamuna yökötti mutten oksentanu ja menin töihin. nyt taas alkaa vähän yököttään. työkaverille kerroin niin se oli heti että: "aamupahoinvointia" :P miettiny että mitä toi yökötys oikein on. onko se joku pöpö vai onko se ihan sitä :D

Edited by Musha85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kuohdunulkoisesta on jo yli 7 viikkoa, eikä menkkoja oo näkyny. Raskaushormooni on ollu 0 jo 3-4 viikkoa muttei silti menkkoja näy. Odottelen vielä pari viikkoa ja sitten soitan gynelle. Kuitenkin koko ajan tulee valkovuotoa yllin kyllin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoista. Kivut taitavat olla aika yksilöllisiä?

Mä sain viime viikolla spontaanin km:n rv. 11+3, joka alkoi ihan pienellä vuodolla (vain paperiin jäi hieman vaaleanpunaista). Yhden illan tuli tuota vuotoa (jos sitä voi edes vuodoksi sanoa) ja sitten seuraavana aamuyönä alkoi hillitön kipu ja ekana meni lapsivedet. Sitten alkoi supistukset ja järjetön kipu, verta tuli valtavasti ja vatsaa poltti aivan hirveästi. Mikään särkylääke ei auttanut (2xPanadol, 600mg Burana). Koska oli viikonloppu, niin soitin Naistenklinikalle ensiapuun ja pyysivät tulla näytille. Lääkäri ultrasi ja totesi keskenmenon. Hän määräsi 800mg buranaa ja panacodia, kipu on ollut edelleen niin kovaa, että olen ottanut särkylääkkeitä aamulla, päivällä ja illalla, joka päivä. Vuotoa on nyt ollut tämän viikon ajan suht´ reilusti edelleen ja ensi viikolla menen jälkitarkastukseen ultraan. Lääkäri sanoi, että jos jälkitarkastuksessa todetaan, että kohtu on tyhjä, niin saa heti antaa uudelle raskaudelle mahdollisuuden. Uskaltaako sitä...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mielenkiintoista. Kivut taitavat olla aika yksilöllisiä?

Mä sain viime viikolla spontaanin km:n rv. 11+3, joka alkoi ihan pienellä vuodolla (vain paperiin jäi hieman vaaleanpunaista). Yhden illan tuli tuota vuotoa (jos sitä voi edes vuodoksi sanoa) ja sitten seuraavana aamuyönä alkoi hillitön kipu ja ekana meni lapsivedet. Sitten alkoi supistukset ja järjetön kipu, verta tuli valtavasti ja vatsaa poltti aivan hirveästi. Mikään särkylääke ei auttanut (2xPanadol, 600mg Burana). Koska oli viikonloppu, niin soitin Naistenklinikalle ensiapuun ja pyysivät tulla näytille. Lääkäri ultrasi ja totesi keskenmenon. Hän määräsi 800mg buranaa ja panacodia, kipu on ollut edelleen niin kovaa, että olen ottanut särkylääkkeitä aamulla, päivällä ja illalla, joka päivä. Vuotoa on nyt ollut tämän viikon ajan suht´ reilusti edelleen ja ensi viikolla menen jälkitarkastukseen ultraan. Lääkäri sanoi, että jos jälkitarkastuksessa todetaan, että kohtu on tyhjä, niin saa heti antaa uudelle raskaudelle mahdollisuuden. Uskaltaako sitä...?

 

 

Me saimme suunnilleen samoilla viikoilla keskenmenon tasan vuosi sitten ja jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, että saadaan yrittää heti kun vaan meille sopii ja tuntuu hyvältä. Muistelisin että joku sellainen sääntö on, että yhdet menkat pitäisi välissä olla ennen kuin lähtee yrittämään uudestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko muilla tullut iho-oireita keskenmenon jälkeen? Mulla on lähes yhtä järkyttävä kasvojen iho (siis näppyläinen) kuin tyttöjen syntymän jälkeen :o Olin kyllä aika yllättänyt, että noin lyhyen raskaanaolon jälkeen tuli lähes yhtä voimakas reaktio. Ja ärsyttää, että pitää olla "ilman syytä" taas niin huonoihoinen!

 

Mulla kävi toisinpäin. Eli kun olin raskaana, iho oli tosi huonossa kunnossa. Nyt kun viikko keskenmenosta on kulunut, iho on taas normaali.

 

Mites muilla, ootteko ehtineet jo kerryttää kiloja alkuraskauden aikana? Mulla tuli tuossa ajassa (km rv. 11+3) jo nelisen kiloa painoa. Osa tietysti on turvotusta. Nyt on kulunut viikko keskenmenosta ja paino junnaa edelleen +4kg lähtöpainosta. Oletteko siis joutuneet laihduttamalla pudottaan kertyneet kilot vai ovatko ne lähteneet itsekseen?

Muutenkin harmittaa ja mikään ei mahdu nyt päälle, housutkaan ei mee kiinni... :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Muistelisin että joku sellainen sääntö on, että yhdet menkat pitäisi välissä olla ennen kuin lähtee yrittämään uudestaan.

 

Meille lääkäri sanoi, että jos kaikki on muuten kunnossa, saa heti alkaa yrittää. Tuo kuukauden sääntö perustuu vain siihen, että laskettu aika on helpompi laskea, jos edellisten kuukautisten alkamispäivä on tiedossa. Keskenmenon jälkeen seuraavan kierron pituutta ja ovulaation ajankohtaa kun on hankala arvioida (ellei sitten tikuta). Eli me ei ainakaan yhdenkään keskenmenon jälkeen olla pelkän synnytysmatikan takia odoteltu, vaan alettu yrittää heti uudelleen. Kertaakaan ei kyllä ole ekasta kierrosta tärpännyt... Eikä yksikään lopulta alkanut ole edennyt onnelliseen loppuun saakka. :huh:

 

(Edit. kirjoitusvirhe)

Edited by Linnea

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiitos vastauksista Cloe ja mimosa83! Toivotaan tosiaan, että tässä ei ole keskenmeno kyseessä. Inhottavinta taitaa olla juuri se, ettei tiedä, eikä voi myöskään tehdä mitään estääkseen keskenmenoa jos se on tullakseen. Mutta kovin vaikea tässä on hirveän rauhallinenkaan olla. Epätoivo tulee aalloissa..

 

Toivoa pitää yllä se, että olin rv 6+3 alkuraskauden ultrassa ja siellä löydettiin viikkoja vastaava alkio jonka sydänkin löi jo nätisti. Mutta kyllähän tietenkin senkin jälkeen voi keskenmeno tulla.. Mutta ei ole ainakaan tuulimuna eikä kohdunulkoinen raskaus..

 

 

Päivitän omaa tilannettani: Nuo vuodot eivät kyllä mitenkään liittyneet keskenmenoon, olivat niin pientä. mutta np-ultrassa viikolla 11+3 näkyi vaan tyhjä kotu. Alkion kehitys oli loppunut viikolla 7, eli heti tuon ar-ultran jälkeen... Lauantaina otin sitten lääkkeet tyjennystä varten ja vuoto alkoikin sunnuntai-aamuna. Ei mitään kirveitä kipuja, ennen suurimpiä "klönttejä" tuli joitain supistuksenomaisia kramppeja.

 

Nyt mietinkin sitä, että missä vaiheessa lääkitys ovulaation aikaansaamiseksi aloitetaan uudestaan. Minulla on PCO, eikä ovulaatio tapahdu kuin ehkä kerran vuodessa ilman lääkitystä. Ennen plussa söin yhden femar-kuurin ja sen perään lugesteron-kuurin. Miten nyt sitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ei, Tiitu, tosi kurjaa! :( Tuohon lääkitysasiaan en osaa kommentoida, kun en sellaisia ole ikinä syönyt, mutta toivottavasti saat siihen vastauksen. Voimia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi harmi tiitu. Halaus. Laitan vielä, että viime syksynä mulla oli kanssa 7+ viikolla ar-ultrassa kaikki hyvin ja sydän sykki. Sen jälkeen (ehkä seuraavalla viikolla) tuli ihan todella vähän vuotoa (paperiin pyyhkiessä näki) ja viikolla 9+ kohdussa ei ollut enää elämää. Lääkäri sanoi silloin, että se pienikin vuoto on voinut liittyä tohon keskenmenoon vaikka mulla ei siis itsekseen vuotamalla tullut keskenmeno. Tsemppiä jaksamiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kyllähän kaikki voi liittyä kaikkeen... Tosin mulla noi pari tiputtelupäivää oli viikolla 9 ja alkio oli kuollut jo viikolla 7... Odottelen vieläkin gynen soittoa, että saisi selvyyden tuohon lääkitys-asiaan. Haluaisin vaan eteenpäin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten hCG-arvonne ovat käyttäytyneet keskenmenossa? Itselläni hCG on viikkoja vastaavalla tasolla, mutta noussut turhan vähän edelliseen mittaukseen verraten ja suhteutettuna siihen, mitä yleisesti tiedetään hCG-arvojen noususta. Mielessä käy, että onko raskaus voinut mennä kesken... Raskaus on kuitenkin todettu ultrassa ihan normiksi (paitsi sykettä ei saatu näkyviin), joten kohdunulkoisesta tms. ei voi olla kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Empsu, mulla ei ole arvoja seurattu, joten valitettavasti en osaa vastata. Toivottavasti teillä on kaikki hyvin!

 

Mä olen nyt ihmetellyt, että miksi mulla on km:n jälkeen nyt jo toiset runsaat, kivuliaat menkat? Mulla on normaalisti siis niukat ja kipuja ei ole käytännössä koskaan. Vieläkö se voi vaikuttaa kroppaan, vaikka gyne sanoi jo pari viikkoa km:n jälkeen, että limakalvo näyttää hyvältä? Vai voiko se pieni endo mikä kohdusta löytyi olla äkkiä suurentunut ja aiheuttaa vai onkohan nää nyt vain ihan turhia pohdintoja :D Kierto on sentään ollut edelleen säännöllinen, nyt 30 päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi eilen tulemaan ihan vähän veristä tiputteluvuotoa. Rv8 menossa. Koko raskauden ajan valkovuotoa tullut suht runsaastikin välillä. Tänä aamuna ruskehtavaa (vanhaa verta) joka tosin voi johtua siitä, että eilisestä vuodosta jotain jäänyttä tippuu nyt pois..

 

Huomen aamulla varattu aika ekaan ultraan yksityiselle. Onko teillä kokemusta siitä, että on ensin tiputellut hieman verta (näkyy vain pyyhkiessä wc-paperiin) ja mitä ultra suunnilleen näillä samoilla viikoilla näyttänyt tiputtelun jälkeen?

 

En tiedä, kannattaako ultraan mennä, jos se "ärsyttää" limakalvoja ja altistaa enemmän keskenmenolle. Kuitenkin jos jotain on vialla, tahtoisi tietää sen mieluummin nyt kuin esimerkiksi rv:lla 10.

 

Parin lähteen mukaan joka 4. naisella on alkuraskauden aikana vuotoja, mutta lähteet eivät kertoneet, miten raskauksien kävi kyseisissä tapauksissa <_< Kaikenkaikkiaanhan tämä on 50%-50%-peliä, joka raastaa hermoja. Toivottavsti sais ees ensi yön nukuttua, että kaikki maailman älypäät tajuaisivat olla soittelematta ovisummeria ennen aamua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei curly! Tiedän kokemuksesta kuinka stressaavia nuo alkuraskauden vuodot ovat...

 

Minulla on takana viisi raskautta, joista kaksi päättynyt onnellisesti vauvan saamiseen, yksi keskeytynyt km rv8, yksi spontaani km rv6 ja yksi keskeytys rv16. Kaikissa raskauksissa on ollut alussa ruskeaa vuotoa, onnistuneissakin. Itse asiassa toisessa onnistuneista raskauksista oli rv 8 hieman ihan kirkasta veristäkin vuotoa.

 

Onneksi sinulla on ultra-aika huomiselle. En jättäisi sinuna ultraa väliin, se ei voi keskenmenoa aiheuttaa ja siellä saat varmuuden tilanteesta.

 

Jaksamisia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään ollut pahoinvointia keskenmenon jälkeen?

Heräsin viime yönä 3 kertaa oksentamaan, mutta aamulla olo oli ihan ok. Nyt mietin, että oliko vatsassa joku pöpö vai liittyykö tämäkin 2 viikon takaiseen keskenmenoon. Mulla ei ole raskaushormonitaso lähtenyt kunnolla laskemaan, joten onkohan tuolla oksentelulla jotain tekemistä sen kanssa <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now