jenni81

Lyhytkasvuiset lapset

241 posts in this topic

Me käytiin lääkärillä. Ei saatu pituusennustetta. Neidin pituuskasvu kulkee omalla käyrällä ihan nätisti, siellä -2,5:ssä. Jatketaan siis edelleen seurannalla, tai sitten mennään uudessä kaupungissa yksityiselle lastenlääkärille vielä tarkistuttamaan käyrät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toukka: se on hyvä jos se pituuskäyrä menee tasaisesti kuitenkin. Me kävästiin viimeviikolla 3veen kanssa neuvolassa ja oli nyt kasvanut 3v neuvolan jälkeen 5cm. Hänellä on siis ehkä nyt tulossa jokin pituuspyrähdys.

 

Eilen oltiin kokeissa(arginiini rasituskoe) ja pieni jaksoi hienosti.Nyt taas odotellaan tuloksia 2-3 viikkoa ja sitten tiedetään taas mitä seuraavaksi tapahtuu. Olisin kaivannu pientä jutteluhetkeä erikoislääkärin kanssa,mutta näillä mennään. Paljon kysymyksiä ja epätietoisuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä mitä teen. Itken täällä kotona pojan pituutta. En ymmärrä miksi tästä tuli pakkomielle. Poika on jumaloitavan ihana ja nautin joka hetkestä, rakastan ihan hirveästi häntä, niin että sattuu. Saadaan paljon kehuja joka puolella, hänen kanssa on ihana olla, hän on ihana persoona. Mutta koko ajan mielessäni pyörii että jos hänellä on vakavaa ja KUN hänestä nyt tulee lyhyt niin miten pärjää. Nytkin olen hänen kanssa kotona ja hän kysyy, että "Mitä äiti itkee, rakastan sinua".

 

Itken jotain mille en mitään voi. Pojastani tulee lyhyt. Minua se ei todellakaan haittaa, mutta pelkään jos häntä kiusataan ja hän on onneton.

 

Voi luoja kuinka ihana tuo poika on! En voi käsittää että nyt sitten murehdin tätä lopun ikääni. Varjostaa koko lapsuutta nyt varmaan mun asenne. Reppana ei tiedä itse vielä mitään maailman pahuudesta:/

 

T: toivoton surullinen äiti, jonka sydän pakahtuu rakkaudesta ja huolesta lapseen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satuinpa ihan sattumalta muissa asioissa Googetellessani bongaamaan tämän sivuston ja tämän keskusteluketjun. Halutessanne saatte lyhytkasvuisuudesta paljon lisää tietoa Lyhytkasvuiset ry:stä, nettisivuilta, puhelimitse tai sähköpostitse! On aktiivinen ja toimiva yhdistys! ;) Yhdistykseen ei ole välttämätöntä liittyä saadakseen informaatiota ja materiaalia aiheesta. Itselläni on lyhytkasvuinen tyttö. Hän täyttää maaliskuussa 3v ja on nyt 72cm. Aikuispituusennuste on n. 110-120cm.

 

Annan mielelläni myös itse lisätietoja ja hankin tarvittaessa vertaistukea!

 

Miia Pitkäniemi

Lyhytkasvuiset ry

Vertaistukitoiminnan vastaava

[email protected]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Miia!

 

Mistä tiedän onko lapseni "lyhytkasvuinen", onko se jokin diagnoosi? Endokrinologimme on laittanut vain että "tutkitaan lyhytkasvuisuuden vuoksi". Tosiaan suljettu pois paljon, esim akondroplasia, rustohiushypoplasia, osteogenesis imperfecta ym. Kromosomeja ja hormoneja ei olla tutkittu (ei nähnyt vielä tarpeelliseksi). Poika syntyi 45cm ja 2,5kiloisena viikolla 38.

 

Poika on nyt siis 2v7kk ja 84cm. Käyrä oli aluksi -3,7 ja nyt -2,4 sd. Miltä kuulostaa?

 

Onko teillä Miia jokin diagnoosi/syy lyhyydelle? Meille ei ole pituusennustetta annettu koska vielä ainakin käyrä kirii lujaa ylös. Endokrinologi haluaa tavata 2014 ja katsoa pituuden.

 

Niin ja itse emme huomanneet pituudessa mitään. Neuvola lähetti sairaalaan tuon alhaisen käyrän vuoksi. Tähänkään mennessä en ole huomannut lyhyttään paitsi nyt hoitopaikkaan tutustuessa, kun saman ikäinen tyttö oli 5cm pidempi. Nyt sen alkaa huomata. Toivon suuresti jotain kasvupyrähdystä että ottaisi kiinni kavereita, mutta ei taida tulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jasmiina: Vaikka varmasti huolestuttaa niin uskon ettei teidän pojalla ole mitään hätää. Pääasia on että kasvua tulee,välillä sitä tulee hitaammin ja välillä nopeammin. Meidän 3veellä on nyt vasta kasvukausi ja toivottavasti se jatkuu jotta saa ikätovereitaan kiinni.

 

Miia: Laitan sulle sähköpostia :)

 

Me odotellaan edelleen tuloksia,toivottavasti ne tulisi tälläviikolla jotta saataisiin kelaan ne paperit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin tuloksia ja hyviä sellaisia. Kasvuhormoni on lähtenyt nousemaan :):), ihan mahtavaa!!! 4kk:n päästä katsotaan miten poika on kasvanut ja sitten katsotaan jatkoa. Voi kun tuo nyt lähtis kasvamaan ja vältyttäisiin hoidoilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa Jenni! Kiva kuulla! Nythän teille siis ainakin selvisi että teitä voidaan auttaa, jos tarvetta on! Hoito on olemassa! Ja ei taida tarvetta ollakaan. Onnea! <3

 

Meillä ei ole tietoa hormoneista. Ja jos aiheutuu kromosomeista, hoitoa ei ole:/ Pari henkilä on sanonut, että eivät kyllä huomanneet poikani (2,5v, 84cm) olevan lyhyt. Kaunis herkkä pieni suloinen kylläkin. Alussa olin ylpeä kun poika oli pieni!! Oli ihanaa kun häntä ihastellaan joka paikassa. Nyt vasta olen kääntänyt asian toisin päin.

 

Mites me Jenni saatais pikkumiehemme hurjaan kasvuun:)

 

Itse kokeilen nyt homeopatiaa. Koskaan en ole ollut noille avoin, mutta nyt läheiseni opiskeli alalle ja on kertomut minulle asioista. Mitään haittaa ei ole, mutta tukee kasvua jos kasvu on muutoin normaalia (eli ei ole vakavia syndroomia). Jos äippä uskoo että nuo auttaa niin ehkä ne luut hokaa siellä venyä;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä Jasmiina, lohduttaako, mutta tietääkseni yksi pituuskäyrä vastaa loppupituudessa 5cm. Miesten ennuste on 180cm ja näin ollen esim.-2 käyrällä olevasta tulisi noin 170cm. Näin ajateltuna teidän poika ei kuitenkaan ihan hirveän lyhyeksi jäisi. En tiedä, lohduttaako. Tuttavani, 163cm mies, kommentoi koulussa kiusaajille, että Napoleonillakin oli naisia, vaikka oli lyhyt mies.

Eräs kaverini, jonka mies on alle 170cm sanoi, ettei kiinnittänyt huomiota pituuteen, kun mies oli sen verran treenattu/lihaksikas -> iloa silmälle muuten vaan. Suuntaa ajatuksia muihin ominaisuuksiin, kuin pituuteen ja opi pojan käyttämään niitä etuna. Esimerkiksi liikunnassa lyhyydestä voi olla tietyissä lajeissa hyötyä! Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingenjoor: kiitos:) Lohduttaa! Ja minusta 170cm mies on täysin ok! Isäni ja hänen isänsä ovat 170cm ja en ole koskaan ajatellut heitä lyhyinä. Jos meillä saavutettaisiin 170cm niin en huolehtisi mistään, täydellinen pituus:)

 

Joo siis tottakai pojassa on 100 hyvää puolta sitten yhtä "heikompaa" vastaan. Eli on edistynyt monissa asioissa ikäistään paremmin ja on edellä puheessa, tunnistaa kirjoitettuja sanoja ym. Minun pelkoni on ollut huomattava lyhyys. Toki se on yhä mahdollinen ja sen kanssa tullaan toimeen. Myös terapiassani olen käsitellyt paljon pojan pituutta ja tulevaisuutta.

 

Nyt toivon kasvupyrähdystä ja olisi ihanaa jos me saatais 170senttinen hänestä joskus:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin vihdoin epikriisi pojan kokeista.Pojalla on siis kasvuhormonin vajaatoiminta mutta nyt seurataan onko se ohimenevä koska rasituskokeessa kasvuhormoni vähän nousi. Neuvolan terkka ottaa nyt parin viikon päästä mitat ja sitten 4kk:n päästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä otettiin viime viikolla kasa labroja. Tulokset tulee maaliskuussa. Lääkäri totesi, että jos olisi lyhyempien vanhempien lapsi niin ei edes tutkittaisi. :) Oon tosi luottavaisin mielin nyt. Pojalla siis ikää nyt 3v 10kk ja pituutta 94cm. Käyrä on nyt -2,0SD, kun odotuspituus on +0,9SD. Poikkeama on siis -2,9SD ja siksi tutkitaan.

(pikkuveli kasvaa tuolla +1SD:n tienoilla ja oli nyt 1v:na 80cm... Katsotaan missä vaiheessa hurahtaa ohi. :P)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin mielenkiinnolla luin ketjun läpi, kun tän täältä löysin, sillä meidän neitokainen on kovin pieni ikäisekseen ja ollaan sen vuoksi sairaalassa jo ravattukin. Mitään ei ole kumminkaan löytynyt ja kun kasvuennuste aikuisiälle on n. 152-155cm, ei toistaiseksi jatkotoimenpiteitä tarvita. Ravitsemussuunnittelijan pakeilla sitten on tullut tässä käytyä, jotta saataisiin sitä kautta mahdollisesti tytön kasvu vähän paranemaan. Pituus menee siellä -2.9 ja -2.3 välissä koko ajan, jos painoa tulee paremmin, pituus himmaa ja toisinpäin. Paino menee puolestaan n. -25.

 

Tyttö oli syntyessään 47cm ja 3060g

                              1v. 69cm ja 6830g

                              2v. 77cm ja 8,3kg

Ja nyt kontrollissa 2v4kk 81cm ja 8,5kg.

 

Jään seurailemaan jatkossakin ketjua, sillä jotenkin liippaa läheltä meidänkin elämää tämä aihe. Tsemppiä kaikille jatkoon!

Edited by strawberry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kävimme tänään "douping-kontrollissa", eli katsottiin sitten noita verikokeita sekä miten on neiti kasvanut. Lokakuun viimeisestä päivästä mittaa on tullut 3,7cm, eli todella hienosti, kun talvi ei ole ollut meillä koskaan kasvukautta ja nyt on vielä pari flunssaa ollut ja huonosti ruoka maistunut. Nyt 5v4kkk iässä mittaa on jopa 103,9cm!!!! Painoa oli tullut vain 400g, eli painokäyrä sitten laski, mutta se on nähtykin, kun kylkiluut paistavat pikkuisella nälkäkurjella, vaikka ruoka-annokset onkin rekkamiehen annoksen kokoisia - joskus jää isi toiseksi ruokamäärässä. Verikokeitten tulokset tulevat sitten jälkeenpäin, täytynee muistaa katsoa ne IgF1:t sieltä (kasvuhormonit). Nyt jää douping suunnitellusti 6kk tauolle ja mikäli kasvukäyrä (kuten oletettavaa) ensi syksyn seurannassa taas dippaa, niin saadaan se täyskorvattavuus eli Kela maksaa 100%. Olisi aika huippua! Viimeiset pari viikkoa pistetään tuota erää mikä on jäljellä nyt ja sitten tosiaan saadaan huokaista. No on tyttö ainakin oppinut laskemaan 1-10 niin ruotsiksi, saksaksi, venäjäksi kuin englanniksi, mandariinikiinaksi kun osasi jo entuudestaan kuten suomeksikin.

 

Meillä vanhemmat eli siis minä ja mies ollaan sen verran pitkiä, että lasten odotuspituus on normiodotuspituus + 1SD. Toinen kaksosista kasvaa näillä vanhempien mukaan lasketuilla kurvilla "normilinjaa" (odotettavissa siis noin 185cm), toinen +1SD (eli normi-odotuspituus +2SD, aikuispituusennuste nyt 3v iässä 190cm) ja neiti näppärä on noussut -2.7SD:ltä kasvuhormin kanssa -1.6SD:lle. Nyt ilman buustausta on odetettavissa, että pituuskasvu hieman himmaa tosiaan, mutta se on syksyn kontrollin juttuja. Silloin kuvataan myös luustoikä, edellisen kerran röntgenkuva kädestä on otettu joulukuussa 2011. Hyvähän se on sekin tarkastaa! Tuolloin luustosta nähtiin, että oli hyvät kasvureservit ja luustoikä oli jopa -6kk kalenteri-ikään nähden.

Edited by Tiikeri-äittä

Share this post


Link to post
Share on other sites

tiikeri-äittä: onko teidän lapsella raajoissa jotain eripituisuutta vai miksi tuo luustoikä katsotaan? Oon siitä lukenut mutta meiltä sitä ei olla katsottu.

Me saatiin eilen sairaalasta kirje,että pojan mitat pitää käydä otattaa ennen huhtikuun loppu,sillon lääkäri katsoo tulokset ja ilmoittaa kirjeellä jatkosta.Ärsyttävää,me oltain nimenomaan haluttu lääkärin puheille.Mietinkin että voisinko soittaa hoitajalle tuon kirjeen jälkeen ja pyytää edes soittoaikaa?

Pojan mitat katsottiin pari viikkoa sitten,76cm ja 9,6kg muistaakseni oli,pituutta oli tullut joulukuun alun jälkeen, 1,7cm, eli ei paljon mitään.Itsellä oli jo ihan hyvä fiilis asian suhteen mutta nyt jotenkin masentaa taas. En löydä pojalle tarpeeksi pieniä kenkiä kevääksi,ostin yhdet koon 17 kengät ja nekin on ihan liian isot :(. Kaikki haalarit mitä meillä on, on liian isoja,ei auta kun lähteä ostamaan pienempi.Tuo on kohta 2v ja käyttää 9kk vaatteita.Ahdistavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tuo panikoiva Jasmiina (vieras). Rekisteröidyin vasta.

 

Meidän poika oli 2vuotiaana 82cm, eli reilusti ikäisiään lyhempi.

 

Nyt pelkään julmasti kesää ja uutta mittausta (3v). joka päivä pelkään sitä ja pakonomaisesti seuraan pojan pituutta. En uskalla mitään pituustaulukkoa seinään laittaa mutta seurailen, koska ylittäisi esim keittiön työtason jne. Ehkä sentin verran olisi tullut nyt oman arvioni mukaan 2kk aikana. VÄHÄN!

 

Meillä on tosiaan tutkittu lähes kaikki mahdollinen, paitsi hormonit ja kromosomit. endokrinologin lausunnossa "ei sairauden merkkejä/ottaisin kerran pojan kontrolliin vielä 2014" rauhoittavat, mutta kaikki muut merkit huolestuttavat:( Minulla ei muuta ajatusta pahemmin päässä arkisin pyöri, kuin huoli pojan pituudesta ja esim kiusaamisesta. Ja poika on vasta 2v 8kk! Toki myös huoli, jos onkin kromosomeissa jotain.

 

Minulla on taipumus vatvoa kaikkea niin, että häiritsee työ-ja kotielämää. Menen melkein toimintakyvyttömäksi välillä. Onneksi en pojan vieressä ollessa kuitenkaan.

 

Olisi ihanaa jos poika saavuttaisi 170cm pituuden (joka on minun sukuni miesten pituus keskimäärin). Toivon että hän olisi 3vuotiaana edes 88cm pituinen.

 

Rakastan tuota minimiestä niin helvetisti juuri sellaisena kuin hän on, enkä osaa mitään muuta ajatella. Ihana pieni aarteeni:)

 

Päivitän monta kertaa päivässä tätä palstaa, jos joku olisi kirjoittanut jotain. Kiva kuulla teidän pikkuaarteidenne kuulumisia:)

 

T: Jasmiina ja poju 2v8kk, noin 85cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainiin ja kuulemma 2-3vuotiaana lapsen kuuluisi kasvaa 5-7cm. Meillä olisi tuo 5cm jo aika saavutus. Onneksi poika on kirinyt käyrillä ihan hyvin, nyt en kyllä tiedä tilannetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin tänään tulokset verikokeista. Kaikki oli muuten tosi hyvin, mutta kasvuhormonin taso oli matala. Lääkäri nyt sitten konsultoi Lastenklinikalta endokrinologia ja taas vaan ootellaan... :P Mä luulen että ei ne mitään tarkempia tutkimuksia tee nyt. Todennäköisesti sanovat vaan että seurataan. 

Ja taas meille sanottiin että koska poika on niin pieni (nuori), niin tarkempia tutkimuksia ei tässä vaiheessa yleensä tehdä. 

Muhun otetaan sitten yhteyttä joko tuolta sairaalasta tai suoraan Lastenklinikalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jasmiina, mun on pakko kommentoida, että mieheni on ollut lapsena hyvin pienikokoinen. Katselen tässä hänen vauvakirjaansa, ja siinä on käsin piirretyt kasvukäyrät ikävuosille 0-7. Sen mukaan hän on ollut kaksivuotiaana n. 83 cm, siitä kaksi seuraavaa (3- ja 4 -vuotismittaukset) näyttäisivät nollakasvua, mutta se ei kyllä varmasti voi pitää paikkaansa. Joka tapauksessa nelivuotiaana hän on tuon mukaan ollut 95 cm.

 

Mies oli todella pienikokoinen murrosikään asti. Vielä rippikuvassa hän on ylivoimaisesti porukan pienin, pienempi kuin lyhyimmätkin tytöt. Hän oli kuulemma usein porukassa tyttöjen keskuudessa vähän kuin maskotti, eikä häntä ikinä kiusattu. Tai ainakaan hän ei huomannut, hän on ollut hyvällä itsetunnolla varustettu :)

 

Murrosiän myötä hän hujahti reilusti pituutta ja sai raameja. Aikuispituudeksi tuli 176 senttiä ja hän on oikein miehekäs. Siro ja sinänsä pienikokoinen, mutta lihaksikas ja jäntevä. Hyvä ja ketterä esim. sähly- tai futiskentällä.

 

Miehen isä on pitkälti yli 180-senttinen ja äitikin keskimittaista pidempi. Perimän puolesta hänestä olisi pitänyt tulla pidempi.

Edited by LeeLoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos LeeLoo oikein ihanasta viestistäsi. Voimaannuttavaa ja helpottavaa kuulla tuo. Kiitos kun kirjoitit sen:)

 

Lyylis: Kiva kuulla että asiat ok. Hormonien taso ainakin selittää asiaa ja siihen voi joskus harkita hoitoa. Hyvä kun seuraillaan ja mitään hätää ei ole:)

 

Minä lupasin itselleni pitää lomaa koko pituushommasta kesään (3v neuvola) ja vuoteen 2014, jolloin endokrinologi haluaa kerran kontrolloida. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta tällä hetkellä en asiaa niin kovin ajattele. Jotenkin pojan rakastettavuus ja kaikkien läheisten rakkaus häntä kohtaan peittää alleen koko homman. Samoin se avoimuus millä hän rakastaa muita. Ajattelen aina, että hän on hän ja kaikille rakas, oli mitä oli. Poitsu laulaa kaikille: "Sua vain yli kaiken mä rakastan, olet taivaani päälä maan..."  :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tytöllä oli tänään 3-vuotisneuvola ja me ei päästy vieläkään 90cm yli. Pituutta 3-vuotiaalta siis löytyy 89,5cm. Mennään -1,5 ja -2 käyrien jossain välimaastossa ja nyt käyrä menee kaikenlisäksi alaspäin. Siltikään tytön pituudesta ei oo kukaan neuvolatäti tai sairaalalääkäri (säännölliset sairaalakäynnit astman takia) huolestunut. Tänään kysyin asiasta lähinnä mielenkiinnosta, kun nuoremmat menee jatkuvasti pituudessa ohi ja neuvolatäti sanoi heti näin; "ei oo mitään hätää. Suomalaisista lapsista n. puolet menee +2 käyrillä ja n.puolet -2 käyrillä. Jos otetaan samanikäinen +2 käyrällä kulkeva ja -2 käyrällä kulkeva lapsi, voi pituusero olla reippaasti yli 10cm, joka on kuitenkin tosi suuri ero. Mutta silti molemmat kasvavat omalla käyrällään hyvin."

 

Mä oon aina lähinnä naureskellut tytön lyhyelle pituudelle enkä oo ikinä osannut huolestua. Mä ymmärrän, että joillain tottakai on oikeastikin joku ongelma ja häikkää kasvussa, johon pitää suhtautua vakavasti. Halusin kuitenkin tuoda tämänkin puolen esiin, että toiset vaan ovat luonnostaan lyhyempiä.

 

Vielä taustaa sen verran, että mä oon itse 165cm, tytön isä 180cm. Mun oma äiti on vain 155cm, hänen kaikki siskonsa 160cm ja veljensäkin vaan 170cm. Toisaalta taas mun oma isä on 190cm ja hänen kaikki siskonsa yli 170cm pitkiä. Eli molempia geenejä suvusta löytyy :D Mun äiti leikillään toivookin, että ensimmäinen lapsenlapsi edes tulis vihdoin häneen pituutensa puolesta, me lapset kun ollaan kaikki menty kymmenellä sentillä ohi ;)

 

Tsemppiä kuitenkin kaikille asian kanssa taisteleville! :) Painotankin, että en siis halua väheksyä kenenkään murheita asian suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä etenee homma niin, että tyttö kokeilee maidotonta 1,5-neuvolaan asti. Jospa se auttaisi pulautteluun ja kakkaongelmiin... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kenelle täällä oli tehty se hormonirasituskoe? Mitä siinä tapahtuu ja miten se tehdään?

Meillä se edessä toukokuussa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojalle on tehty se kahdesti.Siinä laitetaan 2kpl kanyyleja,joista toiseen tiputetaan lääkeaine ja toisesta otetaan ne kokeet.Alkuun otetaan 0 arvi,sitten lääkettä tiputetaan n.20-30min jonka jälkeen otetaan 30min,60min ja 120min välein kokeet.Kanyylien laitot on se inhottavin osuus,mutta muuten se on mennyt kivuttomasti.Väliajat voi leikkiä,tai pötkötellä sängyssä.Verensokeria meillä myös seurattiin välissä koska siinä lopussa on kuitenkin jo pitkä aika ruokailusta.Kokeiden jälkeen saa ruoan ja sitten ollaan päästy pois.

 

Pojalla on tiistaina kasvukontrolli ja kahdenviikon päästä lääkäri ottaa yhteyttä.Jännitttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Jenni! Meille soitettiin eilen Lastenklinikalta ja kysyttiin että halutaanko se testi. Toki haluttiin ja n. kuukauden kuluttua päästään sinne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now