Guest Helinä

Ovulaation tunnistaminen ja ovulaatiotestit

137 posts in this topic

Itsellä on PCO ja en ovuloi aina. Joskus mulla on selkeät merkit eli ovulatiolima ja sen jälkeen oli plussa ovulaatiotestissä. Viime kuussa testasin parina päivänä (aika haku ammuntaa meikäläisen pitkän ja epäsäännöllisen kierron takia) ja yllätyksenä oli plussa vaikka mitään "oireita" ei ollut. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käytän Clearbluen digitaalisia testejä, ei tarvitse sitten arpoa... Mulla ei oikeestaan oo kauheesti mitään ovulaation oireita, yleensä vaan nippailua. Limoja ei oo missään vaiheessa ollut, tai en ainakaan bongannut. Hakuammuntaa se mullakin on, kierto kun on säännöllisen epäsäännöllinen, mutta clomeja syödessä tiedän suunnilleen päivät jolloin voi testailla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko tuollainen digitaalinen testi maksaa ja mistä niitä saa?

 

Vähänkö olen tietämätön näiden asioiden kanssa... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan tänne saman testeistä kuin laitoin jo johonkin toiseenkin ketjuun:

 

Minulla on verkkoapteekista tilattuja Fertest FindOut ovulaatiotikkuja (15 kpl 21e). Muuten hyviä mutta täytyy itse tulkita viivan vahvuutta. Seuraavalla kerralla jos ostan niin ostan varmaankin noita clearbluen testejä jotka eivät jätä mitään oman tulkinnan varaan. Minun tikut näyttävät plussaa vaikka ovis olisi jo ollut monta päivää sitten, eli ei voi aloittaa tikuttamista liian myöhään.

 

http://www.verkkoapteekki.fi/product_info....roducts_id/1154

 

Muista oireista niin viimeiset pari kuukautta olen tunnistanut ovulaation myös ovulaatiolimasta ja mahan nippailuista. Nippailuja on tosin välillä muutenkin, että lima+testi lähinnä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos! Hukkasin sen toisen ketjun jossa kyselin asiasta! :rolleyes: Ei ole helppoa kun kaikki on niin uutta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kokeillut mitään ovistestejä, olen yrittänyt määrittää päivän juurikin limoja tulkitsemalla, ja jos jotain muuta oiretta on ollut niin olen pistänyt merkille. Toistaiseksi ei ole tuottanut tulosta. :P Nyt sitten päätettiin ihan raa'asti kokeilla joka toinen päivä-menetelmää, ja ainakin tähän asti on ollut oikein kivaa. :lol: Samaten mies hakeutuu kevään aikana omalta osaltaan tutkimuksiin. Tutkimisjärjestykseen on pari syytä, toinen on jo mainittu muualla, ja toinen on se, että miehellä on aiempia käyntejä urolla, ja sieltä sanottiin että JOS on ongelmia ja epäilyttää, niin pääsee melko mutkattomasti testeihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä olen tilannut ovistestejä netistä ja kertaakaan ei ole tullut vahvaa viivaa pari hailakkaa vain :blink:

onkohan vika testeissä vai minun ovulaatiossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
mä olen tilannut ovistestejä netistä ja kertaakaan ei ole tullut vahvaa viivaa pari hailakkaa vain :blink:

onkohan vika testeissä vai minun ovulaatiossa?

 

Minulla on ollut sama vika. Testiviiva ilmestyi ja vahvistui, muttei koskaan kontrolliviivan vahvuiseksi. Myöhemmin selvisi, että minulla on PCO. Luulen, että munasarjoissani oli jotain yritystä saada aikaiseksi ovulaatio, jonka takia viivakin tuli haaleana näkyviin, mutta se jäi vain yritykseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluksi käytin netistä ostettuja liusketestejä, jotka toimikin ihan ok.

Kun aloitettiin Clomit ja inssin suunnittelu lääkäri komensi ostamaan Clearblue-digitestin, ettei vaan ovis jää epäselväksi. Toimiihan tuokin ihan hyvin eikä tosiaan tartte arpoa onko viiva tarpeeksi selkeä vai ei. Harmi vain että aika hinnakas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen myös ollut todella tyytyväinen clearbluen digitestiin. Maksaa tosiaan n.31€/7 testitikkua, jotka tilasin netistä.

 

Itseäni ihmetyttää, että ovulaatiolimat+muita oireita on jo kolme päivää ennen testin näyttämää ovulaatiota.. Sitten kun testin mukaan olisi ovulaatio, on vain painetta munasarjan kohdalla ja nippailua..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^tai ihan vaan sitä kuumemittariakin ;) En kyllä nyt itse päivittäin tarkkaile, kun yritetään vähentää stressiä.... Pakko myöntää, että oon kyllä eräänäkin iltana (varisnaisessa tarkkailussa mitataan aamulämpö, joten täähän on ihan eri asia eiks niin....) loikoillu kuumemittari suussa. Myös limoja tulee tarkkailtua ihan vaan ohimennen, vaikkei niistä nyt kirjaa pidäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itseäni ihmetyttää, että ovulaatiolimat+muita oireita on jo kolme päivää ennen testin näyttämää ovulaatiota.. Sitten kun testin mukaan olisi ovulaatio, on vain painetta munasarjan kohdalla ja nippailua..

Johtunee siitä, että ns. ovislimat tosiaan esiintyy pari päivää ennen varsinaista ovulaatiota. Sen liman tehtävänä on auttaa siittiöitä pysymään hengissä ovikseen asti ja uimaan sinne munanjohtimiin(?) odottelemaan munasolua. Varsinaisen ovulaation aikaanhan niitten ei kovin kauaa hengissä tarvi pysyäkään, koska ei se munasolukaan päivää kauempaa elä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TJOTtailun aikana en käyttänyt ollenkaan testejä, insseissä testailin Clearbluen digitaalitestillä lääkärin suosituksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon kanssa käyttänyt Clearbluen digitaalisia testejä nyt Clomien aikana. Myöskin mulla lääkäri suositteli tuota, ei ainakaan tarvitse arpoa niiden viivojen kanssa. Just tilasin niitä taas netistä, 7 tikkua maksaa tosiaan sen 31 euroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tilannut netistä liuskatesteja (nimiä en muista) ja oon kyllä muutaman kerran ihan kunnon paksun viivan nillä saanutkin. Parissa kierrossa aloitin testaamisen tosi aikaisin, etten missaisi ovista liian myöhäisellä aloittamisella, mutta sen jälkeen oon osannut tunnistaa oviksen merkit muutenkin ja testaillut vaan muutamana päivänä. Mitään hyötyä noista testeistä ei kyllä tähän mennessä ole ollut, muutenhan en kirjoittaisi tälle palstalle :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limojen perusteella saan oviksen bongattua. Päivää kahta aikaisemmin tulee runsaat kananmunan valkuaista muistuttavat limat. Kroppa on "kalibroitu" netistä ostetuilla ovistesteillä ja lämpöjä mittaamalla ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tunnistan ovulaation limoista ja selkeästä ns. kouristavasta kivusta joko oikealla tai vasemmalla puolella. Kipu ilmoittelee itsestään jo päivällä ja yltyy sitten kohti iltaa. Seuraavana päivänä on kadonnut. Olen tarkistanut myöskin tikuttamalla, että oviskipuja ovat. Ihan helpottavaa, että on niin selkeä oire. Edes jotain selkeää tässä hommassa :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen testaillut Clearbluella. Ennen käytin liuskoja, mutta niillä en saanut koskaan selkeää plus-tulosta. Clearbluenkaan aikana en ole ovista joka kierrossa löytänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, minä kanssa oon tuota lämpöjen mittausta/limojen tarkkailua (ja FF:ää) käyttänyt silloin kun oli vielä normaali yritys päällä (nyt hoitotauolla en ole asiasta jaksanut enää stressata, vaikkei mitään ehkäisyä käytetäkään, mutta ei kyllä jakseta mitään ajoituksiakaan miettiä). Mulla ainakin lämmöt on kyllä tosi kivasti kertoneet, milloin olen ovuloinut.

 

Mutta jos tarvii tietää ovisajankohta etukäteen, esim. inssiä varten, niin minä kanssa suosittelen noita clearbluen digitestejä, vaikka hinta onkin suolainen. Itsellä ainakin sen muutaman kerran, mitä noita liuskatestejä olen kokeillut, on homma ollut semmoista arpomista, että huhhei.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos joskus tarvis viel ovista testailla, niin ehdottomasti käyttäsin niitä digitestejä.

Liuskojen kanssa ei menny ku hermot, tiirailtiin joskus molemmat, minä sekä mies, että onko vai ei. Mulla oli ainakin tosi vaikee erottaa et joku se on plussaa vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now