Guest Helinä

Ovulaation tunnistaminen ja ovulaatiotestit

137 posts in this topic

Mun on tarkoitus käyttää rinnakkain sylkitestiä, clear blueta ja aamulämpöjä. Tulen sitten kertomaan kokemuksista parin kierron jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käyttänyt mammaksin ovistikkuja, ja joka kuu tuli tikkuun plussa. Plussan jälkeen tuli aina kipakat oviskivut ja lämmönnousu, joten olen nyt päätynyt seurailemaan tuntemuksien perusteella ovisajankohtaa. Mulla limat eivät ole ihan synkassa tikkuplussan kanssa. Ns. kananmunalima (yöks..) tulee 3-5 päivää ennen ovisplussaa. Että en tiedä onko mulla sitten jotain häiriötä munasolun irtoamisessa. Sitä ei ole tutkittu sen kummemmin, koska meidät pistettiin reilun vuoden yrityksen jälkeen suoraan IVF-jonoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te jotka olette käyttäneet sitä cb:n digitaalista ovistestiä niin oletteko te tehneet testin aamupissasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ juu. Mun mielestä helpoin tehdä aamulla, kun täytyy kuitenkin olla 4 tuntia käymättä vessassa ennen testiä. Ja tuleepahan aina samoihin aikoihin testattua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovistestejä on tullut käytettyä ja omaa kroppaa kuunneltua. Testeillä en ole koskaan saanut positiivista tulosta aikaiseksi. Ovislimat on ehkä olleet kaikkein selvimmät oireet mitä joskus ennen muinoin on ollut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on nyt tyhmä kysymys, mutta mistä tiedän ovuloinko jos en ole testannut millään testeillä? Minulla on melko säännölliset menkat ja mielestäni valkovuoto on runsaampaa n. 14 kiertopäivän aikoihin, mutta todistaako ne mitään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Säännöllinen kierto ja säännölliset oireet on hyvä merkki ovuloimisesta, mutta ei se todista mitään. Kuukautiset tulevat, jos siksi ettei ole raskaana, ei ne mistään muusta kerro. Testitkään eivät todista ovulaation tapahtuneen, vaan sen että keho valmistautuu ovulaatioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selkeä lämpökäyrä, joka on alkukierrosta matalampi mutta nousee ovulaation jälkeen pysytellen koholla menkkoihin asti, todistaa ovulaation. Jos et ovuloi, lämpökäyrä pysyy alhaalla tai sahailee miten sattuu ylös ja alas. (Lämpökäyrä piirretään aina samaan aikaan aamulla ennen vuoteesta nousua suusta mitatuista lämmöistä.)

 

Runsasta valkovuotoa sen sijaan voi tosiaan olla, kuten ilona sanoikin, vaikkei ovuloisikaan, koska se ei oo merkki ovulaation tapahtumisesta vaan siihen valmistautumisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisaalta noitten aamulämpöjen mittaaminen on sen verran hankalaa, ettei huonokaan käyrä todista, ettei ovuloi. Mittaustekniset virheet ovat suuria suhteessa lämpötilavaihteluihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovistesteistä voin kokemuksesta suositella vain ja ainoastaan sitä CB:n digitaalista. On niin näppärä, kun ei tarvitse mitään viivojen värejä analysoida! Mä en koskaan ole saanut millään muulla näkyviin minkäänlaista ovis-plussaa. Ja pari kertaa sekin näytti negaa, vaikka ovulaatioinduktiossa lääkärin luona ihan selkeä rakkulan puhkeaminen havaittiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä testailin CB:n digitaalisella, mutta mulla ei ollut kun 7 tikkua ja ovis venyi joten jatkoin tavallisilla liuskoilla ja sillä plussasin. Samalla seurasin limoja ja lämpöä. Helpoin tapa pitää kirjaa oli Fertilityfriendin sivulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovistesteistä voin myös suositella vain ja ainoastaan sitä CB:n digitaalista, mm. juuri helpoisuutensa takia.

Myös limoista olen seurannut :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ovistesteistä voin myös suositella vain ja ainoastaan sitä CB:n digitaalista, mm. juuri helpoisuutensa takia.

Myös limoista olen seurannut :rolleyes:

 

CB:n digitaaliset on paras vaihtoehto! Mä en muihin luota pätkääkään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

tänään kokeilin ensinmäistä kertaa elämässäni ovulaatio testejä.ne on netistä tilattuja liuske testejä.

nyt on kierron 12vrk ja sain heti tosi vahvan + :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisiko seuraava olla (normaalia) ovulaatiokipua? Mulla kierron puolivälin paikkeilla tulee sitkeämpää limaa ja seuraavana/sitä seuraavana päivänä mulla on alavatsa sillai tasaisesti kipeänä, vähän kuin olisi menkat alkamassa. Joskus kipu on ihan selkeästi toiselta puolelta, mutta välillä vaan ihan kohdun seudulla tuossa keskellä. Tälläkin kertaa tuota keskellä olevaan kipua esiintyi ensin lievänä yhtenä päivänä ja sitten vielä seuraavana päivänä kahteen kertaan vähän voimakkaammin.

 

Voiko siis oviskivut esiintyä keskellä vatsaa? Entä voiko ne tulla näin aaltoilevina? Mulla ennen ekaa raskautta ei tuntunut tällaisia oireita. Ehkäpä juuri siitä syystä rakautumiseen meni niin hirveästi aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö kellään ole tietoa, voiko ovulaatio oireilla (kipuilla) useampana päivänä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kivut on kyllä toispuoleisia, mutta ne jatkuu monta päivää. Olen ajatellut niiden tulevan enempi oviksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos kommentista. Pitäisi varmaan alkaa mittailemaan lämpöjä ensi kierrossa, josko sitä kautta huomaisi lämmöllä ja oireilla olevan jotain yhteistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oviksen tunnistin oireista:

-kirkas valkovuoto

-kovat alavatsakivut toispuoleisesti

-plussa clearbluen testiin

 

Kannatan clearbluen digitaalisia testejä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yritystä takana 1v, ja sen ajan olen ovista metsästänyt limoja seuraamalla ja laskemalla kierron päiviä. Nyt ekaa kiertoa käytin one step- testiliuskoja ja tuntuu pöljältä kun ajattelen et ehkä se tästä on johtunut etttei oo napannu kun ilmeisesti oon noiden limojen ja päivien kanssa ollut ihan väärässä! :o Luulin olevani ihan oikeessa näiden kanssa mut tieto ei oo luulon väärti..

 

Jotenki kuitenkin noihin testeihin luotan paljon enemmän ja uskon et niillä sen oviksen nyt löysin. Limoilla olisin itse arvannut oviksen 2-3 päivää aikaisemmaksi, ja silloin tuntui sellaista tosipuoleista kipuakin lyhyesti yöllä kun satuin olemaan hereillä. Testeillä tulleen plussan aikaan oli tavallaan kokonaisvaltaisempaa kipua koko alavatsassa, ja se kestikin reilun vuorokauden ajan. Vähän laskuissa on hämänny et kierto on vaihdellu 28-31pv välillä. Aina kuviteltuun 'siihen aikaan' ollaan oltu ahkerasti petipuuhissa mut sit rutistuksen jälkeen on tullut monesti viikonkin kuivakausi, ja ilmeisesti sitten olimme aina lopettaneet sen rutistuksen liian aikaisin. Nyt vähän reilu viikko vielä odotellaan et mites tässä kierrossa kävi. TK:honkin tuli aika tutkimuksiin tän kuun lopulle, saa nähä tarviiko sinne mennä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ovistesteistä voin myös suositella vain ja ainoastaan sitä CB:n digitaalista, mm. juuri helpoisuutensa takia.

Myös limoista olen seurannut :rolleyes:

 

 

Täysin samaa mieltä kuin Minnuli. Muitakin on tullut kokeiltua mutta niitten kanssa on ollut ihan hirveetä säätöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itse saanut kaksi plussaa raskauskaustestiin. Molemmissa kierroissa metsästin ovulaatiota Clearbluen digitestillä saamatta LH-huippua näkyviin. Aiemmissa kierroissa LH-huippu oli aina löytynyt, mutta jostain syystä kummassakaan plussakierrossa se ei näkynyt vaikka testailin 7 kiertopäivää säntillisesti joka aamu samaan aikaan :blink:

 

Noh, testeihin pettyneenä paiskasin molemmissa "ei LH-huippua-kierroissa" testit kaappiin ja oletin, että ovulaatiota ei tapahtunut ja luovuin toivosta kummankin kierron kanssa. Toisin kävi eli plussasin. Ensimmäinen plussa päättyi kuitenkin keskenmenoon rv 15 ja nyt toinen on vielä niin alussa, että ei auta kuin toivoa parasta.

 

Se mitä tässä nyt yritän selitellä on, että vaikka CB on tosi hyvä ja selkeä, se ei aina kerro totuutta, mutta silti se tuli vaan uuden plussan toivossa kaapista kaivettua vaikka omalla kohdalla se ei aina oikeita tuloksia näyttänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin halpatesti:stä tikkuja viime kiertoa varten, eikä ovista löytynyt, mistä olin tietty kauheen pettynyt. Mulla olikin sitten menkat viikon myöhässä, joten ilmeisesti testausajankohta oli ihan liian aikainen (jos ylipäätään ovuloin). Näin ainakin toivon. :rolleyes: Seuraavassa kierrossa täytyy testata pidemmältä ajalta, jospa sitten saisin sen oviksen näkymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

apua! Mulla on kierto tosi epäsäännöllinen,ja heittelee 28päivästä,33 tai jopa 35päivään.. Menkkojen,joiden pitäisi alkaa näinä hetkinä,jälkeen ajan testata cb:n testeillä ovulaatiota. Mutta mistä päivästä minun pitäisi aloittaa testaamaan kun kierto heittelee viikolla?? Auttaiskos joku joka tietää? Ompi meinaan melko kalliita nuo testit eikä viitsisi sitten joka kierrolla kahta viikkoakaan testailla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

apua! Mulla on kierto tosi epäsäännöllinen,ja heittelee 28päivästä,33 tai jopa 35päivään.. Menkkojen,joiden pitäisi alkaa näinä hetkinä,jälkeen ajan testata cb:n testeillä ovulaatiota. Mutta mistä päivästä minun pitäisi aloittaa testaamaan kun kierto heittelee viikolla?? Auttaiskos joku joka tietää? Ompi meinaan melko kalliita nuo testit eikä viitsisi sitten joka kierrolla kahta viikkoakaan testailla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now