Tiitiäinen

Tyhmät kysymykset monikkolasten hoidosta

80 posts in this topic

Ajattelin aloittaa tällaisen topicin kun raskausajallekin on omansa. :)

 

 

Ja aloitan itse: Onko teillä molemmille vauvoille omat tutit? Kuinka tarkkana olette, etteivät ne pääse vaihtumaan?

 

Entä tuttipullot? Voiko molempia lapsia syöttää samasta pullosta? Tietysti olettaen että molemmat ovat terveenä, vaikka kai ne taudit tarttuu aika helposti muutenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei edes yritetä pitää omia tutteja / pulloja. On ollut niin paljon helpompaa ja nykyään ottavat tutin toisten suusta omaansa, joten... Jos toisen pullosta loppuu maito ja toiselta jää yli, niin annamme sen toisen pullon sitä tarvitsevalle. Kiinteätkin syötän samaan aikaan molemmille ja samalla lusikalla. Samoja lelujakin nuo tuossa lattialla syövät, joten en ole ottanut stressiä omista tuteista yms. Oikeastaan hammasharjat ovat tällä hetkellä ainoat omat jutut, muuten kaikki on yhteistä, vaatteista lähtien.

 

Ja jos toinen sairastuu, niin myöhäistä se on siinä vaiheessa ottaa tiukka linja omien tavaroiden suhteen, tartunta on varmasti jo tullut, toki silti tulee silloin pidettyä omat pullot ja tutit mutta turhaa se varmaankin on.

 

(Edit) Tiitäinen, huomasin vasta nyt, että olet jo saanut pikkuiset, Onnea! Kumpia tuli ja miten pitkälle raskaus eteni?

Edited by Lumikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöt ei oppineet syömään tuttia, mutta silloin kun heillä ihan ihan pieniniä oli tutit, ne olivat omat. Tosin jos olisivat syöneet tuttia myöhemmin, eiköhän ne olisi sekoittuneet.

Pullot me yritettiin pitää erillisinä ja aika hyvin onnistuikin. Mutta meillä pullot olivat käytössä vain vähän aikaa kotitumisen jälkeen. Kiinteissä sit ihan samalla lusikalla syötettiin molempia. Kyllä ne vauvat kuitenkin samoja leluja pitää suussa vuoronperään :lol: Eli pöpöt siirtyy aika todennäköisesti joka tapauksessa vauvojen välillä.

 

Tän parempaa vastausta mulle ei nyt ole antaa kun en ole mikään ekspertti näissä tutti- ja pulloasioissa. Niin juu ja samoin meillä kuin Lumikilla, omat jutut on hammasharjat, niissä yritetään pitää tiukka linja.

 

Niin ja teillä siis on vauvat nyt syntyneet? Onnittelut!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Näin mäkin sen olin järkeillyt. Mies vaan totesi mun mietiskelyihin, että syöhän ne samaa tissiäkin. :rolleyes:

 

Kiitos Lumikki ja Penni!! :)

 

(Edit) Tiitäinen, huomasin vasta nyt, että olet jo saanut pikkuiset, Onnea! Kumpia tuli ja miten pitkälle raskaus eteni?

 

Kävin lisäämässä monikkoperheketjuun vauvauutisen:

Meille syntyi 5.9. klo 14.23 tyttö, 2970g ja 48cm sekä poika 14.24, 2740g ja 49 cm.

 

Suunniteltu sektio tehtiin 37+4. Viimeisen viikon olin sairaalassa tarkkailtavana raskausmyrkytyksen vuoksi, mutta vauvat voivat onneksi koko ajan hyvin. Poika joutui lastenosastolle 4 päiväksi alhaisen verensokerin vuoksi ja molemmat olivat 24h sinivalossa. Perjantaina tuli viikko synnytyksestä ja päästiin kotiin. :wub: Nyt sitten harjoitellaan arjen pyöritystä. ;)

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti tulla vielä lisäämään, että sairaalassa kun imetys ei onnistunut ilman rintakumia, sain ohjeet imettää samalla rintakumilla molemmat välillä sitä pesemättä. Tuon neuvon rohkaisemana ei sitten ole missään vaiheessa edes yrittänyt pitää omia tutteja tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän sairaalan väki oli melko tarkkoja kummankin lapsen omista "pöpöistä", vaipanvaihtoalustaakin vaihtoivat aina vauvojen välillä. Itse pidin pöpötarkkuutta outona.

 

Tutit meillä oli kyllä molemmilla omat siihen asti kun oppivat ne varastamaan toistensa suusta.

 

Pullot on periaatteessa ollut omat, joskus harvoin on toiselle annettu toisen pullosta jos sinne on jäänyt. Meillä tuo pullojen erittelykin johtui oikeastaan siitä, että saivat mun lypsämän maidon joukkoon siihen sekoitettua keskoskorvikejauhetta. Sekoittaminen vei aina aikansa, joten tein aina seuraavan ruokakerran maidot valmiiksi pulloihin.

 

Lusikat ja hammasharjat meillä pidetään erillisinä.

 

Miten olette hoitaneet kaupassa käynnit, jos on tarvinnut käydä yksin lasten kanssa? Siis jos lapset eivät vielä itse kävele. Meillä täällä maalla kauppa on sen verran kaukana, että sinne täytyy mennä auton kanssa ja sitten kauppa taas on niin pieni, ettei siellä ole kahdelle lapselle tarkoitettuja ostoskärryjä. Olen tähän asti sitten kantanut pojat autosta kauppaan ja ottanut kahdet ostoskärryt ja sitten työntänyt/vetänyt niitä, mikä ei aina ole ollut ihan helppoa ahtailla käytävillä. Omia vaunuja en jotenkin ole viitsinyt raahata mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauvoilla on omat tutit, eivätkä ne vielä ole eksyneet vääriin suihin. Asiaa helpottaa se, että tytöllä on vaaleanpunaisia ja pinkkejä tutteja, pojalla sinisävyisiä, harmaa ja valkoinen.

 

Tuttipullot ovat yhteisiä, mutta kumpikin syö kerrallaan vain omasta pullostaan. Ts. emme anna toisen jämiä toiselle tms. Syöttöjen välillä tuttiosat ja pullot tietty pestään, joten eiköhän siinä suurimmat pöpöt häviä. Tulevaisuudessa sitten siirrytäänkin ihan ikiomiin nokkamukeihin. (Ja ihan totta muuten se, että vauvat syövät rinnalla molemmat, eikä rinnanpäitä yleensä olla koko aikaa pesemässä siinä välillä... :rolleyes::P Joten ei varmaan ole kovin vaarallista, jos vauvat syövät samasta tuttipullosta. Eri asia on sitten, kun alkaa tulla hampaita ja erityisen tarttuva streptokokki alkaa viihtyä suussa.)

 

Lusikat ovat myöskin tavallaan yhteiskäytössä, mutta toki niitäkin käytetään vain yhtä lusikkaa per lapsi per syöttökerta eli lusikkaa ei laiteta välillä toisen, sitten taas toisen suuhun.

 

Mitä isommiksi muksut kasvavat, niin varmasti on vaikeampaa vahtia, etteivät tutit vaihda omistajaansa. Lusikkakin saatetaan varastaa tai tökätä omasta toisen suuhun. :P Tuskinpa tuo on niin vakavaa.

 

Ja vielä tuosta kaupassakäymisestä... Isossa ruokakaupassa käymme aina koko perheen voimin. Vauvat olivat ihan pikkuisina vaunuissaan ja mies työnsi ostoskärryjä. Sitten rupesimme laittamaan vauvat kaukaloissaan ostoskärryihin. Pian ajattelimme kokeilla tosiaan noita kaupan omia kärryistuimia, jotka ovat kuulema huonoja... Yksin olen käynyt pienemmässä lähikaupassamme vaunujen kanssa, sillä pari kertaa Cittarissa kokeiltuani tuota "työnnän toista ja vedän toista ostoskärryä" totesin, että en viitsi herättää liikaa huomiota ja hajottaa hyllyjä sekä tiputtaa tavaroita pienessä lähikaupassamme. :lol: Ylipäänsä en käy mielellään yksin kaupassa vauvojen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin, tällaisen ketjun virkaa on ikään kuin ajanut aikaisemmin tuo "yleistä höpinää monikoista" -ketju. Ainakin itse olen siellä kysellyt ummet ja lammet... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ai niin, tällaisen ketjun virkaa on ikään kuin ajanut aikaisemmin tuo "yleistä höpinää monikoista" -ketju. Ainakin itse olen siellä kysellyt ummet ja lammet... :)

Juu, kysymyksiä voi toki olla sielläkin yhä, mutta selvyyden vuoksi voisi olla parempi keskittää ne monikoiden hoitoa koskevat kysymykset tähän. Yleisessä keskustelussa voi sitten olla yleistä keskutelua monikkoarjesta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten tarkkaan olette rytmittäneet elämäänne pikkuvauvavaiheessa? Kun toinen herää syömään, oletteko herättäneet toisen sitten perään vaikka unta tuntuisi riittävän? Entäs yöllä?

 

Mä olen nyt entistä enemmän mennyt vauvantahtisesti, varsinkin yöllä. Tuntuu, että siinä on puolensa ja puolensa. Ja jossain kohtaa kuitenkin se rytmi menee ihan samaan ja on yhtäaikaa kiljuva nälkä. :rolleyes: Mietin vaan, olisko parempi mennä enemmän samassa rytmissä. Kokemuksia siis kaipailen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vauvat pidetty aina suht samassa rytmissä (jotain pientä puolen tunnin heittoa voi olla silloin tällöin). Mielestäni tämä on ollut todella hyvä "systeemi", sillä omaa aikaa (siis aikaa esim. kotitöille ja levolle ja vauva-foorumille... :rolleyes: ) on muutenkin vähän. Jos vauvat elävät kumpikin omassa rytmissään, niin heistä voi kehittyä kovinkin eriaikaisia, ts. syövät ja nukkuvat kuka milloinkin. Siinä voi vanhemmat olla pikkuhiljaa helisemässä. ;) Mutta kuten sanoin tuossa alussa, niin kyllä pientä heittoa voi olla eli toinen vauva nukkuu esim. puoli tuntia pidemmät päikkärit tms. (Meillä tyttö on unisempi ja nukkuu enemmän kuin poika. Pidänkin välillä pojan kanssa ns. äiti-poika-hetkiä, kun typy vielä uinuu. ^_^)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rytmityksestä: teimme alussa monien vinkkien vuoksi niin, että herätimme vauvat yhtäaikaa syömään öisin. Päivisin annettiin melko pian kotiutumisen jälkeen olla omissa rytmeissään, mutta nukkuivat tosi paljon (kuten pikkuvauvat yleensäkin) joten ehdin kyllä tehdä muutakin kuin syöttää ja hoitaa vauvoja. Öisin siis herättelimme jonkin aikaa yhtäaikaa syömään (yhteisimetykseen sitten kun pulloista oli päästy), mutta huomasimme aika pian, että toinen vauva olisi halunnut nukkua pidempiä (2-4 tuntia) pätkiä kun toinen halusi imeä 1-2 tunnin välein. Siispä annoimme heidän mennä öisinkinomiin rytmeihinsä. Kuitenkin rytmit muodostuivat suht samanlaisiksi, eli isoja eroja ei tullut (paitsi yöllä). Yöllä eri rytmit ei imetykseen siirtymisen jälkeen haitanneet, koska nostin aina heränneen vauvan rinnalle, nukahdimme siihen ja seuraavan herätessä vaihdoin vauvaa.

 

Varsinaista rytmitystä alettiin tehdä kiinteiden myötä, kun annoimme kiinteät aina suht samaan aikaan päivästä (esim 11-12 maissa, 18-19 maissa ja yhtäaikaa/peräjälkeen molemmille. Niiden myötä alkoivat myös päiväuniajat muodostua säännöllisemmiksi ja samanlaisiksi. Yöuniaikoja kontrolloitiin niin, että alettiin vain jossain vaiheessa laittaa yöpuvut 19 jälkeen ja 20 maissa oli yöunillemenoaika. Yöpuvulla ja valaistuksella ja vähennetyllä kommunikoinnilla sekä puheella erotettiin yöt päivistä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt (vauvoille) kovien pakkasien myötä on tullut ongelmaksi päiväunille nukahtaminen. Miten nukutatte kaksi vauvaa yksin päiväunille pari-kolme kertaa päivässä? Jos vauvat ovat suurinpiirtein samassa rytmissä, unikin tulee lähes yhtäaikaa. Ja jos toinen parkuu, toinenkaan ei nukahda. :unsure: Tähän saakka vauvat ovat nukahtaneet melkein jo pukiessa vaunuihin unille, mutta yli kymmenen asteen pakkasella en viitsi ulkona (tai kuistilla) nukuttaa. Yksin tuntuu olevan täysin mahdottomuus saada vauvoja päivällä unille ja pari päivää on nyt mennyt kitinää kuunnellessa. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, ehkä mun siis pitäis vaihtaa miedän uni- ja ruokarytmiä niin että syödäänkin ennen unia eikä herättyä. Pojalle toimii aika hyvin pullotainnutus, olis sit tyttö ainoastaan kenen kanssa taistella. Pitääpä harkita! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän muksut nukkuvat kahdet tirsat (ns. minipäikkärit) ja yhdet päikkärit. Nuo tirsat ajoittuvat n. tuntia ennen ruokailua keskipäivällä ja alkuillasta, ja nukutan vauvat edelleen sittereihin (jotka tosin natisevat jo liitoksissaan :rolleyes: , mutta luulen, että nuo tirsatkin ovat jäämässä pikkuhiljaa pois). Keinutus yhdessä tuutulaulun kanssa saa pallerot kyllä nukahtamaan. Varsinaiset päikkärit he nukkuvat sitten ruokailun jälkeen vaunuissa. Ulkona on nyt -13 astetta, mutta laitan heidät silti ulos (ikää on tosin jo enemmän eli tuon vajaa 9 kk). Päikkäreiden pituus on n.2-3 tuntia.

 

Eli kokeilepas Tiitiäinen noita sittereitä. Ja tokihan pikkuiset voi laittaa vaunuihin päikkäreille myös sisätiloissa! :) Se ruokailun päälle nukuttaminen toimii kyllä takuuvarmasti paremmin. Masu täynnä uni tulee yleensä ennemmin tai myöhemmin. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voisin myös harkita ulos laittamista, jos on suht tuuleton paikka ja ennen kaikkea kun suojaa vaunut kunnolla ainakin sadesuojalla (suojaa tuulelta) ja tarvittaessa peitoilla tms. Ja vaunun suulle harson sijasta paksumpi peitto myös, vaikka froteepyyhe tai fleecepeitto. Kun lapset on täysissä talvitamineissa makuupusseissa, kunnolla suojatuissa ja vuoratuissa vaunuissa, niin ihan turvallisesti voi antaa nukkua ja voihan sitä lämpötilaa käydä niin halutessaa seuraamassa. Meillä ainakin pojat nukkuivat ensimmäisen puoli vuotta ulkona melkein säässä kuin säässä (sen jälkeen kun ulkolupa oli tullut) ja sitä ennen nukkuivat sisällä vaunuissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sisällä nukahdettiin imetykseen 1,5v ikään asti. Mutta jos olin pois (harvoin), niin mies sai tytöt nukahtamaan viereen. Edelleen mies nukuttaa heidät päiväunille viereen. Jossain vaiheessa aloitettiin unilaulujen laulaminen, mutta harvoin varmaan pelkää laulu riittää. Meillä kun tissinukutuksesta opeteltiin pois niin seuraava vaihe oli viereen nukuttaminen, sitten vasta vielä vähän isompana unilaulujen jälkeen oppivat jäämään omiin sänkyihin nukkumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä, ootte kyllä kultaisia kun jaksatte neuvoa!! :)

 

Mä nyt sitten pakkasin vaan vaunuihin. Ihan ulkona saakka en siis nukuta, vaan kuistilla, jota ei ole lämpöeristetty. Mutta tuuli ei käy ja on muutenkin suojassa mm. kissoilta. Laitoin lämpömittarin ja se on nyt parina päivänä näyttänyt 6-8 pakkasastetta. Puin aika paljon päälle kuitenkin eikä mikään paikka kyllä tuntunut kylmältä kun heräsivät.

 

Meillä on tosi pitkään ollut sellainen rytmitys, että aamulla herätessä vaihdetaan vaipat ja syödään, sitten leikitään niin pitkään kuin alkaa väsykitinä tai hierotaan silmiä. Ja sitten unille. Noin 1,5h jaksavat olla hereillä kaikkineen. Ja vielä vedetään aika lailla kolmet päikkärit. Päivällä yhdet pidemmät. Täytyy kokeilla tuota rytmitystä nyt uudestaan kun aloitetaan varmaan ens viikolla kiinteiden maistelu. Ruokailuvälit varmasti pienenevät jos syödään yöunilta herätessä ja sitten taas ennen päikkäreitä.

 

Sittereitä vois kyllä kanssa kokeilla, meillä tosin on vaan yksi tosi hyvä keinusitteri ja kaksi vähän huonommin keinuvaa. Mutta eipä siinä mitään häviä, jos kokeilee. ;) Yöllä jos tyttö on tapansa mukaan kitisemässä mun sylissä peiton sisällä ja poika herää yllättäen jostain syystä ja vaatii vaikka röyhtäytyksen ja tutista sekä kädestä pitämistä nukahtaakseen sänkyyn uudestaan, keinusitterissä tyttö pysyy sen aikaa rauhallisena. Mutta on aika huvittava näky, kun roikun pojan pinniksessä ja toisella jalalla heilutan tyttöä. :rolleyes:

 

Iltaisin vauvat nukutetaan vielä syliin, poika tosin jää huomattavasti helpommin omaan sänkyyn, vaikkei ihan unessa olisikaan sinne laskiessa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas kyselemässä! :P

 

Miten olette alkaneet harjoitella pottailua kahden kanssa? Noilla kakka tulee tosi tosi usein kesken syömisen. Yhden kanssahan sitä voisi jättää syömisen vaikka kesken ja käydä asialla. Mutta enhän mä voi toista jättää parkumaan ruuan perään ja lähteä toista istuttamaan potalle. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettin vaipanvaihtojen yhteydessä ja "vessassakäyntiaikoihin" eli ennen ja jälkeen unien ja ulos lähtiessä ja kotiin palatessa 7kk:n iässä. Vuorotellen riisuin vaipan pois ja pidin potan yläpuolella (eivät vielä istuneet tuetta) ja laitoin vesihanan lirisemään. Aika usein tuli pissa ja/tai kakka. Myös jos satuin huomaamaan vaikka kakkahädän vauvan eleistä tai ilmeistä, vein samantien potalle, oli kesken mikä vaan. Meillä se ei kyllä juuri tainnut syömiseen ajoittua... Tytöille tuli potta pieninä tutuksi eivätkä ole koskaan vastustelleet pottaa. Tosin tietty nyt uhmakausina kun vastustellaan kaikkea...

 

Mitä jos kakkahädän iskiessä annatkin sille toiselle käteen vaikka leivänpalasen/maissinaksun tms ja lähdet kakkaavan kanssa potalle? En nyt tähän hätään keksi oikein mitään fiksuja ideoita :D Itse olen jättänyt toisen tarvittaessa "huutamaan", jos toisella on vessahätä. Niin myös nyt kun ovat isompia, kaksosten osa on ikävä kyllä oppia pienestä pitäen välillä myös odottamaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta, Penni! :) Tän päivän saldo puolitoista kakkaa pottaan! :D Vähän voittaja-olo! :P Se on vaan harmi, kun molemmat punkeaa sitä yhtäaikaa, ei vaan repeä molemmille. Ehkä ajan kanssa tajuavat, että sen hetken voi odottaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pottailua jossain vaiheessa testannut ja vieläkin aika ajoin ja tullut siihen tulokseen, että meillä pottaillaan sitten kun pojat on siihen valmiita. Nyt kun ikää on 2,5vee, niin kesällä on tarkoitus pitää poikia enempi ja vähempi ilman vaippaa ja tarjota mahdollisuutta pottaan. Ja meillä potta siis ei ole mikään kummastus tai mörkö, sinne ei vaan tule mitään, istutaan ja istutaan kunnes noustaan pois ja pissataan lattialle :rolleyes: .

Just lueskelin jotain artikkelia kuivaksiopettelusta ja mitäköhän siinä olis se ikähaarukka ollut jolloin opitaan kuivaksi, 2-3,5 vuotta ehkä?? Ja pojat useimmiten oppii kuivaksi vielä myöhemmin kuin tytöt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taitaa tuossa kuivaksioppimisessa olla paljon vaikutusta myöskin lapsella itsellään eli aika yksilöllistä on... Yleensä kuivaksioppimiselle on herkkyyskausi siinä 2 ikävuoden kieppeillä ja seuraavan kerran vuotta myöhemmin. Noin muistelen jostain lukeneeni.

 

Meillä on pottaharjoitukset jääneet toistaiseksi, kun en yksinkertaisesti jaksa yksin kahden kanssa! Harvoin sinne pottaan muutenkaan mitään tuli... Ja nykyisin, jos edes miettii, että ottaisiko potat esiin, niin sillä sekunnilla on jo muksuilla satsit vaipoissa, joten se siitä pottailusta sitten. :P Tässä kesän mittaan ajattelin kuitenkin taas kaivaa "keijat" komerosta.

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now