Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Siirisiili

Lääkkeet raskauden aikana

125 posts in this topic

tämän mukaan esim. perus hydrocortisonia saisi käyttää. Kannattaa varmasti katsoa ihan voiteen omasta tuoteselosteesta, mitä siinä sanotaan käytöstä raskauden aikana. Itsekin näitä kaivelin tuossa joku aika sitten kun itsellä kädet aina välillä ärtyy pesuaineista ja muusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tein nyt aamulla raskaustestin ja negatiivista näytti, eli ei huolta ton lääkkeen kannalta. -_- No osaanpa olla varovaisempi jatkossa ja miettiä tarkemmin mitä suuhuni laitan! <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teratologisen tietopalvelun mukaan flunssaan alkuraskauden aikana voi ottaa apteekin kurkkupastilleja, nenäsumutteita ja Buranaa tai paracetamolia. Luontaistuotteita kuten Ecinaforcea ei saa ottaa eikä myöskään Finnrexiniä. Teetä suositellaan max 2-3 kuppia päivässä. Tärkeintä on pitää kuume alle 38 asteen, ettei sikiö kärsi vaurioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kolmen viikon päästä hammaslääkäri ja viisaudenhampaan leikkaus. Viime kerralla sain esilääkkeeksi 2 x antibioottitabletteja (penisilliini), 2 x diapam ja vahva Burana. Pitääkö nyt jättää nuo diapamit ja buranat pois? Ainakin diatsepamia ei suositella etenkään raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana.

 

Hammasleikkauksen jälkeen on penisilliinikuuri, joka muistaakseni sopi raskausaikana (luin viimeksi käyttöohjeista) sekä tulehduskipulääkkeenä Pronaxenia, joka sisältää naprokseenia. Pronaxenin käyttöohjeissa oli mainittu vain, että tulisi neuvotella lääkärin kanssa käytöstä. Muualta netistä luin naprokseenistä, että sitä käytetään vain raskauden ensimmäisten 6 kuukauden aikana ja vain välttämättömissä tilanteissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Lääkäri voi vaihtaa Buranan esim. Panacodiin, jota tietääkseni voi käyttää raskauden aikana. Vaikuttavat aineet ovat siis parasetamoli ja kodeiini. Tuo on Buranaa tehokkaampikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään kokemusta voiko karpalo-kapseleita (Urisan) käyttää raskauden/yrityksen aikana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kiitos Willow! Pitää muistaa sanoa lääkärille tuosta, että kirjoittaa reseptin mulle sopivista lääkkeistä.

 

Mutta tuon diapamin kyllä taidan jättää suosiolla ottamatta. Pitää vaan alkaa jo itseä tsemppaamaan että kyllä siitä selviää vaikka rauhoittavia olisikaan ottanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kenelläkään kokemusta voiko karpalo-kapseleita (Urisan) käyttää raskauden/yrityksen aikana?

 

Mitään luontaistuotteita ei suositella raskauden aikana, koska niitä ei ole tutkittu raskana olevilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos jollain ollut beetasalpaaja käytössä raskauden aikana? Esim. Metoprolin, Spesicor jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Just eilen puhuttiin beetasalpaajista neuvolalääkärissä. Mulla oli ennen raskautta emconcor migreenin estoon, mutta lopetin sen omalääkärin suosituksesta. Neuvolalääkärin mukaan propranololia voisi kuitenkin käyttää myös raskauden aikana. Multa on nuo migreenit onneksi raskauden myötä vähentyneet ja heikentyneet niin, että olen pärjännyt pelkällä panadolilla, enkä siis enää estolääkitystä tarvitse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maitohappobakteerit ovat hyvä keino ehkäistä sairastumista myös raskauden aikana, itse olen syönyt koko raskauden ajan, eikä ole ainakaan vielä mikään pöpö päässyt iskemään (ennen olin hyvinkin herkkä kaikille taudeille ja yleensä sairastin vähintään 4 kertaa vuodessa). Lisäksi syön raskaudenajan monivitamiinivalmistetta, jossa mm. c-vitamiinia, d-vitamiinia ja rautaa. Ei ole tarvinnut turvautua kertaakaan edes särkylääkkeisiin. Tai sitten kaikki johtuu itse raskaudesta ja sitä myöden kohonneesta vastustuskyvystä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onkos jollain ollut beetasalpaaja käytössä raskauden aikana? Esim. Metoprolin, Spesicor jne.

 

Mulla aloitettiin parisen viikkoa sitten rytmihäiriöön beetasalpaajaa Propral 10mg x 1-2tbl päivässä tarvittaessa otettavaksi. Rytmihäiriöt oli ns. kammiolisälyöntejä, joita tuli huonoina päivinä useita. :( Olen ottanut kerran 10 Propral-beetasalpaajan. Otin sen 20.30 illalla ja menin 22.30 nukkumaan. Tunnin päästä heräsin outoon tunteeseen: huimasi, huonovointisuutta, pulssitaso laskenut normaalista...Mittasin verenpaineen, joka istuessa oli mulle normaalia (~135/82) alempi (119/72) ja maatessa vielä alempi (106/64). Pulssi laskenut normaalin 70->55. Näistä sivuvaikutuksista kyllä lääkäri varoitti, mutta en osannut arvatakaan kuinka voimakkaasti se minuun vaikuttaa..Tämän yhden lääkkeen jälkeen en ole uskaltanutkaan enää ottaa tablettia, vaan mielummin kärsinyt niistä rytmihäiriöistä.

 

Varmistin vielä neuvolalääkäriltä, voiko lääkettä ottaa turvallisesti raskauden aikana. Loppuraskaudessa kuulemma kannattaa välttää, koska lääke vaikuttaa istukkaan ja sitä kautta sikiön kasvuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen raskaana rv 6+4 nyt ja ollut jo kohta viikon flunssassa. Kuumetta ja yskää ei onneksi ole, mutta ne nenäsumutetta on ollut pakko käyttää koska nenä niin tukossa ettei siitä menisi edes luoti läpi :o. Ei siis todellakaan auta meikäläisellä mitkään höyryhengitykset ja suolavedet, kokeiltu on! Otrivinia käytin ensimmäisenä parina päivänä, yhtenä päivänä jouduin laittamaan 4krt sallitun 3krt sijasta :(.

 

Teratologisesta tietopalvelusta tarkistelin Nasolinin/Otrivinin käyttöä ja he sanoivat että voi käyttää (ohjeen mukaisesti) myös alkuraskauden aikana. Eilen kävin varhaisraskauden ultrassa ja gyne taas oli sitä mieltä että ei saa käyttää :(. Ettei mitään noita nenäsumutteita saisi! Hain nyt apteekista Vics Sinecsiä joka kai miedompaa ja ohjeessa ei kielletä raskauden aikaista käyttöä kuten Otrivinissa ja Nasolinissa. Onneksi on flunssa jo menossa poies päin ja tuntuu, että nyt selviä 2krt/pv Vicksillä ja sitten varmaan kokonaan ilman. Mutta ärsyttävää miten eri mieltä lääkäritkin noista lääkkeistä on :blink: !! Mulle on allergiseen nuhaan määrätty Nasonexia ja työterveyslekuri sanoi että huoletta voi raskauden aikana käyttää. Ja nyt sitten gyne taas sanoi että EI saa käyttää. Ketä hittoa tässä nyt sitten uskoo?!?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sanoisin, että usko sitä teratologista tietopalvelua. Niillä on viimeisimmät tiedot asiasta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Sanoisin, että usko sitä teratologista tietopalvelua. Niillä on viimeisimmät tiedot asiasta :)

 

Mä sanoisin samaa. Teratologinen on kuitenkin ihan erikoistunut näihin asioihin, joku muu lääkäri ei ehkä ole kovin paljon raskaanaolevien kanssa tekemisissä eikä siksi välttämättä ole niin ajan tasalla näissä lääkeasioissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanoi yksityisellä lääkäri, että Teratologinen tietopalvelu on maailman kattavin tietopalvelu lääkkeiden käytöstä. Mullakin allergialääkkeestä ollut epäselvyyttä, mutta teratologisesta sain tiedon, että voi käyttää. Lääkäri sanoi, että jos siellä on niin sanottu, niin se on luotettavin tieto, mikä tästä maailmasta löytyy. Teratologinen on kuulemma kerännyt kaikki kokemukset ympäri maailman samoista lääkkeistä. Eli minä luotan siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vähän sama ongelma kuin Annma:llakin. 2kk sitten iski ilmeisesti tämä kuuluisa "raskausflunssa" eli ilman muita flunssan oireita nenä aivan tukossa. 2vkoa sitten tuli ihan tavan perusflunssa, jonka aikana oli viimein pakko käyttää sumutteita. Mä käytin myös Otrivinia ja Vicks Sinexiä (tätä mulle suositeltiin neuvolasta viime raskauden aikana) vaikka apteekista sanottiin, että käyttö täysin omalla vastuulla.

 

Mutta siis.... jos nyt on oletettavaa, että tämä raskaustukkoisuus ei tästä ennen synnytystä lähde pois, niin mullahan pamahtaa joku elintärkeä suoni... en saa öisin kunnolla nukuttua, herään haukkomaan henkeä ja olen ihan hirmu väsynyt. Onko muilla samaa ongelmaa??? Mitä te olette käyttäneet apuna vai vaan kärsineet ja kuorsanneet? Mulla ainakaan mitkään höyryhengitykset sun muut ei oo toimineet piirun vertaa <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on toiminut apteekista ostettu nenäkannu (ns."sarvikuono"). Eli siis suolavettä valutetaan nenän läpi puol kannullista per sierain - ei niin ällöä kun miltä kuulostaa ;)

 

Sit jos nenä on oikeesti ollut ihan tukossa niin olen lisäksi laittanut miniannoksen Nasolinia - yhdessä noi on pomminvarmasti auttaneet.

Edited by minnamyy

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla on taas ihopsori taipeissa ja päänahassa ja joudunkin käyttämän niihin kortisoni-voiteita/liuoksia säännöllisesti..Kävin duodecimin lääkelistat läpi ja niistä ei ole mitään todisteita pitkäaikaistutkimuksia käytöstä joten pitää soittaa lääkäriin ja pyytää joitain muita lääkkeitä..oon vasta aluvaihessa raskaana 4+6 joten ilman kortisonia en pärjää raskauden loppuun. Taipeet pärjää kyllä perusvoiteilla, mutta päänahka on ongelmallisempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako joku sanoa mitä allergialääkettä voisi käyttää raskaana ollessa?! Mulla on kaapissa Aeriusta ja Cetirizin Ratiopharmia ja molempien tiedoissa lukee lääketietokeskuksen sivuilla ettei suositella raskaana oleville.. Mitähän sitten voisi käyttää?! Ollaan meinaan menossa kissatalouteen joulua viettämään ja mä olen aika allerginen kissoille..

 

Samoin nenään tarkoitettu Nasacort, josta sanotaan että: Lääkäri arvioi lääkkeen käytön raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä tapaus kerrallaan.

 

Ja silmätipoistani (Zaditen) sanotaan: Lääkäri arvioi lääkkeen käytön raskauden aikana.

 

Eli pitääkö mun nyt vielä vääntäytyä lääkäriin ennen reissua?! Ilmeisesti..

Edited by a_paradise_79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soitin alkuraskauden aikana teratologiseen tietopalveluun ja sieltä sanottiin, että kaikki setiriziiniä, loratadiinia ja desloratadiinia sisältävät ovat turvallisia käyttää. Eli Aerius on ok.

 

Ilmeisesti myös kaikki noi paikalliset (nenäsumutteet, tipat yms) on ihan ok käyttää. Itse en tuon merkkistä nenäsumutetta ole käyttänyt..

 

Omasta kokemuksesta tuo teratologinen tietopalvelu on ammattitaitoisempi kuin lääkärit, joten sinne suosittelen soittamista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin raskauden alkumetreillä yskityisellä ihotautilääkärillä tsekkauttamassa allergialääkityksen ja lääkäri määräsi juurikin Cetirizin ratiopharm 10 mg päivittäiseen käyttöön. Tutkimustuloksia on kuulemma niin paljon. Parempi lääkitä kuin kärvistellä ja odotella voimakkaampaa lääkitystä vaativaa kohtausta (kortisoni, adrenaliini) hän sanoi ja viisaita taisi jutella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Infotaan nyt tähän ketjuun, kun tuli soitettua teratologiseen tietopalveluun: Duactia (flunssaan, tukkoisuuteen) ei suositella käytettäväksi raskauden aikana. Verisuonia supistavan vaikutuksen vuoksi sillä voi olla vaikutusta istukan toimintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raportoin nyt tänne edelleen flunssalääkkeistä teratologisen tietoja: yskänlääke Medipekt on turvallista käyttää raskauden aikana sekä tabletteina että liuoksena. Siitä huolimatta, että tuoteselosteessa sanotaan ettei se sovellu raskauden ensimmäisellä kolmanneksella käytettäväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako tiikerisalvaa käyttää raskaana ollessa?

 

Ollaan tosi alussa ja ihan tyytyväisenä pyysin miestä sitä selkääni muutama päivä sitten levittämään. Eilen sitten mies kysyi että olisiko sitä saanut käyttää kun Voltaireakaan ei mainoksen mukaan saa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0