LottaP

KOS/H

223 posts in this topic

Mitenkäs viimeisimmät ilmottautumisen Haikaranpesään? Oliko puhelimessa mitään mainintaa synnytyssuunnitelman tekemisestä? (onko sähköinen vai tehdäänkö edelleen kahden kesken kätilön kanssa?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmoittauduin Haikaraan eilen. Synnytyssuunnitelmaa ei enää tehdä Haikarassa kätilön kanssa, vaan netistä printataan lomake, joka täytetään ja lähetetään heille noin kuukausi ennen laskettua aikaa. Mitään valmennuksia tms. ei myöskään uudelleensynnyttäjille ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tiedosta Sol!!! :) ..vaikka ei tuo tieto kylläkään niin iloiseksi tehnyt.. <_<

 

Muoks. Mistäspäin sellainen lomake löytyy?

Edited by Mischa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältä: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,960,31485 .

 

Sitä en kyllä tajunnut kysyä, että miten täällä http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,960,1144,1169,15394 mainittuun rentoutusryhmään pääsee... Muistelen, että ekalla kerralla saimme paperilla kotiin tietoa vapaaehtoisista kursseista yms. Edellisen synnytyksen perusteella mulle voisi tulla tuollainen rentoutus- ja äänenkäyttöharjoittelu tarpeeseen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entäpä jos näin ensikertalaisena ei välttämättä edes haluaisi mitään synnytyssuunnitelmaa tehdä? Jos vaan haluaa luottaa kätilön asiantuntemukseen ja omiin fiiliksiin. Onko sellainen Haikaranpesässä pakko tehdä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entsyymi, Haikaranpesään synnyttämään meneviltä vaaditaan Haikaranpesässä käyty synnytysvalmennus. Vasta valmennuksen jälkeen on tarkoitus tehdä synnytyssuunnitelma eikä sen suunnitelman tarvitse sisältää mitään tiukkoja "tätä haluan" "tätä en halua", vaan siihen voi nimenomaan kirjata niitä ennakkoajatuksia kysyttyihin kohtiin liittyen. Toisaalta omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei se synnyttäminen eroa mitenkään (?) Haikaranpesässä tai "tavispuolella". Enemmän vaikuttaa "arpaonni", se minkälaisen kätilön saa hoitamaan synnytystä ja kuinka kiireinen hetki osastolla sattuu silloin olemaan. Minulla kävi parempi arpaonni kun synnytin esikoisen tavispuolella... Silti jostain syystä ajattelin taas tällä kertaa ensisijaisesti hakeutua Haikaranpesään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole kertonut, että Haikaranpesään vaadittaisiin mitään muuta kuin sairaalaan tutustuminen. Me mennään ens viikolla (silloin 32+6).

 

Tuosta lomakkeesta mainittiin neuvolassa, että se kannattaa pakata sairaalakassiin mukaan. Eli ei tarvitse lähettää mihinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meille kyllä mainittiin jo ihan ekalla neuvolakäynnillä, että huomioittehan sitten sen, että Haikaranpesään päästäksenne pitää myös synnytysvalmennus käydä siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saattavat siitä tutustumiskäynnistä puhua vielä valmennuksena, semmonen parin tunnin juttu se oli jossa kierrettiin paikat ja käytiin (aika hätäseen) läpi synnytystä ja lapsivuodeaikaa. Tai sitten Lian terkka ei ole perillä muuttuneista käytännöistä. Rentoutusryhmään pääsee ihan vain menemällä, kertovat ajat siellä tutustumiskäynnillä. Ainakin elokuussa oli näin :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sanottiin nt-ultrassa, että rakenneultran jälkeen voi taas soitella ja varailla paikkaa Haikaranpessän. Silloin elokuussa ei ainakaan vielä tiedetty, kuinka Naistenklinikan remontti vaikuttaa ensi vuoden alun synnytyksiin.

 

Mischa: Olitteko te toisen lapsen kanssa Haikaranpesässä? Miltä se tuntui esikoisen kannalta ajateltuna? Me oltiin ekalla kerralla siellä ja tykättiin kovasti. Nyt mietin, olisiko esikoista ajatellen mukavampi, jos isä olisi yöt kotona. Toisaalta, jos kaikki menee hyvin niin eivät ne taida toista kertaa synnyttävää montaa päivää siellä pitää. Viimeksi lapsi syntyi perjantaiaamuna ja sunnuntaiaamuna päästiin kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hulina, mä synnytin esikoisen Kättärin "tavispuolella", mutta saatiin silloin perhehuone Haiakranpesän puolelta. Toisen lapsen kanssa pääsin synnyttämään Haikaranpesään (mutta ei se synnytys eronnut mitenkään siitä tavispuolesta) ja majottauduin sitten Haikaran puolella kahden hengen huoneessa ilman miestä. En raaskinut laittaa esikoista yöhoitoon jotta oltaisiin saatu miehen kanssa keskenämme tutustua uuteen tulokkaaseen. Pyysin myös nopeaa kotoutusta ja vietinkin sitten sairaalassa vauvan kassa vain yhden yön. Toiveissa olisi samanlainen järjestely tälläkin kertaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischa, tuollaista olen itsekin miettinyt. Tuntuisi vähän epäreilulta pitää esikoista yöhoidossa muiden ollessa muualla. Muistan kuulleeni jostain, että vanhemman sisäruksen saisi ottaa perhehuoneeseen mukaan. En tiedä, pitääkö (enää) paikkaansa ja toisaalta tuskin sellainen alle kolmevuotias siellä kovin hyvin viihtyisi. En muuten tiennyt, että Haikaranpesässä on muitakin kuin perhehuoneita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hulina, eiköhän tuonne edelleenkin sa ottaa vanhempia sisauruksiakin yöpymään, mutta itse ainakin ajattelin, että jos tuo vanhempi (silloin 1v 4kk) olisi ollut siellä pyörimässä niin olisin saanut käyttää kaiken energiani hänen viihdyttämiseen enkä oikeasti olisi pystynyt levätä synnytyksen jälkeen. Sama olisi ollut lähteä suoraan synnytyshuoneesta kotiin! :) ..niin ja tosiaan on siellä ainakin niitä 2h huoneita. Ehkä me päästään vielä samaan huoneeseen! :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne Haikaranpesän varsinaiset perhehuoneet (siis ne synnytyssalien kanssa samassa osassa olevat, hienommat huoneet) eivät ole enää käytössäkään kun niistä rempataan lisää synnytyssaleja Naikkarin remontin vuoksi eli perhehuoneen saaminen sieltä taitaa olla aika onnekasta tällä hetkellä ja kun niiden jaossa mun ymmärtääkseni vielä suositaan ensisynnyttäjiä (ihan ymmärrettävästi toki) niin uudelleensynnyttäjän mahdollisuudet perhehuoneeseen ei taida Haikaranpesässä olla kovin korkeat...

 

Me oltiin Haikaranpesässa nyt elokuussa (tosin tällä kertaa samalla setilla kuin Mischa ensimmäisen kohdalla eli synnytys tavispuolella ja sitten yö Haikaranpesässä) ja kun asiasta kyselin niin ainakaan tämän hetkisten suunnitelmien mukaan se naikkarin remontti ei tule sulkemaan Haikaranpesää, ainoastaan vähentää perhehuoneiden määrää (kätilön mukaan niitä ei juurikaan pystytä tarjoamaan missään pk-seudun sairaaloissa remontin aikaan) ja supistaa valmennuksia, mutta muuten Haikaranpesän toiminnan pitäisi jatkua ihan normaalina. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin tänään tutustumiskäynnillä. Luultavasti Lian neuvolahoitaja tarkoitti juuri tätä sillä synnytysvalmennuksella, koska synnytyksestähän siellä puhutaan mielestäni varsin kattavasti.

Mutta tämä oli siis ainut pakollinen mitä pitää käydä päästäkseen Haikaranpesään (siis jos h-hetkellä on tilaa). Kätilön kanssa keskustelua ei enää järjestetä, koska HUS säästää.

 

Perhehuoneen saa noin puolet ensisynnyttäjistä, uudestisynnyttäjistä harvempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tuoreista kommenteista! Synnytys haikaranpesän puolella ja lapsivuodeaika tavallisessa huoneessa kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Mä haluaisin kokeilla synnyttämistä ammeessa. Viimeksi oltiin ammehuoneessa, mutta huonojen sydänäänien vuoksi ei ammeessa. Aika tuuriahan se olisi, jos tälläkin kertaa ammehuone olisi valmiina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haikaranpesässä oli muuten niin ihania kätilöitä että :lipsrsealed: Jos oon joskus vielä uudestaan asialla niin enköhän päädy samaan paikkaan. Mulla oli kyllä tuuria, ammehuone synnytykseen ja perhehuone osastolla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Samaa voin hehkuttaa. Kätilöt oli tosi ihania. Tosin synnytyksessä ollut kätilö oli tavis-osastolta lainassa.

Mua alko vaan lopuksi tympiä paikka, kun jouduin siellä tytön kanssa olemaan yhteensä 8 päivää (paino-ongelmia ja keltasuus) ja olisin jo kovasti halunnut kotiin.

Vaikka mikäs siellä oli ollessa kun palvelu pelasi ja ruokakin oli hyvää.

 

Mekin saatiin perhehuone.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin tänään Haikaranpesän järjestämässä "Äitien rentoutus + Äänen käyttö synnytyksessä" -ryhmässä. Oli tosi hyvä ja ehdottomasti suosittelen kaikille! Noita ryhmiä järjestetään jotakuinkin kerran kuukaudessa ja niistä voi kysä Haikaranpesästä. Ilmottautumsita ei vaadita.

 

Tuolla tuli myös esille tieto, mitä en ollut kuullut aiemmin eli että Haikaranpesässä (tai liekö koko Kätilöopiston käytössä) on kiinteän ammeen lisäksi kaksi pumpattavaa ammetta, joten jos ammeessa haluaa olla avautumisvaiheessa tai synnyttää ammeeseen niin sen ei pitäisi olla siitä kiinni, että amme olisi varattuna! Kuitenkin tuon pumpattavan ammeen käyttö vaatii oman ammesuojan (n. 25€) hankkimista. Itse aion nyt sellaisen hankkia, mutta jos se jää syystä tai toisesta käyttämättä niin myyn sen mielelläni sitten eteenpäin toiselle tarvitsevalle! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

kiitos Soljalle tuoreista kommenteista koskien Haikaranpesää. Olisiko kellään, joka on menossa synnyttämään tänä vuonna Kätilöopistolle tuoreita kokemuksia?

 

Pääseekö ensisynnyttäjä Haikaranpesään, vai onko sitä enää tuon NKL:n remontin takia?

Onko perhehuoneita ollenkaan nyt keväällä 2013 ja kesällä 2013?

Haluaisitko Mischa kertoa lisää noista kursseista, miten niille pääsee? Voisitko laittaa jonkun linkin tai yhteystietoja?

 

Olisin itse menossa synnyttämään Kätilöopistolle heinäkuussa 2013, jos sinne vain mahtuu. Toiveena olisi kokeilla ammetta ja perhehuone. Toivoisin ehdottomasti, että mieheni olisi mukana heti alusta alkaen, eli perhehuone varmaankin olisi se meidän juttu.

 

Kiitos etukäteen kaikista kokemuksista ja tiedoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen menossa (jos siis tilaa on ja kaikki menee muutenkin hyvin) Haikaranpesään synnyttämään. Meillä oli juuri tällä viikolla tutustumiskäynti Haikaraan, joten voin vastailla niihin kysymyksiin, joihin osaan. Nykyään järjestetään siis vain tämä tutustumiskäynti (paikalla on useita pariskuntia samaan aikaan, käydään katsomassa synnytyshuone ja lapsivuodeosasto ja kuunnellaan kätilön luennointia synnytyksen vaiheista ja vähän myös lapsivuodeajasta), ja aiemmin järjestetty 2-osainen synnytysvalmennus ja henk.koht. keskustelu kätilön kanssa ovat siis menneen talven lumia, koska HUS säästää...

 

Haikaranpesä on siis ainakin vielä olemassa, mutta sieltä on otettu neljä perhehuonetta synnytyssalikäyttöön. Synnytyssaleja on nyt siis muistaakseni 8, ja osittain tämä johtuu siitä, että jossain muualla Kättärillä on ollut joku vesivahinko, minkä takia ilmeisesti normipuolen synnytyssaleja on jouduttu sulkemaan väliaikaisesti. Haikaran puolella on siis nyt kai enemmän synnytyssaleja kuin normipuolella, jos oikein ymmärsin. Perhehuoneita on siis vähemmän kuin ennen, mutta niitä on kai vielä joitakin ja niihin ovat etusijalla ensisynnyttäjät. Mitään varauksia niihin ei voi tehdä, vaan sitten synnytyksen jälkeen ennen lapsivuodeosastolle siirtymistä katsotaan, onko niitä vapaana ja onko synnyttäjä sellaisessa kunnossa että voi perhehuoneeseen asettua. Perhehuoneiden ideahan on se, että siellä perhe hoitaa yhdessä vauvaa (eikä kätilöt tai hoitajat ravaa siellä koko ajan), joten sen verran hyvässä kunnossa pitäis olla, että tähän kykenee.

 

Ammehuoneita Kättärillä on muistaakseni kaksi, toinen Haikaranpesässä ja toinen Kättärin normipuolella. Lisäksi on nuo Mischan mainitsemat pumpattavat ammeet, jotka saa mihin huoneeseen tahansa, mutta jos niitä tarvitsee käyttää, niin synnyttäjällä pitää tosiaan olla oma ammesuoja mukana.

 

NKL:n remontti alkaa tuon meille tutustumiskäynnin pitäneen kätilön mukaan toukokuussa (jollei se siitäkin vielä siirry eteenpäin), joten ihan tarkkaan en tiedä, millaiseksi Haikaran toiminta sen jälkeen muuttuu. Ruuhkaista kuulemma on jo nyt, varsinkin lapsivuodeosastolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille kerrottiin muutama viikko sitten tutustumiskäynnillä, ettei Haikaranpesä enää toimis sillä tavalla kun ennen.

Johtuen ainakin siis siitä, että Kättärillä on remontti ja Naistenklinikka on menossa remonttiin. Kertoivat, että toiminta kummassakin kerroksessa on samaa ja ns. potilaskohtaisesti päätetään, että kumpaan kerrokseen viedään (kummassa on tilaa).

 

Ja remonteista johtuen perhehuoneita on vähennetty jo ja ilmeisesti joudutaan vähentämään vielä lisää, kun Naistenklinikan remontti alkaa.

 

Aika epämääräisesti ne siellä tietty vastasi Haikaranpesää koskeviin kysymyksiin... varmaan johtuen siitä, että porukkaa on sinne ilmottautunut, mutta toiminta on ihan samaa kerroksesta huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedoksi tännekin, kun kuitenkin Kätilöopistonkin tilanteeseen vaikuttaa: Naistenklinikalla näytti remontti jo alkaneen, kun viime viikolla siellä kävin. Itsekin luulin sen alkavan vasta myöhemmin keväällä, ja tiedotteidenkin mukaan näin olin ymmärtänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now