Iridessa

Kokemuksia ovulaatiotesteistä, vol. 2

575 posts in this topic

Larppa: Miekään en laskisi vielä positiiviseksi tuota tulosta, tosin saattaa olla hyvinkin ihmisestä ja myös testistä riippuvaisia, millasia viivoja tulee. Itselläni on ainakin ovisplussa näkynyt niin, että testiviiva on selkeästi kontrolliviivaa vahvempi. (ja koko kierron ajan jonkinlainen viiva piirtyy testialueelle) Hyvinkin voi olla, että ovis on lähellä, joten kannattaa testata uudelleen kunnes testiviiva on vahvempi/yhtä vahva kuin kontrolliviiva :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Njoo, ei se tuosta ainakaan ole tummentunut. Näyttää pelkkää tyhjää vaan. :( Nyt kuitenkin jo kp 18... :( Argh tätä odottelua... mut kai siinä pillereiden lopettamisen jälkeen sit vaan voi kestää. 

 

Toisaalta, haeskelin eilen netistä noita "viiterajoja" sille, et mikä on normaalia ovulaation aikaan. Ovulaatiohuipun kohdalla viitearvojen rajat oli jotain 15-85 (lisää se yksikkö tähän) kun taas tuon tekemäni testin herkkyys on "vain" 25 (lisää yksikkö). Eli periaatteessa, jos kuuluu siihen ryhmään, jolla ovulaatiohuipun aikaan LH:n määrä on vain hiukan päälle tuon 15, niin se ei välttämättä sitten kai näy testissä kunnolla? Siinä mielessä toi  mun voiskin olla positiivinen, kun se on vahvinta, mitä tähän asti olen tikuttelulla saanut aikaan... Jos jotenkin LH ei vielä pillereiden jälkeen nouse niin ylös, kuin myöhemmin lopettamisen jälkeen? Äh, en tiedä, kunhan spekuloin ja elättelen toiveita et jos kuitenkin ois ollut... tai sit se on vasta edessä päin. Tai jää tapahtumatta kokonaan. Huoh. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sehän voi myös olla, että varsinainen huippu on tikutellessa mennyt ohitse ja plussa on ollut noilla main kun olet lähes yhtä vahvat viivat saanut? Mie oon monta kertaa sanonutkin tässä tikutellessa, että oviksen bongaus on ihan salatiedettä. Joillakin on myös auttanut oviksen bongauksessa, kun ovat vaihtaneet toisen merkkisiin tikkuihin. Tsemppiä bongailuun!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jooh, toisaalta oon kyl tikutellut aamulla ja illalla, joten ois outoa, että tuota tikkua edeltävänä iltana ei ois ollut mitään? Tai en ainakaan ole noteerannut. Mut aika salatiedettä tuntuu olevan kyllä. Joten jatkan tikuttelua edelleen, vaikka tuon tikun antama haalea "positiivinen" tuli kyl hyödynnettyä. ;) Joten nyt sit ootellaan, että  joko menkat alkaa tai sitten tulee se selkeästi positiivinen ovistikku. 

 

Vaihdoin tuon tikun jälkeen myös tikkumerkkiä niihin mammaksi-fin luiskiin. Tuntuu toimivan mulla paljon paremmin/ei tuu mitään haamukontrolliviivoja, kuten noissa halpatestin puikoissa tuli/tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla näkyy plussa ovulaatiotesteissä kahtena peräkkäisenä kiertopäivänä. Mites teillä muilla? Rupesin vain miettimään, kun osa tuntuu hätäilevän, että pitäisi kahdesti päivässä tikuttaa, ettei ovulaatio karkaa huomaamatta ohi. Kyllä mun kaksipäiväisen plussan ainakin saa helposti kiinni. 

 

Tässä kierrossa on kyllä ollut muutenkin niin vahvat oireet, ettei ois paljon tikkuja tarvinnut. Nännit kipeät ja alaselkä ja -vatsa hellänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla näkyy plussa ovulaatiotesteissä kahtena peräkkäisenä kiertopäivänä. Mites teillä muilla? Rupesin vain miettimään, kun osa tuntuu hätäilevän, että pitäisi kahdesti päivässä tikuttaa, ettei ovulaatio karkaa huomaamatta ohi. Kyllä mun kaksipäiväisen plussan ainakin saa helposti kiinni. 

 

Tässä kierrossa on kyllä ollut muutenkin niin vahvat oireet, ettei ois paljon tikkuja tarvinnut. Nännit kipeät ja alaselkä ja -vatsa hellänä.

 

Sen ainoan kerran, kun olen onnistuneesti ovulaation löytänyt, sain lähes samanvahvuiset plussat kaksi päivää putkeen. Toisena saattoi olla hyyyyyvin hienoisesti vähemmän plussa, mutta silti selkeä. Molemmilla kerroilla oma viiva ilmestyi tikkuun oikeastaan heti kuppiin kastamisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla näkyy plussa ovulaatiotesteissä kahtena peräkkäisenä kiertopäivänä. Mites teillä muilla? Rupesin vain miettimään, kun osa tuntuu hätäilevän, että pitäisi kahdesti päivässä tikuttaa, ettei ovulaatio karkaa huomaamatta ohi. Kyllä mun kaksipäiväisen plussan ainakin saa helposti kiinni. 

 

Tässä kierrossa on kyllä ollut muutenkin niin vahvat oireet, ettei ois paljon tikkuja tarvinnut. Nännit kipeät ja alaselkä ja -vatsa hellänä.

 

Sillä toisen päivän plussalla ei olekaan enää mitään merkitystä ;) Ensimmäinen plussa mikä tikkuun pärähtää on se mikä kertoo ovulaation tapahtuvan noin vuorokauden sisällä. Sen jälkeen koko ovulaation tikuttaminen pitäisi lopettaa. Monet saavat plussaa parina päivänä, mutta oviksen kannalta sillä toisella ei tosiaan oo enää mitään merkitystä. Jos haluaa saada siittiöt varmasti ajoissa liikkeelle, niin se oikea ajankohta oviksen tikuttamisessa on aika merkittävää. Ei siis ollenkaan tyhmää tikuttaa pari kertaa päivässä oletetun oviksen aikoihin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä käytössä Davidin liuskatestit ja sain kp11-13 samanlaisia viivoja kuin Larppa88:n kuvassa. Kp14-15 sitten ei viivaa juuri ollenkaan. Rupesin tässä miettimään, että olisiko se ovulaatio sitten tosiaan ollut noilla main kun tikkuun sentäs jotain väriä tuli. Kp16 vielä kokeilin, mutta kun ei viiva siitä lähtenyt enää vahvistumaan niin lopetin tikuttelun tästä kierrosta ja nyt sitten odotellaan ja ihmetellään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla noi viivat olis ollut jo plussat, en ole yhdessäkään kierrossa saanut vahvempaa testiviivaa kuin kontrolliviiva, mutta silti selkeästi vahvistuneet viivat ovispäivänä. Tästä vahvistuneesta viivasta poikkeuksetta 24 h sisään on tullut ovistuskat, ja todistetusti myös ovulaatio on tapahtunut. Joko siis itsekin kuulun niihin, joiden hormonipitoisuus ei vain nouse kauhean korkealle, tai sitten ovis on mennyt joka kerta salamana ohi, ja olen bongannut vain lähestyvän huipun. Veikkaan jälkimmäistä. Eli sanoisin että Larppa88 ja jaanas voivat hyvin laskea nuo viivat plussaksi, jos ei ole kokemusta siitäkään, että viiva olisi joskus ollut kontrollia vahvempi... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin kuin tuossa ylempänä kirjoitin, tarkoitus oli lopettaa tikuttelu kp16, kun oletin oviksen sitten jo menneen ohitse. Mutta tänään (kp20) tuli sellainen fiilis, että mitäs jos vain kokeilisin mitä testi näyttää. Kun testin tein, ei edellisestä vessareissusta ollut kuin just ja just parisen tuntia. (vähän ihmettelin, kun koko ajan pissattaa..)

 

Tässä tulos

http://aijaa.com/F2Wnqj

 

Olisiko sitä sittenkin vaan pitänyt jatkaa tikuttelua? Kierto on normaalisti noin 28-31 päivää, joten mielenkiinnolla odotan mitä nyt tapahtuu..

 

Muoks. Oli kuvan kanssa pieniä ongelmia..

Edited by jaanas

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Useimmilla tulee käsittääkseni jonkinlaista viivaa missä vaiheessa kiertoa hyvänsä. Ei tuosta oikein mitään voi päätellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaapa mulle, että miten menettelette jos bongaatte ovisplussan vaikka aamulla ennen töihin menoa? Yritättekö sitten vaan hyödyntää oviksen töiden jälkeen/illalla?

 

Mä oon siis ihan pihalla näistä tikuttelusysteemeistä, ja ajattelin yrittää nyt tikuttaa ovista (40kpl herkkiä one step testejä odottaa kaapissa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

No meillä on "pahimmillaan" vaadittu yövuorosta väsyneenä palaava mies kylvöhommiin ennen oman aamuvuoroni alkamista. Aikaa ei ollut juuri lämmittelyille.  :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

bohemian, illallahan sen kerkee vielä hyvin hyödyntää :) Kuitenkin se taitaa olla melko monissa testeissä niin, että ovisplussasta se itse ovis tapahtuu n. 24-36h sisällä. Eli illalla hyödyntelisin ja sitten vielä mahdollisesti seuraavanakin aamuna/iltana mahdollisuuksien mukaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Täytyy siis mennä vähän tilanteen mukaan. Jos nyt sattuisi olemaan viikonloppu tms. hetki kun voi jo aamulla aloitella niin sitten niin, mutta muuten sitten menee iltaan. On kyllä melkoista salatiedettä koko homma, niinkuin moni onkin todennut. Munhan ei pitkällä kierrollani pitäisi muutenkaan voida edes raskautua (jos luottaa "asiantuntijoihin" eikä ihmisten omiin kokemuksiin), joten saas nähdä miten käy. Eihän tikuttelu silloin olisi niin salatiedettä, jos olisi säännöllinen normipituinen kierto, mutta kun mulla on pelkästään viimeisen puolen vuoden sisään kierrot heitelleet 29-57 päivän välillä.

Edited by bohemian

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kaikille.

Olen lukenut teidän juttujanne tässä viikon ja kiitos kaikille, jotka on jakaneet omia kokemuksia. Ne ovat antaneet minulle toivoa :)

 

Minä tilasin Kotitesti.fi Clear Bluen ovistestejä. Lopetin pillereiden käytön äskettäin. eli nyt on menossa eka kuukausi ilman pillereitä. Laskeskelin, että ovulaation olisi pitänyt tapahtua viime viikon loppuna (jos on tapahtunu). Onko teillä muilla tapahtunu ovulaatio heti pillereiden lopetuksen jälkeen. Mulla viikonlopun näytti ovulaatio testi negatiivista. Tänä aamuna kans tein testin ja näytti negatiivista ja niin alkoi suututtamaan, että päätin, että jääköön testit tekemättä.

 

Olen 27 vuotias, täytän 28 tänä vuonna syksyllä. Olen syönyt pillereitä 11 vuotta. Viime syksynä kävin gynellä, kun oli hormonit/kuukautiset sekaisin kesän jälkeen kun olin viime vuonna vuoden alusta lopettanut pillerit. Heti pillereiden lopettamisen jälkeen 5 kk:n ajan kuukautiset oli erittäin säännölliset (kierto 30 vrk). Gyne suositteli aloittamaan pillerit uudelleen. se katsoi munasarjoja ultralla, ja jotenkin antoi minulle niin epätoivoisen tunteen, kun mainitsi rakkuloista munasarjoissa. Itkin monta tuntia sen jälkeen ja tuli niin epätoivoinen tunne, etten voi saada lapsia varmaan ikinä.

 

Onko muilla näitä rakkuloita ja saaneet silti lapsia? Gyne sanoi, että kannattaa alkaa lapsia tekemään, jos meinaa saada. Varmaan jotenkin kuulosti se sen takia niin kylmältä kun oli virolainen lääkäri.

 

Olen aloittanut tässä seurustelemaan ihanan miehen kanssa ja rakastunut, ja päätettiin yhdessä, että lopetan pillerit ja tulee pikku pirpana, jos on tullakseen. :)

 

*En tiedä kirjoitinko oikean otsikon alle, mutta olisin erittäin kiitollinen, jos joku kertoisi minulle jotain neuvoja tai jakaisin omia kokemuksiaan kanssani. ihania vauvantekohetkiä kaikille ja onnea matkaan <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole itsellä kokemuksia rakkulaisista munasarjoista, mutta sen tiedän, ettei se tarkoita sitä, että sinut olisi tuomittu lapsettomaksi loppuelämäksi. Joku muu kertokoon aiheesta enemmän :) Aika tympeän kuuloinen lääkäri ollut sinulla.

 

Pillereiden lopetuksen jälkeen ovulaatio voi tapahtua missä vaiheessa tahansa. Kierto voi mennä aivan sekaisin. Älä menetä toivoa vielä. Ovulaatio voi ihan hyvin olla vielä tulossa tai sitten se tulee seuraavassa kierrossa. Mikä kp sulla nyt on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Venica ällös huolestu! Itselläni on sellainen tilanne ettei pillereiden lopettamisen jälkeen ole menkkoja muuten kuin lääkkeellisesti ja gynellä on todettu monirakkulaiset munasarjat, eli PCO. Kuitenkaan se että on niitä rakkuloita ei heti tarkoita että olisi PCO tai ettei ovuloisi.

 

Suosittelen että odottelet nyt rauhassa niitä menkkoja ja jos ei muutamaan kuukauteen kuulu niin mene jollekin mukavalle gynelle ja pyydä ultraamaan munasarjoja. Siellä voi sitten selvittää asiaa eteenpäin. Periaatteessa jos sinulla on toimiva kierto eikä se veny pitkäksi niin todennäköisesti ovuloit myös ja kaikki on ok :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

White ja CarmenRosita; kiitos vastauksista <3 voi että tuli helpompi olo tämän suhteen.

Lopetin aiemmin pillerit 01/2012 ja olin vähän reilu puoli vuotta syömättä. Silloin oli puolen vuoden ajan säännöllinen kierto 28-31 kp, minkä pitäisi olla ihan hyvä. Siitä olen olettanut, että voisi hyvin tulla aika pian raskaaksi tässä aika pian lopetuksen jälkeen.

 

Nyt on menossa kp 17. Tänä aamuna oli ovistesti negatiivinen. Nooh, pitää nyt vaan malttaa odotella :)

 

Suuri kiitos teille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä kierrossa ollut käytössä Perhoset.fi:n testit sekä Davidin erittäin herkät. Kuten monet muutkin, pakko sanoa samaa noista Perhoset -testeistä että kontrolliviivan vahvuus vaihteli paljon ja oli oikeastaan aina hailura. Onnistuin kuitenkin (luultavasti) bongaamaan oviksen ja silloin kontrolliviivakin oli aiempia vahvempi. Testiviiva ei yltänyt ihan samaan mutta oli niin lähellä että tulkitsin positiiviseksi. Seuraavana päivänä tarkistin Davidin testillä (sain sinä päivänä ne vasta postista) johon piirtyi vahva kontrolliviiva sekä aavistuksen vaaleampi testiviiva. Illalla testiviiva oli jo selvästi vaaleampi kuin päivällä tehdyssä joten todennäköisesti huippu oli siinä jossain edellisen illan ja seuraavan päivän välissä. Jatkossa (mikäli tarvetta on) aion testata mieluummin noilla Davidin testeillä, koska Perhoset jätti enemmän arvailujen varaan hailuroine viivoineen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, onko näistä ollut täällä jo puhetta, mutta CB:ltä on  tullut uusi digitaalinen superovulaatiotesti, joka ilmoittaa 4 hedelmällisintä päivää. Siinä on vilkkuvia hymynaamoja ja kaikkea... :grin: Niitä saa ainakin Homehealthista. Käyttökokemusta näistä ei minulla ole. http://www.homehealth-uk.com/PDF%20Test%20Instructions/CB-advanced-digital-ovulation-test.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä on testeissä eroja. Mulla oli ekat kolme kuukautta käytössä Halpatestistä tilatut One Step testit ja tässä kierrossa vaihdoin hiukan halvempaan Raskauskeijun David testeihin. 

 

One Stepin testit ovat ensinnäkin puolet leveämpiä, joten tuloksen lukeminen on helpompaa. Lisäksi testiviivat ovat selvempiä. One Step on koko ajan antanut nättiä viivaa eikä ovulaatiossa ole ollut mitään tulkinnavaraa; viiva on ollut selkeästi tummempi. Davidin viivat ovat selvästi hailakampia, ja muodostuvatkin hitaammin. Ovulaationi oli muutaman päivän myöhässä, joten varulta tikutin sekä illalla että aamulla. Eilen illalla viiva oli Davidilla melkein testiviivan tasoa, mutta en tulkinnut sitä vielä ovulaatioksi. Kun tämän aamun viiva oli samanlainen, testasin viimeisellä One Stepin testilläni samasta virtsasta. Ja PAM, tosi selkeä ovulaatio, kontrolliviivaa selvästi vahvempi viiva. 

 

Eli ehdottomasti suosittelen One Step testejä. Davidia en aio enää itse tuon satsin jälkeen ostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lueskelin vasta nyt uuden testin ohjeet joissa sanottiin että testi pitäisi ottaa vasta huoneenlämpöisestä virtsasta eli n. 20 min pitäisi odotella ennen testin ottamista. Ja vielä sen lisäksi pitäisi odottaa 30min jotta nega voidaan vahvistaa... Tää on tietty ottanut tuoreesta pissasta ja heittänyt liuskan 5min sisällä roskiin.

Tätä on varmaan aiemminkin ihmetelty eri yhteyksissä, mutta miten samaa juttua mittaavat liuskat voi koostua noin erilaisista ohjeista ja vielä tärkeämpää: onko ovis voinut mennä ohi ilman että olen huomannut? Nyt taitaa olla kp20 mutta viime kierto oli 80 päivää pitkä ja sitä ennen n. 35-40 joten en mitenkään ihmettelisi jos ovista ei ole tullut vielä (jos nyt tuleekaan :( )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now