PMLats

Isäkuukausi


170 posts in this topic

Esikoisen kohdalla mies ei pitänyt isäkuukautta, sillä oli kotona muutenkin paljon ja ehti varmasti paljon enemmän osallistua lapsenhoitoon kuin useimmat työssäkäyvät isät.

 

Tämän toisenkaan kohdalla tuskin pidetään isäkuukautta, koska minä olen kuitenkin siitäkin eteenpäin lasten kanssa kotona. Ei siis olisi taloudellisesti järkevää, että mieskin jäisi kotiin.

 

Kolmannen kohdalla isäkuukausi pidetään, koska mies olisi joka tapauksessa hoitovapaalla kotona minun ollessa töissä. Isäkuukaudesta saadaan näin taloudellinen hyöty irti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille oli alusta asti selvää, että mies pitää isäkuukauden. Itse saan pitää palkalliset vuosilomat pois samana ajankohtana ja jatkaa sitten hoitovapaalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies piti isäkuukauden, mä olin silläaika ensin kesälomalla ja jäin siitä hoitovapaalle. Yhteinen aika tuli tarpeeseen, se oli ihanaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies ei pidä isäkuukautta. Hän on joka 3 viikon kotona, joten tämän takia ei sitä pidä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nythän koko isäkuukausi jää historiaan, mutta eiköhän tuo silti pidä kaikki sallitut isävapaat mitä uuden lain myötä tulee. Olisi ollut kiinnostunut kyllä isäkuukaudestakin, jos se olisi ollut mahdollista, mutta kun minulla ei le työpaikkaa mihin palata. Meidän tilanteeseen tosi hyvin sopiva muutos!

Edited by Armiannikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan puhuttu, että jos mahdollista niin mies jäisi kotiin kun minä aloitan työt. Jos siis kaikki järjestyy sopivasti. Ei viitsisi alle vuoden ikäistä yrittää mihinkään hoitoon, joten voisi viimeisen pätkän olla isän kanssa kotona. Tämä siksi, että minun työni aloitus olisi sidottu tiettyyn aikaan, tai sitten pitäis siirtää aloitusta reilusti ja jäädä kotiin. Nähtäväksi jää, miten työt ja taloudellinen tilanne antaa myöten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei pidä. Raskaana kun vielä olin, niin mietittiin että tottakai pitää. Ajatus siis oli, että mies kun löytää töitä niin sitten olis isäkuukaudella. Mutta nyt asiat meni vähän eri tavalla, vauvan ensimmäiset 3kk oltiin kaikki kotona, minä äitiyslomalla ja mies työttömänä. Sitten alkoikin miehellä koulu, joten sen takia ei pidä.:) Kuulemma kesällä siellä on kahden viikon etäopiskelu-jakso, joten sitten ollaan kaikki kolme taas samaan aikaan kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isäkuukausimalli tosiaan otti ja uudistui vuoden alusta. Mies piti esikoisesta kaikki mahdolliset vapaat päivälleen, aikaa käytettiin mm. peltotöihin (heh) ja lomaan Lapissa. Toisesta pitää myös kaikki tarjolla olevat vapaat, josta osa ajoittuu yllättäen taas syyskyntöaikaan.

 

(En ollut isäkk:n aikana töissä, enkä mene nytkään)

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti isäkuukautensa, ja minä olin sillä aikaa töissä. Oli kaikille osapuolille oikein loistava ratkaisu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkotus on että mies pitää ja että menisin siks aikaa töihin.

Tosin pitää muistaa soittaa kelaan ja kysyä miten se isäkuukausi menee kun mä en tajua. :lol: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää siirretyn isäkuukauden ja jää siitä suoraa hoitovapaalle. Lapsi menee hoitoon puolitoistavuotiaana. Omasta työstäni on hankalaa pitää hoitovapaata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti isäkuukauden, "tottakai" ja mä olin sen aikaa töissä. Nyt tämän kakkosen kanssa on mukavaa kun isäkuukauden pito on joustavampaa. Viimeksi piti pitää viimeistään kun lapsi oli vähän päälle yksi, nyt saa aikatauluttaa paremmin omiin suunnitelmiin sopivaksi eli aiotaan pitää se niin että mies on kotona reilun vuoden päästä kesän paikkeilla lyhyemmän tai pidemmän pätkän. Pätkän pituus riippuu muistakin hoitosuunnitelmista mutta neljä kuukautta voisi tämän hetken tiedon mukaan olla ideaali (touko-elo). Tuossa siis mukana jo hoitovapaatakin :)

Ja minä olisin tuona aikana siis töissä, mutta pitäisin kesälomaa kyllä eli yhteistä perheaikaakin löytyisi kesälle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikosta ei pitänyt, kun oli opiskelija. Toki sen myötä monet lomat pidempiä.

 

Kuopuksesta oli nelisen kuukautta kotona, 6 viikkoa isäkuukautta ja loput hoitovapaata. Itse opiskelin sen aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies pitää 3 viikkoa kun menen töihin. Mahdollisesti toiset 3 viikkoa vielä jossain vaiheessa ennen kuin poika täyttää 2. Ei halunnut pitää kuitenkaan koko aikaa kerralla, kun ei kukaan kuulemma hänen töitään sinä aikana tee ja siksi vois olla hankalaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palaan elokuun puolessa välissä töihin ja mies jää loppuvuodeksi kotiin. Eli pitää isyysvapaat ja jää vielä kolmeksi kuukaudeksi kodinhoidontuelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tarkoitus että mies pitää isäkuukauden (tai oikeastaanhan se on sen 6 viikkoa) kun vanhempainvapaa loppuu. Mä "palaan töihin" siksi ajaksi, eli käytännössä siis nostan töistä lomapalkan ja lomarahan. Ja kun isyysvapaa loppuu niin mä aloitan hoitovapaan. Ja sitten otaksuttavasti mies vielä jää hoitovapaalle sitten ennen kun lapsi menee päiväkotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harmi, että äänestystä ei pysty enää tekemään tai näkemään. Olisi ollut kiva nähdä tuloksia.

 

Meillä mies piti kaikki isyysvapaat pätkissä eli maksimimäärät näiden pätkien suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now