Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Hiksutiksu

Foolihapposuositus

42 posts in this topic

Mulla kysyi vasta rv14+ neuvolassa sitten loppujen lopuksi että syönhän jotain moni/raskausvitamiinia. Ja tuolloinkin kysymyksen esitti kätilöharjoittelija eikä itse neuvolanterkka, joka ei mitään näistä vitamiineista ekallakaan kerralla puhunut.

Syömässäni Multi tabsin Raskaus ja imetys vitamiineissa on tuo 400μg, jonka lisäksi syön Möllerin Sydämmelle kapseleita, joista tulee (tuoteselosteen mukaan 2kapselia sisältää) foolihappoa 200μg + B6, B12 ja E-vitamiinia + rasvahappoja.

Muoks. Näitä molempia olin syönyt jo pari kk ennen plussaa edellisestä keskenmenneestä raskaudesta asti.

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin noin viikko sitten neuvolassa ja itsellä parhaillaan 8+3. Kaveri kysyi sitä tosiaan eilen, että olenko syönyt? En ole kuullutkaan :/ Eihän siitä haittaakaan ole jos nyt alkaa syömään?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Molemmissa raskauksissa söin raskausvitamiineja eli tuon suosituksen. Aloitin hyvissä ajoin ennen yrityksen aloitusta, että olisi tarpeeksi ja ei tulisi ongelmia hermostoputken sulkeutumisen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oo syöny yhdessäkään raskaudessa muutakuin D-vitamiinia. Joka raskaudessa on ekassa neuvolassa kysytty syönkö vitamiineja ja kun olen kysellyt onko sellaisia ihan pieninä tabletteina, nestemäisenä tai poreena niin ei kuulemma ole. Minä kun en pysty e-pilleriä isompaa nielaisemaan.. On sitten sanottu että D-vitamiinia ja monipuolista ruokavaliota. Foolihaposta ei ole mitään puhuttu ja olen vasta nyt täällä siitä kuullutkin.. Syön kyllä tosi monipuolisesti joka päivä, kasviksia ja hedelmiä jne.. Mut taidampa käydä apteekissa kysymässä millaisina valmisteina raskausvitamiinia tai foolihappoa löytyy. Taitaa vaan olla jo liian myöhäistä.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Raskausmonivitamiinit on ainakin mun kokeilemat tosi isoja tabletteja, mutta foolihappo on tosi pieni, Foliren-merkkinen. Ei siitä haittaakaan ole, vaikka nyt aloittaisit. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä foolihappojen syöminen ennen yritystä on minulle vielä uusi juttu.

Voisin toki googlailla, mutta...

 

Eli kolme kuukautta aikaisemmin olisi hyvä viimeistään alkaa niitä syömään?

Jos suositeltava määrä on tuo 0,4mg, ja niitä saa myös muualta, onko yliannostuksen haittaa?

Mitä tuotteita täällä kirjoitelleet ovat syöneet? (vai meneekö merkin maininta mainostukseksi?)

 

edit. yksiköt kohdilleen

Edited by Lady Geranium

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Foolihappo on vesiliukoinen vitamiini, joten liiallinen saanti on todella epätodennäköistä. Yli 1000μg/vrk säännöllisesti voi kuitenkin kuulemma aiheuttaa hieman inhottavia oireita ja B12-vitamiininpuutostilan, mutta on aika hankalaa saada tuollaisia määriä elimistöönsä syömällä suositusten mukaisesti tuo 400μg vitamiinivalmisteena + ruokavaliosta saatavat (luultavasti alle 300μg/vrk). Suomessa kun ei kaiketi vielä terästetä sitä sun tätä foolihapolla kuten jenkeissä, niin liikaa foolihappoa ei kovin herkästi saa. Mun ymmärtääkseni tutkijat ovat pikemminkin olleet huolissaan, että suomalaiset eivät saa foolihappoa tarpeeksi ruokavaliostaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse luin näistä asioista netissä jo raskautta haaveillessani. Ostin sitten jossain välissä pelkkää foolihappoa, jota ehdin syödä ehkä parisen viikkoa kunnes tulin raskaaksi. Heti plussan jälkeen ostin ACO Raskaus- monivitamiinivalmistetta ja niitä olen syönyt nyt. Foolihappo jäi siis toimettomana kaappiin.

Varasin itselleni eilen ajan ensimmäiselle nauvolakäynnille ja kyllä siellä heti varmistettiin että syönhän jotain monivitamiinivalmistetta, jossa on erityisesti foolihappo- ja d-vitamiini -lisä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yrityksen alkuaikoina söin monivitamiinia jossa on foolihappoa tunnollisesti joka päivä. Tän kahden vuoden aikana se on jäänyt vähän vähemmälle, olen ottanut silloin kun olen muistanut, ehkä kerran-pari viikossa. Nyt kun plussasin niin täytyykin käydä ostamassa jotain raskausvitamiinia, jossa sitä olisi enemmän ja alkaa taas syödä sitä säännöllisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multivita pore on ainakin poretablettimuotoinen nesteeseen liukeneva vitamiinivalmiste. Siinä on myös foolihappoa, eikä rautaa. Mulle suositeltiin aluksi valmistetta jossa ei ole rautaa, jotta nähdään kuinka alas oma edes laskisi. Ettei turhaan vetele rautaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kukaan ei ole kertonut foolihaposta ekan raskauden aikaan mitään ja nyt vasta kun olen 8 viikolla niin neuvolassa kerrottiin ekan kerran

Share this post


Link to post
Share on other sites

vielä 2010 raskaudessa (kolmas) kukaan ei puhunut mulle foolihaposta mitään. Nyt neuvolantäti suositteli foolia heti ekaa aikaa varatessa. Tosin söin sitä jo valmiiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin gynellä tarkastuksessa ennen kesää ja puhelin lapsen yrittämisestä myöhemmin kesällä. Gyne sanoi heti, että aloita heti foolihapon syönti! Ihan hyvä, että sanoi kun muuten en varmaan olisi tajunnut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soittaessani neuvolaan plussasta kertoi neuvolan täti, että osta D-vitamiinia (10 μg/vrk) ja foolihappoa (400 mg). Tein kuten käskettiin. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0