äSSä

Miten huomioida kummilapsen sisarukset?

53 posts in this topic

Oma kummilapsi on ykkönen ja tilanteesta riippuen huomioin myös hänen veljensä. Jos olen menossa heille ei-syntymäpäivänä, vien yleensä jotain pientä yhteiseksi. Jos on synttärit tai joulu, niin sitten vain kummilapselleni, toiselle ei mitään. Veljensä synttäreille en ole koskaan saanut kutsua ja se sopii hyvin. Heillä synttäreille kutsutaan kummit, serkut ja isovanhemmat.

 

Tämä on ilmeisesti sopinut sekä minulle että hänen vanhemmilleen ja toisaalta sekä kummi että vanhemmat/lapset muokkaavat yhteistyöstä omannäköistään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan vähän ajauduttu siihen tilanteeseen, että sekä kummityttöä että hänen isoveljeään muistetaan kumpaakin. Lapset ovat miehen siskon lapsia ja aina kun käydään siellä, viedään jotain tuliaista molemmille lapsille. Myöskin kummatkin saa synttärilahjat ja joululahjat. Käydään aika harvoin kylässä, että ei niitä muistamisia niin paljoa tule, mutta kuitenkin ennen kummitytön syntymään oltiin totutettu isoveli siihen, että saa tuliaisia. Ja nyt on sitten ostettava kahdet. Ollaan kuitenkin ajateltu, että kummityttö saa vähän kalliimmat lahjat ja veljensä sitten vähän pienempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käännänpä tilanteen toisinpäin, eli meillä kummit toimivat näin.

Meillä on siis kaksoset, molemmilla on neljä kummia. Osa kummeista on sukua, ja he luonnollisesti muistavat molempia syntymäpäivänä/jouluna, kummilasta ehkä vähän isommin. Molemmilla on myös kummina yksi minun ystävistä (eri kummit siis). Toisen kummi muistaa aina molempia, toisen kummi vain kummilastaan. Ymmärrän molempien ratkaisun, mutta mietin vaan että kun meillä lapset kasvavat niin saanko alkaa selitellä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ne muista kummilapsen sisaruksia mitenkään. Korkeintaan jonkun yhteisen normi"tuliaisen" voin viedä, esim. karkkipussin jaettavaksi, jos ei mennä synttärikutsuille vaan muuten kylään. En mäkään koskaan lapsena mitään saanut siskon synttäreillä, enkä oikein ymmärrä miksi pitäisikään. Toki jos haluaa muistaa niin ei kai siinä mitään, mutta mä en omalla kohdallani ole kyllä nähnyt mitenkään tarpeelliseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä alkuun muistin myös mun kummilasten sisaruksia, mutta nykyään enää kummilasta. Johtuen pitkälti siitä, että mun kahdella kummilapsella on yhteensä viisi sisarusta joten tulisi liian monta muistettavaa. Kummilasten perheille vien jouluksi aina jotain pientä. Minusta oli pienenä kiva, kun minulla oli oma aikuinen, joka oli minua varten ja toi lahjoja vain minulle :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummitytön veljeä en muista jouluisin enkä ole saanut kutsua hänen syntymäpäivilleen.

Tätä järjestelyä pidän ihan järkevänä. Toki jos kyläilemme heillä muuten vain niin saatamme viedä molemmille pienet tuliaiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En mäkään koskaan lapsena mitään saanut siskon synttäreillä, enkä oikein ymmärrä miksi pitäisikään. Toki jos haluaa muistaa niin ei kai siinä mitään, mutta mä en omalla kohdallani ole kyllä nähnyt mitenkään tarpeelliseksi.

 

Niinpä. Muutenkaan en koe tarpeelliseksi lahjoa kummilasten sisaruksia, enkä odottaisi tätä omien lastenikaan kummeilta. Joka lapsella on omat kumminsa, jos jollekin sattuu huonot kummit, niin se on kurjaa. Mutta eikö tällaisissa tilanteissa asian paikkailijan pitäisi olla vanhempi tai vaikka isovanhempi, eikä kummi? Itse en ainakaan haluaisi kummiuden myötä sellaista "taakkaa", että pitäisi aina olla ajattelemassa kaikkia perheen lapsia. Olen kuitenkin sen yhden lapsen kummi ja haluaisin olla juuri tälle lapselle erityinen, enkä mikään koko perheen puuhatäti.

 

Mun ainoa kummilapsi on oma sisko, eli olen itse kummilapseni sisarus :rolleyes: Omassa tilanteessani siis lahjon toki kummitytön sisaruksia, omia veljiä kun ovat. Mutta jos olisin kummina kaverin lapselle, en sisaruksia lahjoisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kahdella siskolla on yhteensä viisi lasta, joista yhden kummi olen. Synttärilahjat ja joululahjat ostan kaikille, mutta kummilapselle (rahallisesti) arvokkaamman lahjan. Kyllä mun mielestä kummilasta voi muistaa arvokkaammilla lahjoilla kuin sisaruksia. Synttäreille kun mennään (tai jos ei jostain syystä päästä, niin lähetetään lahja postissa), niin ainoastaan sankari(t) saa lahjan eli kukin saa lahjan omana synttäripäivänään, ei toisten synttäripäivinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kolme kummilasta, joilla on yhteensä 6 sisarusta. Kaksi kummilapsistani ovat sisarusteni lapsia ja sisarusten lapsia muistan tasapuolisesti syntymäpäivinä (jokaisen omana syntymäpäivänä, eli kaikki ei saa lahjoja yhden syntymäpäivänä) ja jouluna ja itseasiassa ympäri vuoden, koska usein vien tuliaisia matkoilta ja ostelen muutenkin juttuja, jos löytyy jotain sopivaa. Mutta yhtä kummilasta muistan vain synttärinä, jouluna ja nimpparina lahjoin. Häneen välit ovat muutenkin vähän etäisemmät, johtuen monesta muusta tekijästä. Jos minut on kutsuttu hänen sisarusten syntymäpäiville tms, niin silloin vien myös lahjat heille, tietenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olemme siskoni vanhemman lapsen kummeja ja olen kokenut vaikeaksi huomioida kummityttöäni enemmän kuin hänen pikkuveljeään, koska olen myös molempien täti ja ainoa sellainen. Tästä syystä molemmat saavat lahjat jouluna ja omana syntymä- ja nimipäivänäan (ja pienen tuliaisen aina kun heitä näen, höpsö täti kun on opettanut heidät siihen, että aina tuon jotain ;) ). Koen kuitenkin olevani kummitytölleni hurjan tärkeä ihminen ja hänen olevan iloissaan minusta kummitätinä, joten kummiuteni tulee esiin siten eikä niinkään lahjojen arvon tai määrän perusteella. Kummityttöni pikkuveli taas ihailee miestäni yli kaiken, joten pikkuvelikään ei jää vähemmälle huomiolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää vielä osallistua tähän keskusteluun.

Mä siis muistan kummipoikaani ja hänen veljeään yhtälailla. Mutta jos he eivät olisi kaksosia niin tottakai muistaisin heitä kumpaakin omanaan syntymäpäivänä. En siis veisi toiselle pojalle lahjaa jos ei olisi hänen syntymäpäivä jne. Jouluna kuitenkin muistaisin kumpaakin poikaa.

 

Sanoinkohan mä nyt selvästi tän.. Eli jokaiselle tulisi syntymäpäivä lahja, mutta ei toisen synttäreillä, vaan omillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin voisin selventää sen verran omaa kantaani, että toki kummilapsen sisaruksille voi ostaa synttäri ym. lahjat, jos ovat läheisiä. Mutta ei tämän pitäisi mitenkään liittyä kummiuteen, vaan niille lapsille ostetaan, jotka ovat läheisiä. Jos jonkun kummilapsen perheen kanssa ei olla kovin läheisissä väleissä, eikä lahjoja hankittaisi kummilapsellekaan ilman kummisuhdetta, tätä tuskin tarvitsee tehdä sisaruksen kohdalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse ajattelisin asian niin, että jos kummilapsen sisaruksen syntymäpäiville kutsutaan, niin sitten viedään lahja kummilapsen sisarukselle (ja ehkä jotain pientä myös kummilapselle, pakko ei ole). Jouluna sitten taas lahjaa ei mielestäni tarvitse antaa kuin omalle kummilapselle, eli ei sisaruksille.

 

Sitten taas, mikäli synttäreille ei kutsuta, niin mielestäni sisaruksille ei tällöin tarvitse ostaa lahjaa, mutta kummilapselle voisi ehkä ostaa jotain kummilapsen synttäreinä, vaikkei niitä synttäreitä juhlittaisikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kummipoika ja hänen veli tosi läheisiä. Ja heidän äitinsä on myös meidän pojan kummi. Se on ollut kuin "sisko" mulle, kun ei omia sisaruksia ole. Ja kummatkin pojat ovat olleet synymästä saakka tärkeitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummilasten sisaruksia huomioidaan lahjoissa ym. siinä missä kummilapsiakin. Kummipojalle ja hänen pikkuveljelleen tulee myös usein ostettua esim. yhteinen joululahja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entä sellainen tilanne, että kummilapsen ja sisaruksen synttärit olisivat niin lähekkäin, että juhlat pidettäisiin samaan aikaan? Tyyliin 5v ja 3v juhlat yhtäaikaa. Viedäänkö silloinkin vain omalle kummilapselle lahja vai molemmille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla on kummitytöllä ja sen siskolla aina yhteissynttärit ja todellakin vien molemmille lahjan. Ja todellakin muutenkin lahjon myös kummilasten sisaruksia. Siis en ei-synttäripäivänä, vaan heidän omina synttäreinään.

 

Mun mielestä voi ostaa vaikka eurolla jonkin pienen jutun sisaruksille heidän synttäreinään ja jouluna. Parempi niin kuin jättää antamatta mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla myös kummilapsella ja hänen siskolla vietetään synttärit yhdessä, kun päivät on niin lähekkäin. Itse toimin aina niin, että vien hieman "paremman/kalliimman" lahjan kummilapselle ja jotain pientä kivaa esim. hiuspinnejä, pompuloita ym. siskolle. Aina on ollut molemmat lapset tyytyväisiä, eikä mitään ongelmaa ole ollut. Minusta on kiva muistaa molempia ja yleensä myös jouluna vien pienen paketin myös kummilapsen siskolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me pidetään aina meidän lapsille yhteissynttärit, reilu kuukausi on väliä ja pitkänmatkalaisia tulossa, niin ei viitsi koko ajan pitää. Lasten kummit ovat yhtä lukuunottamatta tuoneet molemmille lahjat. Omalle kummilapselleen rahallisesti arvokkaamman.

 

Mulla ei ole yhtään kummilasta, mutta miehelläni on kaksi. Toinen on miehen veljen poika, joten luonnollisesti on ostettu lahjat hänen sisaruksilleen heidän omina synttäreinään ja jouluna. Toisella kummilapsella on pikkusisko ja häntäkin on muistettu. Kummilapset on kuitenkin saaneet arvokkaammat lahjat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä mennään samoilla linjoilla. Eli jouluna kummipojalle vähän arvokkaampi lahja/lahjat ja tämän isosiskolle ei niin arvokas.(rakastan ostaa lapsille lahjoja,joten joudun välillä toppuutelemaan itseäni ettei mene ihan hulluksi :girl_crazy: )Synttäreillä muistan molempia.Sankaria enemmän, toista vähemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on aika monta kummilasta, joilla tietysti myös useita sisaruksia. Olemme kuitenkin halunneet muistaa kummilapsen merkkipäivinä myös sisaruksia ihan siitä syystä, että kaikki ovat vielä aika pieniä eivätkä vielä oikein ymmärrä jos itse jää ilman pientä muistamista. Tämä varmaankin karsiutuu ajan myötä lasten kasvaessa pois, mutta ainakin nyt tuntuu hyvältä muistaa myös sisaruksia kun selvästi näkee, että muistaminen on mieluisaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on periaate, että vien lahjan sille, jota juhlitaan. Kummipojallani on kaksoissisko, jota tottakai myös muistan lahjalla kun synttärikutsut ovat luonnollisesti yhtä aikaa. "Kylkiäisiä" en vie perheen muille lapsille vaan tosiaan lahjon vain synttärisankari(t). Meillä on vuodessa varmaan parit kymmenet jos ei enemmätkin lastenkutsut ja jos lahjoisin kaikki usempaan kertaan vuodessa, menisin varmasti vararikkoon ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tullaan reissusta (silloin, kun joskus vielä jossain käytiinkin, lähintä Prismaa pidemmällä...), tuodaan jotain kummipojalle ja siskolleen. Esim. syntymäpäivinä ei lahjota molempia, koska syntymäpäivä on sankarin juhla ja sen pitää kyllä myös sisarusten ymmärtää. Vastavuoroisesti siskon syntymäpäivänä hän saa lahjan ja kummipojan kohdalla riittää normaali leikkiminen veijarin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now