Sign in to follow this  
Followers 0
Mamalicious

Kireä kielijänne

63 posts in this topic

kertokaapas kaikki mitä aiheesta tiedätte...

 

onko lapseltasi leikattu kielijänne? koska se leikattiin ja miksi?

 

millainen oli itse operaatio?

 

vaikeuttiko kielijänne ennen leikkausta puhetta ja jos näin oli, lähtikö puhe parenemaan leikkauksen myötä?

 

meillä on taaperolla (ja vauvalla) kireä kielijänne. taaperon puhe on viivästynyt ja kaikki sanat joissa kieli pitäisi nostaa ylös jäävät tulematta. tai tulevat taaperon omalla kielellä...huomenna meillä on aika yksityiselle lääkärille joka tekee sitten päätöksen mahdollisesta leikkauksesta. mahtaisikohan leikata heti? kielijänne on todettu kireäksi parinkin lääkärin toimesta jo aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enskan kielijänne nipsaistiin poikki 2-viikkoisena lääkärintarkastuksen yhteydessä. Muistaakseni juurikin vain "saksilla leikkattiin", ei puudutusta eikä mitään. Lääkärin mukaan siinä ei ole tuntoa, ja vauva huusi vain siksi, että tuli veren maku suuhun. Aika ankarasti huusi kyllä, mutta lopetti kuitenkin hetken päästä, ehkäpä lääkäri siis oli oikeassa. (Vaikka vähän arveluttava täti muuten oli, kokenut kyllä, mutta mielipiteet jostain -60-luvulta :rolleyes:)

 

Koska tuo operaatio tehtiin noin pienenä, vaikutusta on vaikea arvioida. Imuote ainakin parani tuon ansiosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöltä kanssa leikattiin jänne ihan pienenä, reilun päivän vanhana itse asiassa. Ilman mitään puudutuksia, nimittäin meillekin sanottiin ettei se satu. Leikattiin lähinnä sen takia että se vaikutti lyhyeltä ja imettäminen sattui mua julmetusti (eikä helpottanut alun jälkeen). Mahdollinen vaikutus puheeseen jäi meiltä kokematta, mutta kieli on kyllä vieläkin 3,5kk iässä kärjestä sellainen hertta, eli kielen kärjessä keskeltä se painuu sisään. Neuvolantäti huomasi sen viime kerralla ja ensin meinasi sanoa että pitäisikö jänne leikata, ennen kuin muisti että sehän on jo leikattu.

 

Luulisin kyllä että se on sen verran pieni juttu että lääkäri tekisi sen heti kun niin on päätetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mua harmittaa että meidän taaperolta ei leikattu tuota aiemmin...ekan kerran olin asiasta neuvolaan yhteydessä kun poitsu oli 10kk eikä koskaan ollut jokeltanut. sillon sanoivat että taitaa olla kielijänne kireällä...ja thats it.

 

sitä katsottiin neuvolakäynnillä kyllä mutta musta kukaan ei koskaan tarttunut aiheeseen. välissä on vaihtunut neuvolakin ja parikin eri lääkäiä on kielijänteen huomannut mutta ovat vaan sanoneet että katsellaan...

 

ja nyt tuli sitten mun mitta täyteen kun neuvola ei vieläkään saa aikaiseksi mitään ja varasin ajan mehiläiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kanssa monesti todettu tuo kireä kielijänne ja kieli onkin sydämen mallinen eikä tule ulos suusta lainkaan. Koskaan sitä ei leikattu, vaikka kaikki lääkärit/hammashoitajat yms. asiasta mainitsivat. Sanoivat vaan, että odotellaan miten oppii puhumaan. Nyt opettelee kovasti sanoja ja vielä ainakin ihan hyvin onnistuu tuo juttelu, mutta asiaa seurataan. Oonko ymmärtänyt väärin, mutta kieltä ei kai voi edes puuduttaa. Siihen saattaa muuten tukehtua? Vai onkohan vaan joku kaupungilegenda :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä googlailin aihetta ja keskustelupalstoilla puhuttiin kyllä useasti puuduttamisesta. joku myös väitti että tuo osa kielestä olisi tunnoton..sitä en kyllä usko. mutta eihän keskustelufoorumit tosiaan ole mikään totuudenlähde..niin paitsi naikkarit ja vaukkarit tietty :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella oli kireä kielenjänne, tästä samaisesta syystä muuten imetyskin epäonnistui. Kunnallisella puolella käskettiin odottaa mahdollisia puheongelmia, mutta me ei haluttu odotella niin pitkälle sillä silloin operaatio on paljon suurempi. Vietiin kolmikuisena yksityiselle, maksoi muutaman kympin eikä poika edes huomannut toimenpidettä.

 

Mulla on leikattu kuusivuotiaana puheongelmien takia. Ensimmäinen kerta oli nukutuksessa --> leikattiin liian vähän, joten toinen leikkaus sitten puudutuksessa. Ei jäänyt kovin kivaa muistoa.

 

Kuopuksen suu tsekattiin jo synnärillä ja LUS:ssa oltaisiin leikattu automaattisesti jos olisi näyttänyt kireältä. Mun mielestä kielenjänne on silti kuopuksellakin kireämpi kuin normaalisti, mutta aika näyttää tuleeko ongelmia kun kieli kuitenkin tulee ulos suusta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuopuksella on kireä kielijänne ja sellainen sydämenmuotoinen kieli. Huomasin sen itse kun vauva oli noin viikon ikäinen. Imettäminen oli haasteellisempaa kuin esikoisen kanssa, mutta onnistui. Korvalääkäri sanoi, että leikataan noin kolmen vuoden iässä, ellei sitten aikaisemmin muusta syystä jouduta nukuttamaan (korvien putkitus), jolloin operaatio voitaisiin tehdä samalla.

Monet lääkärit eivät halua noita "nipsaisuja" tehdä, toimepide on hankalampi suorittaa, ilmeisesti paranemisessa voi olla jotain ongelmia (arpeutumista) ja toimenpiteessä saattaa olla verenvuotoa niin paljon, että joudutaan laittamaan tikkejä (harvoin kyllä). Ja tietysti isommalle lapselle jää ikävä muisto. Mieluummin tekevät nukutuksessa rauhallisissa olosuhteissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika jännä miten erilaisia mielipiteitä lääkäreillä on tuon leikkauksen suhteen :)

Meidän esikoisen leikannut lääkäri oli tosi vahvasti sitä mieltä että nipsaisu on paljon helpompi ja "kivuttomampi" vaihtoehto. Ja onhan lisäksi nukutus aina riski. Tuo arpeutumisjuttu on varmaan ihan tottakin, meille sanottiin että hyvä olisi joko imettää tai antaa tuttia tosi usein operaation jälkeen. Mulle itselleni ei kummastakaan leikkauksesta jäänyt kovin kivaa muistoa, joten siksi oli jotenkin mukavampi viedä poika niin pienenä ettei asiasta mitään muista :) Mulle muuten laitettiin sulavat tikit molemmilla kerroilla, niin narkoosissa kuin nipsaisussa. Siitä tosin on aikaa niin paljon että käytännöt ovat ehtineet muuttua moneen kertaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on leikattu kielijänne 7 vuotiaana.kävin puheteraputilla sillä en osannut sanoa r ja Vasta koulun puheterapeutti huomasi, että jänne on liian kireä. Toimenpide tehtiin puudutuksessa ja nyt aikuisena muistan vaan sen kun toimenpiteen jälkeen lääkäri käski juoda vettä lasista ja kuinka ollakkaan se vesi siinä lasissa muuttui punaiseks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojalta leikattiin kielijänne heti sairaalassa kahden päivän ikäisenä. Se oli tosi kireä, kieli ei tullut yhtään ulos suusta, eikä imetys lähtenyt onnistumaan. Kätilöt huomasivat asian ja heti seuraavana päivänä lääkäri nipsaisi jänteen poikki. Oli helppo ja nopea toimenpide, poika ei pahemmin itkeskellyt. Olen todella tyytyväinen, että se leikattiin jo sairaalassa, sillä kieli on yhä aika "kireällä" ja sydämenmuotoinen. Oikeastaan kieli alkoi tulla ulos suusta vasta sitten, kun poika alkoi parikuukautisena ja siitä eteenpäin sitä "treenailla". Mutta ihan ok se uskoakseni jo on, tosin senhän näkee varmasti vasta puheen myötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöltä myös leikattiin kielijänne jo synnärillä ennen kotiinlähtöä. Lääkäri sanoi, että sitä on turha jäädä odottamaan kun on sitten myöhemmällä iällä paljon hankalampi homma. Ja kun voi tosiaan vaikeuttaa imetystä ja aiheuttaa puhevikoja. Oli tosi yksinkertainen toimenpide, ei tullut edes verta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin kielen kärkeen tulee ikäänkuin halkio. Tosin imetys on kyllä onnistunut, joten ei liene pahin mahdollinen tapaus, ja neuvolalääkäri sekä terveydenhoitaja lähinnä seuraavat asiaa.

 

Mulla on itsellä suht. kireä kielijänne edelleen, ja miehellä olis pienenä pitänyt kielijänne leikata, mutta onnistui kaatumaan ja telomaan itsensä niin, että homma hoitui luonnollisella tavalla. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Jänteen kireys ei käsittääkseni vältämättä haittaa mitään. Eli jos ongelmia ei tule, niin ei haittaa, vaikkei sitä huomaakkaan. Ainakin nuo imemis- ja puhenogelmat (onko muitakin?) on merkkejä siitä. Jos niitä ilmenee, niin asiasta kannattaa ottaa enemmän selvää.

 

Mulla itsellä vaikutti sillä lailla, että opin sanomaan r-kirjaimen vasta 11-vuotiaana. Vieläkään en osaa kaikkia sanoja sanoa, vaan menee vähän sössöttämiseksi (esm. dr ei onnistu). Tätä ei kuitenkaan huomaa kukan muu kuin minä itse.

 

Eli jos jotakuta arveluttaa, niin sanoisin, että kannattaa leikkuuttaa. Mua harmittaa kun multa ei lapsena ikinä leikattu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalla taitaa olla hieman kireä kielijänne. Laitoksella asiasta ei mitään mainittu ja nyt neuvolassakin sanottiin, että katsellaan tilanteen kehittymistä. Voipi olla, ettei tuolle mitään tehdä kun on niin pienestä kireydestä kyse. Lääkäri katsoo sitten myöhemmin, tehdäänkö jänteelle jotain vai ei. Useimmiten kuulema näille ei mitään tehdä, ellei sitten häiritse elämää jollain tavalla kuten juurikin imetyksessä tai puheen kehityksessä. Jotenkin itse ajattelisin asian niin, että olisihan se parempi napsaista jo nyt kuin odotella ongelmia myöhemmin. Katsotaan nyt, miten tässä käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on typykällä kans kireä kielijänne. Huomattiin jo sairaalan kotiinlähtötarkastuksessa. Neuvolassakin sitä on pariin otteeseen katseltu, mutta se on onneks suht lievä, kun kieli kuitenkin tulee ulos suusta, kärki menee vaan sydämenmalliseks. Imetys on onnistunut, vaikkakin ensimmäiset 2-3 viikkoo se sattu ihan kamalasti, eli jotain vikaa oli tytyn imuotteessa, koska esikoisen aikaan ei tollasta kipua ollut ikinä. Mutta sekin sitten jäi pois, luultavasti se imuote oikeni itellään.

 

Eipä noille tosiaan mitään tehdä ellei tuu jotain ongelmia. Kuitenkaan tollaset lievät tapaukset (eli kieli tulee ulos suusta) ei käsittääkseni automaattisesti mitään ongelmia puheen kehitykseenkään aiheuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mun 5 vuotiaalla ( huomenna) huomattiin kireä kielijänne viikko sit hammaslääkärissä ku ei saanu nostettua kieltä ylös kitalakeen.sillä samalla hetkellä tajusin myös et no siitä taitaa johtua r-vika.keväällä nipsaistaan poikki,ensin konsultoidaan puheterapeuttia.mikshän en oo tota tajunnu??!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöllä oli kireä kielijänne ja se huomattiin heti sairaalassa ennen kuin kotiuduttiin. Imuotetta oli vaikeata löytää ja sairaalassa sit leikattiin se. Saman tien huomasi että tytön oli helpompi imeä rintaa. Hyvä vaan että huomattiin jo sairaalassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä ei kielijännettä sitten koskaan leikattu pojalta. kireä on juu, mutta selvästi löystymään päin. kovalla treenillä on nyt saatu puheeseen myös kirjaimet mitkä vaativat kielen nostamisen ylös. vielä on paljon tekemistä mutta ehkä se siitä. ikää pojalla nyt 3,5 v.

 

kuopuksella on vielä astetta kireämmässä mutta ei siihenkään reagoida. puhe tuntuisi tulevan tuollakin viiveellä mutta ei se varmasti ainoastaan kielijänteestä johdu :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloin tässä pohtimaan sitä, että jos julkisella puolella jänteelle ei tehdä mitään, meneeköhän vakuutukseen, jos operaatio tehtäisiin yksityisellä puolen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin meni vakuutukseen :) Tosin, pienellä lapsella nipsaisu maksaa vain normaalin käyntikerran verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan myös neuvolasta seurantatasolla, pojan kielen kärki on siis sellainen sydämenmallinen, mutta nousee esim ylähampaiden taakse ihan hyvin. Joulun tienoilla poitsu alkoi itse tunkea kielenkärkeä suusta ulospäin, mikä oli meistä tosi hyvä juttu, jos vaikka saisi sitä vähän jumppailtua siinä leikkimällä sitten. R:ää odotellaan, että vaikuttaako tuo siihen, jos ei niin sitten saa olla leikkomatta. Jos vaikuttaa, että r viivästyy, niin saatetaan käyttää yksityiselläkin katkaisemassa jänne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoitinkin tänne, että esikoisen kielijänne nipsaistiin jo sairaalassa parin päivän iässä. Kuopuksen synnyttyä pyysin lääkäriä kotiinlähtötarkastuksessa kurkkaamaan jännettä ja kappas vaan, kireähän se. Pyynnöstäni nipsaistiin heti silloin ja nyt kieli tulee hienosti ulos suusta. Terkkari on sanonut, että oltiin onnekkaita, kun molemmilta pojilta leikattiin jo tuolloin syntymän jälkeen. Ilmeisesti nykyään odotellaan sitten usein sitä miten puhe alkaa kehittyä. Mutta tosiaan, meillä oli molemmilla pojilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuonna 2004 kun kaksoseni syntyivät niin lääkäri sanoi jo keskolassa tyttöjen kieliä herttakieliksi eli kielijänne oli kireä. Asialle ei tehty mitään ja neitokaisten ollessa 5 vuotiaita otin asian puheeksi lääkärissä kun puhe oli epäselvää. Käskettiin vain puheterapiaan..miksi suotta mennä puheterapiaan jos kielenkärki ei nouse riittävästi?

Sitten hammashoitaja kiinnitti asiaan huomion ja ilmoitti että napsaistaan jänne poikki normi hammaslääkärikäynnillä...juu ei napsaista ja aiheuteta lapselle hammaslääkäripelkoa sanoin minä!

Tytön kielijänne katkaistiin viimekeväänä (2010) Ja kun ei ärrä tule vieläkään niin nyt syksyllä alkaa puheterapia, molemmilla.

Nykyisin kuulemma tiukkoja kielijänteitä leikataan jo vastasyntyneiltä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0