Guest -Jonski-

Milloin lopetit yösyötöt?

124 posts in this topic

Toivottavasti tulisi jonkin verran tästä viestistä oikeaan ketjuun.

 

Eli meillä nuorimmainen 7kk ja rapiat, syö öisin 1-3 kertaa yössä. Ongelma on on lähinnä siinä että yksi syöttö olisi ok, mutta miten päästä eroon niistä kahdesta muusta ja nukahtamaan sänkyynsä ilman tissiä. Neiti ei syö tuttia ja on tällä hetkellä nukahtanut tissi suussa. Tuttia en nyt haluaisi tässä iässä opettaa imemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö lopetti itse 9kk ikäisenä, sitä ennen oli yksi syöttö noin klo 4.30. Joskus vielä kun tyttö yöllä herää annan tissiä jos ei muuten rauhoitu, mutta näitä on enää ehkä kerran viikossa/parissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Auttaisiko, jos et antaisi nukahtaa tissille vaan kevyesti herättäisit muutaman kerran (illallakin) sänkyyn laittaessa? Lisäksi silittelyä/tassuhoitoa, jos uni ei ihan heti tulekaan. Näin yölläkin voisi pärjätä pelkän kosketuksen voimalla ja myöhemmin nukahtaminen sujuisi ihan itsekseenkin. Aamuyöstä sitten syöttö, jos tyttö sitä haluaa. Aikaisemmat syötöt jäisivät siis pois tytön "rutiinista".

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu meillä lopeteltiin n.7kk ikäisenä. Poju söi iltapuuroo isot määrät eikä sitten yöllä herännyt syömään,Tyttö toisin taas söi pienemmät määrät ja heräsi kerran yössä,Mutta kyllä se sitten tottui että ei enää yöllä tarvinnut syötellä. Ja nyt 8kk iässä ei ole enää mitään ongelmia että ei ole enää ollenkaan ollut yö syöntejä.

Edited by SonjaMaria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jäi yösyötöt kokonaan pois 7,5kk tienoilla, pikkuhiljaa vähennettiin syöntikertoja ja sitten se viimeinen aamuyösyöntikin jäi vihdoin pois :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on se "ongelmana" että me kaikki nukutaan samassa huoneessa, joten en viitsisi kauhean kauan antaa toisen ähistä tai huutaa kun herättää esikoisen :(

 

Tänään neiti söi muksun hiutaleriisipuuroa noin puoli desiä ja päälle päärynäsosepurkin. Nukahti ysiltä ja just äsken heräsi ekan kerran huutamaan. Nyt ei ollut nälkähuuto vaan "tutti"kaipuu eli jos olisi tutin syöjä, niin olisi ollut nopea keikka lykkiä vain tutti suuhun.

 

Onko mun ainoana keinona nyt siirtää kuopus omaan huoneeseen ja koittaa harjoittaa lempeää unikoulua ja syöttää vasta kolmen-neljän tienoilla ekan kerran??

 

Tää on ihan kauheaa kun esikoisesta kaikki meni ihan omalla painollaan ja nukkui jo 5-kuisena yöt (paitsi sitten kun alkoi tulee hampaita. (tässä välissä oli jo toinen tissittely...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin antamasta pulloa yöllä, kun ruokaa meni 5 kiinteää ateriaa päivässä eli joskus 7kk:n iässä. Kauaa siihen ei mennyt, parina yönä annoin vettä maidon sijasta ja sitten pian kelpasikin pelkkä tutti. Huhtikuun alusta lähtien on nukkunut välillä täysiä öitäkin ja nyt on 7 päivän putki täysissä yöunissa, toivottavasti jatkuukin näin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytön aloitteesta loppui yösyötöt ihan hiljattain, kun tytöllä oli ikää 6kk ja 3vkoa. Tyttö sai hirmuiset hepulit, jos yritin imettää hänen herättyään aamuyöstä ja tästä päättelin, että eipä tuo ainakaan enää nälkäänsä herää. Nyt huolii päivän ensimmäisen maitoateriansa vasta aamupuuron jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tulen vetämään pohjat ja saamaan nyt viimeistään sen friikin maineen täällä. :P Meillä menty nyt siis kuukauden verran ilman yöimutteluja eli yösyötöt loppuivat pojan ollessa n. 1v 8kk. :huh: Poika nukkuu mun vieressä ja tähän mennessä olen ollut liian laiska tekemään mitään aloitetta kun on ollut vaan niin paljon helpompi lykätä poitsulle rinta suuhun ja jatkaa sitten unia. Enkä ole halunnut itkettää poikaa. Ihan viimeiseen asti herätyksiä oli n. 3-5 yössä. Nyt tosin olen raskaana ja maidon määrä on vähentynyt huomattavasti joten tuskin tuo on moneen kuukauteen mitään sieltä saanutkaan. Kunhan on läheisyyttä hakenut.

 

Mutta nyt siis poika ihan selvästi kypsyi itse tuohon nukkumiseen ja vetää nyt täydet yöunet. Olin jo heittänyt kirveet ja pelit ja pensselit kaivoon mutta näköjään ihmeitä tapahtuu! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Huh, huh! Kunnioitusta jaksamisesta! Itse en olisi pystynyt tuohon. Meillä yösyötöt loppui 9,5kk iässä, koska olin silloin ihan loppu ja kyllästynyt jatkuviin heräilyihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä molempien kohdalla on aloitettu unikoulu about kahdeksankuisena, ja yösyötöt on lopetettu samalla. Siihen asti molemmat on imutelleet tunnin-parin välein, enkä pidempään ole jaksanut sitä jatkuvaa heräilyä. Aamusta ovat kyllä sitten saaneet vielä jonkin aikaa imetyksen klo 5-6, mutta ainakin esikoisen kohdalla se jäi aika pian pois ja imetys loppuikin sitten kokonaan 10,5-kuisena. Katsotaan, miten käy toisen kanssa, ollaan vasta pari yötä oltu tissittelemättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulevaisuutta ajatellen: Mistä oikein mahtaa tietää, onko vauva valmis luopumaan yösyötöistä? Kun usein sanotaan, että 6-7 kk ikäisenä voisi yösyömistä jo lopetella tai ainakin rajoittaa, niin vaatiiko tää jonkun tietyn määrän kiinteitä päivän aikana tai onko muuta vastaavaa edellytystä? Eihän sitä tiedä kuin ruokaa tarjoamalla, onko lapsella nälkä.. Vai kuinka? En uskalla mitään unikoulua ikinä alkaa edes kokeilla, jos en varmuudella tiedä, onko kyseessä nälkä vai ei..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minulle on unikouluasiantuntija (ensi- ja turvakodista, joka siis täällä järjestää unikouluja) sanonut, että lapsen pitää syödä 5 ateriaa päivässä, joista yhden voi korvata pelkällä rintamaidolla. 4 kiinteää ateriaa päivässä siis. Kun tämä 'ehto' täyttyy, niin voi lopettaa yösytöt. Tämän henkilön mukaan ne syötöt tulisi lopettaa kerta heitolla, koska lapsi ei ymmärrä, miksi yöllä yhdeltä ei saa tissiä, mutta kolmelta jo saa.

 

Meillä poika syö edelleen useamman kerran yössä ja hän on 10kk. Hiljalleen ollaan päästy 5 ateriaan päivässä ja voisin lopettaa yösyötöt. Poika siis varmaan pärjäisi ilman yösyöttöjä noin ravinnon puolesta. Uskonkin, että meillä kyse on enemmän läheisyyden hakemisesta, enkä vielä ainakaan ole keksinyt yhtään syytä, miksi se olisi vähäpätöisempi syy jatkaa yösyöttöjä. Oma jaksamattomuus tietenkin olisi sellainen, joka vaikuttaisi asiaan, mutta toistaiseksi koen ainakin jaksavani. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos siilikselle vastauksesta. Tuossakin vaan hämmentää, että miten niiden aterioiden koon kanssa.. Onko kiinteille muuten ylipäänsä mitään ns. standardikokoa, eli esim. 2dl puuroa/sosetta = ateria? Ja jos sellaisia sen 5 syö päivässä, niin yö pitäisi jo aika hyvin pärjätä. Vai riippuuko tämä aina lapsesta? (tai no tottakai riippuu, niinkun kaikki.. :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uskonkin, että meillä kyse on enemmän läheisyyden hakemisesta, enkä vielä ainakaan ole keksinyt yhtään syytä, miksi se olisi vähäpätöisempi syy jatkaa yösyöttöjä. Oma jaksamattomuus tietenkin olisi sellainen, joka vaikuttaisi asiaan, mutta toistaiseksi koen ainakin jaksavani. :)

 

:) Tämä on kuin omalta näppikseltäni (paitsi että sen verran nuorempi poika meillä, että 1-2 syöttöä on selvästi ihan nälkääkin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle on nyt tullut tosi vahva tunne siitä, että pojalle on yörinta vaan sellainen mukava tapa. Viime yönä en antanut periksi, vaan isi nosti itkevän pojan pinniksestä rauhoiteltavaksi. Vähän ajan päästä siliteltiin poika yhdessä meidän väliin uudestaan uneen - ilman rintaa.

 

Meillä siis tätä ennen takana oli yksi yö jolloin oli ilman maitoa klo 22-05. Ja nyt sitten kun tietoisesti panttasin imetystä niin 23-06. Ensi yönä jatketaan. Ei siis todellakaan huudateta poikaa, vaan isi rauhoittelee ja jos ei rauhoitu takaisin pinnikseen, otetaan meidän väliin nukkumaan.

 

Miten muilla on mennyt? Oon bongannut täältä muitakin marrasmammoja, jotka painivat saman kysymyksen kanssa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oltiin pojan kanssa jo kerran siinä tilanteessa, että yösyöttöjä oli vain yksi joskus 3-4 aikaan yöllä. Nyt sitten eka syöttö saattaa olla jo puolenyön aikaan ja pahimmillaan poika haluaa rinnalle kolmestikin yössä. En nyt aivan rikkipuhkipoikki vielä ole, mutta kyllä tämä väsyttää! En usko, että kyse on nälästäkään, koska soseaterioita menee päivällä kuitenkin neljä ja imetänkin päivän aikana vähintään viisi kertaa.

 

Odottelenko vaan, että poika alkaa edes vähentämään noita yösyöttöjä itsestään vai..?! On kokeiltu yöllä antaa tuttia ensimmäisiin kitinöihin, mutta ei kelpaa ja jätkä rauhottuu vasta tissille ja sen jälkeen osaa jatkaa uniaan taas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tää on vaan yksi ehdotus, mutta mitä jos kokeilisit niin, että imetät illalla ennen nukkumaan menoa ja sitten päätät että seuraavan kerran vaikka vasta klo 03 jälkeen? Sitten käytät kaikki muut keinot ensin ja jos ne eivät auta ja vauva huutaa ihan hysteerisenä niin sitten rinnalle.

 

TÄÄLLÄ ja MYÖS TÄÄLLÄ on keskusteltu yövieroituksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ meillä on vähän nuorempi poika, mutta meillä nykyään pääsääntöisesti herää 2 kertaa syömään yöllä, noin klo 11 ja klo 2. Eli samaa olen kyllä miettinyt itsekin. Jos yrittää muuta tapaa kuin maitoa, huuto ei lopu millään, tai sitten nukahtaa puoleksi tunniksi ja herää huutamaan uudelleen. Muihin aikoihin saa nukkumaan tutilla/tassuttelemalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Argh! Minä täällä taas. <_< Olen niin väsynyt ja kypsä noihin yösyöttöihin, kun ne tuntuu vain lisääntyvän. Saan nykyään nukuttua maksimissaan 2-3 tuntia putkeen enkä välttämättä edes joka yö! Nälkä pojalla ei yöllä ole, vaan ihan selvästi kaipaa vain läheisyyttä. Nyt ollaan tosissaan miehenkin kanssa pohdittu, että yösirkus saisi loppua, mutta mitenhän se lopetus kannattaisi tehdä tämmöisen kanssa, joka syö tosiaan jatkuvasti; tunnin, kahden välein?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on juuri loppunut yösyöminen. Lapsi on 10 kk. Siihen asti nukuttiin perhepedissä ja heräili tunnin-parin välein syömään. Yövieroituksen yhteydessä siirrettiin omaan sänkyyn, ja itse asiassa ollaan nukuttu toisessa huoneessakin nyt ainakin alkuun. Mä ajattelen että sen, onko lapsi valmis vai ei, tietää tasan siitä miten lapsi reagoi. Jos olisi tullut kova itku, oltaisiin lopetettu ja palattu entiseen. Tässä parin viikon aikana olen antanut rintaa pari kertaa kun on tarvittu. Oli se läheisyyden tai ruoan tarvetta, tarve on tarve. Itse asiassa pidän läheisyyden tarvetta isompana juttuna kuin sitä että joskus on vähän nälkä.

 

^Me tehtiin ja tehdään niin että mies hoitaa kaikki yöheräämiset. Saa 95-prosenttisesti lapsen nukkumaan ilman porua. Jos on itku johon pelkkä äiti auttaa niin sitten tulen hätiin. Sen takia ei ole mitään suurta takapakkia tullut. Mutta kun mies on siinä ensiksi enkä minä maidontuoksuisine rintoineni, lapsen on helppo rauhottua jos kaipaa vain esim. kosketusta saadakseen uudestaan unen.

 

Suosittelen Elizabeth Pantelyn kirjaa "The No-Cry Sleep Solution" (Pehmeä matka höyhensaarille), sen ohjeilla meidän tunnin välein tisuttelija nukkuu nyt 20-7. Eikä tarvinnut kenenkään itkeä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä ei vaan miestä saa sitoutumaan siihen, että se heräilisi lohduttamaan. Olen kyllä yrittänyt selittää, miksi sen olisi parempi lohdutella, mutta ei niin ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onpa harmi. Meillä täydet yöt alkoivat tosi nopeasti, ehkä kahden-kolmen yön jälkeen. Voisikohan sillä toivolla miestä ympäripuhua, että jos kokeilisitte jonkin määräajan, vaikka viisi yötä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on hieman toisenlainen "lopetus" takana.

 

Eli päätimme vain, että nyt loppui tarjoilut kun poju täytti 5kk. (omiin havaintoihini perustunut ajatus ja neuvolan tuki takana). Meillä ei koskaan oikeastaan syöty öisin. Aluksi vain kerran yössä (3-4 välissä), ja kun nämä kehitysvaiheeseen liittyvät heräilyt alkoi maitoa tarjottiin kaksi kertaa yössä (1-2 ja 5-6 välissä). Mutta tulin siihen tulokseen, että edes silloin poika ei nälkäänsä syönyt.

Kello viiden imetys oli sitten pinttynyt tapa, koska se alkoi jo ennen kun siirryimme kahteen ruokailuun yössä. Jätimme sen kun olimme varmoja, että iltapuuroa on mennyt tarpeeksi ja päivän ruoka määrä on ollut hyvä. Nyt ollaan pariviikkoa eletty ilman yösyöttöä, eikä poju edes rintaa enää odota saavansa sängystään. (Aamu alkaa puurolla ja päivä päättyy puuroon). Aluksi kuin kellon lyömällä poika heräsi maitoa varten heti viiden jälkeen.

Tuttia tarjoan itkuun ja jos pirteänä herätään keskellä yötä käyn antamassa myös tutin. Silloin poju on kiskaissut riepunsa naamalleen ja jatkanut uniaan, tai aloittanut nukahtamisprosessiin kuuluvan ravistelun. viidessä minuutissa on unta ollut pallossa, ja toivomme että hyvät yömme jatkuvat. ;) Illan viimeinen puuro ja maito on 20-21 välillä ja aamu alkaa 6:30-7:30 puurolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla lopetettiin 7kk iassa. Siihen asti syotiin kerran-kaksi yossa, yleensa kerran.

 

Nadda en ole mikaan asiantuntija mutta sanoisin kylla etta kerrasta poikki vaan, kunhan varmistatte etta laspi syo paivan aikaan hyvin ja saannollisesti. Tosin kun yosyotot lopettaa, yleensa paivaruokailu paranee myos sen myota.

Yrita saada miehesi sitoutumaan ekaan pariin yohon, sen jalkeen voit varmasti olla itsekin mukana. Tai jos han ei suostu, voisitteko menna vaikka vanhempiesi tai jonkun muun luo pariksi yoksi jotka voisivat auttaa unikoulussa?

Jos lapsi roikkuu rinnalla useita kertoja yossa, ei se varmastikaan ole nalan vuoksi vaan kaipaa vain sita laheisyytta. Yrita antaa sita unikoulun aikana vahan enemman paivasaikaan, esim kanna lasta kantoliinassa normaalia enemman (tama auttoi meilla loistavasti).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now