Sign in to follow this  
Followers 0
Nadda

Kuinka usein kummi(t) tapaa(vat) lasta/lapsia?


80 posts in this topic

Täältä nyt vastaus kummin näkökulmasta :)

 

Eli siis, mulla on kummilapsi, pian 5v, joka on myös serkkuni. Hänen äitinsä on minun kummini ja olemme aina olleet hyvin läheiset, joten minun läheiset välini heidän lapseensa eivät ole tulleet yllätyksenä.

 

Olin todella ylpeä ja iloinen kun minua pyydettiin kummiksi, sillä kummin tehtävä on mielestäni olla muutakin kuin lahja- ja rahasampo. Olen iloinen siitä, että kummilapseni kyselee minua kylään ja soittelee ja kertoo jos jotain on tapahtunut. Toki myönnän, että olen ehkä saattanut hieman lelliä lasta, koska kaksi muuta kummia eivät ole kamalan aktiivisia. Matkustelen paljon ja tapanani on tuoda joka maasta joku muisto hänelle, mutta tämä osaksi vain siksi että rakastan lahjojen ostelua.. blush.gif Näemme vähintään kerran viikossa, joinain viikkoina jopa kolmesta viiteenkin kertaan. Olemme myös sopineet, että lapsi käy luonani hoidossa joka toinen viikko jolloin saamme viettää laatuaikaa kahdestaan happy.gif

 

 

Huh, kun tulee sekavaa tekstiä. Ehkä pitäis mennä nukkumaan nää yövuoron jälkeiset univelat pois... wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kolme lasta, ja heillä jokaisella oma pariskunta kummeina.

 

esikoisen kummit asuvat nykyisin kanssamme samassa kaupungissa. he näkevät lasta kerran kuussa- kerran puolessa vuodessa, vaihtelee kovasti. Muistavat synttärinä ja jouluna. Jos tulevat muuten vaan käymään leikkivät lapsen kanssa, katsovat piirrustuksia ja kyselevät kuulumisia. Joskus soittavat ja kysyvät lapselta itseltään mitä hänelle kuuluu.

 

Kakkosen kummit ovat meidän luottohoitopaikka kaikille lapsille, ja asuvat samassa kunnassa kanssamme. He haluavat tietää mitä kummilapselle kuuluu, ja haluavat olla hänen kanssaan. Tapaavat lasta n kerran kuussa, joskus useammin josku harvemmin. He muistavat jouluna ja synttärinä, ja usein muutenkin kun ''käteen tarttuu jotain kivaa'' jostain :D . Kun lapsi kasvaa oletan että he ovat edelleen kiinnostuneita lapsesta koska heille kummius on erittäin tärkeä asia.

 

Kolmosen kummit asuvat naapurikunnassa.. He eivät ole olleet kiinnostuneita lapsesta, ja välimme ovat tulehtuneet muistakin syistä. Koemme miehen kanssa tehneemme virheen kun pyysimme heitä kummeiksi. Ovat sukua.

 

Kerta kuukaudessa on ihan ok tapaamisväli, ja mikäli kummit haluavat viettää tavalla tai toisella aikaa enemmän lapsen kanssa, on sekin mukavaa.

 

Musta kummius on lasta varten. Itse ajattelen ja toivon, että kummit voisivat olla lapselle se ''paras kaveri'' kun pitää keskustella mieltä askarruttavista asioista. Kummi on perheen ja lapsen luottohenkilö. Mukava aikuinen jonka seurassa lapsi viihtyy. Eri ikäkausina lapsi kaipaa erilaista tukea aikuiselta, ja kynnys puhua perheen ulkopuoliselle saattaa olla matalampi. Itse en huomioi kristillistä puolta kummiudessa. Kummi ei ole rahalähde tai lahja-automaatti. Musta tärkeintä on läsnäolo ja välittäminen.

 

itselläni ei ole kummilapsia. Toivon joskus kovasti saavani kunnian olla tärkeä jollekin lapselle kummina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaksi kummilasta, toista nään monta kertaa vuodessa ja olemme ERITTÄIN läheisiä, hän itkee ikäväänsä kun asumme nykyään kaukana hänestä. On jo koululainen. Toista kummilasta näämme harvoin, mieheni ei oikein pidä heidän perheestä ja mun on vaikea saada häntä mukaan heille. Haluaisin kyllä nähdä useammin. Kyselen aika usein kuulumisia, ja silloin kun näämme, vietän paljon aikaa kummilapsen kanssa touhuten ja hassutellen. Viedään aina myös lahjoja, mistä lapsi voisi tykätä. Toki lahjat ei ole tärkeimpiä, mutta tiedän vanhempien ajattelevan niin, että kummit ostavat arvokkaita lahjoja....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummit tapaavat lasta vain pari kertaa vuodessa. Välimatkasta ja elämäntilanteesta johtuen näin.

 

Kummien aktiivisuus on sopivaa, koska on se välimatka...

 

Kummit muistavat lastamme lahjoin, tuliaisin, postikortein, sähköpostein, soittamalla ja leikkimällä lapsen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmilla lapsillamme on neljä kummia. Esikoisella on kummina miehen paras kaveri, minun paras kaverini miehineen (molemmat pariskunnasta ovat ystäviä "erikseeen" kanssamme) sekä siskoni. Kuopuksella miehen lapsuudenystävä vaimonsa kanssa ja kaksi ystävääni, jotka ovat tulleet erityisesti esikoisen syntymän jälkeen läheisemmiksi.

 

Suht usein näemme muiden kummien kanssa, paitsi siskoni, joka asuu ulkomailla sekä miehen lapsuudenystävän & vaimon kanssa, joiden kanssa aiemminkin olemme nähneet ehkä 3 krt/vuosi. Työt verottavat sen verran aikaa, ettei arjessa viikoittain tai edes kuukausittain ehdi kummeja välttämättä nähdä. Paitsi lähellä asuvaa kummisetää/miehen parasta kaveria.

 

Lapset ovat vielä aika pieniä, mutta kyllä kummit lapsia muistavat eri tavoin. Lahjat eivät todellakaan ole mikään tärkein juttu, mutta kyllä ovat synttäreillä ja jouluna kummeilta moisia saaneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytön kummit asuvat samalla paikkakunnalla ja heitä nähdään parin kuukauden välein. Lasten muut kummit asuvat eri paikkakunnilla ja kaksi kummia asuu ulkomailla. Enemmänkin olisi mukava nähdä. Ja joskus olisi kiva, että aloite näkemiseen tulisi kummeilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on hajontaa tässä aika paljon. Osa kummeista näkee viikottain, osa kerran kuussa tai vähän harvemmin. Matkasta ei ole kenelläkään kiinni. Silti: en vaihtaisi kummeista ketään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä osa kummeista on niin fiksuja, että muistavat aina kaikkia lapsia samalla kun muistavat omaa kummilastaan.

Yksi on siitä ikävä, että tullessaan käymään, paketti on vain juuri tälle kummilapselle ja muut saavat katsoa kateellisina vieressä.

Itse olen omien kummilasteni kohdalla ratkaissut asian niin, että ostan kummilapselle lahjan ja muille perheen lapsille jotkut pienet lahjat tai namipussit ettei kenellekään tule pahaa mieltä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kummeina pariskunta (joiden lapsen kummi olen itsekin) ja sitten kaksi nuorempaa sukulaista yksin, toinen naispuolinen reilu parikymppinen ja toinen miespuolinen hieman alle parikymppinen. Kaikkien kanssa ollaan oltu tiiviisti tekemisissä ennen lapsen syntymää. Pariskunta näkee tyttöä (nyt reilu 1v.) ehkä noin kerran kuukaudessa, välillä useamminkin ja välillä vierähtää tuo kuukausi, ettei ehditä näkemään. Asutaan vain 2,5km:n päässä toisistamme, joten välimatka ei ole este. Samalla itse näen sitten kummityttöä. Meidän tyttöä ovat hoitaneet kerran, tarvetta ei ole vielä ollut useammin, mutta varmasti vuosien aikana tulee tilanteita, että saavat tytön hoitoon. Itse olen taas heidän tyttöään hoitanut useasti, on ikääkin hänellä jo muutama vuosi enemmän kuin meidän lapsella. He muistavat meidän tyttöä merkkipäivinä, jouluna ja saadaan heidän tyttönsä pieneksi jääneet vaatteet lainaan. Ovat myös kiinnostuneita tytön kehityksestä ja kuulumisista, haluavat pitää sylissä ja leikkiä tytön kanssa, kun nähdään. Ovat siis olleet aivan paras valinta kummeiksi, olivatkin ihan ehdoton kummivalinta meille.

Itse muistan kummityttöäni myös merkkipäivinä ja muina erityisinä hetkinä (esim. vienyt joka vuosi joulukalenterin tai muita pikkujuttuja tilaisuuden tullen) ja juuri kyselen kuulumisia, leikin, kun nähdään, haen välillä mukaan esim. ulkoilemaan ym. pientä arkipäiväistä. Ja olen aina käytettävissä lastenhoitoapuna.

 

Tytön kaksi nuorempaa kummia eivät ole pitäneet juuri oma-aloitteisesti yhteyttä. Varsinkin naispuolinen kummi on ollut kieltämättä pettymys. Pidän tytöstä blogia ja nämä kummatkaan eivät ole kertaakaan kommentoineet sinne mitään, en edes tiedä, käyvätkö juuri koskaan lukemassa. Muutenkin varsinkin naispuolista kummia tyttö ei juuri näe kuin suvun yhteisissä juhlissa. Kummi käy välillä muutaman kerran viikossakin meidän asuinpaikkakunnalla, mutta ei koskaan tule käymään, vaikka olen pyytänyt. Asuu muutenkin vain puolen tunnin matkan päässä. On kuitenkin ostanut synttäri- ja joululahjat tytölle ja kun nähdään, niin saattaa jotakin kysyä tytöstä. Mutta aika vieraaksi tyttö vielä tuon kummin käsittää, kun ei juuri näe tätä.

 

Neljäs kummi on tällä hetkellä armeijassa, joten ihan jo senkin takia yhteydenpito ja näkeminen on vähäistä, mutta on aina kiinnostunut, kun nähdään ja leikittää tyttöä, pitää sylissä jne. Lahjapuolen hoitavat pojan vanhemmat, mutta se nyt on ihan normaalia, kun on kyse juuri omilleen muuttaneesta nuoresta miehestä. Eikä lahjat ole meillä muutenkaan tärkein, pääasia, että kummit tulisivat tytölle tutuiksi ja edes jollain tapaa läheisiksi. Luulen, että ajan kuluessa tähän kummiin tytön suhde lähenee, heillekin kun on tulossa pian vauva ja sitä myöten pikkulapsielämä tulee tutummaksi.

 

 

Itselläni on kolme kummilasta, joista yhden suhdetta jo tuossa ylempänä kuvailinkin. Vanhimman kummilapsen, kouluikäisen pojan kanssa, nähdään sukujuhlissa noin parin kuukauden välein. Varsinkin hänen ollessaan pieni, hoidin paljon ja edelleen muistan toki synttäreinä, nimppareina ja jouluna. Kyselen kuulumisia, kun nähdään ja näin, mutta kieltämättä sellaisen pian esiteini-ikäisen pojan kanssa yhteisen tekemisen löytäminen on vähän haastavaa. :girl_sigh:

 

Keskimmäinen kummilapseni, kouluikäinen tyttö, asuu 8 tunnin ajomatkan päässä ja nähdään noin 4 kertaa vuodessa juurikin tuon välimatkan takia. Muuten kyselen kuulumisia äidiltään netin ja puhelimen välityksellä ja välillä jutellaan suoraankin, jos on tilaisuus. Harmittaa, kun välimatka on niin pitkä. Muistan myös synttärit, jouluisin ja nimppareina, lisäksi erityisinä hetkinä kuten koulunaloitus ym. Tytön ollessa pienempi hoidin vuoden verran häntä lähes päivittäin, kun asuivat hetken lähempänä, joten silloin oli paljon läheisempi suhde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika harvoin tulee nähtyä, koska kaikki kummit asuvat kaukana. Osa jopa ulkomailla. Meillä ei miehen kanssa ole juuri toiveita tai odotuksia kummien toiminnasta. Ollaan itse "huonoja" kummeja eikä odoteta muiltakaan mitään muuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samassa kaupungissa asuva kummi näkee kummilastansa parin kuukauden välein, mutta kauempana asuvat eivät valitettavasti kovin usein :( Synttäreillä ja satunnaisissa menoissa ehkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen kummit vähän harvemmin ja toisen kummit hieman useammin. Ite pidän tärkeämpänä sitä läsnäoloa ja lapsen kanssa puuhastelua kun että toisi lahjoja ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tapaavat kuukausittain, välillä jopa useammin. Kummin tehtävän odotukset ja toiveet keskusteltiin läpi samalla kun pyydettiin kummiksi. Tärkeintä mielestäni on kummin läsnäolo, ei lahjat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näen kummitytärtäni n. joka toinen viikko. Ymmärtääkseni se on perheelle ihan ok. En myöskään halua käydä liian usein ettei se alkaisi häiritä heitä. Mieheni, joka on siis kummisetä, näkee kummitytärtään vähän harvemmin kun hänellä on aika paljon menoa.

Myös kummilapsen isoveli on meille tosi rakas ja yhdessä käydään retkillä, pulkkamäessä, lintsillä ym. Tuliaisia tuodaan matkoilta ja molempien merkkipäiviä muistetaan pienillä lahjoilla. Välillä ollaan oltu lapsenvahtinakin.

 

Toinen kummilapsi syntyy maaliskuussa mutta tällä kertaa englantiin joten ei varmaan nähdä niin usein. Pitää pitää yhteyttä skypen kautta sitten

:wub:

Edited by shantia

Share this post


Link to post
Share on other sites

kummallakin lapsella on yksi kummi, joita näkevät oikeastaan päivittäin. toisia kummejaan sitten silloin tällöin. vaikka joskus menee pitempikin aika, etteivät kummejaan nää, ovat kuitenkin lasten puheissa usein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttäremme näkee kummitätiään kerran (tai joskus jopa kaksi kertaa) kuukaudessa. Sen sijaan vähän kauempana asuvaa kummitätiä ja kummisetää hän näkee harvemmin, ehkäpä joka toinen kuukausi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näen kummilastani noin kuukaude-puolentoista välein. Välimatkaa meillä on useampi sata kilometriä.

Hän alkaa nyt olla sen ikäinen, että muistaa jo meidät ja osaa vanhemmiltaan kysellä kummeistansa. :)

Odotan jo innolla, että voimme puhelimessa vaihtaa kuulumisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siskoni näkee kummilastansa viikottain, mutta miehen sisko miehensä kanssa näkee poikaamme vain muutaman kerran vuodessa, sillä he asuvat toisella puolen Suomea. Emmekä me voi oikein heillä vierailla, sillä heillä on koira ja itse olen allerginen koirille. Kyllä se harmittaa, että niin harvoin nähdään, mutta asia oli tiedossa jo etukäteen. Silti halusimme heidät kummeiksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me näjhdään omaa kummityttöä säännöllisen epäsäännöllisesti.. Välillä viikottain, välillä kerra kuussa-kahdessa. Minä ylensä useammin kuin mies kiireiden takia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nään kummipoikaa pari kertaa viikossa (parhaan kaverin muksu), nuorempaa kummityttöä ehkä kerran viikkoon tai joka toinen viikko ja vanhinta sitten noin kolmen viikon välein :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0