Njord

Naisparit, kumpi teillä synnyttää?

10 posts in this topic

Haluan yrittää herätellä tälläkin osastolla vähän keskustelua, vaikka monet sateenkaarevat varmaan keskustelevatkin vauva-asioistaan enemmän toisaalla. :)

 

Paljon kysymyksiä:

 

Kumpi teillä synnyttää, sinä vai puolisosi? Oletko itse siis (tuleva) biologinen vai sosiaalinen äiti?

Miten päädyitte ratkaisuunne? Oliko asiasta päättäminen helppoa vai vaikeaa, ja millaisia asioita pohditte etukäteen?

Entä seuraavien lasten kohdalla, aiotteko vaihtaa synnyttäjää? (Miksi / miksi ei?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

On varmasti totta, että suurin osa meistä sattenkaarevista keskustelee muualla, mutta laitanpa korteni kekoon ja kerron:

 

Meillä minä tulen olemaan ensimmäisen lapsen biologinen äiti. Tähän päädyimme järkisyistä, parillani on opiskelut vielä kesken, joten on parempi, että hän saa suorittaa ne rauhassa loppuun ilman katkoksia. Seuraava lapsi tulee toivottavasti hänen masustaan! olisi ihana, että molemmat saisivat kokea raskauden.

 

Olemme myös haaveilleet adoptoinnista..tätä asiaa koskeva lakialoite mietityttääkin kovasti. Sisäinen adoptio-oikeushan olisi upea juttu, mutta ulkoisen adoption hyväksyminen saattaa käsitykseni mukaan itseasiassa hankaloittaa adoptio-prosessia. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, rekisteröity parisuhde ei nykyisellään estä toista kumppania adoptoimasta lasta "yksin". Luovuttajamaa saattaa jopa ummistaa silmänsä, vaikka tietäisikin yksinhuoltajavanhemman sukupuolisen suuntautumisen. Pariskuntana adoptiota haettaessa tullaan varmasti helpommin törmäämään ennakkoluuloisiin asenteisiin, ja vaikka olisikin hienoa saada adoptiolapsi pariskuntana, tämä lakimuutos saattaa tehdä asiasta käytännössä mahdottoman.

 

Olisi hauska kuulla, mitä muut parit ovat asiasta ajatelleet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

minä synnytän (jos ja kun toivottavasti muutaman kuukauden sisällä olen raskaana). puolisollani on ikää minua enemmän emmekä muutenkaan voisi kuvitella häntä olemaan raskaana tai synnyttämään... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! tänne kyllä täytyy tulla krijottelemaan etsin jo kaksplussasta sateenkaariperheitä mutta ei ollut:( no meillä on lapset Nelli4v ,Minka2v,Jemina5kk (15.3 syntyneelle tytölle ei ole keksitty viellä nimeä:)) No esikoisen synyntin minä ja puoliso Minkan ja minä jeminan ja puoliso kuopuksen ja nyt pidetään peukut pystyssä että testi näyttäis plussaa !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin esikoisen synnyttää puolisoni. Hän haluaa, minä tässä vaiheessa en erityisemmin. Helppo päätös, siis. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä synnytän minä, tyttöystävälläni on jo isot, kohata täysikäiset lapset, minä olen jo monta vuotta halunnut äipäpsi mutta vasta nyt on tullut mahis, homma hoitui klinikalla inseminaatiolla. Me ei olla rekisteröidyssä parisuhteessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä minä olen biologinen äiti. Puolisoni ei koe tarvetta/halua olla raskaana ja synnyttää (=saada biologisia lapsia), vaan hän on enemmän kuin tyytyväinen osaansa sosiaalisena äitinä. Itse olen taas aina halunnut kokea raskauden sekä synnytyksen eli valinta oli alusta alkaen hyvin selkeä ja helppo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti tulemme molemmat synnyttämään. Meillä ei ole keskenämme kovinkaan suurta eroa siinä kuinka kovasti haluamme olla raskaana, ja kun molemmat sitä haluavat, meille luonnollinen ratkaisu on, että synnytämme molemmat. Minun on tarkoitus olla ensin vuorossa, koska olen vaimoani muutaman vuoden vanhempi, ja jos tekisimme toisinpäin, saattaisi olla että olen kohta niin vanha että riskit kasvavat. Nyt vaan toivotaan, ettei mitään yllättäviä hedelmällisyysongelmia tule vastaan, mikä sotkisi suunnitelmat. Hyvä tässä on se, että pitää olla jo tosi huono tuuri, jos kumpikaan meistä ei onnituisi synnyttämään elävää lasta, joten lapsettomuuden pelko ei ole kovin suuri. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama kuin yllä Northshorella. :) Eli toivottavasti molemmat, mutta minä ensin. Olen myös pari vuotta puolisoani vanhempi, ja lisäksi minulla on kovempi "palo" tulla raskaaksi (mahdollisimman pian!). Onneksi tämä järjestys sopi puolisolleni hyvin. Nyt vain jännitetään, että tärppääkö ja jos, niin milloin... Minulle olisi kova paikka, jos en raskaaksi tulekaan hoidoista huolimatta, mutta onneksi tosiaan on toinenkin vaihtoehto. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now