Sign in to follow this  
Followers 0
Viljatuuli

Verenpaine raskaana

57 posts in this topic

^Piti vastata jo aiemmin mutten ehtinyt. Eli mulla otettiin loppuraskaudessa aina myös pissanäyte, käyrät eli ktg ja siinä samaan aikaan tuo verenpaine, sitten ultrattiin lääkärin toimesta ja loppua kohden raskausmyrkytyksen poissulkemiseksi verikokeet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten saa alhaisen verenpaineen nousuun? Mulla on ollut ekassa raskaudessa ja tähän asti tässä toisessakin aivan passelit paineet, nyt oli romahtanut aika reippaasti mulle... Väsyttää, huimaa ja päätä särkee. Ei kai sitä salmiakkia ja lakuakaan voi mielettömiä määriä vetää...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Stressaamalla ainakin jostain ihan turhasta ;) ... Mulla on ollut vähän hankaluuksia saada miestä tekemään oikein mitään vauvan tuloa ajatellen (esim. pinniksen kunnostus/ehostus, pohjan nosto, tavaroiden etsiminen paikalleen jne) ja oon ollu siitä ihan tuhannen kiukkuinen. Paineetkin on nyt sit karanneet, neuvolassa eilen 160/93 ja 150/96 ja määräys jokailtaiseen kotiseurantaan (kotona tuota edeltävänä iltana jo myös koholla, 136/86), ja jos myös kotona alapaine menee yli 90 niin sitten polille mars...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on pikkutypykin saatu maailmaan, ja sainpa sitten mielenkiintoista viestiä osastolla... Ihmettelivät lähes kaikki ettei mun verenpaineita oo seurattu tuon tarkemmin nyt kakkosen kanssa, heidän mielestään olis kyllä pitänyt. Kaikenlaisia vaaroja ja riskejä luettelivat, ja olin onnekseni autuaan tietämätön noista - muutoin olisinkin varmaan vaatimalla vaatinut sen lähetteen äippäpolille viimeisillä viikoilla kun kotipaineetkin alkoi nousta.

 

Mut siis loppu hyvin, kaikki hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitipolilla vauvaa ultrataan kasvun seurannan vuoksi. Eli korkeat verenpaineet saattaa hidastaa sikiön kasvua, aiheuttaa ongelmia napanuorassa yms.

 

Joo, mullakin korkeat paineet sukurasitteella ja lääkitys aloitettiin rv16. Kivasti paineet laski heti. Onko teillä muilla teetetty perusverikokeiden ja -pissakokeiden lisäksi muita labroja? Mulle määrättiin lisäksi vuorokausivirtsanäyte (sillä etsitään kasvaimia), ekg ja sylkinäyte (Cushingin tauti haussa). Onkohan noi kaikille verenpaine-äideille tehtäviä tutkimuksia, vai miksihän mua halutaan tutkia niin kovin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^alapaineet oli neuvolassa mitattuna aina yli 100, kotona 89-110. Yleensä 90jotain. Yläpaineet on normaalin rajoissa. Ja lääkäri tuumas, että noi kotimittaukset on oleellisemmat ja luotettavammat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla on ollut ennen raskautta aina matalahko verenpaine (alimmillaan luokkaa 90/50), ja se on pysynyt melko samanlaisena koko raskauden ajan (nyt menossa rv 36+0). Viime mittauksessa neuvolassa taisi olla 98/62. Terkkari on sitä kiitellyt, ja kerran mainitsi, että jostain syystä verenpaine-erot korostuvat odottajilla usein siten, että korkea lähtöpaine saattaa nousta entisestään ja matala puolestaan laskea. En ole kärsinyt huimauksesta matalien paineitteni takia aikaisemminkaan, enkä onneksi myöskään raskauden aikana. Tosin se saattaa ehkä olla yksi osasyy väsymykseen, yleiseen jaksamattomuuteeni ja hengenahdistustaipumukseen nyt loppuraskaudesta.

 

Mulla on myös samanlainen matala verenpaine. Raskauden aikana yläpaine nousi ekaa kertaa sataan, mutta pysytteli siis matalana. Alapaine ei noussu yli 65 missään vaiheessa. Mullakin on ollu nuorempana aikoja, jolloin saatoin varsinkin aamulla pyörtyä muutamaan otteeseen ennen kuin pääsin keittiöön juomaan jotain, joten nykyään mulla on aina vesipullo sängyn vieressä, niin saa heti juotua aamulla. Se auttaa pitämään huimauksen poissa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon näköjään tonne aiemmin kirjottanut että mulla ois normaalisti paineet 115/65, mutta nyt kun katoin vanhasta äitiyskortista, niin kyllä ne on alussa kauan pysyneet siinä 105/65. Sitä vaan mietin, että mun kohdalla ei huolestuttu ennen kuin paineet oli jo jotain 150/90, vaikka eikö niitä pitäisi verrata siihen lähtötilanteeseen? Vai onkohan se niin, että se ei aiemmin oo vakavaa, kunhan vaan huomattavaa nousua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun verenpaine romahti heti raskauden alussa aika paljon tavallista alemmas - olin ihmetellyt, kun huimasi ja pyorrytti koko ajan, ja syyksi selvisi ensimmaisella neuvolakaynnilla matala verenpaine. Se on yleensa mulla ollut siina 125/75, mutta oli ekassa neuvolassa vain 100/58. Nyt rv12 mua huimaa edelleen aika helposti, joskus ennen kuin edes ehdin aamulla sangysta nousta, mutten tieda, onko verenpaineeseen tullut muutoksia - se selviaa muutaman viikon kuluttua seuraavalla neuvolakaynnilla.

 

Mulle katilo sanoi, etta verenpaineen lasku alkuraskaudessa on ihan normaalia, ja korkea verenpainehan se pahempi ongelma on. Olen oikein tyytyvainen, etta toistaiseksi ainakin voin syoda lakua ja salmiakkia sen ihmeemmin verenpaineesta huolehtimatta (vaikken paljon niita syokaan), mutta haluaisin kylla mieluusti tasta huimauksesta eroon.

Edited by Coco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kans matalan verenpaineen edustaja. On kyllä huomannut olossa, vaikkei ole tän raskauden aikana mitattukaan. Huippaa koko ajan. Viime raskaudessa oli luokkaa 100/50 melkein koko ajan, loppua kohti taisi nousta enemmän mun normaalille tasolle, joka on jotain 120/70 tms. Vettä viime raskaudessa kehottivat juomaan paljon, ja luvan kanssa sai syödä lakua muutaman palan päivässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipa ollut salmiakilla massaily tehnyt mun verenpaineelle yhtaan mitaan - rv 16:n neuvolassa se oli edelleen sama eli 100/58. Huimaus ei enaa ole yhta pahaa kuin alkuraskaudessa eli ehka kroppa sitten vain on tottunut tuohon tavallista alhaisempaan verenpaineeseen. Sisko sanoi, etta hanella verenpaine pysyi alhaisena koko raskauden ajan, joten kaipa siina niinkin voi kayda - parempi tietty kuin liian korkea verenpaine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on aina ollut matala verenpaine, siinä 102/60, alimmillaan 98/58, mutta nyt neuvolassa mitattiin 127/80. Mulla ei ole ikinä ollut noin korkea verenpaine, saa nähdä miten sille jatkossa käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mullakin on raskausaikana verenpaineet olleet alusta lähtien korkeammat N.135/82) kuin normaalisti (120/70). Tosin nuorena e-pillerit nostivat paineet korkeiksi (145/100+), joten veikkaan tän liittyvän hormoneihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh. Voisin ottaa jonkun verenpaineista hieman itselleni. Viime mittauksessa 90/54 (11+6) ja neuvolassa viikolla 6+3 95/45. Väsymys on kiistaton fakta :D Ja leposyke, joka on ollut ennen 55-60 on hypännyt kasikymppiin. Kiva yhdistelmä tämä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla verenpaine ollut alkuraskauden n.115/65 eli ei edes matala, mutta silti huimaa tosi pahasti. Pitkään paikoillaan seisominen esim. kaupan kassajonossa saa silmissä mustumaan. Töissä huimaus on myös kohtalaisen kiusallista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

verenpaineet huitelee tuossa 105/60..koskaan ei ole olleet näin alhaalla ja leposyke on 55-65 paikkeilla. saas nähdä mihin päin lähtee heittelemään kun viikoja tulee lisää

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut nyt jonkun aikaa verenpaineet koholla, ihan selvästi koholla. Niitä on vain seurattu. (150-140/100-90)

 

Kun sitten päätettiin alkaa antaa vauvan tulla, kävin lääkärissä juttelemassa näistä paineista, ja siitä että kannattaisko lääkitys aloittaa jo ennen raskautta tai onko nämä paineet este yrittämiselle. Päädyttiin siihen että ei vielä lääkitystä, koska pillerien lopetuskin saattaa tämän vaivan multa pois viedä. Lääkärin mukaan nämä paineet eivät ole este raskaaksi tulolle, joskin kannattaa ottaa asia esille heti ekalla kertaa kun neuvolaan soittaa plussan jälkeen, jotta alkavat seurata asiaa heti alusta.

 

Yk1 menossa ja vielä pitkä aika tätä kiertoa jäljellä....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on verenpaine ollut lievästi koholla / siinä rajoilla oikeastaan niin kauan kuin muistan. Joskus nuorempana e-pillerit nostivat sen jopa lukemiin 160/110 - yllätys yllätys, pillereiden käyttö jäi siihen. Mikäli paineet pysyvät alle 140/90, ovat ne minulle ok.

 

Toistaiseksi raskaus ei ole nostanut paineita. Viimeksi mitatessa noin 130/75, tosin neuvolassa 145/85, mutta jännitys nostaa paineita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jo valmiiksi pelkään, minkälaisia lukemia saan tauluun raskausaikana, kun normaalistikin lääkärikammon buustaamana tärähtää melko helposti 150/100 (tosin syke on tällöin myös päälle 100 :D). Viime mittauskerralla onnistuin sentään saamaan suht normaalit 122/80, kun sain rauhassa mittailla käytävällä. Itsessään jo se mittaaminen tuntuu niin ällöttävältä, etten pysty kunnolla rentoutumaan. Noistakaan luvuista en siis tiedä, vastaako ihan sitä normaalia. Mulla on kuitenkin enemmän matalaan verenpaineeseen yhdistettyjä "oireita", kuten huimausta ja silmien sumenemista nopeasti ylös noustessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miulla on ollut raskaana ollessani kans luokkaa 100-115/65-75 ja terkkari neuvoi syömään salmiakkia. Lasketun ajan ohituttua paineet nousi normaaliin, mutten yhtään ihmettele, kun miettii miten hermostunut olin, kun tyyppi ei alkanut syntyä. ;)

 

Ehkä jotain pientä huimausta oli silloin havaittavissa ja nopeesti opin nousemaan varovammin makuulta/tuolista, joten se ei varsinaisesti vaivannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0